Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
ADDE, ditt förslag ger alldeles för lite trafik till Västerort och onödigt mycket till Arenastaden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Helt realistiskt och sannolikt upplägg.ADDE skrev: ↑torsdag 18 maj 2023 17:01 Jag tror att en 6-minuterstrafik fördelat på 3 linjer skulle nog funka bäst på gröna linjen. Det blir nog ojämna luckor på vissa grenar men det är sådant man får leva med under rusningstrafiken. Jag tänker mig att upplägget blir följande:
Maxtimmen:
Skarpnäck-Arenastaden - 6min-trafik
Farsta strand-Hässelby strand 2-4min trafik.
Övrig rusningstid:
Skarpnäck-Arenastaden - 6min-trafik
Farsta strand-Hässelby strand 6min trafik.
Hökarängen-Vällingby 6min trafik
Under mellanrusningen så blir basen 10min/trafik per linje:
Skarpnäck-Arenastaden - 10min-trafik
Farsta strand-Hässelby strand 10min trafik.
Hökarängen/Gullmarsplan-Åkeshov 10min trafik
För kvällstrafiken och helgtrafiken så kör det inga extratåg som kortvänder:
Skarpnäck-Arenastaden - 10min-trafik
Farsta strand-Hässelby strand 10min trafik.
Sena kvällar:
För kvällstrafiken och helgtrafiken så kör det inga extratåg som kortvänder:
Skarpnäck-Arenastaden - 15min-trafik
Farsta strand-Hässelby strand 15min trafik.
Gullmarsplan-Åkeshov 15min trafik
Upplägget ger 5 minuterstrafik Gullmarsplan-Odenplan.
Och till Enceladus så presenterar jag helgnatttrafiken:
Skarpnäck-Arenastaden - 30min-trafik
Farsta strand-Hässelby strand 30min trafik.
Gullmarsplan-Åkeshov 30min trafik
Upplägget ger 10 minuterstrafik Gullmarsplan-Odenplan.
Med denna upplägg så flyttar man över alla hagsätratågen till Hökarängen och de enda tågen som försvinner blir de som idag vänder i Alvik under rusningstid då de istället vänder vid Arenastaden.
Under de 2-5 år som Hagsätra-grenen kommer att samexistera med Arenastads-grenen på Tunnelbana 1 så kommer väl dock ett något annorlunda upplägg att krävas. Särskilt i rusningen då insatståg på både Högdalen och Hökarängen kommer att behövas. Hur blir det då?
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Ett realistiskt upplägg är att två av tre tåg söderut går till Farsta (Hökarängen) och var tredje går till Skarpnäck.ADDE skrev: ↑torsdag 18 maj 2023 17:01 Jag tror att en 6-minuterstrafik fördelat på 3 linjer skulle nog funka bäst på gröna linjen. Det blir nog ojämna luckor på vissa grenar men det är sådant man får leva med under rusningstrafiken. Jag tänker mig att upplägget blir följande:
Maxtimmen:
Skarpnäck-Arenastaden - 6min-trafik
Farsta strand-Hässelby strand 2-4min trafik.
Övrig rusningstid:
Skarpnäck-Arenastaden - 6min-trafik
Farsta strand-Hässelby strand 6min trafik.
Hökarängen-Vällingby 6min trafik
Under mellanrusningen så blir basen 10min/trafik per linje:
Skarpnäck-Arenastaden - 10min-trafik
Farsta strand-Hässelby strand 10min trafik.
Hökarängen/Gullmarsplan-Åkeshov 10min trafik
För kvällstrafiken och helgtrafiken så kör det inga extratåg som kortvänder:
Skarpnäck-Arenastaden - 10min-trafik
Farsta strand-Hässelby strand 10min trafik.
Sena kvällar:
För kvällstrafiken och helgtrafiken så kör det inga extratåg som kortvänder:
Skarpnäck-Arenastaden - 15min-trafik
Farsta strand-Hässelby strand 15min trafik.
Gullmarsplan-Åkeshov 15min trafik
Upplägget ger 5 minuterstrafik Gullmarsplan-Odenplan.
Och till Enceladus så presenterar jag helgnatttrafiken:
Skarpnäck-Arenastaden - 30min-trafik
Farsta strand-Hässelby strand 30min trafik.
