Är det tänkt att C30 ska ersätta C20 på de blå och gröna linjerna?Alstom skrev:Alstom, världsledande inom intelligent och hållbar mobilitet, har tillsammans med SL (Storstockholms Lokaltrafik) nått en överenskommelse om en option för 20 ytterligare tunnelbanetåg av modellen Movia C30, enligt det befintliga kontraktet. Det första avtalet, som undertecknades 2013, inkluderade en beställning av 96 tunnelbanetåg med en option på ytterligare 80. Kontraktet har utökats, och Alstom kommer att leverera totalt 116 tunnelbanetåg, eller 464 vagnar, som kommer att användas i Stockholms tunnelbanesystem.
C30-tunnelbanetågen körs för närvarande på den röda linjen i Stockholms tunnelbanesystem och ersätter gradvis de äldre C20-tågen på linjen. Dessa nya tåg är en del av en modernisering och kapacitetsökning för att möjliggöra för SL att transportera över en miljon passagerare dagligen. C30-tunnelbanetåget är nu godkänt för att användas på både de blå och gröna linjerna.
[...]
Tågen är också kända för sin avancerade teknologi och är utrustade med funktioner som så småningom kommer att möjliggöra förarlös drift. Tågen uppfyller stränga miljökrav och fokuserar på energieffektivitet och materialval, inklusive ullsätesöverdrag som kommer från Sverige.
Status C30?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Status C30?
Alstom ska leverera 20 ytterligare Movia C30-tåg till SL
Re: Status C30?
Inte på Gröna linjen i vart fall.
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Status C30?
Kraven ökar hela tiden. C20F, C30, X60 och X15p har alla klimatanläggning, men inte C20U. Även Saltsjöbanans X25 får gissningsvis klimatanläggning.Lennart Petersen skrev: ↑fredag 08 mars 2024 23:35 Varför då ? Finns väl ingen anledning att i någorlunda överblickbar framtid etsätta C20 när de nu blivit föremål,för omfattande renovering och ombyggnad
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Status C30?
Klimatanläggning behövs knappast på blå linje. När tågen nu är nyss upprustade för stora pengar så vore det ju en enastående kapitalförstöring att skrota C20. C20F tycks redan vara ur trafik som uddafågel. C20U och C25 var tillfälliga littera under ombyggnaden. När alla är ombyggda, och det är väl väl nu, åtetgår littera till C20.Enceladus skrev: ↑lördag 09 mars 2024 0:35Kraven ökar hela tiden. C20F, C30, X60 och X15p har alla klimatanläggning, men inte C20U. Även Saltsjöbanans X25 får gissningsvis klimatanläggning.Lennart Petersen skrev: ↑fredag 08 mars 2024 23:35 Varför då ? Finns väl ingen anledning att i någorlunda överblickbar framtid etsätta C20 när de nu blivit föremål,för omfattande renovering och ombyggnad
Re: Status C30?
Ändå är det just blå linjen som ska få C30 efter att röda linjen har blivit enhetlig. Kan det bero på signalsystemet? Hur som helst behövs fler vagnar när vissa C20 plockas på reservdelar och tuben byggs ut till Barkarby, Arenastaden, Nacka samt Hagsätra. C20 har väl max 20 år kvar nu och det tar tid att beställa nytt.Lennart Petersen skrev: ↑lördag 09 mars 2024 5:03 Klimatanläggning behövs knappast på blå linje. När tågen nu är nyss upprustade för stora pengar så vore det ju en enastående kapitalförstöring att skrota C20. C20F tycks redan vara ur trafik som uddafågel. C20U och C25 var tillfälliga littera under ombyggnaden. När alla är ombyggda, och det är väl väl nu, åtetgår littera till C20.
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Status C30?
Långsiktigt är en annan sak, det klart att även C20 har tjänat ut tids nog.Enceladus skrev: ↑lördag 09 mars 2024 5:35Ändå är det just blå linjen som ska få C30 efter att röda linjen har blivit enhetlig. Kan det bero på signalsystemet? Hur som helst behövs fler vagnar när vissa C20 plockas på reservdelar och tuben byggs ut till Barkarby, Arenastaden, Nacka samt Hagsätra. C20 har väl max 20 år kvar nu och det tar tid att beställa nytt.Lennart Petersen skrev: ↑lördag 09 mars 2024 5:03 Klimatanläggning behövs knappast på blå linje. När tågen nu är nyss upprustade för stora pengar så vore det ju en enastående kapitalförstöring att skrota C20. C20F tycks redan vara ur trafik som uddafågel. C20U och C25 var tillfälliga littera under ombyggnaden. När alla är ombyggda, och det är väl väl nu, åtetgår littera till C20.
Blå linje behöver ett modernt signalsystem. Det är mycket knepigt att köra enkelspårstrafik i motriktning vid trafikstörningar.
Re: Status C30?
Jag undrar om förmågan att köra enkelspårstrafik i sig motiverar ett byte av signalsystem. Hur ofta behöver man köra oplanerad enkelspårstrafik, egentligen? Vid planerad enkelspårstrafik så kan man lösa det med de rutiner som finns idag och om man skall vara ärlig, hur ofta finns det ens möjlighet att köra planerad enkelspårstrafik? Sena vardagskvällar?
Vi har ju sett gång på gång att ett "modernt" signalsystem, i alla fall inom SL-trafiken, i stort sett alltid har inneburit nedläggning innan utrullning eller en leverans som inte uppfyller de krav som ställdes vid upphandlingen. Det finns alltså en stor risk att tunnelbana 3 skulle få ett signalsystem som, likt det på tunnelbana 1, reducerade möjligheten till tät trafik i stället för att utöka den.
