Kan ha varit Spårvagnens Dag det året. I så fall visades bussen upp som renoveringsobjekt. "Det Rörliga Kulturarvet" - visserligen var begreppet ännu inte uppfunnet, men bevarandet pågick ändå!
Efter att ha rullat i Södertälje några år i början sjuttiotalet kom 5453 tillbaka till Hornsbergshallen. Dit hade den som ny levererats i oktober-november 1962, vilket jag kommer väl ihåg eftersom jag hade skolkort på premiärlinjen, 56:an. "Scania Sport" kallade några av chaffisarna de populära nykomlingarna.
Linje 51, på bilden, gick under högtrafiktid mellan Östra Station och Uggleviksvägen.
Man undrar egentligen varför; idag får folk gå den korta sträckan och det kan de gott ha.
När jag körde 5453 på en abonnering för några år sedan kom en kille från Norberg och var helt lyrisk över bussen, som han kände igen men inte riktigt kunde säga varifrån. Jag berättade att den hade gått i trafik i Södertälje om det kunde ha något med saken att göra, och då sken han upp som ett helt solsystem och ylade att han växte upp i Södertälje! Tror aldrig att jag har sett nån bli så glad över en buss vare sig förr eller senare, men 5453 är verkligen fin!
Karsten skrev:Ja, en sådan glädje lyckas man annars bara uppbringa genom att dyka upp med H59 5424 på Söderhallen. Men det är ju svårt numer så din historia vinner!
Ja och det är i år 28 år sedan sista H59 togs ur trafik sä det är inte mer än en något dussin förare kvar som kört dem!
Men fina är de!
F.n. står 5453 i Aga-depån i väntan på att få en renoverad växellåda inmonterad.
Till och med Riksantikvarien anser att denna buss är värd att spendera skattebetalarnas pengar på. Bidrag till renoveringen har utgetts.
När bussen senare i år blir körbar igen kommer vi alla att fortfarande känna lukten efter branden som bussen var med om i Länna för några år sedan.
F.n. står 5453 i Aga-depån i väntan på att få en renoverad växellåda inmonterad.
Till och med Riksantikvarien anser att denna buss är värd att spendera skattebetalarnas pengar på. Bidrag till renoveringen har utgetts.
När bussen senare i år blir körbar igen kommer vi alla att fortfarande känna lukten efter branden som bussen var med om i Länna för några år sedan.
Trevligt att se att den urgamla traditionen att ställa upp bussar i spårvagnshallar hålls vid liv!
daniel_s skrev:Man undrar egentligen varför; idag får folk gå den korta sträckan och det kan de gott ha.
Ja, det där har jag funderat på ibland. Det sägs ju ibland att det är mer stillasittande och så nuförtiden. Men samtigt, när Uppsala hade spårväg gick (ibland) en linje som skyttel mellan Stora torget och centralstationen. Har svårt att se en sådan linje lanseras idag…
daniel_s skrev:Man undrar egentligen varför; idag får folk gå den korta sträckan och det kan de gott ha.
Ja, det där har jag funderat på ibland. Det sägs ju ibland att det är mer stillasittande och så nuförtiden. Men samtigt, när Uppsala hade spårväg gick (ibland) en linje som skyttel mellan Stora torget och centralstationen. Har svårt att se en sådan linje lanseras idag…
Ja just den linjen, 5, var väldigt kort men kan ändå ha fyllt ett stort behov av anslutning mellan centralstationen och Stora torget som var den stora spårvägsknuten, men visst, vad tar det att gå? 2-3 minuter?
Kan det vara så att det var ombyggnaden av bussterminalen där man stängde utfarten i Danderydsgatans förlängning till Drottning Kristinas väg som föranledde 51:ans nedläggning? Genom denna ändring blev ju vändningen vid Öst mycket längre och vid köer hade det säkert tagit längre tid att vända vid Öst än att köra hela linjen fram och åter!
Linje 51 tillkom i samband med tunnelbanans invigning 1973 och den med detta föranledda linje 50 nedläggning (i forna spårvägslinje 5 sträckning) och även omläggning av linje 43 vars ändstation flyttades från Östra station till Roslagstull.
Dessförinnan hade vissa turer av linje 50 varit förlängda i linje 51 sträckning såsom linje 50X.
Som enskild linje var väl sträckningen ganska dödsdömd, det var ju ingen lång sträcka den gick.
Marcus L skrev:. Men samtigt, när Uppsala hade spårväg gick (ibland) en linje som skyttel mellan Stora torget och centralstationen. Har svårt att se en sådan linje lanseras idag…
Även Halmstad hade en sån där kortlinje en gång i tiden för några år sedan, när stadsbussarna hade sin terminal på österskans så gick linje 63 från centralstationen till Österskans och det var inte heller särskilt långt.
'Råkade' fotografera slingan där linjerna 50X och 51 i tur och ordning vände. En återvinningsstation flyttade så småningom in, men togs bort häromåret. Oanvända busslingor brukar ju bebyggas med bostäder, men denna befinner sig kanske inom - eller för nära - Ekoparken?
Den sakande delen är enligt uppgift nedtagen från den buss som skall skrotas. Sen efter det skall allt monteras ihop vilket tar en stund. Därefter skall hela bussen få en genomgång del maskinellt och dels interiört och exteriört.
När det maskinella är klart kan vi se tidplanen för resterande arbeten. Det gäller även att få fram en budget för de arbetena.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll