SL:s framtida betalsystem

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6601
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Odd »

Nu blir det tekniskt. Mittendelen har markeringar som talar om vilket hörn som är vilket. Motsvarande i QR är de tre fyrkanterna som finns inbäddade nära hörnen. Varje hörn har fyra rutor, med noll, en, två och tre blanka rutor (de blårödrandiga i bilden). Programvaran har då orienteringen i sex frihetsgrader (vinkel horisontalt, vinkel vertikalt, rotation, position horisontalt, position vertikalt och position i z-led (zoom)) och kan då räkna ut var hörnen är och var man skall börja koda av, och kan till och med räkna ut om koden är spegelvänd. Det är en fördel jämfört med QR, där man i stället måste testa om det är spegelvänt eller ej. Resten är geometri.
220px-Aztec_Code_with_desc.png
220px-Aztec_Code_with_desc.png (51.36 KiB) Visad 3152 gånger
Genius on call
Magnus Ahltorp
Inlägg: 534
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Odd skrev: tisdag 26 mars 2024 8:30 Nu blir det tekniskt. Mittendelen har markeringar som talar om vilket hörn som är vilket. Motsvarande i QR är de tre fyrkanterna som finns inbäddade nära hörnen. Varje hörn har fyra rutor, med noll, en, två och tre blanka rutor (de blårödrandiga i bilden). Programvaran har då orienteringen i sex frihetsgrader (vinkel horisontalt, vinkel vertikalt, rotation, position horisontalt, position vertikalt och position i z-led (zoom)) och kan då räkna ut var hörnen är och var man skall börja koda av, och kan till och med räkna ut om koden är spegelvänd. Det är en fördel jämfört med QR, där man i stället måste testa om det är spegelvänt eller ej. Resten är geometri.
Tekniska fundament för kollektivtrafik är väl ett normalt diskussionsämne på det här forumet :)

När man har hittat hörnen förstår jag hur man gör, men jag förstår fortfarande inte hur man hittar hörnen. Mitten är lätt att hitta, men hörnen verkar väldigt komplicerade att hitta med någon form av precision. I QR är det lätt att hitta de tre hörnen med hög precision, och har man koordinaterna för och storleken på hörnen har man automatiskt transformationen för hela rutnätet. Att det är spegelvänt ser man på om kryssprodukten är positiv eller negativ.

Jag tänker mig att det påverkar hur lätt det är att läsa av koderna, om det krävs att Aztec-koden måste vara skarp för att avläsningen ska fungera. Men det är möjligt att det här är löst för Aztec, men det är verkligen svårt att hitta något på nätet om det.
Enceladus
Inlägg: 10575
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

Dynamiska biljettpriser poppis och förlängs
Bussmagasinet skrev:Medan SL i Storstockholm har misslyckats med att vinna tillbaka många resenärer efter pandemin är bilden en annan i Oslo. Redan i höstas var kollektivresandet i den norska huvudstaden uppe på samma nivå som innan pandemin. Ett av redskapen för att vinna tillbaka resenärerna i Oslo var ett projekt med dynamiska priser på enkelbiljetter. Försöket skulle avslutas den här månaden. Men resultatet är så lyckat att projektet fortsätter, i första hand året ut.

[...]

– En periodbiljett är en mycket bra lösning för många. Men en del resenärer kan eller vill inte planera sin vardag långt fram i tid. För dem är Reis en flexibel och bra lösning där enkelbiljetterna blir billigare ju mer man reser.

[...]

Dynamisk prissättning av enkelresor finns på en rad håll i världen. Ett exempel är London där man sedan ett antal år kan blippa sitt betal- eller kontokort i kollektivtrafiken. För varje resa sjunker biljettpriset automatiskt.
Oslos rabattsystem har många likheter med Londons pristak. Stockholm har dock varken eller, trots att ett antal svenska regioner har haft pristak i flera år nu.
Enceladus
Inlägg: 10575
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

Fuskåkandet fortsätter att minska på SL
Mitt i skrev:SL är nu färdiga med sammanräkningen av fuskåkandet för 2023 och har kommit fram till att andelen är den lägsta som uppmätts sedan man började föra statistik.

2,3 procent av det totala antalet resor förra året var fuskresor, jämfört med 3,0 procent 2022 och 3,1 procent 2019. Under pandemiåret 2021 var siffran uppe på 12 procent.

[...]

