SL:s framtida betalsystem

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6489
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Odd »

Nu blir det tekniskt. Mittendelen har markeringar som talar om vilket hörn som är vilket. Motsvarande i QR är de tre fyrkanterna som finns inbäddade nära hörnen. Varje hörn har fyra rutor, med noll, en, två och tre blanka rutor (de blårödrandiga i bilden). Programvaran har då orienteringen i sex frihetsgrader (vinkel horisontalt, vinkel vertikalt, rotation, position horisontalt, position vertikalt och position i z-led (zoom)) och kan då räkna ut var hörnen är och var man skall börja koda av, och kan till och med räkna ut om koden är spegelvänd. Det är en fördel jämfört med QR, där man i stället måste testa om det är spegelvänt eller ej. Resten är geometri.
220px-Aztec_Code_with_desc.png
220px-Aztec_Code_with_desc.png (51.36 KiB) Visad 2384 gånger
Genius on call
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Odd skrev: tisdag 26 mars 2024 8:30 Nu blir det tekniskt. Mittendelen har markeringar som talar om vilket hörn som är vilket. Motsvarande i QR är de tre fyrkanterna som finns inbäddade nära hörnen. Varje hörn har fyra rutor, med noll, en, två och tre blanka rutor (de blårödrandiga i bilden). Programvaran har då orienteringen i sex frihetsgrader (vinkel horisontalt, vinkel vertikalt, rotation, position horisontalt, position vertikalt och position i z-led (zoom)) och kan då räkna ut var hörnen är och var man skall börja koda av, och kan till och med räkna ut om koden är spegelvänd. Det är en fördel jämfört med QR, där man i stället måste testa om det är spegelvänt eller ej. Resten är geometri.
Tekniska fundament för kollektivtrafik är väl ett normalt diskussionsämne på det här forumet :)

När man har hittat hörnen förstår jag hur man gör, men jag förstår fortfarande inte hur man hittar hörnen. Mitten är lätt att hitta, men hörnen verkar väldigt komplicerade att hitta med någon form av precision. I QR är det lätt att hitta de tre hörnen med hög precision, och har man koordinaterna för och storleken på hörnen har man automatiskt transformationen för hela rutnätet. Att det är spegelvänt ser man på om kryssprodukten är positiv eller negativ.

Jag tänker mig att det påverkar hur lätt det är att läsa av koderna, om det krävs att Aztec-koden måste vara skarp för att avläsningen ska fungera. Men det är möjligt att det här är löst för Aztec, men det är verkligen svårt att hitta något på nätet om det.
Enceladus
Inlägg: 9984
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

Dynamiska biljettpriser poppis och förlängs
Bussmagasinet skrev:Medan SL i Storstockholm har misslyckats med att vinna tillbaka många resenärer efter pandemin är bilden en annan i Oslo. Redan i höstas var kollektivresandet i den norska huvudstaden uppe på samma nivå som innan pandemin. Ett av redskapen för att vinna tillbaka resenärerna i Oslo var ett projekt med dynamiska priser på enkelbiljetter. Försöket skulle avslutas den här månaden. Men resultatet är så lyckat att projektet fortsätter, i första hand året ut.

[...]

– En periodbiljett är en mycket bra lösning för många. Men en del resenärer kan eller vill inte planera sin vardag långt fram i tid. För dem är Reis en flexibel och bra lösning där enkelbiljetterna blir billigare ju mer man reser.

[...]

Dynamisk prissättning av enkelresor finns på en rad håll i världen. Ett exempel är London där man sedan ett antal år kan blippa sitt betal- eller kontokort i kollektivtrafiken. För varje resa sjunker biljettpriset automatiskt.
Oslos rabattsystem har många likheter med Londons pristak. Stockholm har dock varken eller, trots att ett antal svenska regioner har haft pristak i flera år nu.
Enceladus
Inlägg: 9984
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

Fuskåkandet fortsätter att minska på SL
Mitt i skrev:SL är nu färdiga med sammanräkningen av fuskåkandet för 2023 och har kommit fram till att andelen är den lägsta som uppmätts sedan man började föra statistik.

2,3 procent av det totala antalet resor förra året var fuskresor, jämfört med 3,0 procent 2022 och 3,1 procent 2019. Under pandemiåret 2021 var siffran uppe på 12 procent.

[...]

Förklaringen, menar han, är att det har blivit lättare att köpa en enkelresa genom att blippa med betalkortet.
Sent ska syndaren vakna. När införs pristak som på många andra håll?
Vidling
Inlägg: 54
Blev medlem: lördag 12 december 2015 10:07

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Vidling »

Enceladus skrev: onsdag 15 maj 2024 9:24 Fuskåkandet fortsätter att minska på SL
Mitt i skrev:SL är nu färdiga med sammanräkningen av fuskåkandet för 2023 och har kommit fram till att andelen är den lägsta som uppmätts sedan man började föra statistik.

2,3 procent av det totala antalet resor förra året var fuskresor, jämfört med 3,0 procent 2022 och 3,1 procent 2019. Under pandemiåret 2021 var siffran uppe på 12 procent.

[...]

Förklaringen, menar han, är att det har blivit lättare att köpa en enkelresa genom att blippa med betalkortet.
Sent ska syndaren vakna. När införs pristak som på många andra håll?
Beslut om att införa pristak togs 2022. Men detta projekt verkar ha gått i stå, man har fortfarande nästan två år senare inte ens beslutat vilket belopp pristaket ska ligga på.

https://www.regionstockholm.se/nyheter/ ... er-en-dag/
daniel_s
Inlägg: 14186
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av daniel_s »

Är det inte närmast definitionsmässigt det belopp som periodbiljetten kostar för motsvarande period?

Om man inte tycker att det ger rätt resultat så är det väl en indikation på att pristak inte är en så bra idé som man trodde…
Vidling
Inlägg: 54
Blev medlem: lördag 12 december 2015 10:07

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Vidling »

daniel_s skrev: lördag 18 maj 2024 8:31 Är det inte närmast definitionsmässigt det belopp som periodbiljetten kostar för motsvarande period?

Om man inte tycker att det ger rätt resultat så är det väl en indikation på att pristak inte är en så bra idé som man trodde…
Hade 24-timmarsbiljetten kostat 168 kr hade det varit enkelt, då hade man kunnat sätta beloppsgränsen där, d v s vid fyra resor. 4*42 kr=168. Men 24-timmarsbiljetten kostar 175 kr.

Man bör väl göra om hela prissättningen så alla periodbiljetter motsvarar ett visst exakt antal enkelresor innan man inför capping.
daniel_s
Inlägg: 14186
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av daniel_s »

Varför måste man göra det? Det räcker väl med att cappingen inträder så fort man överskrider gränsen där periodbiljetten är billigare. Utvärderingen görs ju i efterhand.
Skriv svar