Tunnelbanans skärmar om nästa avgång

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
pjotor
Inlägg: 9
Blev medlem: söndag 01 oktober 2017 14:56

Tunnelbanans skärmar om nästa avgång

Inlägg av pjotor »

Vem har köpt in de hemska skärmarna med realtidsinformation som börjat dyka upp på ett antal stationer. De är inte lika enkla och läsa på lite längre avstånd än de tidigare från förra milleniumet.
daniel_s
Inlägg: 14211
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tunnelbanans skärmar om nästa avgång

Inlägg av daniel_s »

pjotor skrev: måndag 20 maj 2024 21:56 Vem har köpt in de hemska skärmarna med realtidsinformation som börjat dyka upp på ett antal stationer. De är inte lika enkla och läsa på lite längre avstånd än de tidigare från förra milleniumet.
AB Storstockholms lokaltrafik (powered by Region Stockholm) har nog köpt in dem!

Det hade säkert gått att visa text i den gamla textstorleken på dem, men dagens kommunikationsarkitekter har andra idéer. Det är så det ska vara nu, liksom.

För övrigt är väl de utbytta skyltarna (med gula lysdioder) från omkring 2005? De som kom på 90-talet hade röda lysdioder.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6511
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tunnelbanans skärmar om nästa avgång

Inlägg av Odd »

Jag tycker dom generellt är bättre, men har några synpunkter/observationer, varav den ena liknar din.

1. Texten kunde vara större, i alla fall första raden.
2. Fler rader för kommande avgångar skulle kunna visas, enligt följande:
- Minst en av varje nästa avgång, grupperat per gren, i linjenummerordning.

Det innebär att om nästa x avgångar är enligt följande:
- 18 Hökarängen 1 min
- 19 Högdalen 3 min
- 18 Farsta Strand 5 min
- 19 Hagsätra 7 min
- 17 Skarpnäck 9 min
- 17 Skarpnäck 11 min

Så skulle skylten vara enligt följande:
- 18 Hökarängen 1 min
- 17 Skarpnäck 9 min
- 18 Farsta Strand 5 min
- 19 Högdalen 3 min

Det skulle vara en ganska stor förändring mot hur det är idag men tänk på att det gamla skyltsystemet är ett resultat av över 30 år gammalt tänk. Intresset för att de som åker på linje 17 skall få veta nästa avgång är högre än att de som skall med linje 19 till Hagsätra, eftersom de flesta på linje 19 i stället kan åka med tåget till Högdalen. Så fort Högdalentåget har passerat så kommer ju Hagsätratåget att visas.

Det går säkert att hitta på något ännu mer innovativt än så, men poängen här är att det skall visas bättre information än idag.

Avseende information om avstängda hissar på en viss station så kan det fortfarande visas som scrollmeddelande växelvis med nedre radens tidsangivelser.
Genius on call
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 279
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Tunnelbanans skärmar om nästa avgång

Inlägg av Fyrgeit »

Här är nåt jag slängde ihop för ett par år sen :D
https://fyrgeit.se/projects/train-signs/trainSign.html
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3092
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Tunnelbanans skärmar om nästa avgång

Inlägg av Hechtwagen »

Har noterat de nya skyltarna k taket på T-Centralen och även noterat dess väsentligt lägre läsbarhetsgrad och få har jag ändå väl godkänd syn för att köra tunneltåg.
slaeshjag
Inlägg: 42
Blev medlem: lördag 01 december 2012 21:47

Re: Tunnelbanans skärmar om nästa avgång

Inlägg av slaeshjag »

Noterade nya skyltarna i Kårsta för några veckor sedan. Där likt många andra stationer på Roslagsbanan så sitter skyltarna helt öppet utan skugga, det var besvärligt att läsa texten med påliggande solsken även för mina unga ögon när jag stod precis vid skylten.
Skriv svar