SL:s framtida betalsystem
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: SL:s framtida betalsystem
Nu blir det tekniskt. Mittendelen har markeringar som talar om vilket hörn som är vilket. Motsvarande i QR är de tre fyrkanterna som finns inbäddade nära hörnen. Varje hörn har fyra rutor, med noll, en, två och tre blanka rutor (de blårödrandiga i bilden). Programvaran har då orienteringen i sex frihetsgrader (vinkel horisontalt, vinkel vertikalt, rotation, position horisontalt, position vertikalt och position i z-led (zoom)) och kan då räkna ut var hörnen är och var man skall börja koda av, och kan till och med räkna ut om koden är spegelvänd. Det är en fördel jämfört med QR, där man i stället måste testa om det är spegelvänt eller ej. Resten är geometri.
Genius on call
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29
Re: SL:s framtida betalsystem
Tekniska fundament för kollektivtrafik är väl ett normalt diskussionsämne på det här forumetOdd skrev: ↑tisdag 26 mars 2024 8:30 Nu blir det tekniskt. Mittendelen har markeringar som talar om vilket hörn som är vilket. Motsvarande i QR är de tre fyrkanterna som finns inbäddade nära hörnen. Varje hörn har fyra rutor, med noll, en, två och tre blanka rutor (de blårödrandiga i bilden). Programvaran har då orienteringen i sex frihetsgrader (vinkel horisontalt, vinkel vertikalt, rotation, position horisontalt, position vertikalt och position i z-led (zoom)) och kan då räkna ut var hörnen är och var man skall börja koda av, och kan till och med räkna ut om koden är spegelvänd. Det är en fördel jämfört med QR, där man i stället måste testa om det är spegelvänt eller ej. Resten är geometri.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
När man har hittat hörnen förstår jag hur man gör, men jag förstår fortfarande inte hur man hittar hörnen. Mitten är lätt att hitta, men hörnen verkar väldigt komplicerade att hitta med någon form av precision. I QR är det lätt att hitta de tre hörnen med hög precision, och har man koordinaterna för och storleken på hörnen har man automatiskt transformationen för hela rutnätet. Att det är spegelvänt ser man på om kryssprodukten är positiv eller negativ.
Jag tänker mig att det påverkar hur lätt det är att läsa av koderna, om det krävs att Aztec-koden måste vara skarp för att avläsningen ska fungera. Men det är möjligt att det här är löst för Aztec, men det är verkligen svårt att hitta något på nätet om det.
Re: SL:s framtida betalsystem
Dynamiska biljettpriser poppis och förlängs
Oslos rabattsystem har många likheter med Londons pristak. Stockholm har dock varken eller, trots att ett antal svenska regioner har haft pristak i flera år nu.Bussmagasinet skrev:Medan SL i Storstockholm har misslyckats med att vinna tillbaka många resenärer efter pandemin är bilden en annan i Oslo. Redan i höstas var kollektivresandet i den norska huvudstaden uppe på samma nivå som innan pandemin. Ett av redskapen för att vinna tillbaka resenärerna i Oslo var ett projekt med dynamiska priser på enkelbiljetter. Försöket skulle avslutas den här månaden. Men resultatet är så lyckat att projektet fortsätter, i första hand året ut.
[...]
– En periodbiljett är en mycket bra lösning för många. Men en del resenärer kan eller vill inte planera sin vardag långt fram i tid. För dem är Reis en flexibel och bra lösning där enkelbiljetterna blir billigare ju mer man reser.
[...]
Dynamisk prissättning av enkelresor finns på en rad håll i världen. Ett exempel är London där man sedan ett antal år kan blippa sitt betal- eller kontokort i kollektivtrafiken. För varje resa sjunker biljettpriset automatiskt.
Re: SL:s framtida betalsystem
Fuskåkandet fortsätter att minska på SL
Sent ska syndaren vakna. När införs pristak som på många andra håll?Mitt i skrev:SL är nu färdiga med sammanräkningen av fuskåkandet för 2023 och har kommit fram till att andelen är den lägsta som uppmätts sedan man började föra statistik.