Nu är det väl så att det kanske är implementationsfasen som är det stora problemet. Det kanske till och med är så att ett byte av signalsystem på tunnelbanan måste göras under avstängd trafik, men om man skulle stänga av hela Tunnelbana 3 i två år bara för att byta signalsystem och garantera en leverans, det skulle bli en signifikant påfrestning på lokaltrafiken och ersättningsmöjligheterna. Visserligen kan man utnyttja pendeltågen och Tvärbanan mer som en del av ersättningstrafiken men de är ju rätt tungt belastade redan från början.
Vi har ju sett gång på gång att ett "modernt" signalsystem, i alla fall inom SL-trafiken, i stort sett alltid har inneburit nedläggning innan utrullning eller en leverans som inte uppfyller de krav som ställdes vid upphandlingen. Det finns alltså en stor risk att tunnelbana 3 skulle få ett signalsystem som, likt det på tunnelbana 1, reducerade möjligheten till tät trafik i stället för att utöka den.
Nu är det väl så att det kanske är implementationsfasen som är det stora problemet. Det kanske till och med är så att ett byte av signalsystem på tunnelbanan måste göras under avstängd trafik, men om man skulle stänga av hela Tunnelbana 3 i två år bara för att byta signalsystem och garantera en leverans, det skulle bli en signifikant påfrestning på lokaltrafiken och ersättningsmöjligheterna. Visserligen kan man utnyttja pendeltågen och Tvärbanan mer som en del av ersättningstrafiken men de är ju rätt tungt belastade redan från början.
Genius on call
Re: Status C30?
Om man verkligen vill ha dubbelriktad signalering på tunnelbana 3 så går det ju att komplettera det befintliga systemet, sträcka för sträcka, så att man får det. Behovet är dock mycket litet.
Att totalt byta ut hela systemet till ett ”modernt” innebär så mycket avstängningar både för själva bytet och för framtida uppgraderingar (och framtida utbyten när det framtida systemets livslängd är slut), att det faktiskt är helt meningslöst. Det är helt enkelt bättre att ta de störningar som blir någon enstaka gång då och då till följd av det nuvarande systemets begränsningar.
Att totalt byta ut hela systemet till ett ”modernt” innebär så mycket avstängningar både för själva bytet och för framtida uppgraderingar (och framtida utbyten när det framtida systemets livslängd är slut), att det faktiskt är helt meningslöst. Det är helt enkelt bättre att ta de störningar som blir någon enstaka gång då och då till följd av det nuvarande systemets begränsningar.
Re: Status C30?
Kanske bättre om man stänger av i sektioner istället för en hel bana? Fast det kanske blir ett projekt i sig...Odd skrev: ↑söndag 10 mars 2024 10:28 Nu är det väl så att det kanske är implementationsfasen som är det stora problemet. Det kanske till och med är så att ett byte av signalsystem på tunnelbanan måste göras under avstängd trafik, men om man skulle stänga av hela Tunnelbana 3 i två år bara för att byta signalsystem och garantera en leverans, det skulle bli en signifikant påfrestning på lokaltrafiken och ersättningsmöjligheterna. Visserligen kan man utnyttja pendeltågen och Tvärbanan mer som en del av ersättningstrafiken men de är ju rätt tungt belastade redan från början.
Om SL är smarta när de upphandlar det här automatiska systemet de drömmer om för Gula linjen på ett sätt att man får option till att uppgradera de 3 befintliga banorna och framtida utbyggnader. Se till och ställ krav på leverantören man handlar upp i kontraktet så de garanterar att leverera signalsystemet flera decennier framåt.
Re: Status C30?
FUT förefaller ha lärt sig av SL:s tidigare misstag och tycks inte uppfinna hjulet på nytt. Gula linjen verkar istället få Köpenhamns utmärkta system från Ansaldo.ADDE skrev: ↑söndag 10 mars 2024 16:47 Om SL är smarta när de upphandlar det här automatiska systemet de drömmer om för Gula linjen på ett sätt att man får option till att uppgradera de 3 befintliga banorna och framtida utbyggnader. Se till och ställ krav på leverantören man handlar upp i kontraktet så de garanterar att leverera signalsystemet flera decennier framåt.
Re: Status C30?
Var står det? Länken visar inget annat än att de var närvarande på en mässa.
Re: Status C30?
jag undrar som daniel_s var det står någonstans? Vad jag vet har inte ens FUT satt igång arbetet med en upphandling av något signalsystem för Gula linjen då vi inte ens har någon järnvägsplan ännu.Enceladus skrev: ↑söndag 10 mars 2024 17:22FUT förefaller ha lärt sig av SL:s tidigare misstag och tycks inte uppfinna hjulet på nytt. Gula linjen verkar istället få Köpenhamns utmärkta system från Ansaldo.ADDE skrev: ↑söndag 10 mars 2024 16:47 Om SL är smarta när de upphandlar det här automatiska systemet de drömmer om för Gula linjen på ett sätt att man får option till att uppgradera de 3 befintliga banorna och framtida utbyggnader. Se till och ställ krav på leverantören man handlar upp i kontraktet så de garanterar att leverera signalsystemet flera decennier framåt.
Re: Status C30?
2370 levererades igår eftermiddag.
- Bilagor
-
- 28E23BE4-18BA-44C8-8118-4DA02440313B.jpeg (202.27 KiB) Visad 762 gånger