Förklaringen, menar han, är att det har blivit lättare att köpa en enkelresa genom att blippa med betalkortet.
Sent ska syndaren vakna. När införs pristak som på många andra håll?
Vidling
Inlägg: 59
Blev medlem: lördag 12 december 2015 10:07

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Vidling »

Enceladus skrev: onsdag 15 maj 2024 9:24 Fuskåkandet fortsätter att minska på SL
Mitt i skrev:SL är nu färdiga med sammanräkningen av fuskåkandet för 2023 och har kommit fram till att andelen är den lägsta som uppmätts sedan man började föra statistik.

2,3 procent av det totala antalet resor förra året var fuskresor, jämfört med 3,0 procent 2022 och 3,1 procent 2019. Under pandemiåret 2021 var siffran uppe på 12 procent.

[...]

Förklaringen, menar han, är att det har blivit lättare att köpa en enkelresa genom att blippa med betalkortet.
Sent ska syndaren vakna. När införs pristak som på många andra håll?
Beslut om att införa pristak togs 2022. Men detta projekt verkar ha gått i stå, man har fortfarande nästan två år senare inte ens beslutat vilket belopp pristaket ska ligga på.

https://www.regionstockholm.se/nyheter/ ... er-en-dag/
daniel_s
Inlägg: 14250
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av daniel_s »

Är det inte närmast definitionsmässigt det belopp som periodbiljetten kostar för motsvarande period?

Om man inte tycker att det ger rätt resultat så är det väl en indikation på att pristak inte är en så bra idé som man trodde…
Vidling
Inlägg: 59
Blev medlem: lördag 12 december 2015 10:07

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Vidling »

daniel_s skrev: lördag 18 maj 2024 8:31 Är det inte närmast definitionsmässigt det belopp som periodbiljetten kostar för motsvarande period?

Om man inte tycker att det ger rätt resultat så är det väl en indikation på att pristak inte är en så bra idé som man trodde…
Hade 24-timmarsbiljetten kostat 168 kr hade det varit enkelt, då hade man kunnat sätta beloppsgränsen där, d v s vid fyra resor. 4*42 kr=168. Men 24-timmarsbiljetten kostar 175 kr.

Man bör väl göra om hela prissättningen så alla periodbiljetter motsvarar ett visst exakt antal enkelresor innan man inför capping.
daniel_s
Inlägg: 14250
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av daniel_s »

Varför måste man göra det? Det räcker väl med att cappingen inträder så fort man överskrider gränsen där periodbiljetten är billigare. Utvärderingen görs ju i efterhand.
Enceladus
Inlägg: 10575
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

Pristak på SL-biljetter nedgrävd i utredning
Bussmagasinet skrev:Samtidigt som många resenärer har övergett SL-trafiken i Storstockholm har SL grävt ner planerna på att införa ett pristak på enkelbiljetter i en utredning. I juni 2022 beslutade politikerna i SL-styrelsen att ett pristak, så kallad capping, skulle införas på enkelbiljetter. Siktet var inställt på början av 2023. Syftet var att locka nya resenärer likväl som att få tillbaka de resenärer som ännu inte återvänt efter pandemin. Men nu är frågan nergrävd i en utredning.

[...]

Liknande lösningar har senare införts på många andra håll, även inom Sverige. Först ut var Östgötatrafiken som införde pristak 2021. Systemet där innebär att kunden inte i förväg behöver veta om det är enstaka biljetter eller en periodbiljett som är det bästa alternativet för vederbörande. Istället kan resenären blippa sitt betalkort på varje resa och samtidigt känna sig trygg med att aldrig betala för mer än en 30-dagarsperiod, även om kunden reser mycket.

Ett annat exempel är Oslo. För att möta ändrade resmönster där en del människor hemarbetar någon eller några dagar i veckan införde Oslo 2022 appen Reis. Reis räknar ut rabatten utifrån hur mycket kunden har rest de senaste 30 dagarna. Kunden får därefter en personlig rabatt, baserat på sitt resande.
Det är väl inte så konstigt att kollektivtrafiken går utför i Stockholm jämfört med övriga Europa. Pristak är ju motsvarigheten till sjukvårdens högkostnadsskydd!
Enceladus
Inlägg: 10575
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

SL har äntligen publicerat sin stora biljettutredning, däribland capping (separat bilaga). Olika bärare, periodtyper, tidslängder och cappingnivåer analyseras samt jämförs med andra regioner i Sverige och världen. Utredningen rekommenderar att införa både dag- och månadscapping, precis som Östgötatrafiken.

