Elbussar är framtiden?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Odd »

dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 20 december 2023 10:30...

Enceladus-kollektivet kan ju roa sig med att räkna ut vilken batterivikt som behöver medföras för att driva en färja från Nynäshamn till Visby - med dagens batteriteknik.
Just detta behöver inte vara något större problem. Högtrycksnickelvätebatterier har lång livslängd och används därför främst i rymdapplikationer, men även i landbaserade ellagringsstationer där vikt/energilagringsförhållande inte är så viktigt. Jag tänker att det även skulle kunna fungera för viss typ av fartygstrafik.

Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 20 december 2023 10:30 Enceladus-kollektivet kan ju roa sig med att räkna ut vilken batterivikt som behöver medföras för att driva en färja från Nynäshamn till Visby - med dagens batteriteknik.
Vad menas med "dagens batteriteknik"? Kina ligger ju flera år före resten av världen när det gäller batteriteknik - tidsresor är alltså möjliga. Exempelvis har en batteritillverkare från Beijing utvecklat ett batteri med halvfast elektrolyt. Nio testade detta batteri i en av sina bilar och det klarade över 1000 km på en laddning:

Nio ET7 with 150 kWh semi-solid state battery achieves a 1,044 km range
CarNewsChina.com skrev:William Li, Nio’s co-founder and CEO, personally tested the new 150 kWh semi-solid state battery (SSB). While driving the Nio ET7 large sedan, Li and his co-driver reached a 1,044 km (650 miles) range with 3% battery capacity remaining. That would most likely provide an additional 30 km range.

[...]

Beijing-based battery maker WeLion New Energy Technology developed the 150 kWh SSB. It was announced three years ago at Nio Day 2020 (held in January 2021) when Nio’s first sedan, ET7, was launched.

The single cell has an energy density of 360 Wh/kg, while the whole pack has a 260 Wh/kg density. Nio claims the battery has a super cooling efficiency as the cooling is six times stronger than ordinary batteries.
Det är dock inte osannolikt att kinesiska tillverkare av bilar, bussar och färjor står först på tur att få tillgång till "dagens batteriteknik". Då blir det allt eller inget!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Propagandakollektivet "Enceladus" fortsätter att sprida sin propaganda för den kinesiska kommunistdiktaturen.

Jag tror nog att kollektivet förstår vad jag menar, men propagandan tog tydligen överhanden. Min räkneuppgift var tydligen också för svår. Dessutom var det Enceladus-kollektivet som drog in färjor i tråden, något som faller utanför dess ämne, så det var väl lika bra det!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Hechtwagen »

Är det nu 2024 som SL får sin första svåfsläckta batteribussbrand? Ju fler bussar de köper desto närmate kommer vi denna brand. En tanke är ju vad som händer när en batteribuss fattar eld i nya slussenterminalen, det som kännetecknar dessa bränder är ett väldigt snabbt brandförlopp och väldigt giftig rök.

Bussbränder är i sig inget ovanligt men en batteribussbrand släcker man inte särskillt enkelt.

SL har väl kartlagt dessa risker får vi anta?
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: söndag 14 januari 2024 15:30 Är det nu 2024 som SL får sin första svåfsläckta batteribussbrand? Ju fler bussar de köper desto närmate kommer vi denna brand. En tanke är ju vad som händer när en batteribuss fattar eld i nya slussenterminalen, det som kännetecknar dessa bränder är ett väldigt snabbt brandförlopp och väldigt giftig rök.

Bussbränder är i sig inget ovanligt men en batteribussbrand släcker man inte särskillt enkelt.

