Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
leifd skrev: ↑onsdag 13 mars 2024 18:53
Men politiken tror ju att allt är högsta kvalitet till lågt pris.
Jaså, så varför krånglar man då till det och lägger till andra utvädringskriterier än pris i upphandlingarna? Om det du skriver skulle vara sant skulle det räcka med en - pris.
Hört talas om ironi ?
Samtidigt kan man ju undra vad man då utvärderade när man köpte det man köpte. Gissningsvis ville väl ingen annan leverera vagnar på de krav man hade för att kunna köra dessa på Saltsjöbanan.
Är det fler än jag som ser parallellen med Göteborgs M32, där bara Ansaldo Breda var villiga att leverera 100% låggolvs multiledvagnar, med så långt överhäng fram och bak. Blev ju därefter sen, som vi vet...
Jag både har hört talas om ironi och kan uppskatta denna komediform men jag ser inte riktigt vad ironin i ditt inlägg ligger, ironi brukar även fungera dåligt i skriftlig form. Sedan är dåligt underbyggda argument och svepande anklagelser inte ironi.
Vad man utvärderar och hur framgår av förfrågningsunderlaget.
Jaså, så varför krånglar man då till det och lägger till andra utvädringskriterier än pris i upphandlingarna? Om det du skriver skulle vara sant skulle det räcka med en - pris.
Hört talas om ironi ?
Samtidigt kan man ju undra vad man då utvärderade när man köpte det man köpte. Gissningsvis ville väl ingen annan leverera vagnar på de krav man hade för att kunna köra dessa på Saltsjöbanan.
Är det fler än jag som ser parallellen med Göteborgs M32, där bara Ansaldo Breda var villiga att leverera 100% låggolvs multiledvagnar, med så långt överhäng fram och bak. Blev ju därefter sen, som vi vet...
Jag både har hört talas om ironi och kan uppskatta denna komediform men jag ser inte riktigt vad ironin i ditt inlägg ligger, ironi brukar även fungera dåligt i skriftlig form. Sedan är dåligt underbyggda argument och svepande anklagelser inte ironi.
Vad man utvärderar och hur framgår av förfrågningsunderlaget.
Hemskt ledsen att jag trampar på "Stockholmsperspektivet" här, men det får du ta, eftersom detta ju är ett öppet forum.
Hur du ser på ironi är ju sen ditt problem, även om jag kan hålla med om att det är svårt i skriven form.
Mitt i skrev:På fredag börjar SL provköra Lidingöbanan över Lilla Lidingöbron, med sikte på trafikstart för tåget den 26 maj.
Två dagar innan den efterlängtade provkörningen – på onsdagsmorgonen – upptäckte man att signalkablar blivit avklippta på två ställen.
[...]
– Blir det avklippt på fler ställen måste vi byta ut kabeln helt eftersom skarvar innebär förändringar av impedansen i kablarna. Då kan det i sin tur innebära försenad trafikstart.
Lilla Lidingöbron har utsatts för sabotage - eller stöld. Om detta fortsätter så kan trafikstarten försenas ytterligare.
Första vagn över Lilla Lidingöbron var 555, som rullade några gånger fram och tillbaka under förmiddagen den 17 maj.
Foton av Thomas Johansson, Modern Stadstrafik, publiceras här med tillstånd. Förhoppningsvis får vi fram kommentarer om vad som kontrollerades samt om "all systems are Go".
555-2 Li_Libron 240517-ThJ.jpg (149.42 KiB) Visad 498 gånger
Nåja! Vid de allra flesta avstängningarna har man inte haft någon sådan backup-plan, och det brukar inte behövas heller. Men både den förra avstängningen och denna har ju dragit över tiden med många månader, då kan man gott kosta på sig ett par dagar extra med förhoppningsvis onödiga bussar.
Thomas Lange skrev: ↑lördag 18 maj 2024 13:18
Första vagn över Lilla Lidingöbron var 555, som rullade några gånger fram och tillbaka under förmiddagen den 17 maj.
Foton av Thomas Johansson, Modern Stadstrafik, publiceras här med tillstånd. Förhoppningsvis får vi fram kommentarer om vad som kontrollerades samt om "all systems are Go".
Enligt SL presstjänst prövas under 17-19 maj bomanläggningen och växlarna samt hur spåret ligger i förhållande till kontaktledningen och omvänt.
20-25 maj provas över 60 olika kombinationer i signalsäkerhetsanläggningen, exempel olika tågvägar, växellägen samt deras signalbilder, om vagn kör mot stoppsignal skall den bromsas etc.
/jes skrev: ↑söndag 19 maj 2024 12:38
Man kanske ska ta tänka på resenärerna också?
Det var samma sak efter avstängningen 2013-2015 att SL planlade busstrafik första veckan med återupptagen spårvagnstrafik. Hört talas om Murphy?
Säkert bra att ha bussar i beredskap i omedelbar närhet av bron, men behöver de verkligen köra fram och tillbaka på sträckan så länge spårtrafiken fungerar?