Utredningen nämner också hur transaktionerna för biljettköp kostar i olika kanaler. I regel är betalkort billigare för små belopp och Swish billigare för stora belopp. SL får mängdrabatt och betalar mindre än de flesta företag, men samma regel gäller för SL. Betalkort har en fast del (0,18 kr) och en procentuell del (0,24 % till 0,34 %) medan Swish alltid kostar 0,78 kr per transaktion. Ombud har en provision på 2,9 %. Hur ser då transaktionskostnaderna ut i praktiken?

Kod: Markera allt

Kanal/Biljett   Enkel (42 kr)   30 dagar (1020 kr)

Betalkort*            0,28 kr              2,63 kr
Swish                 0,78 kr              0,78 kr
Ombud                 1,22 kr             29,58 kr
*Jag räknar med en procentuell del på 0,24 % för enkelhets skull. Läsaren kan göra ett påslag på 0,10 % av biljettpriset för att få den övre gränsen.

Således kan SL dra samma slutsats som skribenterna i tråden om kontantlösa butiker:
SL skrev:Trafikförvaltningen bör styra mot att små belopp betalas med betalkort, medan större belopp betalas med Swish
Notera dock att SL har väsentligt lägre avgifter än vanliga företag.
Vidling skrev: söndag 19 maj 2024 7:46 Hade 24-timmarsbiljetten kostat 168 kr hade det varit enkelt, då hade man kunnat sätta beloppsgränsen där, d v s vid fyra resor. 4*42 kr=168. Men 24-timmarsbiljetten kostar 175 kr.

Man bör väl göra om hela prissättningen så alla periodbiljetter motsvarar ett visst exakt antal enkelresor innan man inför capping.
Utredningen föreslår att SL kopierar Östgötatrafiken rakt av, d.v.s. capping vid två enkelbiljetter per dag samt 27 enkelbiljetter per månad. Hjulet är uppfunnet!
C30
Inlägg: 301
Blev medlem: torsdag 26 februari 2009 19:30
Ort: Tartu

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av C30 »

Enceladus skrev: lördag 14 september 2024 1:21 Utredningen rekommenderar att införa både dag- och månadscapping, precis som Östgötatrafiken.
Vad jag kan se så föreslog den separata cappingutredningen (som verkar ha färdigställts 2022) visserligen att arbetet med capping skulle fortsätta, men hela biljettutredningens färska slutrapport lyder istället så här:
En cappinglösning på enkelbiljetter rekommenderas att avvakta med. En förnyad bedömning, utgående från tidigare genomförd analys, ger att capping på enkelbiljett inte sammantaget tillför tillräckliga resenärs- och affärsmässiga nyttor för att motivera ett nästa steg i relation till andra prioriterade satsningar.
Orsaken:
Beräknat på resenärers tidigare beteende och en cappinglösning som alltid erbjuder bästa alternativet, utan åtagande från resenären, blir konsekvensen ett mycket stort ekonomiskt bortfall.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6601
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Odd »

Jag har förespråkat "capping" sedan SL Access infördes . Min kritik då var samma som min kritik mot dagens system, att man egentligen bara bytte biljettbärare, men i princip behöll taxesystemet och inte utnyttjade möjligheterna som det då nya systemet erbjöd.

Notera att inläggen gjordes i sammanhanget att det fortfarande var zoner. Men i princip anser jag fortfarande att resenären skall ha möjlighet att välja fullt eller reducerat pris vid spärren och validerarna.

viewtopic.php?p=233409&hilit=access+betala#p233409
viewtopic.php?p=261638&hilit=access+gam ... er#p261638

Jag tror att SLs oro för minskade biljettintäkter är obefogad. I andra sammanhang har löpande betalning visat sig ge större intäkter. Ett exempel är dataspelsbranschen och mobilappbranchen där det i de båda visat sig att kunderna gärna spenderar mer pengar på flera små köp vars värde är sammantaget högre, hellre än ett enda stort belopp som betalas en gång.

I kollektivtrafiken tror jag det även blir tydligare för trafikanten för vad man egentligen betalar för, och en positiv uppmuntran när taket nås och trafikanten kan få en direkt feedback på att nu är det billigare att åka än förra gången.