SL har väl kartlagt dessa risker får vi anta?
10 Svar på skrivelse från (SD) om brandskyddsåtgärder för bussterminal Slussen (TN 2023-1203)
Region Stockholm skrev:Bussterminalen har ett rigoröst säkerhetskoncept utformat med hänsyn till förekommande brand och explosionsrisker förknippade med biogasbussar. Eldrivna bussar är förknippade med en lägre brand- och explosionsrisk än biogasbussar.
Den gigantiska Slussenterminalen sägs vara anpassad för biogasbussar, vilka i sin tur påstås utgöra en större risk än batteribussar (se ex.vis gårdagens brand utanför Jönköping).
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ja, herre :evil: -lar (som man säger i Göteborg, och där det enligt nedanstående signatur aldrig inträffar några olyckor - se vidare refererad tråd), detta har varit på den sk. tapeten i mer än 10 år nu: viewtopic.php?t=35778
mamma Ulla skrev: måndag 18 februari 2013 20:16 Nej, nej, nej. Fel! Det inträffar aldrig några olyckor eller andra slag av misslyckanden i Göteborg.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

Över tusen inställda elbussar – klarar inte kylan
Göteborgs-Posten skrev:Oslo är sedan förra året världens första huvudstad med en helelektrisk bussflotta, vilket har minskat utsläppen från kollektivtrafiken drastiskt. Men den verkliga utmaningen kom först när vintern grep tag om staden.

[...]

– Alla som har elbil vet att batterikapacitet och laddning är krävande när det är kallt. De här bussarna måste komma in ofta för att ladda, vilket gör att vi behöver ökad bemanning, säger kollektivtrafikbolaget Ruters kommunikationsdirektör Elisabeth Skarsbø Moen till NRK.

[...]

– Det här är första vintern vi har nästan en helelektrisk flotta i Oslo. Vi blir världens första huvudstad med noll utsläpp från kollektivtrafiken, säger Elisabeth Skarsbø Moen. Så det är bara att be om tålamod från kunderna och Osloborna samtidigt som vi lär oss att klara omställningen.
Vinterkylan ställer till det för batteribussar. Å andra sidan har fordon med förbränningsmotor väldigt många delar som kan frysa. Är bränsleceller lösningen?

”Liten marknad för bränslecellsbussar”
Bussmagasinet skrev:Företaget har gjort en omfattande analys av marknaden för bränslecellsdrivna fordon nu och i framtiden . Enligt rapporten ”Fuel Cell Electric Vehicles 2024-2044: Markets, Technologies, and Forecasts” bedöms endast fyra procent av alla emissionsfria fordon år 2044 vara bränslecellsdrivna. Men samtidigt är möjligheterna större i vissa marknadssegment. Dit hör dock inte bussarna.

[...]

Den slår också fast att priset på bränslecellsbussar är avsevärt högre än för batteridrivna bussar och inte konkurrenskraftigt i förhållande till bussar med förbränningsmotor. ”Och även om bränslecellsbusssarna förbättras och eventuellt skulle bli konkurrenskraftiga i förhållande till batteribussar är den stora, obesvarade frågan hur man kan producera tillräckligt mycket grön vätgas”.

– Även om bränslecellsbussar väcker uppmärksamhet och vissa länder gör betydande investeringar för att utveckla nödvändig infrastruktur för vätgas jagar bränslecellstekniken ett rörligt mål. De batterielektriska bussarna blir också allt bättre när det gäller batterier, laddinfrastruktur och optimering av trafiken. Bränslecellbussarna kommer att få det svårt att hinna ikapp batteribussarna.
Det internationella analysföretaget IDTechEx förutspår att bränslecellsdrivna stadsbussar inte får något större genomslag. Annars hade Kina stått för vätgasen:

Green hydrogen production will grow more slowly than expected everywhere apart from China, says IEA
Hydrogen Insight skrev:“We have revised down our forecasts for all regions except China,” the IEA notes in its report, with the Asian nation expected to account for 70% of installations in the coming year.

[...]

“China is the only market where the pace of growth is likely to come within reach of announced goals,” the report notes.

[...]

