RIP Roslagsbanan i så fall. Aldrig att den skulle överleva en så lång avstängning, utan politikerna skulle anse att det gick lika bra med de bussarna som var insatta under tiden, vilket i sin tur beror på att folk skulle börja köra bil.
Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?
Professionell tyckare
Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?
Kantorn och Enceladus skriver klokt här. Att bygga ut Saltsjöbanan till T-Centralen med en ny station vore heltokigt när man i istället kan använda Roslagsbanans station. Att förgrena Saltsjöbanan till Värmdö är inte aktuellt eftersom det är för mycket pengar att lägga på en dålig lösning, det vill säga spår som enbart går till Slussen. Därför är det Roslagsbanan som bör byggas ut till Värmdö. Om banornas ska byggas samman får Saltsjöbanan byggas om, eftersom den är så mycket mindre. Tåg som byter spårvidd är att krångla till det i onödan.
Om man ska koppla ihop banorna är det antagligen tidigast kring Nacka station man kan komma upp med Roslagsbanan. Åtminstone om man ska ta sig i berg under Riddarfjärden, vilket är billigare än sänktunnel.
Roslagsbanan till Värmdö och/eller Tyresö är huvudsaken, att konvertera Saltsjöbanan är ett tillval men kan inte i sig motivera en utbyggnad av Roslagsbanan söderut. Och man kan fundera på om det är en bra idé att koppla ihop banorna. De direkta resorna till T-Centralen är ett argument för, men det kan finnas argument emot också. Hursomhelst är det inte en självklarhet utan ett möjligt tillval.
Om man ska koppla ihop banorna är det antagligen tidigast kring Nacka station man kan komma upp med Roslagsbanan. Åtminstone om man ska ta sig i berg under Riddarfjärden, vilket är billigare än sänktunnel.
Roslagsbanan till Värmdö och/eller Tyresö är huvudsaken, att konvertera Saltsjöbanan är ett tillval men kan inte i sig motivera en utbyggnad av Roslagsbanan söderut. Och man kan fundera på om det är en bra idé att koppla ihop banorna. De direkta resorna till T-Centralen är ett argument för, men det kan finnas argument emot också. Hursomhelst är det inte en självklarhet utan ett möjligt tillval.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?
Nu citerar du bara en liten del av min inlägg och missar resten av vad jag menade med inlägget.
Sen känns spårviddsväxlingen som en dyr lösning. Speciellt ur underhållsperspektiv.ADDE skrev: ↑tisdag 23 april 2024 13:52 ...Och då kan ju tåg med spårviddsväxling vara en smidig övergångslösning för att planera omspikandet över en längre period under den tågtypens livstid. Men det är inte en långsiktig lösning då Roslagsbanan har både en annan tåglängd och lastprofil idag jämfört med Trafikverkets nät och då utnyttjas tågen inte fullt ut på resten av pendeltågsnätet. ...
Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?
Jag har läst inlägget. Det viktiga är det jag citerat. På vilket sätt än Roslagsbanan spikas ut kommer resultatet bli det jag skriver. Vad folk behöver är oviktigt. Det viktiga är att man sparar pengar, kosta vad det kosta vill. Spårviddsväxling är för tidskrävande och för dyrt och kommer att tas bort från budgeten. "Folk kan väl åka buss i stället"...ADDE skrev: ↑onsdag 24 april 2024 12:26Nu citerar du bara en liten del av min inlägg och missar resten av vad jag menade med inlägget.
Jag har aldrig förstått mig på idén med att ändra det som funkar. Nu menar jag inte utveckling, utan bara ändring. Om jag har förstått alla tyckare här så fungerar Roslagsbanan, trots sin "förhatliga" spårvidd, bättre än pendeltåget. Så varför byta till ett sämre system?
Professionell tyckare
Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?
Kloka ord. Standardisering för standardiseringens skull är verkligen onödigt.Kantorn skrev: Jag har aldrig förstått mig på idén med att ändra det som funkar. Nu menar jag inte utveckling, utan bara ändring. Om jag har förstått alla tyckare här så fungerar Roslagsbanan, trots sin "förhatliga" spårvidd, bättre än pendeltåget. Så varför byta till ett sämre system?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?
Nä, Saltsjöbanan ska inte bli Roslagsbana...
...den ska bli tunnelbana!
...den ska bli tunnelbana!
- Roslagsbana till Gustavsberg (borde gå till Hemmesta), Tyresö strand, Handen
- Efter Nacka C tar tunnelbanan över Saltsjöbanan från och med Storängen
- Snabbspårväg Slussen - Storängen och triangelspår med Tvärbanan för effektivt utnyttjande av kapacitet
Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?
Tunnelbana har väl på tok för hög kapacitet för sträckan öster om Fisksätra? Igelboda med matarbanor till Saltsjöbaden och Solsidan kan dock vara ändstation.Fyrgeit skrev: ↑torsdag 25 april 2024 12:10 Nä, Saltsjöbanan ska inte bli Roslagsbana...
...den ska bli tunnelbana!
- Roslagsbana till Gustavsberg (borde gå till Hemmesta), Tyresö strand, Handen
- Efter Nacka C tar tunnelbanan över Saltsjöbanan från och med Storängen
- Snabbspårväg Slussen - Storängen och triangelspår med Tvärbanan för effektivt utnyttjande av kapacitet
Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?
Absolut. Eller vändspår i Fisksätra och tågdelning i Igelboda. Tågdelning är ju jättebra för att öka frekvens utan att öka vagnkilometrar, men kanske blir för krångligt.
Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?
Tågdelning - och kanske än mer tågsammansättning - tar väl alldeles för lång tid för en tunnelbanelinje? Mitt tips: Låt Saltis vara Saltis.
Professionell tyckare
Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?
