Spårvägskarta över Stockholm 1928

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Spårvägskarta över Stockholm 1928

Inlägg av Harald »

Jag har skannat i 1928 års spårvägskarta. Det är två filer, textdelen i en pdf och kartan i en jpg. De finns här: https://trafikhistoria.se/
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårvägskarta över Stockholm 1928

Inlägg av Stefan Widén »

Härligt med gamla kartor. I Alkärret har vi en från 1938. Bla är även 19 byggd och gick genom tunneln. Visserligen är, om jag inte minns fel, bensinspårvagnen borta men nya 19 vart ju lägre.

Så frågan är då... var det då som systemet var som störst?
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårvägskarta över Stockholm 1928

Inlägg av daniel_s »

Stefan Widén skrev: onsdag 14 februari 2024 16:03 Härligt med gamla kartor. I Alkärret har vi en från 1938. Bla är även 19 byggd och gick genom tunneln. Visserligen är, om jag inte minns fel, bensinspårvagnen borta men nya 19 vart ju lägre.

Så frågan är då... var det då som systemet var som störst?
Nja, det bör väl ha varit större efter inrättandet av Ängbybanan, även om några snuttar inne i stan lagts ned innan dess. Det var nog som störst 1946-47 (från invigningen av skanstullsbron till nedläggningen i Kungsgatan) gissar jag.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Spårvägskarta över Stockholm 1928

Inlägg av Harald »

Vi har diskuterat detta förut. Ängbybanan var omkring 0,5 km längre än det som lades ned 1941. Vid invigningen av Skanstullsbron blev det ytterligare en lite förlängning genom att grenpunkten flyttades från Slakthuset till Johanneshov. Sedan blev nätet kortare p.g.a. bland annat. Strömbron, nedläggning av Karlbergsvägen-Upplandsgatan, nedläggning av Kungsgatan-Sveavägen, omläggning av förortsbanor till tunnelbana och nedläggning av Gröndals- och Ulvsundalinjerna.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Spårvägskarta över Stockholm 1937

Inlägg av Harald »

Nu är även 1937 års karta inskannad på samma sätt och finns på samma ställe: https://trafikhistoria.se/
Skriv svar