While the Asian nation will remain the largest single market up to 2028, the agency predicts that by that year, 50% of new renewable energy capacity installed for hydrogen will be built in the rest of the world, as export-focused projects such as Saudi Arabia’s Neom green ammonia complex start to be commissioned in the latter half of the decade.
Det är välkänt att Kina dominerar den globala marknaden för batteribussar. Tydligen gäller samma sak för grön vätgas och därmed även bränslecellsbussar.
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 21 december 2023 16:23 Propagandakollektivet "Enceladus" fortsätter att sprida sin propaganda för den kinesiska kommunistdiktaturen.
Det är ingen slump att en viss amerikansk president kallade den gröna omställningen för en kinesisk konspiration:

Analysis: World will add enough renewables in five years to power US and Canada
Carbon Brief skrev:At the same time, the report highlights the impact of the “new macroeconomic environment” on the renewables sector, with inflation and high interest rates raising costs. Offshore wind has been hardest hit, with the IEA’s forecast for its growth outside China dropping by 15%.

[...]

In the period 2005-2010, China built 39% of the world’s new renewable energy capacity. This increased to 47% in the 2017-2022 period and the IEA expects it to rise to 59% between 2023 and 2028. This can be seen in the chart below.

[...]

As China accounts for 90% of the upwards revision in the IEA’s forecast out to 2028, it notes that the nation’s solar achievements actually “hide slower progress in other countries”.
Siffrorna talar för sig själva! Förhoppningsvis lyckas Northvolt och andra aktörer i Europa skala upp produktionen. Di har nyligen avslöjat hemliga skräcksiffror.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: måndag 15 januari 2024 2:23 Vinterkylan ställer till det för batteribussar. Å andra sidan har fordon med förbränningsmotor väldigt många delar som kan frysa. Är bränsleceller lösningen?
Klart dårligst i sprengkulden: – Helt ekstremt
TV 2 skrev:Han forklarer at 13 prosent av tilfellene med startvansker er elbiler, mens resterende 87 prosent er fossil-biler. Setrom forteller at 23 prosent av bilene i Norge er elbiler.

[...]

Marius Solberg Anfinsen i Frende Forsikring kan også fortelle at det er fossilbilene som har mest trøbbel i kulden.

– Eldre fossilbiler har størst problemer når det blir kaldt, ofte med startproblemer eller batteritrøbbel. El-biler får gjerne betydelig dårligere rekkevidde på grunn av kulden.
Norska TV 2 säger att elfordon trots allt klarar sig bättre i kallt väder. Visserligen försämras räckvidden, men fordon med förbränningsmotor startar inte alltid.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Odd »

Jag är inte orolig för att man lösa de tekniska utmaningarna med kalla batterier. Jag är mer oroad för den gigantiska park med batteridrivna elbussar som skrotas för tidigt av olika anledningar, exempelvis att framtida batterier kanske inte är kompatibla med dagens teknik i elbussarna och att man därför inte har något annat val än att ställa av dem.
Genius on call
thorwald
Inlägg: 208
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av thorwald »

El-bussar körde redan förbi mitt barndoms hem i Tölö. Dessa trolley bussar (tillverkad av BTH / Valmet 1951, https://www.raitio.org/vanhasivusto/tro ... hkl609.htm), var insatta på linjen i början på 1950-talet och ersatte bussa från år (tillverkade 1941 och tagna i bruk) 1947 (Scania,Hägglund, Motala, ASEA https://www.raitio.org/vanhasivusto/tro ... l601_1.htm). Bussarna kunde även köra en liten sträcka på då tidens batteri men huvudsakligen användes luft ledningarna.
Frågan om "Elbussar är framtiden" borde ändras till "Elbussar är, var och blir". Ända öppna fråga är skall vi lita på batteri eller skall vi ha luft ledningar eller bägge. Luft ledningar blir dyra men genom att ladda batterierna vid hållplatser kan bussen köra hela linjen. Denna lösning har redan synts till här.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: fredag 19 januari 2024 1:07 Jag är inte orolig för att man lösa de tekniska utmaningarna med kalla batterier. Jag är mer oroad för den gigantiska park med batteridrivna elbussar som skrotas för tidigt av olika anledningar, exempelvis att framtida batterier kanske inte är kompatibla med dagens teknik i elbussarna och att man därför inte har något annat val än att ställa av dem.
Bussföretagen: Orealistiska EU-krav om utsläpp från bussar
Bussmagasinet skrev:Tidsplanen är för snäv och kraven är orealistiska. Det säger Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund om att EU:s ministerråd och EU-parlamentet har enats om att ansluta sig till EU-kommissionens förslag till nya utsläppsregler för bussar och lastbilar som vi tidigare rapporterat om (klicka här). Överenskommelsen innebär bland annat att utsläppen av koldioxid för turist- och långfärdsbussar år 2030 ska ner till 45 procent jämfört med 2005 års nivå.

[...]

– I dagsläget finns inte dessa fordon. Frågan är om tillverkarna har teknisk kompetens att kunna ta fram sådana fordon till dess. Tidsplanen är alltför snäv. För att säkra en grön omställning och erbjuda en kapacitetsstark kollektivtrafik behöver man diskutera vad som är möjligt och därefter göra en anpassad, realistisk plan. Idag är det i princip bara stadsbussar som klarar de utsläppsnivåer som nu föreslås om vi samtidigt ska välja fordon som motsvarar krav kring bland annat social hållbarhet.

[...]

De nya utsläppskraven för turist- och långfärdsbussar har sedan tidigare mötts av stark kritik från de europeiska busstillverkarna. På Busworld i Bryssel i oktober riktade således Daimler Trucks vd Till Oberwörder mot 45-procentmålet för turist- och långfärdsbussar (klicka här).
Europeiska bussföretag är däremot oroliga för att tappa marknadsandelar till Kina, därav hänvisningen till social hållbarhet. Elbussar för långväga trafik finns ju.

VW Delaying ID.2 Production Until 2026 Because Of Relaxed Euro 7 Rules, Report Claims
Carscoops skrev:Remember how the threat of strict incoming Euro 7 regulations forced VW to kill off the Golf GTI’s manual transmission option, only for the regulations themselves to be dropped? Now those draconian Euro 7 tailpipe rules have claimed another scalp, though this time it’s because they’re NOT happening.

Germany’s Auto Motor und Sport reports that VW has pushed back the start of volume production of its €25k ($27k) ID.2 electric hatch from 2025 to 2026 because the now watered-down Euro 7 regs allow carmakers, including VW, to continue making and selling small combustion-engined cars longer than previously expected.

The EU bowed to pressure from multiple carmaking nations and toned down the planned Euro 7 regulations late last year to the point that the new car tailpipe emissions standard is effectively identical to the old Euro 6 one. There was some clean-air progress though, in the form of tighter regulations for bus and commercial truck exhaust pollutants, as well as brake and tire particle standards for passenger cars.
De europeiska fordonstillverkarna gräver sin egen grav genom att lobba för att fördröja omställningen. Resultatet blir bara att Kinas ledning ökar ytterligare...
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: söndag 14 januari 2024 15:30 Är det nu 2024 som SL får sin första svåfsläckta batteribussbrand? Ju fler bussar de köper desto närmate kommer vi denna brand. En tanke är ju vad som händer när en batteribuss fattar eld i nya slussenterminalen, det som kännetecknar dessa bränder är ett väldigt snabbt brandförlopp och väldigt giftig rök.

Bussbränder är i sig inget ovanligt men en batteribussbrand släcker man inte särskillt enkelt.

