Tåg till Åland och vidare
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Re: Tåg till Åland och vidare
Har här i tråden presenterat en lösning över tåg och höghastighetståg mellan Stockholm - Helsingfors + Tallinn.
Lösningen har som fördel att den förkortar restiden till under två timmar, Tallinns fall till cirka två timmar. KPMG och FS Links gör i min mening rätt i att jämföra med nuvarande realitet, sjöfart eller flyg. Men den verkliga klon i saken är vad är följderna om vi ökar hastigheen till 1Mm/h. Röret, som det är fråga om, är ej luft tomt utan har luft men luft trycket är en bråkdel av 1 atmosfär. Kan detta tryck hållas är det som kommer att testas, både i Nevada men kanske även i Salo (Finland).
Har satt upp tabell över teoretisk restid ( http://hellvik.github.io/sv/index.html ) även med 1Mm/h men den presenterade HH-banlösningen har för denna hastighet på 1Mm/h för mycket krokar och en resa med 1Mm/h
resulterar i milkshake eller köttfärs.
KPMG Sweden och FS Links har i sina presentationer lagt mycket arbete ner i frågan om affärsplan, och har nu senast i Allmädalen, fört fram hur projektet skall delas upp i tre steg ([1] Helsingfors - Åbo, [2] Stockholm - Arlanda - Norrtälje, [3] Norrtälje - Åbo ) Sälv har jag här på tråden arbetat med integrering av den nya reseoptionen mellan Stockholms regionen, Södra Finland och Norra Estland (och Hamburg).
KPMG Sweden och FS Links presentation gäller det första Hyperloop röret, i ett senare skede byggs kanske flera rör till för ett nätverk. Intressant fråga är byggs det ett Hyperloop rör även under finska viken.
Lösningen har som fördel att den förkortar restiden till under två timmar, Tallinns fall till cirka två timmar. KPMG och FS Links gör i min mening rätt i att jämföra med nuvarande realitet, sjöfart eller flyg. Men den verkliga klon i saken är vad är följderna om vi ökar hastigheen till 1Mm/h. Röret, som det är fråga om, är ej luft tomt utan har luft men luft trycket är en bråkdel av 1 atmosfär. Kan detta tryck hållas är det som kommer att testas, både i Nevada men kanske även i Salo (Finland).
Har satt upp tabell över teoretisk restid ( http://hellvik.github.io/sv/index.html ) även med 1Mm/h men den presenterade HH-banlösningen har för denna hastighet på 1Mm/h för mycket krokar och en resa med 1Mm/h
resulterar i milkshake eller köttfärs.
KPMG Sweden och FS Links har i sina presentationer lagt mycket arbete ner i frågan om affärsplan, och har nu senast i Allmädalen, fört fram hur projektet skall delas upp i tre steg ([1] Helsingfors - Åbo, [2] Stockholm - Arlanda - Norrtälje, [3] Norrtälje - Åbo ) Sälv har jag här på tråden arbetat med integrering av den nya reseoptionen mellan Stockholms regionen, Södra Finland och Norra Estland (och Hamburg).
KPMG Sweden och FS Links presentation gäller det första Hyperloop röret, i ett senare skede byggs kanske flera rör till för ett nätverk. Intressant fråga är byggs det ett Hyperloop rör även under finska viken.
Re: Tåg till Åland och vidare
https://alandsradio.ax/nyheter/ts-jarnv ... asta-aland
Finland verkar ha planer på järnväg från Åbo till Grisslehamn över Åland.
(Jag vet att denna tråd är gammal men denna diskussion har dykt upp senare i urspårade trådar. Denna kändes mest relevant att ta upp nyheten på utan att starta en ny tråd igen.)
Finland verkar ha planer på järnväg från Åbo till Grisslehamn över Åland.
(Jag vet att denna tråd är gammal men denna diskussion har dykt upp senare i urspårade trådar. Denna kändes mest relevant att ta upp nyheten på utan att starta en ny tråd igen.)
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Tåg till Åland och vidare
Såg detta. Kul med uppväckt debatt!ADDE skrev: ↑fredag 23 februari 2024 16:04 https://alandsradio.ax/nyheter/ts-jarnv ... asta-aland
Finland verkar ha planer på järnväg från Åbo till Grisslehamn över Åland.
(Jag vet att denna tråd är gammal men denna diskussion har dykt upp senare i urspårade trådar. Denna kändes mest relevant att ta upp nyheten på utan att starta en ny tråd igen.)
Gillar att man drar via Grisslehamn. Känns som den rimligaste startpunkten från Sverige.
Hade dock lagt till en böj ner till Mariehamn; känns märkligt att koppla ihop Åland med Sverige och Finland utan att gå via den största staden.
