Tåg till Åland och vidare

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
thorwald
Inlägg: 208
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Tåg till Åland och vidare

Inlägg av thorwald »

Har här i tråden presenterat en lösning över tåg och höghastighetståg mellan Stockholm - Helsingfors + Tallinn.
Lösningen har som fördel att den förkortar restiden till under två timmar, Tallinns fall till cirka två timmar. KPMG och FS Links gör i min mening rätt i att jämföra med nuvarande realitet, sjöfart eller flyg. Men den verkliga klon i saken är vad är följderna om vi ökar hastigheen till 1Mm/h. Röret, som det är fråga om, är ej luft tomt utan har luft men luft trycket är en bråkdel av 1 atmosfär. Kan detta tryck hållas är det som kommer att testas, både i Nevada men kanske även i Salo (Finland).
Har satt upp tabell över teoretisk restid ( http://hellvik.github.io/sv/index.html ) även med 1Mm/h men den presenterade HH-banlösningen har för denna hastighet på 1Mm/h för mycket krokar och en resa med 1Mm/h
resulterar i milkshake eller köttfärs.
KPMG Sweden och FS Links har i sina presentationer lagt mycket arbete ner i frågan om affärsplan, och har nu senast i Allmädalen, fört fram hur projektet skall delas upp i tre steg ([1] Helsingfors - Åbo, [2] Stockholm - Arlanda - Norrtälje, [3] Norrtälje - Åbo ) Sälv har jag här på tråden arbetat med integrering av den nya reseoptionen mellan Stockholms regionen, Södra Finland och Norra Estland (och Hamburg).
:mrgreen: KPMG Sweden och FS Links presentation gäller det första Hyperloop röret, i ett senare skede byggs kanske flera rör till för ett nätverk. Intressant fråga är byggs det ett Hyperloop rör även under finska viken.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2052
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Tåg till Åland och vidare

Inlägg av ADDE »

https://alandsradio.ax/nyheter/ts-jarnv ... asta-aland

Finland verkar ha planer på järnväg från Åbo till Grisslehamn över Åland.

(Jag vet att denna tråd är gammal men denna diskussion har dykt upp senare i urspårade trådar. Denna kändes mest relevant att ta upp nyheten på utan att starta en ny tråd igen.)
Breitspurbahn
Inlägg: 439
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Tåg till Åland och vidare

Inlägg av Breitspurbahn »

ADDE skrev: fredag 23 februari 2024 16:04 https://alandsradio.ax/nyheter/ts-jarnv ... asta-aland

Finland verkar ha planer på järnväg från Åbo till Grisslehamn över Åland.

(Jag vet att denna tråd är gammal men denna diskussion har dykt upp senare i urspårade trådar. Denna kändes mest relevant att ta upp nyheten på utan att starta en ny tråd igen.)
Såg detta. Kul med uppväckt debatt!
Gillar att man drar via Grisslehamn. Känns som den rimligaste startpunkten från Sverige.
Hade dock lagt till en böj ner till Mariehamn; känns märkligt att koppla ihop Åland med Sverige och Finland utan att gå via den största staden.
thorwald
Inlägg: 208
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Tåg till Åland och vidare

Inlägg av thorwald »

Problemet är sträckan Grisslehamn - Eckerö. Från sjökortet ser vi att vid Märkeskallan varierar havsdjupet kraftigt. Bättre lösning är att undvika Ålands havs 200m djup hellt och det kan göras genom at välja sträckningen Kapellskär - Flötjan - Lågskär, och fortsätta längs havsryggen till en punkt söder om Föglö och här vika av mot Föglö. I och med detta blir den planerade bil tuneln från Föglö till lemland och Fasta Åland kontakten till Mariehamn.
Som kan läsas i tråden är planen Stockholm_Östra - Norrtälje - Åland/Föglö - Pargas - Karis - Otnäs/Esbo. Varav sträckan Norrtälje - Åland/Föglö - Pargas - Karis även trafikeras av godståg (TENTec järnväg) :cheesygrin:
Odysseus är på månen och här har vi Hyperloop
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Tåg till Åland och vidare