SL har väl kartlagt dessa risker får vi anta?
Storbrand i norsk Nobinadepå
Bussmagasinet skrev:Åtta nästan nya gasbussar totalförstördes på måndagseftermiddagen vid en brand i bussoperatören Nobinas depå i Sarpsborg i Norge. Dessutom skadades ytterligare två bussar vid branden som började i en av de Scaniatillverkade gasbussarna och sedan snabbt spred sig till andra gasbussar.

[...]

– När det börjar brinna så är branden relativt kraftig. Det var stora lågor när vi kom till platsen. Samtidigt brinner det relativt snabbt ut eftersom det som brinner är gas, säger räddningstjänstens insatsledare Terje Surdal till NRK.
Oslo har numera en helelektrisk bussflotta. Nacka/Värmdö får ett nytt trafikavtal nästa år (E36C). Det hade varit fullt möjligt att kräva elbussar. Icke sa Nicke.

(Nacka/Värmdö får dock dieselbussar snarare än gasbussar. Kan detta bero på den gigantiska Slussenterminalen?)
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

Kraftig ökning av elbussarna i Europa
Bussmagasinet skrev:Därmed stod elbussarna för 15,9 procent av alla nyregistrerade bussar i EU-länderna. Dieselbussarnas andel var 62,3 procent, ner från 66,9 procent året innan. I siffrorna för dieselbussar ingår också bussar som drivs med biodiesel.
Trenden med högre andel elbussar och lägre andel dieselbussar fortsätter. Notera att elbussar i detta fall inte inkluderar bränslecellsbussar eller hybridbussar medan dieselbussar innefattar bussar som drivs med biodiesel. För stadsbussar har elbussar (d.v.s. batteribussar) redan gått om dieselbussar i Europa.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: onsdag 22 november 2023 0:41 Hur står sig detta mot exempelvis en investering i trådbuss?
En sådan jämförelse har inte gjorts för busstrafiken i Stockholms län. Däremot har SL färsk information om nya Enlunda bussdepå i Ekerö kommun:
Trafikförvaltningen skrev:Klimatmål för projektet är att reducera klimatpåverkan från bygg- och anläggningsprojekt med minst 15%. Reduceringen avser byggmaterial. Investeringen möjliggör även helelektrisk drift som medför en generell sänkning av energianvändningen på omkring 60–70 procent jämfört med biodieseldrift. Helelektrisk drift ger också minskat buller i gatumiljön och inne i fordonet, vilket i sin tur bidrar till en mer attraktiv kollektivtrafik.

[...]

Utöver ovan nämnda drift- och underhållskostnader förväntas även investeringen, till följd av elektrifieringen av depån, leda till reducerade drivmedelskostnader för kommande trafikavtal för Ekerö, vilket har en planerad trafikstart år 2029. Med en bibehållen flotta om 80 bussar, där 80 % av flottan antas komma att drivas genom batterielektrisk fordonsdrift och 20 % med förnybart bränsle, RME, bedöms kostnadsreduktionen kunna uppgå till ca 12 miljoner kronor per år. Detta är dock ej medtaget i bilagd investeringskalkyl, då övriga förändringar som det nya trafikavtalet medför på Trafikförvaltningens resultaträkning, inte kan kostnadsbedömas i detta tidiga skede eller inom ramen av detta investeringsobjekt.
Som synes beräknas batterielektriska bussar ha lägre driftskostnader än dieselbussar. Tänk också på att batterier blir billigare för varje år:
RMI skrev:Battery sales are growing exponentially up classic S-curves that characterize the growth of disruptive new technologies. For thirty years, sales have been doubling every two to three years, enjoying a 33 percent average growth rate. In the past decade, as electric cars have taken off, it has been closer to 40 percent.

