Vad ville politkerna med spårvägarna i Stockholm?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Thomas Lange
- Inlägg: 2231
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Vad ville politkerna med spårvägarna i Stockholm?
Vad ville våra politiker i Stockholm när det gäller spårvägstrafiken?
Vi ställde frågorna vid en pejling i slutet av förra året.
Här är svaren i någorlunda klartext. Läs och begrunda.
Vi ställde frågorna vid en pejling i slutet av förra året.
Här är svaren i någorlunda klartext. Läs och begrunda.
Ju förr dess bättre.
Re: Vad ville politkerna med spårvägarna i Stockholm?
Den relativt färska utredningen "Delrapportering framtidens tunnelbane- och spårutbyggnad" föreslår flera spårvägsutbyggnader (se sidan 3) utöver redan beslutade utbyggnader, d.v.s. Tvärbana till Helenelund och Spårväg Syd. Två av de tolv identifierade behoven i utredningen har enbart spårvägslösningar:
1.2: Spårväg City till Ropsten
1.4: Spårväg Syd till Nacka
Sex andra identifierade behov har spårvägslösningar som alternativ:
1.3: Spårväg på linje 4
1.5: Spårväg Kista – Vällingby
1.6: Spårväg på linje 4/5/6
1.7: Tvärbana Solna – Värtabanan – Sickla
1.11: Spårväg Flemingsberg – Högdalen och Norra Botkyrka – Masmo
1.12: Tvärbana Helenelund – Täby och Solna – Danderyd
De två översta spårvägslösningarna borde ha goda chanser att förverkligas eftersom det saknas alternativ - förutsett att finansiering finns.
1.2: Spårväg City till Ropsten
1.4: Spårväg Syd till Nacka
Sex andra identifierade behov har spårvägslösningar som alternativ:
1.3: Spårväg på linje 4
1.5: Spårväg Kista – Vällingby
1.6: Spårväg på linje 4/5/6
1.7: Tvärbana Solna – Värtabanan – Sickla
1.11: Spårväg Flemingsberg – Högdalen och Norra Botkyrka – Masmo
1.12: Tvärbana Helenelund – Täby och Solna – Danderyd
De två översta spårvägslösningarna borde ha goda chanser att förverkligas eftersom det saknas alternativ - förutsett att finansiering finns.
Re: Vad ville politkerna med spårvägarna i Stockholm?
Inom ramen för spårvägifiering av linje 4 så ingår det väl även i denna utredning att se över spårväg som alternativ längs Hakberget-Östra station (Valhallavägen).
Denna sträcka borde ju vara rätt vettigt nästa-steg när sträckan Ropsten-Hakberget-Djurgårdsbron byggts, särskilt om grenen till Loudden också blir av. Då kan exempelvis Loudden-Hakberget-Östra station-(Odenplan) bli första delen av spårvägifiering av linje 4.
Denna sträcka borde ju vara rätt vettigt nästa-steg när sträckan Ropsten-Hakberget-Djurgårdsbron byggts, särskilt om grenen till Loudden också blir av. Då kan exempelvis Loudden-Hakberget-Östra station-(Odenplan) bli första delen av spårvägifiering av linje 4.
Re: Vad ville politkerna med spårvägarna i Stockholm?
Det främsta problemet är finansiering. Kommunerna betalar gärna för tunnelbana, men inte mycket annat.JohanB skrev: ↑torsdag 07 mars 2024 13:47 Inom ramen för spårvägifiering av linje 4 så ingår det väl även i denna utredning att se över spårväg som alternativ längs Hakberget-Östra station (Valhallavägen).
Denna sträcka borde ju vara rätt vettigt nästa-steg när sträckan Ropsten-Hakberget-Djurgårdsbron byggts, särskilt om grenen till Loudden också blir av. Då kan exempelvis Loudden-Hakberget-Östra station-(Odenplan) bli första delen av spårvägifiering av linje 4.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3075
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Vad ville politkerna med spårvägarna i Stockholm?
Spårväg till Nacka? Räcker det inte med Saltsjöbanan och tunnelbanan?
Re: Vad ville politkerna med spårvägarna i Stockholm?
De är radiella förbindelser, här handlar det om en tvärförbindelse till Gullmarsplan - Älvsjö och Skärholmen. Anledningen till att den behöver byggas ut till Nacka centrum är för bytet till bussarna där. Egentligen hade det varit bättre om den bussterminalen hade legat i Sickla, men det finns kanske inte plats där. Då hade den behövt ligga i berget och vi vet ju från Slussen hur dyrt det kan bli.Hechtwagen skrev: ↑fredag 08 mars 2024 11:35 Spårväg till Nacka? Räcker det inte med Saltsjöbanan och tunnelbanan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Vad ville politkerna med spårvägarna i Stockholm?
I skrivande stund har Ostsektorn, d.v.s. Nacka och Värmdö kommuner, totalt 157 270 invånare, men befolkningen ökar snabbt i detta expansiva område. Vidare är Saltsjöbanan enbart en matarbana och tunnelbanan enbart en gren som också trafikförsörjer Hammarby sjöstad. Därför är det troligt att Ostsektorn behöver något mer i framtiden, t.ex. Roslagsbanan. Men det är längre fram i tiden. I det aktuella förslaget delar den nya tvärgående spårvägen spår med Saltsjöbanan.Hechtwagen skrev: ↑fredag 08 mars 2024 11:35 Spårväg till Nacka? Räcker det inte med Saltsjöbanan och tunnelbanan?
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6266
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Vad ville politkerna med spårvägarna i Stockholm?
Ja, precis. Det är väl ändå det här vi talar om: viewtopic.php?t=39613twr skrev: ↑fredag 08 mars 2024 14:25De är radiella förbindelser, här handlar det om en tvärförbindelse till Gullmarsplan - Älvsjö och Skärholmen. Anledningen till att den behöver byggas ut till Nacka centrum är för bytet till bussarna där. Egentligen hade det varit bättre om den bussterminalen hade legat i Sickla, men det finns kanske inte plats där. Då hade den behövt ligga i berget och vi vet ju från Slussen hur dyrt det kan bli.Hechtwagen skrev: ↑fredag 08 mars 2024 11:35 Spårväg till Nacka? Räcker det inte med Saltsjöbanan och tunnelbanan?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".