Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum
Det är ett missförstånd. Ju kortare tid tåget tillbringar i växlarna, desto bättre. Men bromssträckan ökar med kvadraten på hastigheten vilket gör att det är en avvägning. Lagom hastighet är bäst.
Sen är ju accelerationen i runda slängar samma som bromsförmågan, så att ha växlarna direkt före plattformen är lika bra eller dåligt som direkt efter i just det avseendet.
Sämsta placeringen av växlar är nog direkt efter plattformen oavsett körriktning, pga den korta skyddssträckan som gör att man då måste köra långsamt fram mot stoppsignalen.
Sen är ju accelerationen i runda slängar samma som bromsförmågan, så att ha växlarna direkt före plattformen är lika bra eller dåligt som direkt efter i just det avseendet.
Sämsta placeringen av växlar är nog direkt efter plattformen oavsett körriktning, pga den korta skyddssträckan som gör att man då måste köra långsamt fram mot stoppsignalen.
Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum
En ett par månader gammal nyhet: Region Stockholm ansöker hos mark- och miljödomstolen om förhöjda inläckagevillkor:
"För några sträckor på Södermalm: Sofia, Katarina Bangata, Luma och Saltsjön, bedömer Region Stockholm att inläckagen kommer att överstiga villkoren för drifttiden. De utredningar och undersökningar som gjorts visar att detta inte kommer att leda till några negativa konsekvenser.
Region Stockholm ansöker därför hos mark- och miljödomstolen om förhöjda inläckagevillkor, alternativt ett nytt påbyggnadstillstånd med ytterligare inläckagemängder. Att åtgärda större inläckage medför stora resurser i tid och pengar."
https://nyatunnelbanan.se/nyhet/samrad-om-nya-villkor/
"För några sträckor på Södermalm: Sofia, Katarina Bangata, Luma och Saltsjön, bedömer Region Stockholm att inläckagen kommer att överstiga villkoren för drifttiden. De utredningar och undersökningar som gjorts visar att detta inte kommer att leda till några negativa konsekvenser.
Region Stockholm ansöker därför hos mark- och miljödomstolen om förhöjda inläckagevillkor, alternativt ett nytt påbyggnadstillstånd med ytterligare inläckagemängder. Att åtgärda större inläckage medför stora resurser i tid och pengar."
https://nyatunnelbanan.se/nyhet/samrad-om-nya-villkor/
Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum
Spännande!
Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum
Sånt här skrämmer mig. Hur mycket kan projektet bli försenat och har domstolar några som helst tidsramar att ta hänsyn till?abc123 skrev: ↑tisdag 05 december 2023 16:59 En ett par månader gammal nyhet: Region Stockholm ansöker hos mark- och miljödomstolen om förhöjda inläckagevillkor:
"För några sträckor på Södermalm: Sofia, Katarina Bangata, Luma och Saltsjön, bedömer Region Stockholm att inläckagen kommer att överstiga villkoren för drifttiden. De utredningar och undersökningar som gjorts visar att detta inte kommer att leda till några negativa konsekvenser.
Region Stockholm ansöker därför hos mark- och miljödomstolen om förhöjda inläckagevillkor, alternativt ett nytt påbyggnadstillstånd med ytterligare inläckagemängder. Att åtgärda större inläckage medför stora resurser i tid och pengar."
https://nyatunnelbanan.se/nyhet/samrad-om-nya-villkor/
Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum
https://www.dn.se/sverige/t-banan-mot-n ... nder-jord/
Kommunalrådet i Nacka säger att stationen får samma restid till T-Centralen som Fridhemsplan har, vilket förstås är helt fel. Han kanske tänker på Gröna linjen mellan T-Centralen och Fridhemsplan, men det är ju inte snabbaste vägen.
Kommunalrådet i Nacka säger att stationen får samma restid till T-Centralen som Fridhemsplan har, vilket förstås är helt fel. Han kanske tänker på Gröna linjen mellan T-Centralen och Fridhemsplan, men det är ju inte snabbaste vägen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum
Vilken station? Det byggs tre stationer i kommunen (Sickla, Järla och Nacka). I artikeln nämns restiden 12 minuter:twr skrev: ↑tisdag 06 februari 2024 20:38 https://www.dn.se/sverige/t-banan-mot-n ... nder-jord/
Kommunalrådet i Nacka säger att stationen får samma restid till T-Centralen som Fridhemsplan har, vilket förstås är helt fel. Han kanske tänker på Gröna linjen mellan T-Centralen och Fridhemsplan, men det är ju inte snabbaste vägen.
FUT anger 12 minuter för Nacka (ett onödigt diffust stationsnamn), men inte heller gröna linjen tar så lång tid. Det är snarare Sickla som får en likvärdig restid.DN skrev:– När sträckan är färdig kommer det att vara lika långt härifrån till T-centralen som det är från Fridhemsplan till T-centralen. Det kommer att förändra synen på Sickla-området. Vi vill ju ha fler arbetsplatser så att Nacka inte blir en utpendlingskommun på det sättet som vi är i dag. Nu blir det möjligt, säger Mats Gerdau och påpekar att det en dålig dag kan ta ungefär 45 minuter att resa från Nacka till T-centralen.
– Nu kommer det att ta ungefär 12 minuter, säger Mats Gerdau och ler stort.
Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum
Ny framdrifstkarta: https://nyatunnelbanan.se/wp-content/up ... derort.pngtwr skrev: ↑tisdag 22 november 2022 12:16 Så här långt har arbetet kommit:
https://nyatunnelbanan.se/wp-content/up ... -Nacka.png
https://nyatunnelbanan.se/wp-content/up ... 2_2022.png
Järla och Nacka hänger numera ihop, Och Gullmarsplan och Slakthusområdet gör det nästan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum
Går framåt!twr skrev: ↑onsdag 14 februari 2024 11:26Ny framdrifstkarta: https://nyatunnelbanan.se/wp-content/up ... derort.pngtwr skrev: ↑tisdag 22 november 2022 12:16 Så här långt har arbetet kommit:
https://nyatunnelbanan.se/wp-content/up ... -Nacka.png
https://nyatunnelbanan.se/wp-content/up ... 2_2022.png
Järla och Nacka hänger numera ihop, Och Gullmarsplan och Slakthusområdet gör det nästan.
Hur gör man idag vid ändstationerna vad gäller förberedelser för eventuella utbyggnationer?
Har man det lite förberett om det skulle bli aktuellt med vidarebyggnation en dag?
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: fredag 18 augusti 2023 12:14
Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum
Enligt Region Stockholm är alla slutstationer förberedda för eventuella framtida förlängningar. Jag tror det finns en artikel om det i nya tunnelbanan.se.
Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum
Se framtida knutpunkten vid tunnelbanans station Sickla
Sickla ser ut att bli en trevlig knutpunkt, men det verkar inte göras förberedelser för att förlänga Tvärbanan.FUT skrev:I Sickla får tunnelbanan totalt fyra entréer, varav två ska ligga i Sickla stationshus som byggs av Atrium Ljungberg. Den ena entrén vetter mot Saltsjöbanans och Tvärbanans spår, och den andra entrén ligger i hörnet av Smedjegatan och Sickla industriväg.
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum
Smart så. Tack, ska leta upp.MaxStockholm skrev: ↑torsdag 15 februari 2024 12:25 Enligt Region Stockholm är alla slutstationer förberedda för eventuella framtida förlängningar. Jag tror det finns en artikel om det i nya tunnelbanan.se.
Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum
Nu är det sammanhängande tunnel från Sickla till Nacka. https://nyatunnelbanan.se/nyhet/nytt-ge ... IeaQR06YbN
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum
För en helt oinsatt, har det beställts vagnar för att trafikera sträckan?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum
Nä, man kommer att plocka kapaciteten från sträckan Odenplan-Åkeshov. Så det blir samma antal vagnar men 20% sämre trafik till västerort.
Genius on call
Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum
SL har ju löst ut opitionen på C30 så totalt 116 enheter ska levereras, argumentationen var väl att några av dem ska trafikera blåa linjens utbyggda delar.
https://www.regionstockholm.se/nyheter/ ... ta-gangen/
https://www.regionstockholm.se/nyheter/ ... ta-gangen/
Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum
Nu var det ju Blå linjen diskussionen gällde. 2030 är tunnelbanenätet längre än idag. Dessutom planeras tätare trafik på Blå linjen och Gröna linjens grenar i söder. Så självklart behövs det fler tåg. Se ADDEs inlägg här ovanför.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.