As volumes increased, battery costs plummeted and energy density — a key metric of a battery’s quality — rose steadily. Over the past 30 years, battery costs have fallen by a dramatic 99 percent; meanwhile, the density of top-tier cells has risen fivefold. As is the case for many modular technologies, the more batteries we deploy, the cheaper they get, which in turn fuels more deployment. For every doubling of deployment, battery costs have fallen by 19 percent. Couple these cost declines with density gains of 7 percent for every deployment doubling and batteries are the fastest-improving clean energy technology.
Inom datorindustrin kallas detta Moores lag. Jag misstänker att kostnaden för trådbussars infrastruktur inte minskar med tiden - utan snarare tvärtom!

Tallinn revives trolleybus technology with an upcoming procurement for 40 new vehicles
Sustainable Bus skrev:The Tallinn municipal government has decided to invest in 40 battery-powered trolleybuses and upgrade the contact network, is reported on local media ERR.ee, mentioned also by trade agency electrive. This decision comes after 24 years of transitioning from trolleybuses to buses (with heavy commitment to CNG drivetrains).

Tallinn, capital city of the small Baltic state of Estonia, in north-east Europe, once had nine trolleybus lines, but only four remain today. Plans to phase out trolleybuses shifted due to cost-effectiveness. Calculations suggest that retaining trolleys alongside electric buses would facilitate a cheaper transition to emission-free transportation by 2035. The new trolleybuses should arrive in Tallinn in the next three to five years.
Kalkylerna blir förstås annorlunda om infrastrukturen redan finns...
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

Snabb ökning av elbussarna i Europa
Bussmagasinet skrev:I likhet med de senaste årens rapporter visar årets rapport från Chatrou CME Solutions att marknaden för stadsbussar i Europa är i snabb förändring. Men efter att under flera år ha varit tillbakatryckta av nya aktörer, delvis kinesiska, på elbussmarknaden har nu två etablerade europeiska busstillverkare intagit första och andra platsen när det gäller eldrivna stadsbussar i Europa. Det är MAN och Solaris som har tryckt tillbaka fjolårets etta Yutong till en tredjeplats.

[...]

Utsläppsfria bussar har på några år haft en dramatisk ökning i Europa. Sedan 2020 nästan tredubblade utsläppsfria bussar (batteri- och bränslecellsbussar) sin andel av de nya stadsbussarna. 2020 utgjorde de 15 procent av alla nyregistrerade stadsbussar, förra året var det 42,2 procent.

[...]

Bränslecellsbussarna får på en del håll stor uppmärksamhet, men utgör alltjämt en liten nischmarknad. Det visar om inte annat att endast 577 bränslecellsbussar har registrerats i Europa under perioden 2012 – 2023.
Fjolåret blev ett rekordår för nya batteri-, hybrid- och bränslecellsbussar i Europa. Dessutom är kinesiska busstillverkare inte längre störst på den europeiska marknaden för stadsbussar med alternativ drivlina (batteri-, hybrid-, bränslecells- samt gasbussar; trådbussar ingår inte). Vilken teknik har de bästa utsikterna?

Will hydrogen overtake batteries in the race for zero-emission cars?
The Guardian skrev:Our EV mythbusters series has looked at concerns ranging from car fires to battery mining, range anxiety to cost concerns and carbon footprints. Many critics of electric vehicles argue that we should not ditch petrol and diesel engines. This article asks: could hydrogen offer a third way and overtake the battery?

[...]

Michael Liebreich, the chair of Liebreich Associates and the founder of the analyst firm Bloomberg New Energy Finance, created an influential “hydrogen ladder” – a league table ranking hydrogen uses on whether there are cheaper, easier or more likely options. He placed hydrogen for cars in “the row of doom”, with very little chance of even a niche market.

Can hydrogen overtake batteries in cars? “The answer is no,” said Liebreich, without a moment’s hesitation. Carmakers betting on a large share for hydrogen are “just wrong”, and heading for an expensive disappointment, he added.
Energiexperter tror mest på batterielektriska fordon - inklusive bussar. Solaris stod för 37,2 procent av fjolårets 207 bränslecellsbussar, en liten nischmarknad.

