SL vill höja tilläggsavgiften - går med förlust

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: SL vill höja tilläggsavgiften - går med förlust

Inlägg av BSB101 »

Magnus Ahltorp skrev: torsdag 16 november 2023 23:44 Det stoppar dessutom upp flödet fruktansvärt mycket, och det känns som att man får ett ett straff trots att man har betalat. Kollektivtrafikresenärer ska hållas kort, men kör man bil får man göra vad som helst och ska gullas med.
Jag tror du får leta länge innan du hittar en Stockholmsbilist som anser att man gullas med. Köer, trängselskatter, broavgifter och allt färre ställen att köra på och parkera på, knappast något man förknippar med "gullas med".
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: SL vill höja tilläggsavgiften - går med förlust

Inlägg av Magnus Ahltorp »

BSB101 skrev: söndag 19 november 2023 14:20
Magnus Ahltorp skrev: torsdag 16 november 2023 23:44 Det stoppar dessutom upp flödet fruktansvärt mycket, och det känns som att man får ett ett straff trots att man har betalat. Kollektivtrafikresenärer ska hållas kort, men kör man bil får man göra vad som helst och ska gullas med.
Jag tror du får leta länge innan du hittar en Stockholmsbilist som anser att man gullas med. Köer, trängselskatter, broavgifter och allt färre ställen att köra på och parkera på, knappast något man förknippar med "gullas med".
Självklart, men nu var det inte bilisters åsikter jag menade. Det är ju snarare så att det här är anledningen till att de gullas med, att de är så lättkränkta, och har så stor makt. Att begära att bilister ska betala lite är knappast för mycket begärt. Och att gnälla på köer och trängselskatter samtidigt är ju bara dumheter. Precis som att gnälla på parkeringsavgifter och brist på parkering samtidigt. Det är ändå extremt långt under marknadspriser.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: SL vill höja tilläggsavgiften - går med förlust

Inlägg av BSB101 »

Magnus Ahltorp skrev: tisdag 21 november 2023 20:46
BSB101 skrev: söndag 19 november 2023 14:20
Magnus Ahltorp skrev: torsdag 16 november 2023 23:44 Det stoppar dessutom upp flödet fruktansvärt mycket, och det känns som att man får ett ett straff trots att man har betalat. Kollektivtrafikresenärer ska hållas kort, men kör man bil får man göra vad som helst och ska gullas med.
Jag tror du får leta länge innan du hittar en Stockholmsbilist som anser att man gullas med. Köer, trängselskatter, broavgifter och allt färre ställen att köra på och parkera på, knappast något man förknippar med "gullas med".
Självklart, men nu var det inte bilisters åsikter jag menade. Det är ju snarare så att det här är anledningen till att de gullas med, att de är så lättkränkta, och har så stor makt. Att begära att bilister ska betala lite är knappast för mycket begärt. Och att gnälla på köer och trängselskatter samtidigt är ju bara dumheter. Precis som att gnälla på parkeringsavgifter och brist på parkering samtidigt. Det är ändå extremt långt under marknadspriser.
Så vilka åsikter menade du då? Folk med "rätt" åsikter? Folk som tycker som dig? Att påstå att det "gullas" med bilister i Stockholm tyder på att man har en verklig speciell världssyn. Vad som är dumheter eller ej är sällan objektivt men att påstå att det "gullas" med bilister i Stockholm går i alla fall i min värld i under dumheter.

Vad folk gnäller på är en annan sak, här handlade det om att du skrev att det "gullas" med Stockholms bilister. Som jag skrev "Köer, trängselskatter, broavgifter och allt färre ställen att köra på och parkera på, knappast något man förknippar med "gullas med."" Men du och jag har uppenbarligen olika uppfattning av ordet "gullas", inget fel med det.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL vill höja tilläggsavgiften - går med förlust

Inlägg av Enceladus »

Oppositionen: Höj straffet för plankare ännu mer
Sveriges Radio skrev:Det ska svida att planka och framförallt om man plankar ofta, tycker Kristdemokraterna och Moderaterna i Region Stockholm.
Det kan noteras att dessa oppositionspartier är regeringspartier på nationell nivå, och lagen om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik beslutas av staten.
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: SL vill höja tilläggsavgiften - går med förlust

Inlägg av Magnus Ahltorp »

BSB101 skrev: torsdag 23 november 2023 19:02 Att påstå att det "gullas" med bilister i Stockholm tyder på att man har en verklig speciell världssyn. Vad som är dumheter eller ej är sällan objektivt men att påstå att det "gullas" med bilister i Stockholm går i alla fall i min värld i under dumheter.
Nu i helgen höll två bilar på att köra på mig på gågatan strax utanför Gamla stans tunnelbanestation. En tutade när jag gick på gågatan och körde sedan snabbt förbi och hånflinade när jag gick bredvid bilen och försökte få förarens uppmärksamhet. Den andra bilen körde i hög hastighet på gågatan. Detta är alltså vad bilister tillåts göra mitt i stan utan påföljd. Det här händer precis hela tiden.

