Men Nyköping och Hallsbergs Mälartåg vänder ju i Stockholm, så varför ska inte Örebro-tågen göra det? Att SJ erbjuder ett IC-alternativ Linköping - Gävle är ju alldeles utmärkt. Arlanda försörjs utmärkt av SL, Arlanda Express samt SJ IC. I Schweiz klarar resenärer av att byta tåg på väl valda knutpunkter, det bör även vi i Sverige klara av.Enceladus skrev: ↑lördag 06 april 2024 15:29
Mälartåg har tre regionaltågslinjer söder om Stockholm (Örebro, Norrköping och Hallsberg). Därutöver finns SJ:s Ostpendeln mellan Gävle och Linköping. Precis som Linköping/Norrköping vill Örebro/Eskilstuna, Norrköping/Nyköping och Hallsberg/Katrineholm ha en direktförbindelse till Arlanda och Uppsala. Då blir det 3-4 genomgående regionaltåg per timme under stora delar av dagen (jämför Öresundståg). Skulle mellankonceptet bara gå i rusningen som idag?
Vet inte. Jag vet bara att sträckan Örebro - Uppsala är Mälartågssträckan med sämst punktlighet perioden maj 2023 - februari 2024. https://malardalstrafik.se/punktlighet/
Dessutom har svarven i Eskilstuna gått sönder samt ett Reginatåg har spårat ur i samma depå. Källa: Mälartåg på Facebook 4:e mars.
I ett nyligare inlägg på Facebook påstås att MTR inte vill betala för reservdelar till tågen i väntan på att avtalet löper ut.