Sverige i europeisk gasbusstopp
Bussmagasinet skrev:Inget annat land kom i närheten av Sverige när det gäller andel gasbussar i bussflottan. Hela 18,5 procent av de svenska bussarna var gasdrivna. På andra plats kom Estland med 12,9 procent, Tjeckien med 8,6 procent och Spanien med 6,0 procent. Både biogasbussar och bussar som drivs med fossil naturgas ingår i siffrorna.

Omvänt hade Sverige den lägsta andelen dieselbussar. Endast 73,3 procent av bussarna här i landet var dieseldrivna, biodiesel inräknat.

6,4 procent av de svenska bussarna var batterielektriska. Där låg några länder långt före oss: Nederländerna med 15,9 procent, Irland med 13,1 procent och Luxemburg med 12,9 procent batteridrivna bussar.
Enligt fordonsindustrins branschorganisation ACEA hade Sverige i slutet av förrförra året den högsta andelen gasbussar och den lägsta andelen dieselbussar.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 07 december 2023 19:35 Tja, är man Kina-kommunist så ligger det ju nära tillhands att ständigt framhålla den kinesiska kommunistdiktaturens överlägsenhet. Då kan man tydligen se in i framtiden också, och veta vad som finns där. Politbyråns ständiga utskott har ju alltid rätt, som bekant.
Var tredje elbuss i EU är kinesisk
Bussmagasinet skrev:Av stadsbussarna var 47 procent dieseldrivna (inräknat biodieseldrivna och hybridbussar) medan de batterielektriska var 43 procent. Gasbussarnas andel var nio procent medan bränslecellsbussarna fortsatte att vara en marginell nischmarknad med mindre än en procents marknadsandel.

[...]

Bussarna leder övergången till eldrift när det gäller tunga kommersiella fordon, samtidigt som utvecklingen när det gäller lastbilarna nu är på väg att öka i raketfart. Det var så sent som 2017 som elbussarna första gången var fler än en procent av alla sålda bussar. I fjol var det 18 procent.

Samtidigt har de kinesiska busstillverkarna erövrat allt större marknadsandelar på den växande marknaden. Busstillverkare med huvudkontor i Kina stod 2017 för tio procent av elbussförsäljningen i EU. Förra året var det 30 procent, alltså nästan en tredjedel av alla elbussar.
ICCT rapporterar att kinesiska busstillverkare erövrar allt större marknadsandelar på den växande elbussmarknaden i Europa. Kina såg detta komma i förväg...
Användarens profilbild
Mattias Henriksson
Inlägg: 156
Blev medlem: söndag 20 oktober 2002 13:28

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Mattias Henriksson »

Enceladus skrev: lördag 23 mars 2024 18:55 ICCT rapporterar att kinesiska busstillverkare erövrar allt större marknadsandelar på den växande elbussmarknaden i Europa. Kina såg detta komma i förväg...
De europeiska tillverkarna, både av bilar och bussar, såg det väl också komma, men satsade inte sina resurser på utveckling och nya affärsmöjligheter utan på lobbyister som skulle försena miljökraven så många år som möjligt. Resultatet blir att de nu istället riskerar att slås ut när omställningen måste göras så snabbt att de inte hinner med.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

Risk för spionage stoppar kinesiska elbussar i Stockholm
Di skrev:”Globala marknader översvämmas av billiga kinesiska elfordon, vars priser hålls nere på konstgjort sätt av statliga stöd”, sa hon i sitt årliga tal om läget i unionen.

Men det är inte bara beroendeförhållandet som oroar. Det finns också farhågor om att fordon från Kina kan användas för spionage.

[...]

