Portland har det. Där bestämde man att den gula linjens förlängning skulle bli orange bara för att marknadsföra förlängningen. Så här ser det ut:
https://trimet.org/max/index.htm
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Portland har det. Där bestämde man att den gula linjens förlängning skulle bli orange bara för att marknadsföra förlängningen. Så här ser det ut:
Portland ligger ju inte i Europa.Diripsi skrev: ↑onsdag 31 maj 2023 10:33Portland har det. Där bestämde man att den gula linjens förlängning skulle bli orange bara för att marknadsföra förlängningen. Så här ser det ut:
https://trimet.org/max/index.htm
Och inte är det någon tunnelbana heller.
Har inte både Helsingfors och Oslo spårvagnar som byter linje?Odd skrev: ↑onsdag 31 maj 2023 11:48Portland ligger ju inte i Europa.Diripsi skrev: ↑onsdag 31 maj 2023 10:33Portland har det. Där bestämde man att den gula linjens förlängning skulle bli orange bara för att marknadsföra förlängningen. Så här ser det ut:
https://trimet.org/max/index.htm
Jo, men det är av en vettig anledning, för att annars skulle samma linje gå två gånger på samma plats. Det är en helt annan sak.Pluppiplopp skrev: ↑onsdag 31 maj 2023 12:34 Har inte både Helsingfors och Oslo spårvagnar som byter linje?
Filmen nämner bland annat att nya tunnelbanan är en förutsättning för Arenastadens utveckling - oavsett linjens färg. Det är trafikslaget som spelar roll!FUT skrev:Under våren kom beslutet att linjen mellan Odenplan och Arenastaden ska bli grön istället för som tidigare gul. Samtidigt fick linjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö ta över den gula färgen. Den förändringen syns i filmen som nu finns uppdaterad på nya tunnelbanans Youtube-kanal.
När Hagsätragrenen blir blå förlorar Vantörsborna gröna linjens direktkontakt med centrala Södermalm, vilket har fått stor kritik. En tidigare tunnelbaneförare* föreslår nu att Hagsätragrenen får både och - medelst ett växelsystem vid Sockenplan. Fokus är på nöjesresor i lågtrafik snarare än arbetsresor i högtrafik.Mitt i skrev:Behåll blå linje ut mot Hagsätra som beslutat, men låt gröna linje 19 vara kvar mellan exempelvis Alvik och Högdalen, då det i Högdalen finns två plattformar för tågen att vända på.
[...]
– Sträckningar och stationer beslutades i Stockholms- och Sverigeförhandlingen. Det är politiska beslut som har följt den demokratiska processen. De exakta placeringarna arbetas fram under flera år för att de ska ge så stor nytta som möjligt för så många som möjligt, skriver Torbjörn Granrot, kommunikatör på SL.
Men kanske kan Peter Söderberg glädjas över något i alla fall. Liksom andra söderortsbor önskar han att tunnelbanan ska förlängas mellan Hagsätra och Älvsjö.
Däremot öppnar SL för att förlänga gula linjen till Hagsätra - eller ännu längre om Hagsätragrenen grenas av från Högdalen till Huddinge (nummer 11).Enceladus skrev: ↑tisdag 23 januari 2024 4:42 Här är alla föreslagna lösningar för de tolv identifierade och utvalda behoven:
1. Bromma flygfält: Förlängning av grön linje från Solna eller gul linje från Fridhemsplan, förgrening av grön linje mot Hässelby eller blå linje mot Hjulsta.
2. Norra Djurgårdsstaden: Spårväg City med möjlig sammankoppling med Lidingöbanan.
3. Norra innerstaden: Ny station på röd linje mot Mörby, förlängning av gul linje från Fridhemsplan, spårväg på linje 4, persontrafik på Värtabanan.
4. Söderort – Nacka: Stomlinje Skärholmen – Nacka enligt rekommendation från ÅVS Stomlinje Söderort – Nacka.
5. Västerort – Solna/Sollentuna: Förlängning av grön linje från Solna i västlig riktning, tunnelbana Hjulsta – Barkarby, spårväg Kista – Vällingby.
6. Stombusslinjer: Förlängning av gul linje från Fridhemsplan till Loudden, Hagastaden eller Solna C, spårväg på linje 4/5/6, Spårväg City till Lidingöbanan.