Däremot så kontrollerades det noggrant att jag hade biljett när jag sedan åkte hem, för tredje gången på två veckor. Hade jag polisanmält bilisterna hade polisen avskrivit ärendet direkt. Det är skillnad på folk och folk. Kontrollera biljetter som redan kontrollerats med höga personalkostnader går bra. Det går också bra att spara några sekunder på att inte köra i föreskriven hastighet på gågata.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL vill höja tilläggsavgiften - går med förlust

Inlägg av Odd »

Magnus Ahltorp skrev: söndag 26 november 2023 20:37
BSB101 skrev: torsdag 23 november 2023 19:02 Att påstå att det "gullas" med bilister i Stockholm tyder på att man har en verklig speciell världssyn. Vad som är dumheter eller ej är sällan objektivt men att påstå att det "gullas" med bilister i Stockholm går i alla fall i min värld i under dumheter.
Nu i helgen höll två bilar på att köra på mig på gågatan strax utanför Gamla stans tunnelbanestation. En tutade när jag gick på gågatan och körde sedan snabbt förbi och hånflinade när jag gick bredvid bilen och försökte få förarens uppmärksamhet. Den andra bilen körde i hög hastighet på gågatan. Detta är alltså vad bilister tillåts göra mitt i stan utan påföljd. Det här händer precis hela tiden.

Däremot så kontrollerades det noggrant att jag hade biljett när jag sedan åkte hem, för tredje gången på två veckor. Hade jag polisanmält bilisterna hade polisen avskrivit ärendet direkt. Det är skillnad på folk och folk. Kontrollera biljetter som redan kontrollerats med höga personalkostnader går bra. Det går också bra att spara några sekunder på att inte köra i föreskriven hastighet på gågata.
Den enda skillnaden jag ser i din story är att biljettkontrollanterna inte är poliser och att polisen inte är biljettkontrollanter. I övrigt har jag inte någon som helst förståelse för den koppling som du så uppenbart önskar skall finnas.
Genius on call
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: SL vill höja tilläggsavgiften - går med förlust

Inlägg av Harald »

Magnus Ahltorp skrev: söndag 26 november 2023 20:37
BSB101 skrev: torsdag 23 november 2023 19:02 Att påstå att det "gullas" med bilister i Stockholm tyder på att man har en verklig speciell världssyn. Vad som är dumheter eller ej är sällan objektivt men att påstå att det "gullas" med bilister i Stockholm går i alla fall i min värld i under dumheter.
Nu i helgen höll två bilar på att köra på mig på gågatan strax utanför Gamla stans tunnelbanestation. En tutade när jag gick på gågatan och körde sedan snabbt förbi och hånflinade när jag gick bredvid bilen och försökte få förarens uppmärksamhet. Den andra bilen körde i hög hastighet på gågatan. Detta är alltså vad bilister tillåts göra mitt i stan utan påföljd. Det här händer precis hela tiden.

Däremot så kontrollerades det noggrant att jag hade biljett när jag sedan åkte hem, för tredje gången på två veckor. Hade jag polisanmält bilisterna hade polisen avskrivit ärendet direkt. Det är skillnad på folk och folk. Kontrollera biljetter som redan kontrollerats med höga personalkostnader går bra. Det går också bra att spara några sekunder på att inte köra i föreskriven hastighet på gågata.
Det finns inget samband mellan trafikövervakning och biljettkontroll. Trafikövervakning är myndighetsutövning som bara får utföras av polisen. Polisen är i Sverige statlig. Region Stockholm eller av regionen ägda bolag får inte övervaka och bötfälla vägtrafikanter. Om trafikövervakningen är dålig så är det statens fel och inget SL kan göra något åt.
Biljettkontroll är en civilrättslig handling. Ett bolag som tillhandahåller tjänster mot betalning kontrollerar att de som använder tjänsterna har betalat. Bolaget har givetvis rätt att göra det utan att behöva ta hänsyn till hur staten sköter sina uppgifter.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL vill höja tilläggsavgiften - går med förlust

Inlägg av Enceladus »