Inlägg av Kantorn »

thorwald skrev: tisdag 27 februari 2024 5:36 Problemet är sträckan Grisslehamn - Eckerö. Från sjökortet ser vi att vid Märkeskallan varierar havsdjupet kraftigt. Bättre lösning är att undvika Ålands havs 200m djup hellt och det kan göras genom at välja sträckningen Kapellskär - Flötjan - Lågskär, och fortsätta längs havsryggen till en punkt söder om Föglö och här vika av mot Föglö. I och med detta blir den planerade bil tuneln från Föglö till lemland och Fasta Åland kontakten till Mariehamn.
Som kan läsas i tråden är planen Stockholm_Östra - Norrtälje - Åland/Föglö - Pargas - Karis - Otnäs/Esbo. Varav sträckan Norrtälje - Åland/Föglö - Pargas - Karis även trafikeras av godståg (TENTec järnväg) :cheesygrin:
Odysseus är på månen och här har vi Hyperloop
Fast vi har inte hyperloop längre...
Professionell tyckare
Breitspurbahn
Inlägg: 439
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Tåg till Åland och vidare

Inlägg av Breitspurbahn »

thorwald skrev: tisdag 27 februari 2024 5:36 Problemet är sträckan Grisslehamn - Eckerö. Från sjökortet ser vi att vid Märkeskallan varierar havsdjupet kraftigt. Bättre lösning är att undvika Ålands havs 200m djup hellt och det kan göras genom at välja sträckningen Kapellskär - Flötjan - Lågskär, och fortsätta längs havsryggen till en punkt söder om Föglö och här vika av mot Föglö. I och med detta blir den planerade bil tuneln från Föglö till lemland och Fasta Åland kontakten till Mariehamn.
Som kan läsas i tråden är planen Stockholm_Östra - Norrtälje - Åland/Föglö - Pargas - Karis - Otnäs/Esbo. Varav sträckan Norrtälje - Åland/Föglö - Pargas - Karis även trafikeras av godståg (TENTec järnväg) :cheesygrin:
Odysseus är på månen och här har vi Hyperloop
Det går väl en slags båge norrut mellan Grisslehamn och Eckerö med kobbar och skär som undviker djupen?
thorwald
Inlägg: 208
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Tåg till Åland och vidare

Inlägg av thorwald »

Javisst, men ganska långt ut i Bottenhavet. Djuphavssprickorna vid Märkeskallan är långa och stäcker sig långt norrut :shock:
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tåg till Åland och vidare

Inlägg av twr »

Man skulle kunna utgå från Arlanda Expressbanan.

En viktig fråga är vilken hastighetsstandard man ska sträva efter. Helst bör man få så kort restid Stockholm - Helsingfors att man kan konkurrera med flyget. Men det ger kurvradier som gör det svårt att följa hur öarna ligger på detaljnivå. Alltså mer broar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tåg till Åland och vidare

Inlägg av twr »

Breitspurbahn skrev: Hade dock lagt till en böj ner till Mariehamn; känns märkligt att koppla ihop Åland med Sverige och Finland utan att gå via den största staden.
Enda staden. :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tåg till Åland och vidare

Inlägg av Odd »

thorwald skrev: tisdag 27 februari 2024 5:36 Problemet är sträckan Grisslehamn - Eckerö. Från sjökortet ser vi att vid Märkeskallan varierar havsdjupet kraftigt. Bättre lösning är att undvika Ålands havs 200m djup hellt och det kan göras genom at välja sträckningen Kapellskär - Flötjan - Lågskär, och fortsätta längs havsryggen till en punkt söder om Föglö och här vika av mot Föglö. I och med detta blir den planerade bil tuneln från Föglö till lemland och Fasta Åland kontakten till Mariehamn.
Som kan läsas i tråden är planen Stockholm_Östra - Norrtälje - Åland/Föglö - Pargas - Karis - Otnäs/Esbo. Varav sträckan Norrtälje - Åland/Föglö - Pargas - Karis även trafikeras av godståg (TENTec järnväg) :cheesygrin:
Odysseus är på månen och här har vi Hyperloop
Just Hyperloop är väl dött. Det finns inget seriöst projekt eller provbana för närvarande.