Gullmarsplan-Åkeshov 30min trafik
Upplägget ger 10 minuterstrafik Gullmarsplan-Odenplan.
Med denna upplägg så flyttar man över alla hagsätratågen till Hökarängen och de enda tågen som försvinner blir de som idag vänder i Alvik under rusningstid då de istället vänder vid Arenastaden.
Därutöver västerut:
- lågtrafik: var tredje tåg till Solna, resten mot Hässelby (Vällingby/Åkeshov/Alvik)
- Högrafik: Samtliga tåg söderifrån går mot Hässelby (Vällingby/Åkeshov/Alvik). Lillpendel mellan Karolinska och Solna. En särskild busslinje inrättas mellan Karolinska T-bana och Odenplan.
Genius on call
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
En lillpendel innebär ju rimligen att man måste anlägga en separat plattform med anslutande soår för denna pendel.Odd skrev: ↑torsdag 18 maj 2023 17:31 [
Därutöver västerut:
- lågtrafik: var tredje tåg till Solna, resten mot Hässelby (Vällingby/Åkeshov/Alvik)
- Högrafik: Samtliga tåg söderifrån går mot Hässelby (Vällingby/Åkeshov/Alvik). Lillpendel mellan Karolinska och Solna. En särskild busslinje inrättas mellan Karolinska T-bana och Odenplan.
Använder man alla tåglägen västerut så ryms ju knappast någon lillpendel i tidtabellen. Och omvänt använder man INTE alla tåglägen så får ju t¨gen från Arenastaden ändåplats.
Med välbelagda tåg i högtrafik så lär det väl bli trängsel vid bytet.
Att kompletteta med buss när man byggt en dyr T-linje låter inte rationellt
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
twr, både odd och JohanB tror detta är ett realistisk upplägg, och det tror jag också, med tanke på hur dagens trafikupplägg är upplagt. Jag skulle uppskatta att se om du hade något realistisk förslag på upplägg som skulle passa gröna linjen bättre?
Med det sagt, om vi kollar på de åren Blind tarm karolinska öppnar men innan hagsätragrenen kopplas av så tror jag att upplägget liknar det vi har idag men att alla skarpnäck-tåg går till Arenastaden och att tunnelbanetågen som kortvänder bara gör det i Vällingby eller i Åkeshov.
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Jag tror vi har diskuterat detta förut?ADDE skrev: ↑torsdag 18 maj 2023 20:45twr, både odd och JohanB tror detta är ett realistisk upplägg, och det tror jag också, med tanke på hur dagens trafikupplägg är upplagt. Jag skulle uppskatta att se om du hade något realistisk förslag på upplägg som skulle passa gröna linjen bättre?
Med det sagt, om vi kollar på de åren Blind tarm karolinska öppnar men innan hagsätragrenen kopplas av så tror jag att upplägget liknar det vi har idag men att alla skarpnäck-tåg går till Arenastaden och att tunnelbanetågen som kortvänder bara gör det i Vällingby eller i Åkeshov.
Det här är vad trafikförvaltningen planerar för:
Planen är 6 tåg i timmen till Arenastaden, 24 till Åkeshov, 18 till Vällingby, 12 till Hässelby strand. Det är egentligen för lite till Västerort eftersom steroiderna riskerar att bli längre än 20 minuter, men man blir ju tvungen att köra tåg till Arenastaden när man väl har byggt grenen.
I söder är planen 30 tåg i timmen till Gullmarsplan, där de 6 tågen från Arenastaden vänder, och 12 tåg per timme till Skarpnäck respektive Farsta strand.
Det här betyder totalt 5 olika linjer med vardera 10 minuters trafik. Till att börja med kan det bli aktuellt att istället köra dem med 11 eller 12 minuters trafik. Det beror dels på hur resandet utvecklas, dels på hur många tåg man har råd att köpa.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Lillpendeln går inte ens till Odenplan.Lennart Petersen skrev: ↑torsdag 18 maj 2023 17:59En lillpendel innebär ju rimligen att man måste anlägga en separat plattform med anslutande soår för denna pendel.Odd skrev: ↑torsdag 18 maj 2023 17:31 [
Därutöver västerut:
- lågtrafik: var tredje tåg till Solna, resten mot Hässelby (Vällingby/Åkeshov/Alvik)
- Högrafik: Samtliga tåg söderifrån går mot Hässelby (Vällingby/Åkeshov/Alvik). Lillpendel mellan Karolinska och Solna. En särskild busslinje inrättas mellan Karolinska T-bana och Odenplan.
