”Grava felbedömningar har hindrat järnvägssatsningar”
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
”Grava felbedömningar har hindrat järnvägssatsningar”
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: ”Grava felbedömningar har hindrat järnvägssatsningar”
Sluta skicka referenser till Dagen Nyheter! Artikeln är låst och tänker inte prenumerera på "blaskan". Alltså detta är den verkliga "Grava felbedömningen"
Re: ”Grava felbedömningar har hindrat järnvägssatsningar”
Sånt där är olika, det borde införas en regel mot förvirrade diskussioner om huruvida tidningsartiklar är låsta.
-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: onsdag 21 juni 2023 9:19
Re: ”Grava felbedömningar har hindrat järnvägssatsningar”
Om man skall försöka sammanfatta artikeln kort istället, så alla kan ta del av dess innehåll (om än i det kortare formatet):
En för Trafikverket intern promemoria går igenom hur väl myndighetens (inklusive tidigare myndigheterna Banverket och Vägverket, förmodar jag) resandeprognoser stämt med verkligheten. Särskilt missbedömdes persontågstrafiken (åsyftas avgångar?) – 29% beräknad ökning från 1997 till 2020 blev i verkligheten en ökning på 108%. Resandet med tåg ökade också mer än beräknat, 59% beräknad ökning mellan 1993 och 2010 blev i verkligheten 75%.
Bilresandet bedömdes dock öka mer än vad som faktiskt blev. För bilar beräknades resandet öka med 46%, men i verkligheten ökade det inte med mer än 17%. Således har investeringar snedfördelats, och järnvägsnätet är nu överbelastat. Enligt promemorian drabbades särskilt snabbtågen på sträckorna Stockholm-Göteborg, Stockholm-Malmö och Stockholm-Karlstad. Också näringslivet drabbas av felkalkylerna, då de inte tar hänsyn till ökad belastning genom godstrafik på räls. I artikeln nämns Northvolts anläggning i Skellefteå som ett exempel, där Trafikverket inte räknar med ökad trafik och därför heller inte satsar på infrastrukturen.
En för Trafikverket intern promemoria går igenom hur väl myndighetens (inklusive tidigare myndigheterna Banverket och Vägverket, förmodar jag) resandeprognoser stämt med verkligheten. Särskilt missbedömdes persontågstrafiken (åsyftas avgångar?) – 29% beräknad ökning från 1997 till 2020 blev i verkligheten en ökning på 108%. Resandet med tåg ökade också mer än beräknat, 59% beräknad ökning mellan 1993 och 2010 blev i verkligheten 75%.
Bilresandet bedömdes dock öka mer än vad som faktiskt blev. För bilar beräknades resandet öka med 46%, men i verkligheten ökade det inte med mer än 17%. Således har investeringar snedfördelats, och järnvägsnätet är nu överbelastat. Enligt promemorian drabbades särskilt snabbtågen på sträckorna Stockholm-Göteborg, Stockholm-Malmö och Stockholm-Karlstad. Också näringslivet drabbas av felkalkylerna, då de inte tar hänsyn till ökad belastning genom godstrafik på räls. I artikeln nämns Northvolts anläggning i Skellefteå som ett exempel, där Trafikverket inte räknar med ökad trafik och därför heller inte satsar på infrastrukturen.
Re: ”Grava felbedömningar har hindrat järnvägssatsningar”
Nu skall vi väl ändå säga att det minsann inte är så lätt att förutspå framtiden.
En stackars utredare med tjänstebil och fria mil har nog bilden ganska klar för sig, ur sitt perspektiv. Det är nog inte obetydligt med önsketänkande från berörda tjänstemän inblandade.
Frågan är om man kommer styra om planerna efter vad man nu vet, eller kommer man att göra samma bedömningar men hoppas på ett annat resultat?
En stackars utredare med tjänstebil och fria mil har nog bilden ganska klar för sig, ur sitt perspektiv. Det är nog inte obetydligt med önsketänkande från berörda tjänstemän inblandade.
Frågan är om man kommer styra om planerna efter vad man nu vet, eller kommer man att göra samma bedömningar men hoppas på ett annat resultat?
Genius on call
Re: ”Grava felbedömningar har hindrat järnvägssatsningar”
Igår var artikeln låst för mej, idag är den öppen. Prenumerant på DN är jag inte heller. Tyvärr så ingår nog det där i de journalistiska bedömningarna vad som ska vara öppet eller inte, men det hindrar ju inte att högre chef sedan ändrar på det.
Vi lär få leva med fenomenet, tyvärr.
Re: ”Grava felbedömningar har hindrat järnvägssatsningar”
Kan hålla med faktiskt, så efter att ha läst den nu öppna artikeln, så kan man undra om det verkligen är någon bra idé att lägga massa pengar och arbetet på att göra dåliga prognoser. På samma vis som man förundras över att så många byggen ofta blir så mycket dyrare och oftast försenade (mot planeringen).Odd skrev: ↑lördag 04 maj 2024 15:28 Nu skall vi väl ändå säga att det minsann inte är så lätt att förutspå framtiden.
En stackars utredare med tjänstebil och fria mil har nog bilden ganska klar för sig, ur sitt perspektiv. Det är nog inte obetydligt med önsketänkande från berörda tjänstemän inblandade.
Frågan är om man kommer styra om planerna efter vad man nu vet, eller kommer man att göra samma bedömningar men hoppas på ett annat resultat?
Känns som det mest är ett sätt att ge en massa byråkrater lön.
Re: ”Grava felbedömningar har hindrat järnvägssatsningar”
För mig är den inte heller låst och, ja, jag är inte prenumerant.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!