Som bekant har Stockholm lägst andel elbussar av alla huvudstäder i Europa. Nu ska det bli ändring på detta. Etanol, biogas och biodiesel fasas ut till 2035:Bussmagasinet skrev:Samtliga bussar som kör åt SL i Region Stockholm kommer att vara eldrivna till år 2035 bedömer SL. 2023 utgjorde elbussarna knappt två procent av bussflottan i SL-trafiken. Senast 2026 är det slutkört med biogas och etanol i SL-trafiken. Men en rad faktorer kan bromsa satsningen på elbussar. Dit hör bland annat krav från totalförsvaret. Det konstaterar SL i en redovisning av läget när det gäller elektrifieringen av bussflottan i Storstockholm.
Bilden är hämtad från Bussmagasinet, vilken i sin tur är hämtad från ett informationsärende i Trafiknämnden. Oslo och Köpenhamn ligger dock cirka tio år före.
De sista trafikavtalsområdena blir då E42 (Bromma/Solna/Sollentuna), E36C (Nacka/Värmdö), E37C (Huddinge/Botkyrka/Söderort) och E45 (Tyresö/Handen).Trafikförvaltningen skrev:De trafikavtal som startar under 2024 (E42) och 2025 (E36C, E37C och E45) kommer efter år 2031 vara de enda avtalen där biodieselbussar fortsatt trafikerar (om inte trafikutövaren själva valt att byta ut biodieselfordonen i förtid). Åldern på biodieselfordonen i dessa avtal år 2030 är i dagsläget okänd eftersom fordonsinköpen till avtalen inte är klara. Men med antagandet om nya fordon till trafikavtalen vid avtalsstart förutsätts att inget utbyte av fordon kommer att ske före dess att avtalstiden löper ut.
Trafikavtalen E42 och E36C, E37C, E45 förväntas förnyas år 2034 resp. 2035 vilket då blir det år då 100 % elektrifiering är troligast att finnas på plats.