Använder man alla tåglägen västerut så ryms ju knappast någon lillpendel i tidtabellen. Och omvänt använder man INTE alla tåglägen så får ju t¨gen från Arenastaden ändåplats.
Med välbelagda tåg i högtrafik så lär det väl bli trängsel vid bytet.
Att kompletteta med buss när man byggt en dyr T-linje låter inte rationellt
Vi har två val här:
1) Busstrafik mellan Odenplan och Karolinska eller
2) kompletterande busstrafik mellan Odenplan och exempelvis Vällingby.
Alternativ 1 kräver betydligt färre bussar och kan även utnyttja en del befintlig trafik. Eller varför inte förlänga både busslinje 2 och 3 till Solna under rusningstid och skippa T-banetrafiken helt på Solnagrenen? Då kan man finansiera en del av busstrafiken med minskade kostnader.
Möjligen skulle man kunna tänka sig 20-minuters eller 30-minuterstrafik och därmed undvara 2-3 tåg från Västerort. Visserligen en minskning men endast max 10%. Men även 10% minskning är problematiskt redan om ett par år.
När man projekterar fel så blir det dyrt och irrationellt. Det är en funktion av dåliga beslut och obefintlig insikt. Inkompetens är dyrt och har alltid varit dyrt.
Genius on call
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Ja det är väl din version och den får du väl tro på.
Jag tror i vart fall att grenlinjen till Arenastaden kommer att bli ett utmärkt tillskott till trafiken och att kapaciteten kommer att räcka för bägge grenarna.
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Dessa värden måste väl avse antal tåg per tvåtimmarsintervall - annars blir det ett tåg per minut i varje riktning på den centrala delen av tunnelbana I.twr skrev: ↑torsdag 18 maj 2023 21:29 Det här är vad trafikförvaltningen planerar för:
Planen är 6 tåg i timmen till Arenastaden, 24 till Åkeshov, 18 till Vällingby, 12 till Hässelby strand. Det är egentligen för lite till Västerort eftersom steroiderna riskerar att bli längre än 20 minuter, men man blir ju tvungen att köra tåg till Arenastaden när man väl har byggt grenen.
Men om det bara blir 6 tåg på två timmar till "Arenastaden" får denna gren endast 20-minuterstrafik. Man kommer då att i de flesta fall snabbare ta sig till fots från Nya Karolinska Solna (NKS) till Odenplan, jämfört med att per hiss eller rulltrappa färdas till en djupt belägen plattform, och där vänta i genomsnitt 10 minuter på ett tåg till Odenplan.
Behövs det verkligen fler tåg för att trafikera "Arenastaden" med 10-minutersintervall? Tanken är väl att tåg som nu går till Alvik dirigeras om till "Arenastaden", därmed krävs inte fler tåg såvida man inte kör med kortare intervaller?
/Gunnar Ekeving
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Det är alltså hur många tåg som trafikerar sträckan, inte hur många som vänder. 6 tåg vänder i Åkeshov, 6 tåg vänder i Vällingby, etc. Det är alltså 30 tåg per timme på den gemensamma sträckan, motsvarande 2 minuters trafik.gek skrev: ↑torsdag 18 maj 2023 22:29Dessa värden måste väl avse antal tåg per tvåtimmarsintervall - annars blir det ett tåg per minut i varje riktning på den centrala delen av tunnelbana I.twr skrev: ↑torsdag 18 maj 2023 21:29 Det här är vad trafikförvaltningen planerar för:
Planen är 6 tåg i timmen till Arenastaden, 24 till Åkeshov, 18 till Vällingby, 12 till Hässelby strand. Det är egentligen för lite till Västerort eftersom steroiderna riskerar att bli längre än 20 minuter, men man blir ju tvungen att köra tåg till Arenastaden när man väl har byggt grenen.
Behövs det verkligen fler tåg för att trafikera "Arenastaden" med 10-minutersintervall? Tanken är väl att tåg som nu går till Alvik dirigeras om till "Arenastaden", därmed krävs inte fler tåg såvida man inte kör med kortare intervaller?