Jämför med hur det fungerar på Västtrafik, där man direkt i appen ser hur biljettköpen efter endast fyra enkelresor ger ett tydligt resultat i form av 20% bonus som kan användas vid framtida biljettköp. Den typen av visualisering tror jag är väldigt viktigt och en näst intill en nödvändighet för, och kanske till och med en förväntan hos, dagens appbundna trafikanter.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 10575
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

C30 skrev: lördag 14 september 2024 7:24
Enceladus skrev: lördag 14 september 2024 1:21 Utredningen rekommenderar att införa både dag- och månadscapping, precis som Östgötatrafiken.
Vad jag kan se så föreslog den separata cappingutredningen (som verkar ha färdigställts 2022) visserligen att arbetet med capping skulle fortsätta, men hela biljettutredningens färska slutrapport lyder istället så här:
En cappinglösning på enkelbiljetter rekommenderas att avvakta med. En förnyad bedömning, utgående från tidigare genomförd analys, ger att capping på enkelbiljett inte sammantaget tillför tillräckliga resenärs- och affärsmässiga nyttor för att motivera ett nästa steg i relation till andra prioriterade satsningar.
Orsaken:
Beräknat på resenärers tidigare beteende och en cappinglösning som alltid erbjuder bästa alternativet, utan åtagande från resenären, blir konsekvensen ett mycket stort ekonomiskt bortfall.
I cappingutredningen nämns flera potentiella intäktsökningar (se sidan 39):
  • Nya resenärer som lockas av erbjudandet
  • De som byter från 30-dagarsbiljett till enkelbiljetter/capping och reser >25 resor (capping föreslås ske vid 27 enkelbiljetter; jämför Östgötatrafiken)
  • Resenären kan inte låna ut ”cappingen” på samma sätt som periodbiljetten – biljetten blir personlig
  • Resenären gör några extra resor som annars inte skulle gjorts, för att nå taket och få obegränsat resande
Att inte ha capping innebär också att gamla resenärer förloras, speciellt partiella distansarbetare. Det är ingen slump att SL har Nordens sämsta återhämtning.
Lennart Petersen
Inlägg: 3117
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Lennart Petersen »

Vidling skrev: söndag 19 maj 2024 7:46
daniel_s skrev: lördag 18 maj 2024 8:31 Är det inte närmast definitionsmässigt det belopp som periodbiljetten kostar för motsvarande period?

Om man inte tycker att det ger rätt resultat så är det väl en indikation på att pristak inte är en så bra idé som man trodde…
Hade 24-timmarsbiljetten kostat 168 kr hade det varit enkelt, då hade man kunnat sätta beloppsgränsen där, d v s vid fyra resor. 4*42 kr=168. Men 24-timmarsbiljetten kostar 175 kr.

Man bör väl göra om hela prissättningen så alla periodbiljetter motsvarar ett visst exakt antal enkelresor innan man inför capping.
Men sånt går väl att programmera, typ när man betalat för 4 resor så debiteras den 5:e med 7kt och sedan åker man fritt. Fast i mitt tycke är den här biljetten på tok för dyr. I Tyskland brukar det vanliga vara att två enkeltesor motsvarar en endagsbiljett. Men alltså endags inte 24h. Vore väl rätt bra för den som bor ute i periferin och vill åka in till city och handla och som kanske gör några resor inne i city. Och prissättningen för en enkelresa är ju relaterad till 75 min, efter det måste man lösa ny vid första blippning men tunnelbana och pendeltåg ligger bakom samma spärflinje. Den som bor lite avigt och åker buss kan få betala två eller i extremfall tre resor och något absurt är att en försening kan ge en dyrare resa.
Vidling
Inlägg: 59
Blev medlem: lördag 12 december 2015 10:07

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Vidling »

Jag höll på att sätta morgonkaffet i vrångstrupen när jag såg dessa rader nedan. Utredarna verkar ha missförstått allting. Allt faller ju samman om pristaket blir högre än priset för 30-dagarsbiljetten.