Höjt pris på tilläggsavgift
märsta.nu skrev:SL höjer tilläggsavgiften till 1 850 kronor från och med den 2 april. Detta beslutades av Trafiknämnden i november förra året med syftet att minska fuskåkandet och öka intäkterna för kollektivtrafiken.
Efter påsk blir det dyrare att planka i SL-trafiken, men det krävs ändå sex tilläggsavgifter för att komma upp i en årsbiljett. Hur vanligt är det för vaneplankare?
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: SL vill höja tilläggsavgiften - går med förlust

Inlägg av roggek »

Enceladus skrev: tisdag 14 november 2023 14:08

Vad är lösningen: lägre biljettpriser, högre tilläggsavgift eller ännu fler kontroller? Kontrollerna är dock redan olönsamma...
Nolltaxa, höjd regionskatt, så att alla får vara med och betala, även bilisterna!
Enceladus skrev: tisdag 26 mars 2024 14:40
Efter påsk blir det dyrare att planka i SL-trafiken, men det krävs ändå sex tilläggsavgifter för att komma upp i en årsbiljett. Hur vanligt är det för vaneplankare?
Hur vanligt är det med kontrollanter??? Har själv inte sett dem på över 2 års tid...
En vaneplankare behöver sällan frukta för att bli påkommen, då SMS-kedjor och diverse sociala medier håller stenkoll på var och när det är kontroll.

Den dagen då 100% av kontrollanterna tar av sig uniformen och arbetar civilt, då kan vi börja snacka...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: SL vill höja tilläggsavgiften - går med förlust

Inlägg av BSB101 »

roggek skrev: fredag 29 mars 2024 23:38 Nolltaxa, höjd regionskatt, så att alla får vara med och betala, även bilisterna!
Bilisterna? Är det en egen folkgrupp? Oavsett vilket som betalar dessa redan idag för kollektivtrafiken. Sedan ser jag inte att den bästa lösningen är att höja Sveriges högsta regionskatt bara för att folk ska kunna åka buss utan att betala.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: SL vill höja tilläggsavgiften - går med förlust

Inlägg av roggek »

BSB101 skrev: lördag 30 mars 2024 11:46
roggek skrev: fredag 29 mars 2024 23:38 Nolltaxa, höjd regionskatt, så att alla får vara med och betala, även bilisterna!
Bilisterna? Är det en egen folkgrupp? Oavsett vilket som betalar dessa redan idag för kollektivtrafiken. Sedan ser jag inte att den bästa lösningen är att höja Sveriges högsta regionskatt bara för att folk ska kunna åka buss utan att betala.
Nä, visst nä, Regionen och SL är ju en skyddad verkstad, att tänka utanför boxen har aldrig varit dess starka sida... :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
tuc
Inlägg: 72
Blev medlem: lördag 03 november 2007 10:46

Re: SL vill höja tilläggsavgiften - går med förlust

Inlägg av tuc »

roggek skrev: fredag 29 mars 2024 23:38
Enceladus skrev: tisdag 14 november 2023 14:08

Vad är lösningen: lägre biljettpriser, högre tilläggsavgift eller ännu fler kontroller? Kontrollerna är dock redan olönsamma...
Nolltaxa, höjd regionskatt, så att alla får vara med och betala, även bilisterna!
Enceladus skrev: tisdag 26 mars 2024 14:40
Efter påsk blir det dyrare att planka i SL-trafiken, men det krävs ändå sex tilläggsavgifter för att komma upp i en årsbiljett. Hur vanligt är det för vaneplankare?
Hur vanligt är det med kontrollanter??? Har själv inte sett dem på över 2 års tid...
En vaneplankare behöver sällan frukta för att bli påkommen, då SMS-kedjor och diverse sociala medier håller stenkoll på var och när det är kontroll.

Den dagen då 100% av kontrollanterna tar av sig uniformen och arbetar civilt, då kan vi börja snacka...
Ser kontrollanter några gånger varje vecka och brukar bli kollad några gånger i månaden.
Kanske delvis beroende på att jag bor i Årstadal och kontrollanterna har sin bas i Marievik.
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: SL vill höja tilläggsavgiften - går med förlust

Inlägg av Lennart Petersen »

tuc skrev: fredag 19 april 2024 15:26
roggek skrev: fredag 29 mars 2024 23:38
Enceladus skrev: tisdag 14 november 2023 14:08

Vad är lösningen: lägre biljettpriser, högre tilläggsavgift eller ännu fler kontroller? Kontrollerna är dock redan olönsamma...
Nolltaxa, höjd regionskatt, så att alla får vara med och betala, även bilisterna!
Enceladus skrev: tisdag 26 mars 2024 14:40
Efter påsk blir det dyrare att planka i SL-trafiken, men det krävs ändå sex tilläggsavgifter för att komma upp i en årsbiljett. Hur vanligt är det för vaneplankare?
Hur vanligt är det med kontrollanter??? Har själv inte sett dem på över 2 års tid...
En vaneplankare behöver sällan frukta för att bli påkommen, då SMS-kedjor och diverse sociala medier håller stenkoll på var och när det är kontroll.