Re: Tåg till Åland och vidare
Problemet är sträckan Grisslehamn - Eckerö. Från sjökortet ser vi att vid Märkeskallan varierar havsdjupet kraftigt. Bättre lösning är att undvika Ålands havs 200m djup hellt och det kan göras genom at välja sträckningen Kapellskär - Flötjan - Lågskär, och fortsätta längs havsryggen till en punkt söder om Föglö och här vika av mot Föglö. I och med detta blir den planerade bil tuneln från Föglö till lemland och Fasta Åland kontakten till Mariehamn.
Som kan läsas i tråden är planen Stockholm_Östra - Norrtälje - Åland/Föglö - Pargas - Karis - Otnäs/Esbo. Varav sträckan Norrtälje - Åland/Föglö - Pargas - Karis även trafikeras av godståg (TENTec järnväg)
Odysseus är på månen och här har vi Hyperloop
Som kan läsas i tråden är planen Stockholm_Östra - Norrtälje - Åland/Föglö - Pargas - Karis - Otnäs/Esbo. Varav sträckan Norrtälje - Åland/Föglö - Pargas - Karis även trafikeras av godståg (TENTec järnväg)
Odysseus är på månen och här har vi Hyperloop
Re: Tåg till Åland och vidare
Fast vi har inte hyperloop längre...thorwald skrev: ↑tisdag 27 februari 2024 5:36 Problemet är sträckan Grisslehamn - Eckerö. Från sjökortet ser vi att vid Märkeskallan varierar havsdjupet kraftigt. Bättre lösning är att undvika Ålands havs 200m djup hellt och det kan göras genom at välja sträckningen Kapellskär - Flötjan - Lågskär, och fortsätta längs havsryggen till en punkt söder om Föglö och här vika av mot Föglö. I och med detta blir den planerade bil tuneln från Föglö till lemland och Fasta Åland kontakten till Mariehamn.
Som kan läsas i tråden är planen Stockholm_Östra - Norrtälje - Åland/Föglö - Pargas - Karis - Otnäs/Esbo. Varav sträckan Norrtälje - Åland/Föglö - Pargas - Karis även trafikeras av godståg (TENTec järnväg)
Odysseus är på månen och här har vi Hyperloop
Professionell tyckare
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Tåg till Åland och vidare
Det går väl en slags båge norrut mellan Grisslehamn och Eckerö med kobbar och skär som undviker djupen?thorwald skrev: ↑tisdag 27 februari 2024 5:36 Problemet är sträckan Grisslehamn - Eckerö. Från sjökortet ser vi att vid Märkeskallan varierar havsdjupet kraftigt. Bättre lösning är att undvika Ålands havs 200m djup hellt och det kan göras genom at välja sträckningen Kapellskär - Flötjan - Lågskär, och fortsätta längs havsryggen till en punkt söder om Föglö och här vika av mot Föglö. I och med detta blir den planerade bil tuneln från Föglö till lemland och Fasta Åland kontakten till Mariehamn.
Som kan läsas i tråden är planen Stockholm_Östra - Norrtälje - Åland/Föglö - Pargas - Karis - Otnäs/Esbo. Varav sträckan Norrtälje - Åland/Föglö - Pargas - Karis även trafikeras av godståg (TENTec järnväg)
Odysseus är på månen och här har vi Hyperloop
Re: Tåg till Åland och vidare
Javisst, men ganska långt ut i Bottenhavet. Djuphavssprickorna vid Märkeskallan är långa och stäcker sig långt norrut
Re: Tåg till Åland och vidare
Man skulle kunna utgå från Arlanda Expressbanan.
En viktig fråga är vilken hastighetsstandard man ska sträva efter. Helst bör man få så kort restid Stockholm - Helsingfors att man kan konkurrera med flyget. Men det ger kurvradier som gör det svårt att följa hur öarna ligger på detaljnivå. Alltså mer broar.
En viktig fråga är vilken hastighetsstandard man ska sträva efter. Helst bör man få så kort restid Stockholm - Helsingfors att man kan konkurrera med flyget. Men det ger kurvradier som gör det svårt att följa hur öarna ligger på detaljnivå. Alltså mer broar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tåg till Åland och vidare
Enda staden.Breitspurbahn skrev: Hade dock lagt till en böj ner till Mariehamn; känns märkligt att koppla ihop Åland med Sverige och Finland utan att gå via den största staden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tåg till Åland och vidare
Just Hyperloop är väl dött. Det finns inget seriöst projekt eller provbana för närvarande.thorwald skrev: ↑tisdag 27 februari 2024 5:36 Problemet är sträckan Grisslehamn - Eckerö. Från sjökortet ser vi att vid Märkeskallan varierar havsdjupet kraftigt. Bättre lösning är att undvika Ålands havs 200m djup hellt och det kan göras genom at välja sträckningen Kapellskär - Flötjan - Lågskär, och fortsätta längs havsryggen till en punkt söder om Föglö och här vika av mot Föglö. I och med detta blir den planerade bil tuneln från Föglö till lemland och Fasta Åland kontakten till Mariehamn.