Region Stockholm uppger däremot till SR att man är medvetna om utmaningarna med säkerheten och jobbar aktivt med den faktorn i samband med bland annat upphandlingar. Faktum är att regionen inte längre godkänner bussar tillverkade i Kina, men av etiska skäl som arbetsvillkor.
Region Stockholm prioriterar säkerhet framför billig kollektivtrafik. Förhoppningsvis instämmer resenärerna - annars kan de skippa SL och välja kinesisk elbil!
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

Belgiska busstillverkaren Van Hool skär ner personalstyrkan med runt 1 100 tjänster
Realtid skrev:Bolaget, som grundades 1947 och som även tillverkar lastbilar, har nu runt 4 100 anställda. Senast 2027 kommer antalet i Belgien att halveras från dagens 2 400.

[...]

Van Hool uppger att man har svårt att möta konkurrensen från kinesiska elbussar och att man därför minskar produktionen av bussar för kollektivtrafik.

Belgiska finanstidningen De Tijd uppger att Van Hool riskerar konkurs om man inte före månadens slut enas med bankerna om en ny finansiering på 45 miljoner euro.
Den belgiska busstillverkaren Van Hool klarade inte konkurrensen från billiga kinesiska elfordon. Nu är konkursen ett faktum:

Van Hool i konkurs – VDL tar över bussverksamheten
Bussmagasinet skrev:Det är nu klart att den belgiska busstillverkaren Van Hool går i konkurs. Företaget begärde sent på fredags-eftermiddagen sig själv i konkurs hos en domstol i staden Mechelen. På måndagsmorgonen förklarade domstolen Van Hool i konkurs. Som väntat tar den holländska busstillverkaren VDL och den tyska trailertillverkaren Schmitz Cargobull över var sin del av verksamheten. Minst 1 500 anställda i Van Hools busstillverkning förlorar sina jobb.

[...]

VDL:s bussdivision hade, som vi rapporterade i fredags, ett tufft år 2023. Omsättningen sjönk med 33 procent jämfört med året innan, främst på grund av komponentbrist och störningar i leveranskedjorna. VDL:s bussdivision går också med förlust. Men vd:n Willem van der Leegte har sagt att synergier kan leda till minskade kostnader i produktionen.
Klarar övriga europeiska busstillverkare den kinesiska konkurrensen bättre?
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar är framtiden?

Inlägg av Enceladus »

Transportföretagen: Elskatt på elbussar en bromskloss för omställningen
Bussmagasinet skrev:Vid årsskiftet höjdes elskatten med drygt nio procent. Transportföretagens transportekonom Mårten Bergman är kritisk till regeringens linje när det gäller elskatten.

– Regeringen har agerat vankelmodigt om indexeringen. Sverige har en av världens högsta skatter på el. Elskatten är i huvudsak en fiskal skatt, det vill säga syftet är att generera skatteintäkter, säger han.

[...]

– När samhället ska ställa om till en kraftigt ökad användning av fossilfri el blir det bakvänt att kraftigt höja en redan hög skatt. För transportsektorn är en hög elskatt en effektiv bromskloss för omställningen.
Kristerssons regering är duktig på att prata om klimatet, men har inget att säga (enligt IEA:s Global EV Outlook 2024 är elbussar en viktig del i att utplåna olja):
Expressen skrev:När klimatpolitiska rådet i fjol lämnade sin utvärdering om regeringens klimatpolitik lyfte man fram den breda samsyn i riksdagen som en av Sveriges största tillgångar i omställningen.

Ett år senare har den nya högerregeringen sänkt drivmedelsskatterna, aviserat en sänkning av reduktionsplikten, slopat elbilsbonusen, skrotat planerna på ett förändrat reseavdrag och sänkt anslagen för järnvägsunderhåll.

Därmed kommer Sveriges utsläpp för första gången på åtminstone ett par årtionden att stiga som en följd av politiska beslut (de har ökat några få andra år också, men då som en rekyl efter ekonomiska kriser).
Regeringen har alltså gjort en Schröder: höjd skatt på el och sänkt skatt på oljeprodukter. Som bekant gjorde Schröder samma sak med el och gas i Tyskland.
Skriv svar