Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
SL har gjort sig beroende av ett enda litet privat teknikföretag för hålla igång hela Tvärbanans signalsystem. Ingen annan i världen har behörigheten eller kunskapen.
– En väldigt prekär situation, säger regionrådet Anna Sehlin (V).
SL kan skatta sig lyckliga att det finns en person som till och med flyttade till Sverige och fick sin familj att flytta med, för att driften av systemet kunde fortsätta trots att leverantören övergett det. Ett tag så fanns det i praktiken ingen support alls. För ett sådant åtagande så tycker ja 25 miljoner verkar lite för lite ...
tuc skrev: ↑onsdag 17 april 2024 8:41
Alstom systemet , är det samma som GE systemet som man installerade från 2012 och som krånglat en hel del ?
Alstom köpte signalsystemsdelen från GE för några år sedan.
Systemet är egentligen flera olika system, ett signalställverkssystem som man ganska fort fick ordning på (förutom tågdetekteringsdelen, som baseras på en märklig typ av axelräknare som ständigt krånglar) och ett tågskyddssystem som man strängt taget ännu inte riktigt levererat färdigt (SSC, som du länkar till).
Ursprungligen ingick även ett manöver- och övervakningssystem som var så uselt att det redan är utbytt.
Lidingöbanan har väl kvar sitt reläbaserade signalställverk och där är det väl fler än en person som behärskar tekniken
Siemens ATC/ATP-system har man kvar och sedan man bytt axelräknarna från Tvärbanemodell till Siemens fungerade detta bra - det fördröjde bara återinvigningen av banan med något år eller så (kommer inte ihåg så noga).
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Mitt i skrev:– Vi har meddelat Absol Rail AB att vi inte kommer att skriva under avtalet. Nu gör vi ett omtag för att se över om det finns delar av uppdraget som kan lyftas ut och upphandlas i konkurrens på sedvanligt sätt, säger Claes Keisu, pressansvarig på trafikförvaltningen.
Som Mitt i nyligen berättade var Region Stockholm på väg att lova bort hela driften och underhållet av tvärbanans signalsystem de närmaste tolv åren till det lilla teknikföretaget Absol Rail AB med sju anställda.
"Det finns endast ett företag som har den nödvändiga kunskapen, färdigheter och behörigheterna", skrev tjänstemännen i det underlag som klubbades av trafiknämnden den 17 april.
SL har tagit till sig de synpunkter som kom in efter Trafiknämndens beslut.
daniel_s skrev: ↑tisdag 30 april 2024 8:49
Tyvärr är det resenärerna som drabbas mest av detta.
Det slutar väl med att samma företag vinner, men att man lägger pengar på en upphandling innan man är där!
Man kan väl dela upp kontraktet på dels signalunderhåll på Tvärbanan och dels ett slags supportavtal som omfattar de unika kunskaperna som det talas om. På så sätt kan inte personen med de unika kunskaperna använda dem för att sälja inte så unikt signalunderhåll utan konkurrens.