Den dagen då 100% av kontrollanterna tar av sig uniformen och arbetar civilt, då kan vi börja snacka...
Ser kontrollanter några gånger varje vecka och brukar bli kollad några gånger i månaden.
Kanske delvis beroende på att jag bor i Årstadal och kontrollanterna har sin bas i Marievik.
Och för mig går det flera år mellan kontrollerna... det förefaller som att kontrollanterna bara opererar enligt ett mönster lätt atg känna igen. Inte i rabsolut rusningstid, aldrig på helger eller sen kväll och natt och inte särskilt ofta ute i periferin med gles beläggning på tågen. Verkar vara inriktade på,att kolla så många som möjligt men inte nödvändigt så många plankare som möjligt. Helt meningslösa utgångskontroller vid spärrarna, det är ju bara att säga att man inte åkt tåg utan bara varit inne på stationen. Att vistas på T-station utan biljett ger ordningsbot som bara kan utfärdas av polis, inte av biljettkontrollant. Och en kontrollstyrka verkar vara sådär 4 kontrollanter förstärkta med 2 ordniingsvakter undra på,att det blir dyrt och inte lönsamt. Effektivare vore om kontroller sker i mindre grupp och att de kan dyka upp närsomhelst och varsomhelst. Och varför inte låta ordningsvakter få kolla biljetter när de ibland är tämligen sysslolösa. Det är faktiskt fullt tillåtet att en ordningsvakt har sidoverksamhet om det kan anses förenligt med huvuduppgiften.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2505
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: SL vill höja tilläggsavgiften - går med förlust

Inlägg av Per Lind »

Om kontrollerna går back betyder det väl att de flesta betalar?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: SL vill höja tilläggsavgiften - går med förlust

Inlägg av Lennart Petersen »

Per Lind skrev: lördag 20 april 2024 8:12 Om kontrollerna går back betyder det väl att de flesta betalar?
-Per
Ja precis , rimligtvis måste det ju finnas en preventiv effekt av kontroller. Det är därför man ska ha kontroller utspridda över alla tider och platser så snyltarna löper risk att åka dit övetallt.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: SL vill höja tilläggsavgiften - går med förlust

Inlägg av BSB101 »

roggek skrev: torsdag 04 april 2024 6:27
BSB101 skrev: lördag 30 mars 2024 11:46
roggek skrev: fredag 29 mars 2024 23:38 Nolltaxa, höjd regionskatt, så att alla får vara med och betala, även bilisterna!
Bilisterna? Är det en egen folkgrupp? Oavsett vilket som betalar dessa redan idag för kollektivtrafiken. Sedan ser jag inte att den bästa lösningen är att höja Sveriges högsta regionskatt bara för att folk ska kunna åka buss utan att betala.
Nä, visst nä, Regionen och SL är ju en skyddad verkstad, att tänka utanför boxen har aldrig varit dess starka sida... :cheesygrin:
Nolltaxa = att man måste höja Sveriges högsta regionskatt men om man anser att det är häftigt att betala skatt så är det väl inget problem? Så länge någon annan betalar.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL vill höja tilläggsavgiften - går med förlust

Inlägg av Enceladus »

roggek skrev: fredag 29 mars 2024 23:38 Den dagen då 100% av kontrollanterna tar av sig uniformen och arbetar civilt, då kan vi börja snacka...
Facket stoppar civila biljettkontrollanter
Bussmagasinet skrev:Bara en vecka efter införandet kunde Västtrafik konstatera att biljettförsäljningen och biljettintäkterna hade ökat markant. Till SvT uppgav dock Västtrafik att ökningen kan bero på flera faktorer, inte bara införandet av civila kontrollanter. Det kan exempelvis vara vädret, kalendereffekter eller att Västtrafik gått ut med att man ska göra fler kontroller.

Biljettkontrollerna kommer dock att fortsätta – men alla kontrollanter kommer att ha uniform.
Civila kontrollanter verkar ha gett resultat hos Västtrafik, men arbetsmiljön lämnade en del övrigt att önska...
Skriv svar