Iaf en av mina idéer som folk uppskattar och bygger vidare på. Det uppskattas.
Jag tänkte mer på att var annat tåg går växelvis till och från Solsidan respektive Saltsjöbaden. Bara i lågtrafik och i natttrafik bör man införa en enkel C30 som matarpendel på en av grenarna.
Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?
Säg att man har 5-minuterstrafik ut till Fisksätra där hälften av tågen vänder. Då sker delning och sammansättning var 10:e minut i Igelboda. Vid vissa ändstationer i tunnelbanan sker det väl delning var 10:e minut om kvällen redan idag? Sen har ju Saltjsöbanan redan idag ett upplägg där alla tåg stannar ett par minuter i Igelboda.
Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?
Den korta bit Roslagsbanan Syd och Saltsjöbanan skulle ha gemensam bana är 3-skensspår bättre. Finns på många ställen i världen.
-Per
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?
Man kan faktiskt ha två banor som går parallellt utan att ha gemensamma spår. Som Tvärbanan och Tunnelbanan mellan Globen och Gullmarsplan.
Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?
Roslagsbanan kommer ha 24 till 30 tåg per timme. Det kommer alltså inte vara aktuellt att två banor delar samma sträcka, det finns inte plats för några andra tåg. Antingen konverteras Saltsjöbanan eller så kopplas inte banorna samman.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?
Jag ber om ursäkt, men jag kunde inte låta bli att göra en grafisk tidtabell över blåa linjens övertagande av Saltsjöbanan.
Trafikupplägget bygger på 6-minuterstrafik Sofia-Nacka Forum-Fisksätra, där hälften av tågen vänder på ett spår efter stationen. 12-minuterstrafik fortsätter till Igelboda, där främre ändan av tåget rullar iväg till Solsidan och bakre ändan till Saltsjöbaden. : Tågen som vänder i Fisksätra
: Tågen som går till Igelboda
: Tågen Igelboda - Saltsjöbaden
: Tågen Igelboda - Solsidan
: Dubbelspår (streckad linje: nytt dubbelspår)
Trafikupplägget bygger på 6-minuterstrafik Sofia-Nacka Forum-Fisksätra, där hälften av tågen vänder på ett spår efter stationen. 12-minuterstrafik fortsätter till Igelboda, där främre ändan av tåget rullar iväg till Solsidan och bakre ändan till Saltsjöbaden. : Tågen som vänder i Fisksätra
: Tågen som går till Igelboda
: Tågen Igelboda - Saltsjöbaden
: Tågen Igelboda - Solsidan
: Dubbelspår (streckad linje: nytt dubbelspår)
Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?
Nu vill jag gärna se hur mitt trafikeringsform skulle funka:Fyrgeit skrev: ↑lördag 27 april 2024 9:06 Jag ber om ursäkt, men jag kunde inte låta bli att göra en grafisk tidtabell över blåa linjens övertagande av Saltsjöbanan.
Trafikupplägget bygger på 6-minuterstrafik Sofia-Nacka Forum-Fisksätra, där hälften av tågen vänder på ett spår efter stationen. 12-minuterstrafik fortsätter till Igelboda, där främre ändan av tåget rullar iväg till Solsidan och bakre ändan till Saltsjöbaden.
Saltis.png
: Tågen som vänder i Fisksätra
: Tågen som går till Igelboda
: Tågen Igelboda - Saltsjöbaden
: Tågen Igelboda - Solsidan
: Dubbelspår (streckad linje: nytt dubbelspår)
-Dubbelspår ända till Igelboda (Egentligen ända till Tattby resp. Neglinge)
-Varför 6-minuterstrafik, varför inte 5-minuterstrafik?
-Varannan tåg går till Saltsjöbaden, varannan till Solsidan. Inga kortvändningar vid Fisksätra och inga vagnsdelningar vid Igelboda.
Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?
Jag får testaADDE skrev: ↑lördag 27 april 2024 15:32 Nu vill jag gärna se hur mitt trafikeringsform skulle funka:
-Dubbelspår ända till Igelboda (Egentligen ända till Tattby resp. Neglinge)
-Varför 6-minuterstrafik, varför inte 5-minuterstrafik?
-Varannan tåg går till Saltsjöbaden, varannan till Solsidan. Inga kortvändningar vid Fisksätra och inga vagnsdelningar vid Igelboda.
Det gick inte riktigt att få till det med 5-minuters trafik. Kanske går med två spår i Solsidan. I dokument jag läst om banans framtid föreslås 12-minuterstrafik som ett rimligt mål.
Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?
Nja, det var svårt att få till. Ett betydligt enklare trafikupplägg, men kräver utöver dina nämnda sträckor dubbelspår Erstaviksbadet - Solsidan, minus Tippen - Tattby.
Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?
Ja, för Saltsjöbanan, men för Blå linjen planeras 5 minuters trafik.Fyrgeit skrev: Det gick inte riktigt att få till det med 5-minuters trafik. Kanske går med två spår i Solsidan. I dokument jag läst om banans framtid föreslås 12-minuterstrafik som ett rimligt mål.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Roslagsbanans spårvidd - kanske inte något hinder?
Det är möjligt att det sker vid ändstationer. Men då sitter inte en massa passagerare och väntar otåligt... Men jag är väl negativ som vanligt...Fyrgeit skrev: ↑torsdag 25 april 2024 17:46Säg att man har 5-minuterstrafik ut till Fisksätra där hälften av tågen vänder. Då sker delning och sammansättning var 10:e minut i Igelboda. Vid vissa ändstationer i tunnelbanan sker det väl delning var 10:e minut om kvällen redan idag? Sen har ju Saltjsöbanan redan idag ett upplägg där alla tåg stannar ett par minuter i Igelboda.
Professionell tyckare