Som kan läsas i tråden är planen Stockholm_Östra - Norrtälje - Åland/Föglö - Pargas - Karis - Otnäs/Esbo. Varav sträckan Norrtälje - Åland/Föglö - Pargas - Karis även trafikeras av godståg (TENTec järnväg)
Odysseus är på månen och här har vi Hyperloop
Kanske om 1000 år om mänskligheten har överlevt tills dess…
Genius on call
Re: Tåg till Åland och vidare
Det har aldrig funnits något seriöst projekt för hyperloop. Det vara bara hype, vilket gör namnet passande.Odd skrev: ↑torsdag 29 februari 2024 17:47Just Hyperloop är väl dött. Det finns inget seriöst projekt eller provbana för närvarande.thorwald skrev: ↑tisdag 27 februari 2024 5:36 Problemet är sträckan Grisslehamn - Eckerö. Från sjökortet ser vi att vid Märkeskallan varierar havsdjupet kraftigt. Bättre lösning är att undvika Ålands havs 200m djup hellt och det kan göras genom at välja sträckningen Kapellskär - Flötjan - Lågskär, och fortsätta längs havsryggen till en punkt söder om Föglö och här vika av mot Föglö. I och med detta blir den planerade bil tuneln från Föglö till lemland och Fasta Åland kontakten till Mariehamn.
Som kan läsas i tråden är planen Stockholm_Östra - Norrtälje - Åland/Föglö - Pargas - Karis - Otnäs/Esbo. Varav sträckan Norrtälje - Åland/Föglö - Pargas - Karis även trafikeras av godståg (TENTec järnväg)
Odysseus är på månen och här har vi Hyperloop
Kanske om 1000 år om mänskligheten har överlevt tills dess…
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tåg till Åland och vidare
Men den som läste efter lite noggrannare borde även ha observerat förslaget om TENTec järnvägen mellan Karis och Norrtälje. De stora problemen ärtwr skrev: ↑torsdag 29 februari 2024 21:01Det har aldrig funnits något seriöst projekt för hyperloop. Det vara bara hype, vilket gör namnet passande.Odd skrev: ↑torsdag 29 februari 2024 17:47Just Hyperloop är väl dött. Det finns inget seriöst projekt eller provbana för närvarande.thorwald skrev: ↑tisdag 27 februari 2024 5:36 Problemet är sträckan Grisslehamn - Eckerö. Från sjökortet ser vi att vid Märkeskallan varierar havsdjupet kraftigt. Bättre lösning är att undvika Ålands havs 200m djup hellt och det kan göras genom at välja sträckningen Kapellskär - Flötjan - Lågskär, och fortsätta längs havsryggen till en punkt söder om Föglö och här vika av mot Föglö. I och med detta blir den planerade bil tuneln från Föglö till lemland och Fasta Åland kontakten till Mariehamn.
Som kan läsas i tråden är planen Stockholm_Östra - Norrtälje - Åland/Föglö - Pargas - Karis - Otnäs/Esbo. Varav sträckan Norrtälje - Åland/Föglö - Pargas - Karis även trafikeras av godståg (TENTec järnväg)
Odysseus är på månen och här har vi Hyperloop
Kanske om 1000 år om mänskligheten har överlevt tills dess…
- Hur nå Stor-Stockholm från Helsingfors/Tallinn regionen snabbt utan att använda flyg
- Lösning för godstrafik från södra Finland till kontinenten
Re: Tåg till Åland och vidare
Det är sant. Men du nämner Hyperloop. Och det är det vi reagerar på. Grejen med att nämna hyperloop som du gjorde är att vi andra uppfattar ditt inlägg som oseriöst, och således missar det du vill ha sagt.thorwald skrev: ↑fredag 01 mars 2024 5:53Men den som läste efter lite noggrannare borde även ha observerat förslaget om TENTec järnvägen mellan Karis och Norrtälje. De stora problemen ärOm detta ej blir av i en nära framtid så blir valet, för punkt 2, Tallinn-tunneln och Rail Baltica
- Hur nå Stor-Stockholm från Helsingfors/Tallinn regionen snabbt utan att använda flyg
- Lösning för godstrafik från södra Finland till kontinenten
Professionell tyckare