Kanske om 1000 år om mänskligheten har överlevt tills dess…😅
Genius on call
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tåg till Åland och vidare

Inlägg av twr »

Odd skrev: torsdag 29 februari 2024 17:47
thorwald skrev: tisdag 27 februari 2024 5:36 Problemet är sträckan Grisslehamn - Eckerö. Från sjökortet ser vi att vid Märkeskallan varierar havsdjupet kraftigt. Bättre lösning är att undvika Ålands havs 200m djup hellt och det kan göras genom at välja sträckningen Kapellskär - Flötjan - Lågskär, och fortsätta längs havsryggen till en punkt söder om Föglö och här vika av mot Föglö. I och med detta blir den planerade bil tuneln från Föglö till lemland och Fasta Åland kontakten till Mariehamn.
Som kan läsas i tråden är planen Stockholm_Östra - Norrtälje - Åland/Föglö - Pargas - Karis - Otnäs/Esbo. Varav sträckan Norrtälje - Åland/Föglö - Pargas - Karis även trafikeras av godståg (TENTec järnväg) :cheesygrin:
Odysseus är på månen och här har vi Hyperloop
Just Hyperloop är väl dött. Det finns inget seriöst projekt eller provbana för närvarande.

Kanske om 1000 år om mänskligheten har överlevt tills dess…😅
Det har aldrig funnits något seriöst projekt för hyperloop. Det vara bara hype, vilket gör namnet passande.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
thorwald
Inlägg: 208
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Tåg till Åland och vidare

Inlägg av thorwald »

twr skrev: torsdag 29 februari 2024 21:01
Odd skrev: torsdag 29 februari 2024 17:47
thorwald skrev: tisdag 27 februari 2024 5:36 Problemet är sträckan Grisslehamn - Eckerö. Från sjökortet ser vi att vid Märkeskallan varierar havsdjupet kraftigt. Bättre lösning är att undvika Ålands havs 200m djup hellt och det kan göras genom at välja sträckningen Kapellskär - Flötjan - Lågskär, och fortsätta längs havsryggen till en punkt söder om Föglö och här vika av mot Föglö. I och med detta blir den planerade bil tuneln från Föglö till lemland och Fasta Åland kontakten till Mariehamn.
Som kan läsas i tråden är planen Stockholm_Östra - Norrtälje - Åland/Föglö - Pargas - Karis - Otnäs/Esbo. Varav sträckan Norrtälje - Åland/Föglö - Pargas - Karis även trafikeras av godståg (TENTec järnväg) :cheesygrin:
Odysseus är på månen och här har vi Hyperloop
Just Hyperloop är väl dött. Det finns inget seriöst projekt eller provbana för närvarande.

Kanske om 1000 år om mänskligheten har överlevt tills dess…😅
Det har aldrig funnits något seriöst projekt för hyperloop. Det vara bara hype, vilket gör namnet passande.
Men den som läste efter lite noggrannare borde även ha observerat förslaget om TENTec järnvägen mellan Karis och Norrtälje. De stora problemen är
  • Hur nå Stor-Stockholm från Helsingfors/Tallinn regionen snabbt utan att använda flyg
  • Lösning för godstrafik från södra Finland till kontinenten
Om detta ej blir av i en nära framtid så blir valet, för punkt 2, Tallinn-tunneln och Rail Baltica :mrgreen:
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Tåg till Åland och vidare

Inlägg av Kantorn »

thorwald skrev: fredag 01 mars 2024 5:53
twr skrev: torsdag 29 februari 2024 21:01
Odd skrev: torsdag 29 februari 2024 17:47
Just Hyperloop är väl dött. Det finns inget seriöst projekt eller provbana för närvarande.

Kanske om 1000 år om mänskligheten har överlevt tills dess…😅
Det har aldrig funnits något seriöst projekt för hyperloop. Det vara bara hype, vilket gör namnet passande.
Men den som läste efter lite noggrannare borde även ha observerat förslaget om TENTec järnvägen mellan Karis och Norrtälje. De stora problemen är
  • Hur nå Stor-Stockholm från Helsingfors/Tallinn regionen snabbt utan att använda flyg
  • Lösning för godstrafik från södra Finland till kontinenten
Om detta ej blir av i en nära framtid så blir valet, för punkt 2, Tallinn-tunneln och Rail Baltica :mrgreen:
Det är sant. Men du nämner Hyperloop. Och det är det vi reagerar på. Grejen med att nämna hyperloop som du gjorde är att vi andra uppfattar ditt inlägg som oseriöst, och således missar det du vill ha sagt.
Professionell tyckare
Skriv svar