2,3 procent av det totala antalet resor förra året var fuskresor, jämfört med 3,0 procent 2022 och 3,1 procent 2019. Under pandemiåret 2021 var siffran uppe på 12 procent.
[...]
Förklaringen, menar han, är att det har blivit lättare att köpa en enkelresa genom att blippa med betalkortet.
Re: SL:s framtida betalsystem
Beslut om att införa pristak togs 2022. Men detta projekt verkar ha gått i stå, man har fortfarande nästan två år senare inte ens beslutat vilket belopp pristaket ska ligga på.Enceladus skrev: ↑onsdag 15 maj 2024 9:24 Fuskåkandet fortsätter att minska på SL
Sent ska syndaren vakna. När införs pristak som på många andra håll?Mitt i skrev:SL är nu färdiga med sammanräkningen av fuskåkandet för 2023 och har kommit fram till att andelen är den lägsta som uppmätts sedan man började föra statistik.
2,3 procent av det totala antalet resor förra året var fuskresor, jämfört med 3,0 procent 2022 och 3,1 procent 2019. Under pandemiåret 2021 var siffran uppe på 12 procent.
[...]
Förklaringen, menar han, är att det har blivit lättare att köpa en enkelresa genom att blippa med betalkortet.
https://www.regionstockholm.se/nyheter/ ... er-en-dag/
Re: SL:s framtida betalsystem
Är det inte närmast definitionsmässigt det belopp som periodbiljetten kostar för motsvarande period?
Om man inte tycker att det ger rätt resultat så är det väl en indikation på att pristak inte är en så bra idé som man trodde…
Om man inte tycker att det ger rätt resultat så är det väl en indikation på att pristak inte är en så bra idé som man trodde…
Re: SL:s framtida betalsystem
Hade 24-timmarsbiljetten kostat 168 kr hade det varit enkelt, då hade man kunnat sätta beloppsgränsen där, d v s vid fyra resor. 4*42 kr=168. Men 24-timmarsbiljetten kostar 175 kr.
Man bör väl göra om hela prissättningen så alla periodbiljetter motsvarar ett visst exakt antal enkelresor innan man inför capping.
Re: SL:s framtida betalsystem
Varför måste man göra det? Det räcker väl med att cappingen inträder så fort man överskrider gränsen där periodbiljetten är billigare. Utvärderingen görs ju i efterhand.
Re: SL:s framtida betalsystem
Pristak på SL-biljetter nedgrävd i utredning
Det är väl inte så konstigt att kollektivtrafiken går utför i Stockholm jämfört med övriga Europa. Pristak är ju motsvarigheten till sjukvårdens högkostnadsskydd!Bussmagasinet skrev:Samtidigt som många resenärer har övergett SL-trafiken i Storstockholm har SL grävt ner planerna på att införa ett pristak på enkelbiljetter i en utredning. I juni 2022 beslutade politikerna i SL-styrelsen att ett pristak, så kallad capping, skulle införas på enkelbiljetter. Siktet var inställt på början av 2023. Syftet var att locka nya resenärer likväl som att få tillbaka de resenärer som ännu inte återvänt efter pandemin. Men nu är frågan nergrävd i en utredning.
[...]
Liknande lösningar har senare införts på många andra håll, även inom Sverige. Först ut var Östgötatrafiken som införde pristak 2021. Systemet där innebär att kunden inte i förväg behöver veta om det är enstaka biljetter eller en periodbiljett som är det bästa alternativet för vederbörande. Istället kan resenären blippa sitt betalkort på varje resa och samtidigt känna sig trygg med att aldrig betala för mer än en 30-dagarsperiod, även om kunden reser mycket.
Ett annat exempel är Oslo. För att möta ändrade resmönster där en del människor hemarbetar någon eller några dagar i veckan införde Oslo 2022 appen Reis. Reis räknar ut rabatten utifrån hur mycket kunden har rest de senaste 30 dagarna. Kunden får därefter en personlig rabatt, baserat på sitt resande.