Ganska väntat, då det florerade rykten sen tidigare att MTR ville bli av med MTRX.VR-Group Abp förvärvar fjärrtågsoperatören MTR Nordic AB:s svenska dotterbolag MTR Express (Sweden) AB (MTRX). VR har varit verksamma i Sverige sedan 2022 och i samband med förvärvet kommer VR:s verksamhet att expandera på den svenska persontrafikmarknaden från regional upphandlad kollektivtrafik till kommersiell fjärrtågtrafik. Slutförandet av transaktionen är villkorad godkännande av den svenska konkurrensmyndigheten, vilket förväntas ske i slutet av maj.
MTRX säljs till VR
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
VR tar över MTRX
VR expanderar i Sverige – förvärvar fjärrtågsoperatören MTR Express (Sweden) AB
MTRX säljs till VR
DN rapporterar att MTR säljer sin snabbtågsverksamhet till finska VR.
Det enda MTR har kvar är väl Mälartågen, vilket väl är det enda som blir kvar när tunnelbanans upphandling är över och en ny operatör tar vid. MTR förlorar ju som bekant Stockholms pendeltåg senare i vår.
Kan man fundera på om VR även kan vara intresserad av att ta över Mälartågen?
Det enda MTR har kvar är väl Mälartågen, vilket väl är det enda som blir kvar när tunnelbanans upphandling är över och en ny operatör tar vid. MTR förlorar ju som bekant Stockholms pendeltåg senare i vår.
Kan man fundera på om VR även kan vara intresserad av att ta över Mälartågen?
Genius on call
- Jourmaster
- Moderator
- Inlägg: 794
- Blev medlem: tisdag 07 december 2004 9:40
SL förlänger inte avtalet med MTR
VR växer i Sverige – tar över fjärrtåg från MTR
Som bekant försvinner snart MTR Pendeltågen och MTR Tunnelbanan (MTR ville inte ens överklaga). Då återstår bara MTR Mälartåg. Men på sistone har det gått riktigt bra för MTRX: många fullsatta tåg med biljetter till rekordhöga priser - delvis tack vare strul hos SJ och Flixtrain. Tänker MTR lämna Sverige för gott?Bussmagasinet skrev:Den statliga finska transportkoncernen VR Group expanderar i Sverige. På torsdagen tecknade VR och MTR Nordic avtal om att MTR säljer den fjärrtågstrafik som körs av MTRX mellan Stockholm och Göteborg till VR Group. Affären förutsätter ett godkännande från konkurrensmyndigheterna och väntas slutföras i slutet av maj.
[...]
MTRX har bedrivit kommersiell fjärrtågstrafik mellan Stockholm och Göteborg sedan 2015. Företaget har 18 dagliga avgångar mellan de båda städerna och en marknadsandel på cirka 30 procent. Verksamheten är lönsam och hade 2022 en omsättning på cirka 350 miljoner kronor.
Re: SL förlänger inte avtalet med MTR
Ja. Det bekräftades idag, Veolia tar över Mälartågen.Enceladus skrev: ↑torsdag 08 februari 2024 11:58 VR växer i Sverige – tar över fjärrtåg från MTR
Som bekant försvinner snart MTR Pendeltågen och MTR Tunnelbanan (MTR ville inte ens överklaga). Då återstår bara MTR Mälartåg. Men på sistone har det gått riktigt bra för MTRX: många fullsatta tåg med biljetter till rekordhöga priser - delvis tack vare strul hos SJ och Flixtrain. Tänker MTR lämna Sverige för gott?Bussmagasinet skrev:Den statliga finska transportkoncernen VR Group expanderar i Sverige. På torsdagen tecknade VR och MTR Nordic avtal om att MTR säljer den fjärrtågstrafik som körs av MTRX mellan Stockholm och Göteborg till VR Group. Affären förutsätter ett godkännande från konkurrensmyndigheterna och väntas slutföras i slutet av maj.
[...]
MTRX har bedrivit kommersiell fjärrtågstrafik mellan Stockholm och Göteborg sedan 2015. Företaget har 18 dagliga avgångar mellan de båda städerna och en marknadsandel på cirka 30 procent. Verksamheten är lönsam och hade 2022 en omsättning på cirka 350 miljoner kronor.
Men det var väl en lågoddsare och det fanns väl två alternativ, att MTR hittade någon som vill ta över kontraktet eller som det blev nu, att man anvisar till en operatör, dvs Transdev (f d Veolia) i detta fall.
Genius on call
Re: SL förlänger inte avtalet med MTR
Nja, det var länge sedan Veolia sålde tågverksamheten. Dagens Veolia ägnar sig åt fastighetsskötsel, återvinning och slikt. Eftersom bolaget finns kvar i Sverige är det nog bra att inte använda namnet Veolia för tågverksamheten. Fransk-tyska Transdev är det som tar över Mälartåg.Odd skrev: ↑torsdag 22 februari 2024 14:37Ja. Det bekräftades idag, Veolia tar över Mälartågen.Enceladus skrev: ↑torsdag 08 februari 2024 11:58 VR växer i Sverige – tar över fjärrtåg från MTR
Som bekant försvinner snart MTR Pendeltågen och MTR Tunnelbanan (MTR ville inte ens överklaga). Då återstår bara MTR Mälartåg. Men på sistone har det gått riktigt bra för MTRX: många fullsatta tåg med biljetter till rekordhöga priser - delvis tack vare strul hos SJ och Flixtrain. Tänker MTR lämna Sverige för gott?Bussmagasinet skrev:Den statliga finska transportkoncernen VR Group expanderar i Sverige. På torsdagen tecknade VR och MTR Nordic avtal om att MTR säljer den fjärrtågstrafik som körs av MTRX mellan Stockholm och Göteborg till VR Group. Affären förutsätter ett godkännande från konkurrensmyndigheterna och väntas slutföras i slutet av maj.
[...]
MTRX har bedrivit kommersiell fjärrtågstrafik mellan Stockholm och Göteborg sedan 2015. Företaget har 18 dagliga avgångar mellan de båda städerna och en marknadsandel på cirka 30 procent. Verksamheten är lönsam och hade 2022 en omsättning på cirka 350 miljoner kronor.
Men det var väl en lågoddsare och det fanns väl två alternativ, att MTR hittade någon som vill ta över kontraktet eller som det blev nu, att man anvisar till en operatör, dvs Veolia i detta fall.