En intressant film om när linje 17 återuppbyggs. Linjen var nedlagd 1983-1996 då opinionen fick den att återuppstå.
Vi ser nattarbete med byte av växlar i trafikspår.
Själva korset svetsades ihop på en gårdsplan och anpassades sedan så det gick att transportera bitarna till byggarbetsplatsen och där montera ihop allt.
https://www.youtube.com/watch?v=IFWDsuOKTr0
-Per
Spårbyggnad München 1995
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Spårbyggnad München 1995
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
- Stefan Widén
- Inlägg: 3033
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårbyggnad München 1995
Ja tänk så mycket enklare det var förut. Frågan är varför det blivigt så kompliserat idag? Kan inte bero på hastigheterna så man körde max 5 km precis när det var nylaggt. Klart här lade man spåren direkt på betong så vart ju inga sättningar.... Frågan är hur de gjort om det vart slipers under i stället.
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Spårbyggnad München 1995
Kan det bero på att fler inblandade "vill ha av kakan". Projektledare, entreprenörer etc.Stefan Widén skrev: ↑söndag 24 mars 2024 20:58 Ja tänk så mycket enklare det var förut. Frågan är varför det blivigt så kompliserat idag? Kan inte bero på hastigheterna så man körde max 5 km precis när det var nylaggt. Klart här lade man spåren direkt på betong så vart ju inga sättningar.... Frågan är hur de gjort om det vart slipers under i stället.
Förr sköttes väl infrastrukturen av spårvägsbolagen själva? Idag skall man projektera och lägga ut på anbud, även om det bara är en ynka skenskarv som skall svetsas ihop...
EU-byråkrati???
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
- Stefan Widén
- Inlägg: 3033
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårbyggnad München 1995
Nja inte EU men väl vårt svenska förfall genom att sälja ut kunskap och resurser.
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Spårbyggnad München 1995
Förr var det en heder att skapa så litet stopp i trafiken som möjligt.
Nu tänker man inte på passagerarna utan stänger av halvårsvis för en enkel inkoppling av spår.
Klart det blir dyrt och obekvämt för trafikanterna med alla bussersättningar.
-Per
Nu tänker man inte på passagerarna utan stänger av halvårsvis för en enkel inkoppling av spår.
Klart det blir dyrt och obekvämt för trafikanterna med alla bussersättningar.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!