Jag förstår inte riktigt din fråga om antal tåg. Självklart behövs det fler tåg efter alla de utbyggnader som pågår nu. Då behöver trafikförvaltningen ta ställning till hur många tåg som ska köpas in. Det är inte självklart att man har råd med 30 tåg per timme på Gröna linjen, och det är inte självklart att det behövs heller.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Trafiken från Gullmarsplan utökas i två omgångar. Betrakta dagens sena nattrafik. Det finns två linjer med 30-minuterstrafik samt en lillpendel:
17 Skarpnäck-Alvik
18 Farsta strand-Hässelby strand
19 Hagsätra-Gullmarsplan
Alvik behöver 4 tåg/h (annars hade tågen vänt vid Odenplan). När grenen till Arenastaden blir färdig behövs alltså mer trafik från Gullmarsplan:
17 Skarpnäck-Alvik
18 Farsta strand-Hässelby strand
19 Hagsätra-Arenastaden
När Hagsätragrenen blir blå behövs ännu mer trafik från Gullmarsplan:
10 Hagsätra-Hjulsta
17 Skarpnäck-Alvik
18 Farsta strand-Hässelby strand
19 Gullmarsplan-Arenastaden
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Så det som enligt vissa, bland annat på detta forum, var totalt omöjligt visade sig vara möjligt, det blev grönt och inte gult.
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Enceladus skrev: ↑torsdag 18 maj 2023 5:05 Det går också att köra vart tredje tåg från Hökarängen, Farsta strand respektive Skarpnäck. Farstagrenen har cirka 25 procent högre belastning.
Är det 25 procent högre belastning på den ena grenen är det fullständigt orimligt att köra 100 procent fler tåg på den grenen, det säger sig självt. Dock är dessa siffror från 2018 och resandemönstret har ändrats sedan dess. I "Fakta om SL och länet 2021" är det dubbelt så många resenärer på Farstagrenen som på Skarpnäcksgrenen, sett över hela trafikdygnet. Då är det befogat att köra Hökarängen/Farsta strand/Skarpnäck. Detta var dock under pandemin och hur resandet ser ut nu finns det inga uppgifter om. "Fakta om SL och länet 2021" har heller inga uppgifter om resandet baserat på tid på dygnet. I alla fall tidigare har det varit ganska liten skillnad mellan grenarna i morgonrusningen, i så fall måste man köra varannat tåg från Skarpnäck respektive Farsta strand.
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Farstagrenen har ett betydligt större resande i motriktningen (pendeltåg i Farsta strand samt stort centrum i Farsta).Diripsi skrev: ↑fredag 19 maj 2023 19:57 Är det 25 procent högre belastning på den ena grenen är det fullständigt orimligt att köra 100 procent fler tåg på den grenen, det säger sig självt. Dock är dessa siffror från 2018 och resandemönstret har ändrats sedan dess. I "Fakta om SL och länet 2021" är det dubbelt så många resenärer på Farstagrenen som på Skarpnäcksgrenen, sett över hela trafikdygnet. Då är det befogat att köra Hökarängen/Farsta strand/Skarpnäck. Detta var dock under pandemin och hur resandet ser ut nu finns det inga uppgifter om. "Fakta om SL och länet 2021" har heller inga uppgifter om resandet baserat på tid på dygnet. I alla fall tidigare har det varit ganska liten skillnad mellan grenarna i morgonrusningen, i så fall måste man köra varannat tåg från Skarpnäck respektive Farsta strand.
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
I motrusningen och utanför rusningstid så bör man ju planera så att det finns gott om plats, och då är det själva turtätheten som bör vara avgörande. Turtäthetsmässigt sett så skulle ju de allra flesta resenärerna tjäna på att varannat tåg går till Skarpnäck respektive Farsta strand, det är ju inte bara Skarpnäcksgrenen utan även Farsta och Farsta strand som tjänar på det. På sträckan Blåsut-Hökarängen är det bara en tredjedel av tiden som det blir bättre turtäthet med Hökarängen/Farsta strand/Skarpnäck-upplägget.
Sen är det väl motiverat att köra ingående tåg till Högdalsdepån till Hökarängen, och omvänt med tåg som utgår från Högdalsdepån. Ett problem är ju då att ingående tåg måste släppa av resenärerna på samma spår i Hökarängen som tågen mot Farsta strand. Då måste tåget mot Hökarängen gå precis efter tåget mot Farsta strand, vilket blir ett problem framför allt i slutet av eftermiddagsrusningen.