"Prissättning av månadscapping
▪ För att införande av capping ska kunna ske intäktsneutralt, är det sannolikt att pristaket
sätts högre än priset för en periodbiljett för motsvarande period
▪ Om priset sätts till lika med priset för en periodbiljett för motsvarande period, kommer
periodbiljetternas roll i biljettportföljen att markant minska, och trafikförvaltningen riskerar
att förlora intäkter på irrationella periodbiljettsköp
– Exempel: om månadscapping sätts till 25 resor (970 kr), finns inte längre någon ekonomisk rational att
köpa en 30-dagarsbiljett
▪ Ett något högre pris för capping kan motiveras med att cappingen kan likställas vid en
försäkring, eller som att ”binda räntan”. Kundinsiktsarbetet visar att viss förståelse för denna
prismodell finns."

https://docs.netpublicator.com/api/publ ... sommartid)
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5521
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av kildor »

Vidling skrev: söndag 15 september 2024 17:30 Jag höll på att sätta morgonkaffet i vrångstrupen när jag såg dessa rader nedan. Utredarna verkar ha missförstått allting. Allt faller ju samman om pristaket blir högre än priset för 30-dagarsbiljetten.
Varför skulle det göra det?
Enceladus
Inlägg: 10575
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Enceladus »

Det går att ha ett pristak som är marginellt högre än priset på 30-dagarsbiljetten (se exempelvis Östgötatrafiken). Däremot underskattar SL:s analys hur många resenärer som väljer bort kollektivtrafiken utan något pristak. Det är som att sila mygg och svälja kameler. SL har tappat fler partiella distansarbetare än andra.
Senast redigerad av Enceladus den söndag 15 september 2024 22:08, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6601
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Odd »

kildor skrev: söndag 15 september 2024 21:37
Vidling skrev: söndag 15 september 2024 17:30 Jag höll på att sätta morgonkaffet i vrångstrupen när jag såg dessa rader nedan. Utredarna verkar ha missförstått allting. Allt faller ju samman om pristaket blir högre än priset för 30-dagarsbiljetten.
Varför skulle det göra det?
Poängen är väl att cappingmodellen skall ersätta den fixerade periodiska kostnaden, ta bort gamla modellen av taxa och införa den nya som är möjlig tack vare modern teknik. Självklart skall cappingen i första steget direkt ta över nivåerna för de gamla perioderna, dvs årskort blir 365-dagarscapping, tertialkort blir motsvarande 120-dagarpris, 30-dagars blir motsvarande 30-dagarskortet osv.

De som idag har förmånskort osv påverkas ju inte då det inte blir någon skillnad i pris. Men allmänheten skall endast behöva hålla reda på en sak, att man har tillräckligt med pengar laddat på kontot, SL-kortet osv, för nästa resa.
Genius on call
BSB101
Inlägg: 3005
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av BSB101 »

Enceladus skrev: söndag 15 september 2024 22:01 Däremot underskattar SL:s analys hur många resenärer som väljer bort kollektivtrafiken utan något pristak.
Finns det något egenvärde i att få maximalt med människor att välja kollektivtrafik? Vad förlorar samhället på att folk väljer att cykla, gå eller arbeta på distans istället? SL inför vagnar med färre sittplatser så man kan knö in mer folk så då är det väl bättre att fler väljer andra sätt än att åka med SL?
Vidling
Inlägg: 59
Blev medlem: lördag 12 december 2015 10:07

Re: SL:s framtida betalsystem

Inlägg av Vidling »

kildor skrev: söndag 15 september 2024 21:37
Vidling skrev: söndag 15 september 2024 17:30 Jag höll på att sätta morgonkaffet i vrångstrupen när jag såg dessa rader nedan. Utredarna verkar ha missförstått allting. Allt faller ju samman om pristaket blir högre än priset för 30-dagarsbiljetten.
Varför skulle det göra det?
Hela poängen har ju varit att trafikanterna ska sluta behöva tänka och aldrig riskera att betala mer än priset för ett månadskort per månad.

"Den verkliga gamechangern blir när vi kan införa det på månadsbasis. Då kommer man som resenär inte längre behöva fundera på vilken biljett man ska välja utan det är bara att åka, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden."

"I SL-trafiken inleds biljettlösningen med enkelbiljetter med betalkort per kalenderdag och ska därefter även fungera månadsvis. Det vill säga att
om tillräckligt många resor görs för att uppnå priset av ett månadskort så ska inte resenären debiteras mer."

"– Nu skrivs biljetthistoria, säger trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

Först ut blir så kallad dagcapping, som beräknas införas nästa år. Senare kan det utvidgas till månadscapping.

Då skulle enkelresenärernas biljett automatiskt övergå till en månadsbiljett om summan för en sådan är uppnådd inom 30 dagar."

https://www.mynewsdesk.com/se/blaagroen ... er-3189515
Skriv svar