SL fasar ut etanol till 2025, biogas till 2026 och biodiesel till 2035

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9897
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

SL fasar ut etanol till 2025, biogas till 2026 och biodiesel till 2035

Inlägg av Enceladus »

Bara elbussar i SL-trafiken 2035
Bussmagasinet skrev:Samtliga bussar som kör åt SL i Region Stockholm kommer att vara eldrivna till år 2035 bedömer SL. 2023 utgjorde elbussarna knappt två procent av bussflottan i SL-trafiken. Senast 2026 är det slutkört med biogas och etanol i SL-trafiken. Men en rad faktorer kan bromsa satsningen på elbussar. Dit hör bland annat krav från totalförsvaret. Det konstaterar SL i en redovisning av läget när det gäller elektrifieringen av bussflottan i Storstockholm.
Som bekant har Stockholm lägst andel elbussar av alla huvudstäder i Europa. Nu ska det bli ändring på detta. Etanol, biogas och biodiesel fasas ut till 2035:

Bild

Bilden är hämtad från Bussmagasinet, vilken i sin tur är hämtad från ett informationsärende i Trafiknämnden. Oslo och Köpenhamn ligger dock cirka tio år före.
Trafikförvaltningen skrev:De trafikavtal som startar under 2024 (E42) och 2025 (E36C, E37C och E45) kommer efter år 2031 vara de enda avtalen där biodieselbussar fortsatt trafikerar (om inte trafikutövaren själva valt att byta ut biodieselfordonen i förtid). Åldern på biodieselfordonen i dessa avtal år 2030 är i dagsläget okänd eftersom fordonsinköpen till avtalen inte är klara. Men med antagandet om nya fordon till trafikavtalen vid avtalsstart förutsätts att inget utbyte av fordon kommer att ske före dess att avtalstiden löper ut.

Trafikavtalen E42 och E36C, E37C, E45 förväntas förnyas år 2034 resp. 2035 vilket då blir det år då 100 % elektrifiering är troligast att finnas på plats.
De sista trafikavtalsområdena blir då E42 (Bromma/Solna/Sollentuna), E36C (Nacka/Värmdö), E37C (Huddinge/Botkyrka/Söderort) och E45 (Tyresö/Handen).
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL fasar ut etanol till 2025, biogas till 2026 och biodiesel till 2035

Inlägg av Odd »

Ibland drivs utvecklingen av ett önsketänkande som är svårt att uppfylla i verkligheten.

SLs önskemål om autonoma bussar redan till 2030 (lite drygt) är ett exempel, där utvecklingen går extremt långsamt och trots att det har pågått en intensiv utveckling under snart två decennier så finns det inte ett enda autonomt körande bussystem i världen som uppfyller normala krav som man kan ställa på ett sådant system för att det skall fungera i verkligheten. Jag vet att det finns någon "tangentbordsexpert" som garanterat kommer att tokgoggla efter bevis på motsatsen, kommer att påpeka att det finns ett i Skottland, men då måste jag påminna om vad "autonom" betyder. Jag tror inte ens att man till 2050 kommer att få sådana system på plats. De kommer bara fungera i starkt kontrollerade miljöer och riskerar dessutom att knuffa undan betydligt viktigare mål.

Det enda vettiga framåt är att ha en mix av laddbara fordon och fordon som laddas under drift, med tråd, elektromagnetisk överföring eller via kemisk omvandling. Det kommande berget med avfall från dessa batterifordon kommer dock att skapa en industri av mindre nogräknade personer som kommer att utnyttja situationen skrupelfritt.

Att regeringen helt missar alla klimatmål beror just på önsketänkande om att det kommer att lösa sig av sig självt. Men så länge som politikerna inte förstår att energisystemet är ett enda sammanhängande system och att vi helt enkelt förbrukar för mycket energi så kommer vi varken klara 2-gradersmålet, eller någon av de kommande gradersmålen som kommer att sättas när man har gett upp det förra.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9897
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL fasar ut etanol till 2025, biogas till 2026 och biodiesel till 2035

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: måndag 15 april 2024 19:36 Ibland drivs utvecklingen av ett önsketänkande som är svårt att uppfylla i verkligheten.
Menar skribenten att det är orealistiskt för Stockholm att minska gapet till Köpenhamn inom kollektivtrafik till bara 10 år? Beror inte detta på 16 år av M-styre?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL fasar ut etanol till 2025, biogas till 2026 och biodiesel till 2035

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: måndag 15 april 2024 22:44
Odd skrev: måndag 15 april 2024 19:36 Ibland drivs utvecklingen av ett önsketänkande som är svårt att uppfylla i verkligheten.
Menar skribenten att det är orealistiskt för Stockholm att minska gapet till Köpenhamn inom kollektivtrafik till bara 10 år? Beror inte detta på 16 år av M-styre?
Nej. Det skrev jag inte. Jag skrev inget om relationen mellan Stockholm och Köpenhamn. Den kopplingen du försöker göra är ett exempel på önsketänkande.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9897
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL fasar ut etanol till 2025, biogas till 2026 och biodiesel till 2035

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: tisdag 16 april 2024 7:34 Nej. Det skrev jag inte. Jag skrev inget om relationen mellan Stockholm och Köpenhamn. Den kopplingen du försöker göra är ett exempel på önsketänkande.
Vad är det i så fall som är önsketänkande?
Enceladus skrev: måndag 15 april 2024 16:35 De sista trafikavtalsområdena blir då E42 (Bromma/Solna/Sollentuna), E36C (Nacka/Värmdö), E37C (Huddinge/Botkyrka/Söderort) och E45 (Tyresö/Handen).
VR Sverige och Nobina vinnare i stor SL-upphandling
Bussmagasinet skrev:I förutsättningarna för upphandlingen fanns bland annat att inget företag kunde vinna båda trafikpaketen.

Uppdragen i avtalen innebär helhetsåtagande att driva och utveckla busstrafiken, samt att förvalta SL:s fastigheter i respektive avtalsområde. Inom ramen för de nya avtalen kommer en stor del, 85 procent, av trafiken att drivas med el, i stället för som idag med biodiesel.

– Med dessa två avtal tar vi viktiga steg mot en framtid med helt eldriven busstrafik i Stockholms län, säger David Lagneholm, chef för trafikförvaltningen och vd för SL.
Dessa två trafikavtal blir alltså de sista med dieselbussar. Därefter blir det sannolikt bara batteribussar. Vätgasbussar och trådbussar är ju dyrare på olika sätt.

Det är beaktansvärt att SL inte ville att samma företag skulle vinna båda trafikavtalen. Nobina behåller Handen/Nynäshamn medan VR Sverige vinner Tyresö.
Skriv svar