7. Sickla – NDS: Östlig kollektivtrafikförbindelse med spårväg eller tunnelbana, spårlösning Solna – Värtabanan – Sickla (möjlig ringlinje).
8. Tyresö – City: Spårlösning Tyresö – Gullmarsplan/City, tunnelbana Skarpnäck – Tyresö via Älta, tunnelbana Skarpnäck – Sköndal med ny bytespunkt.
9. Sköndal – City: Tunnelbana Skarpnäck – Sköndal med eventuell fortsättning till Älta och Tyresö.
10. Västra Södertörn: Tunnelbana Fruängen – Kungens kurva, Södertörnsbana via Norra Botkyrka, snabbspår på röd linje Liljeholmen – Skärholmen.
11. Botkyrka – Högdalen: Tunnelbana Högdalen – sydväst och Hagsätra – Älvsjö, spårväg Flemingsberg – Högdalen och Norra Botkyrka – Masmo.
12. Kista/Solna – Nordost: Förlängning av grön linje från Solna i nordöstlig riktning, spårväg Helenelund – Täby, spårväg Solna – Danderyd.
(Min kursivering och fetstil på texten)
En förlängning av grön linje från Solna har egentligen samma problem som en förgrening av grön linje mot Hässelby, d.v.s. gröna linjens kapacitet tryter. Att ha två grenar istället för tre medför emellertid ett bättre trafikutbud på grenarna, varför den tidigare lösningen likväl är bättre än den senare. Jag tror dock att båda faller på kapaciteten. Det finns andra möjliga förlängningar som kanske inte kräver lika mycket kapacitet, t.ex. Madendalen/Rinkeby, Silverdal eller Bergshamra.
Det är sant. Men jag i min vilda fantasi tänker mig att gröna linjen fortsätter från Bromma flygfält till Vällingby. (Var den ska stanna emellan låter jag andra fundera på...) Den grenen lär bli snabbare än den nuvarande linjen pga färre uppehåll (om jag räknat rätt). Därför går den fortare, och Hässelby ansluts dit, gamla sträckningen slutar i Vällingby... Jag vet att det troligen aldrig blir så, men jag fantiserar lite.Enceladus skrev: ↑tisdag 27 februari 2024 16:06En förlängning av grön linje från Solna har egentligen samma problem som en förgrening av grön linje mot Hässelby, d.v.s. gröna linjens kapacitet tryter. Att ha två grenar istället för tre medför emellertid ett bättre trafikutbud på grenarna, varför den tidigare lösningen likväl är bättre än den senare. Jag tror dock att båda faller på kapaciteten. Det finns andra möjliga förlängningar som kanske inte kräver lika mycket kapacitet, t.ex. Madendalen/Rinkeby, Silverdal eller Bergshamra.
Min tanke är att det blir - en förvisso extremt dyr - tvärlinje från Solna till Vällingby. Men den relationen är nog inte värd den kostnaden.Kristofer skrev: ↑torsdag 29 februari 2024 10:38 En förlängning av grön bana från Solna till Riksby (alltså nuvarande flygfältet) känns som en rejäl omväg genom ett område som redan är mycket väl utbyggt med spårtrafik. Ska man fortsätta från Arenastaden så lär det bli stationer vid Näckrosen och Sundbybergs centrum, alternativt Näckrosen, Duvbo och Mariehäll innan man når flygfältsområdet. Det är inte där vi behöver bygga mer spårtrafik.
I så fall är det väl vettigare att förlänga den lilla automatbanan "Gula linjen" från Fridhemsplan mot flygfältet.
Fast då ramlar jag tillbaka till min gamla käpphäst: förläng Gula linjen från Fridhemsplan via en ny station som har kopplingar både till S:t Eriksplans t-banestations geografiskt norra ände, och (via gångtunnel) mot pendeln vid Odenplan. Därifrån får gula linjen ta över sträckningen mot Hagastaden – Södra Hagalund – Arenastaden. Tunnlarna mellan Odenplan och Hagastaden kan säkert bli finfina skyddsrum, eller något annat.
Istället avgrenas Gröna banan från Alvik via flygfältet och vidare – som Kantorn förespråkar – till Vällingby