Sen är det väl motiverat att köra ingående tåg till Högdalsdepån till Hökarängen, och omvänt med tåg som utgår från Högdalsdepån. Ett problem är ju då att ingående tåg måste släppa av resenärerna på samma spår i Hökarängen som tågen mot Farsta strand. Då måste tåget mot Hökarängen gå precis efter tåget mot Farsta strand, vilket blir ett problem framför allt i slutet av eftermiddagsrusningen.
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
På norra/västra sidan: Likadant som efter att Hagsätragrnen förs över till Blå linjen.JohanB skrev: ↑torsdag 18 maj 2023 17:09 Under de 2-5 år som Hagsätra-grenen kommer att samexistera med Arenastads-grenen på Tunnelbana 1 så kommer väl dock ett något annorlunda upplägg att krävas. Särskilt i rusningen då insatståg på både Högdalen och Hökarängen kommer att behövas. Hur blir det då?
På södra sidan är det ju ingen skillnad mot nu. Det går att göra betydande förändringar redan nu men det är inget som brukar intressera forumets skribenter.
Det går att minska ståtiderna genom att ta bort Åkeshovstågen och köra alla tåg som utom Solnatågen minst till Vällingby. Framför allt i morgonrusningen skulle det vara bra.twr skrev: ↑torsdag 18 maj 2023 21:29 Planen är 6 tåg i timmen till Arenastaden, 24 till Åkeshov, 18 till Vällingby, 12 till Hässelby strand. Det är egentligen för lite till Västerort eftersom steroiderna riskerar att bli längre än 20 minuter, men man blir ju tvungen att köra tåg till Arenastaden när man väl har byggt grenen.
Det är en fråga om vad signalsystemet klarar också. Det är tveksamt om dagens signalsystem klarar 2-minuterstrafik under någon längre period. I morgonrusningen är det 2-minuterstrafik i 74 minuter och endast norrut. I eftermiddagsrusningen är det 2-minuterstrafik under 40 minuter söderut och 30 minuter norrut. Övrig tid är det som tätast 2,5-minuterstrafik. Före 1998 var det 2-minuterstrafik under längre tid men då var det ett annat signalsystem.
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Som jag skrev blev det som enligt vissa på detta forum skulle vara omöjligt möjligt, hur många som uttryckt detta har jag inte hållit bok på men det har kanske du?
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Fört bok har jag inte, men jag har nog rätt bra koll. ”Vissa” som du skriver nu betyder ju i vart fall minst två!
- Kristofer
- Inlägg: 1455
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: Tunnelbanan Odenplan - Arenastaden
Eftersom nattrafiken är så oerhört viktig så har jag två förslag på sen nattrafik när väl Hagsätra blivit blå.Enceladus skrev: ↑fredag 19 maj 2023 9:47 Trafiken från Gullmarsplan utökas i två omgångar. Betrakta dagens sena nattrafik. Det finns två linjer med 30-minuterstrafik samt en lillpendel:
17 Skarpnäck-Alvik
18 Farsta strand-Hässelby strand
19 Hagsätra-Gullmarsplan
Alvik behöver 4 tåg/h (annars hade tågen vänt vid Odenplan). När grenen till Arenastaden blir färdig behövs alltså mer trafik från Gullmarsplan:
17 Skarpnäck-Alvik
18 Farsta strand-Hässelby strand
19 Hagsätra-Arenastaden
När Hagsätragrenen blir blå behövs ännu mer trafik från Gullmarsplan:
10 Hagsätra-Hjulsta
17 Skarpnäck-Alvik
18 Farsta strand-Hässelby strand
19 Gullmarsplan-Arenastaden
Ett dyrare alternativ:
Farsta Strand - Hässelby strand
Skarpnäck - Alvik
Rådmansgatan - Arenastaden (vänder på vändbryggan norr om Hötorget)
Ett billigare och mer realistiskt alternativ:
Farsta Strand - Hässelby strand
Skarpnäck - Alvik
Nattbuss Odenplan - Arenastaden
Mer än kvartstrafik genom innerstaden är bortkastade pengar. Belastningsmässigt bör grenbanans tåg (eller bussar) ansluta till Alvikstågen.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)