Vad ville politkerna med spårvägarna i Stockholm?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2230
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Vad ville politkerna med spårvägarna i Stockholm?

Inlägg av Thomas Lange »

Vad ville våra politiker i Stockholm när det gäller spårvägstrafiken?
Vi ställde frågorna vid en pejling i slutet av förra året.
Här är svaren i någorlunda klartext. Läs och begrunda.
Ju förr dess bättre.
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vad ville politkerna med spårvägarna i Stockholm?

Inlägg av Enceladus »

Den relativt färska utredningen "Delrapportering framtidens tunnelbane- och spårutbyggnad" föreslår flera spårvägsutbyggnader (se sidan 3) utöver redan beslutade utbyggnader, d.v.s. Tvärbana till Helenelund och Spårväg Syd. Två av de tolv identifierade behoven i utredningen har enbart spårvägslösningar:

1.2: Spårväg City till Ropsten
1.4: Spårväg Syd till Nacka

Sex andra identifierade behov har spårvägslösningar som alternativ:

1.3: Spårväg på linje 4
1.5: Spårväg Kista – Vällingby
1.6: Spårväg på linje 4/5/6
1.7: Tvärbana Solna – Värtabanan – Sickla
1.11: Spårväg Flemingsberg – Högdalen och Norra Botkyrka – Masmo
1.12: Tvärbana Helenelund – Täby och Solna – Danderyd

De två översta spårvägslösningarna borde ha goda chanser att förverkligas eftersom det saknas alternativ - förutsett att finansiering finns.
JohanB
Inlägg: 448
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: Vad ville politkerna med spårvägarna i Stockholm?

Inlägg av JohanB »

Inom ramen för spårvägifiering av linje 4 så ingår det väl även i denna utredning att se över spårväg som alternativ längs Hakberget-Östra station (Valhallavägen).

Denna sträcka borde ju vara rätt vettigt nästa-steg när sträckan Ropsten-Hakberget-Djurgårdsbron byggts, särskilt om grenen till Loudden också blir av. Då kan exempelvis Loudden-Hakberget-Östra station-(Odenplan) bli första delen av spårvägifiering av linje 4.
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vad ville politkerna med spårvägarna i Stockholm?

Inlägg av Enceladus »

JohanB skrev: torsdag 07 mars 2024 13:47 Inom ramen för spårvägifiering av linje 4 så ingår det väl även i denna utredning att se över spårväg som alternativ längs Hakberget-Östra station (Valhallavägen).

Denna sträcka borde ju vara rätt vettigt nästa-steg när sträckan Ropsten-Hakberget-Djurgårdsbron byggts, särskilt om grenen till Loudden också blir av. Då kan exempelvis Loudden-Hakberget-Östra station-(Odenplan) bli första delen av spårvägifiering av linje 4.
Det främsta problemet är finansiering. Kommunerna betalar gärna för tunnelbana, men inte mycket annat.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Vad ville politkerna med spårvägarna i Stockholm?

Inlägg av Hechtwagen »

Spårväg till Nacka? Räcker det inte med Saltsjöbanan och tunnelbanan?
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad ville politkerna med spårvägarna i Stockholm?

Inlägg av twr »

Hechtwagen skrev: fredag 08 mars 2024 11:35 Spårväg till Nacka? Räcker det inte med Saltsjöbanan och tunnelbanan?
De är radiella förbindelser, här handlar det om en tvärförbindelse till Gullmarsplan - Älvsjö och Skärholmen. Anledningen till att den behöver byggas ut till Nacka centrum är för bytet till bussarna där. Egentligen hade det varit bättre om den bussterminalen hade legat i Sickla, men det finns kanske inte plats där. Då hade den behövt ligga i berget och vi vet ju från Slussen hur dyrt det kan bli.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vad ville politkerna med spårvägarna i Stockholm?

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: fredag 08 mars 2024 11:35 Spårväg till Nacka? Räcker det inte med Saltsjöbanan och tunnelbanan?
I skrivande stund har Ostsektorn, d.v.s. Nacka och Värmdö kommuner, totalt 157 270 invånare, men befolkningen ökar snabbt i detta expansiva område. Vidare är Saltsjöbanan enbart en matarbana och tunnelbanan enbart en gren som också trafikförsörjer Hammarby sjöstad. Därför är det troligt att Ostsektorn behöver något mer i framtiden, t.ex. Roslagsbanan. Men det är längre fram i tiden. I det aktuella förslaget delar den nya tvärgående spårvägen spår med Saltsjöbanan.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Vad ville politkerna med spårvägarna i Stockholm?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

twr skrev: fredag 08 mars 2024 14:25
Hechtwagen skrev: fredag 08 mars 2024 11:35 Spårväg till Nacka? Räcker det inte med Saltsjöbanan och tunnelbanan?
De är radiella förbindelser, här handlar det om en tvärförbindelse till Gullmarsplan - Älvsjö och Skärholmen. Anledningen till att den behöver byggas ut till Nacka centrum är för bytet till bussarna där. Egentligen hade det varit bättre om den bussterminalen hade legat i Sickla, men det finns kanske inte plats där. Då hade den behövt ligga i berget och vi vet ju från Slussen hur dyrt det kan bli.
Ja, precis. Det är väl ändå det här vi talar om: viewtopic.php?t=39613
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar