Ibland går ju pendeln fortfarande från Stockholm C, vilket bara det motiverar att Stockholm City borde heta Stockholm C spår 21-24.Hechtwagen skrev: ↑tisdag 06 februari 2024 17:32Det irrar folk uppe på Stockholm C som letar efter SL pendlar, det hade helt klart varit att föredra att ge dem unika nummer, tex 21-24.Odd skrev: ↑tisdag 06 februari 2024 16:16Det mesta blev ju bättre med pendeltågstunneln, framför allt separeringen från den övriga järnvägstrafiken.Enceladus skrev: ↑tisdag 06 februari 2024 14:44 ...
Min uppfattning är att Citybanans stationer är jättepopulära, speciellt jämfört med Stockholm C. Belysningen är mycket bättre, plattformsdörrarna ger en ökad känsla av säkerhet och det är smidigare att byta till tunnelbanan. Rekordet för kundnöjdhet uppnåddes under pandemin då trängseln var mindre, se sidan 8.
En sak som däremot blev väldigt mycket sämre var orienteringen nere i pendeltågens domäner och att man av någon outgrundlig anledning inte kallade stationen för "T-centralen" och med det lade in spårnumreringen till spår 7-10. Att det finns två st spår 1 kanske inte gör något för den enskilde resenären då tunnelbanan ändå är så slarvigt skyltat, men det kan ju spela roll i en krissituation när personal skall till en specifik plattform och det kanske är osäkert om det är pendeltågen eller tunnelbanan som avses. Det lär ju behövas en incident med dödlig utgång innan det kommer ske en förändring.
När det gäller orienteringen så är det under all kritik. I början så var inte ens Sergels Torg utsatt på skyltarna nere på pendeltågsstationerna. Det måste finnas ett mycket bättre system för att orientera sig i anläggningen.
Nöjda pendeltågsresenärer (SL)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)
Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)
Helsingborg C enligt Banverket/Trafikverket heter den nya stationen, invigd 1991. I en namntävling (?) blev stationen döpt till Knutpunkten, en välkänd plats i Helsingborg där spårvägslinjerna delade sig fram till 1967. Knutpunkten är fortfarande ett begrepp och stationen annonserades och skyltades som Knutpunkten i lokaltrafiken, regionalt vet jag inte men i alla inte när det gällde järnvägen. Nu försöker man att lära helsingborgarna att det heter Helsingborg C och inget annat. Färjorna går fortfarande från Helsingborg utan tillägget C!
Om någon generation eller så är nog namnet Knutpunkten borttvättat. I andra sammanhang ser man ofta ordet knytpunkt vilket är fel, finns inte heller i SAOL. Man ska inte knyta band utan associationen är nod, en knut där saker sammanstrålar.
Jag hör ibland att när man ska åka fjärrtåg så åker man från T-centralen! Vem ska ändra sig??
Om någon generation eller så är nog namnet Knutpunkten borttvättat. I andra sammanhang ser man ofta ordet knytpunkt vilket är fel, finns inte heller i SAOL. Man ska inte knyta band utan associationen är nod, en knut där saker sammanstrålar.
Jag hör ibland att när man ska åka fjärrtåg så åker man från T-centralen! Vem ska ändra sig??
-
- Inlägg: 3095
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)
Något sådant , ja absolut. Inte minst för räddningstjänst, polis, ordningsvakter ,ambulans borde det väl vara angeläget atg ha en entydig numrering inom det här jättekomplexetn.
Förslag
1-19. På Cst som nu.
21-24 pendeltåg påStockholm City
31-36 tunnelbanan
41-44 Roslagsbanan
51-52 spårvagn
Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)
Jag fattar inte hur ni kan röra till det här så mycket. Ni verkar vara överens om att folk blandar ihop stationerna för att de har olika namn, och det vill ni lösa genom att ge dem SAMMA namn!
Och då får ni dessutom problem med spårnumreringen, som nummerbitarna älskar att hitta på lösningar på.
Har det inte slagit er att först försöka lösa grundproblemet ordentligt, exempelvis genom att ge stationerna MER olika namn?
Och då får ni dessutom problem med spårnumreringen, som nummerbitarna älskar att hitta på lösningar på.
Har det inte slagit er att först försöka lösa grundproblemet ordentligt, exempelvis genom att ge stationerna MER olika namn?
Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)
Stockholm Fjärrdaniel_s skrev: ↑fredag 09 februari 2024 7:46 Jag fattar inte hur ni kan röra till det här så mycket. Ni verkar vara överens om att folk blandar ihop stationerna för att de har olika namn, och det vill ni lösa genom att ge dem SAMMA namn!
Och då får ni dessutom problem med spårnumreringen, som nummerbitarna älskar att hitta på lösningar på.
Har det inte slagit er att först försöka lösa grundproblemet ordentligt, exempelvis genom att ge stationerna MER olika namn?
Stockholm Tunnelbana
Stockholm Pendeltåg
Stockholm Roslagsbanan
Stockholm Spårvagn
?
Nej, det är nog så att hela gyttret av trappor och dylikt är en enda station i de flestas ögon. Möjligen bättre att ge stationerna samma namn, och sedan tydligt skylta var olika resesätt finns. Tydlig skyltning till pendeltåg, tunnelbana, fjärrtåg etc. Spårnummer är underordnat, bara man får reda på var tåget går.
(Man kan inte hjälpa alla, det finns de som faktiskt inte bryr sig om att lära sig, utan bara vill klaga på att det är rörigt (nu menar jag ingen på forum utan bland de "vanliga" resenärerna). Min kära svärmor har lärt mig uttrycket: Det är lätt att göra sig dum om man inte vill.)
Professionell tyckare
Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)
På vilket sätt låter Stockholm C och T-Centralen lika?daniel_s skrev: ↑fredag 09 februari 2024 7:46 Jag fattar inte hur ni kan röra till det här så mycket. Ni verkar vara överens om att folk blandar ihop stationerna för att de har olika namn, och det vill ni lösa genom att ge dem SAMMA namn!
Och då får ni dessutom problem med spårnumreringen, som nummerbitarna älskar att hitta på lösningar på.
Har det inte slagit er att först försöka lösa grundproblemet ordentligt, exempelvis genom att ge stationerna MER olika namn?
- Kristofer
- Inlägg: 1455
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)
Stockholm C kallas ju normalt för Centralen, på samma sätt som jag förutsätter att centralstationer gör i alla städer. Det verkar ju fånigt att stå på Avenyn i Göteborg och säga till sin vän "Nu ska jag till Göteborg C för att ta tåget till Borås C". Nej, då torde de flesta säga något i stil med "Nu ska jag till Centralen (eller kanske stationen) för att ta tåget till Borås".
Och Centralen och T-Centralen låter ju onekligen ganska lika. Busshållplatserna på Vasagatan och Klarabergsviadukten heter ju dessutom Centralen.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)
Vem kommer ihåg vad Övre Hallen I Stockholm C hette från början?/jes skrev: ↑torsdag 08 februari 2024 12:08 Helsingborg C enligt Banverket/Trafikverket heter den nya stationen, invigd 1991. I en namntävling (?) blev stationen döpt till Knutpunkten, en välkänd plats i Helsingborg där spårvägslinjerna delade sig fram till 1967. Knutpunkten är fortfarande ett begrepp och stationen annonserades och skyltades som Knutpunkten i lokaltrafiken, regionalt vet jag inte men i alla inte när det gällde järnvägen. Nu försöker man att lära helsingborgarna att det heter Helsingborg C och inget annat. Färjorna går fortfarande från Helsingborg utan tillägget C!
Om någon generation eller så är nog namnet Knutpunkten borttvättat. I andra sammanhang ser man ofta ordet knytpunkt vilket är fel, finns inte heller i SAOL. Man ska inte knyta band utan associationen är nod, en knut där saker sammanstrålar.
Jag hör ibland att när man ska åka fjärrtåg så åker man från T-centralen! Vem ska ändra sig??
Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)
Något som inte minskar förvirringen är att det vid pendeltågsstationen Stockholm City finns skyltar med pilar i riktning mot Stockholm C och texten "Järnvägsstation". Jag har inte noterat att det vid Stockholm C finns skyltar med samma text och pilar riktade mot pendeltågsstationen, däremot tydlig vägvisning till "Pendeltåg/Commuter rail". Vid Stockholm City vore det lämpligt att skylta "Fjärrtåg, regionaltåg" med pilar mot Stockholm C. Sämre alternativ är "En annan järnvägsstation" eller "Ännu en av alla dessa järnvägsstationer"
Att några pendeltåg de flesta dagar planenligt går via "Getingmidjan" och stannar vid Stockholm C får väl ses som ett undantag som det inte behöver informeras om på de fasta skyltarna.
Att några pendeltåg de flesta dagar planenligt går via "Getingmidjan" och stannar vid Stockholm C får väl ses som ett undantag som det inte behöver informeras om på de fasta skyltarna.
/Gunnar Ekeving
Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)
Vilka tåg är det?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)
Kan är inte samma som det gjort. Stockholm City har varit öppen i många år nu så det borde ha förekommit ett antal situationer där ordningsvakter, poliser, räddningstjänst eller annan personal har behövs tillkallas. Har det varit några problem för dessa att förstå var man ska bege sig? Om så fall, hur många?Odd skrev: ↑tisdag 06 februari 2024 16:16 Att det finns två st spår 1 kanske inte gör något för den enskilde resenären då tunnelbanan ändå är så slarvigt skyltat, men det kan ju spela roll i en krissituation när personal skall till en specifik plattform och det kanske är osäkert om det är pendeltågen eller tunnelbanan som avses. Det lär ju behövas en incident med dödlig utgång innan det kommer ske en förändring.
Så det skulle vara bättre att plattformar som ligger tio minuters promenad (i bästa fall) ifrån varandra har samma namn och nummersystem? Ser inte direkt hur det skulle vara bättre ur kundsynpunkt.
- Hans Wibacke
- Inlägg: 747
- Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
- Ort: Stockholm + Åbo
Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)
Tåg 12970 är ett sådant tåg:
https://www.trafikverket.se/trafikinfor ... rain=12970
SL skrev:Tre pendeltåg på linje 41 får ändrad resväg, två på förmiddagen och ett på kvällen. På vardagar är det endast ett pendeltåg på förmiddagen och ett på kvällen som får ändrad resväg. De tre pendeltågen stannar inte vid Årstaberg, Stockholms södra och Stockholm Odenplan. Tågen stannar vid Stockholms centralstation istället för pendeltågens vanliga station Stockholm City. Detta beror på dagliga sprängningsarbeten för nya tunnelbanan.
Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)
Det tar högst 3-4 minuter från spår 1-6 eller 10 på Stockholm C till Stockholm City-spärren för den som hittar. Lägg på 1 minut mellan spärr och plattform. Lägg på 1 minut till från spår 7-8 och 11-19. Totalt 4-6 minuter. Dubbla till till 8-12 minuter för förstagångsbesökaren.
Generell bytestid inom Stockholm C är 20 minuter. https://brm.samtrafiken.se/showtimes?pt ... tockholm+c
Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)
Chocksiffror för pendeln: 43 procent nöjda
Pendelresenär: ”Kan det bli så mycket sämre?”
Rekordlåg punktlighet och tusentals inställda tåg resulterar i nya bottennivåer för kundnöjdheten. Men även utan störningar skulle inte resenärerna vara nöjda:Mitt i skrev:Inte helt överraskande dök också nöjdhetssiffrorna till nya bottennivåer. Bara 43 procent av resenärerna var nöjda med pendeltågstrafiken i december, mot 71 procent året innan.
För helåret 2023 blev nöjdhetssiffran 53 procent för pendeltågen, vilket är 24 procentenheter under Trafiknämndens mål på 77 procent.
[...]
För tunnelbanan är siffran 86 procent och för busstrafiken 80 procent. För all landtrafik har siffrorna dock fallit något mot året innan.
Pendelresenär: ”Kan det bli så mycket sämre?”
Det går inte att ha ett av Europas sämsta trafikutbud i förhållande till antalet resenärer och sedan förvänta sig att resenärerna är nöjda med trafiken!DN skrev:– Jag hoppas att det finns en chans, men SJ har ju också haft sina problem. Det är tur att det finns tunnelbana.
[...]
Jaime Villagran jobbar på Mathem och pendlar bland annat till och från Larsboda. Han tycker pendeltrafiken fungerar, och är mer missnöjd över hur det är på sommaren.
– Det har gått okej, men det har ju varit lite förseningar och personalbrist. På sommaren minskar de antalet vagnar, det är inte bra. Det är så mycket folk som åker, säger Jaime Villagran.
Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)
Senast jag kollade fanns det mer än spår 1-6 och 10 på Stockholm C så din uträkning blir rätt oväsentlig. Sedan får man pinna på bra om man klarar spärren > plattformarna på en minut.4330 skrev: ↑söndag 11 februari 2024 13:13Det tar högst 3-4 minuter från spår 1-6 eller 10 på Stockholm C till Stockholm City-spärren för den som hittar. Lägg på 1 minut mellan spärr och plattform. Lägg på 1 minut till från spår 7-8 och 11-19. Totalt 4-6 minuter. Dubbla till till 8-12 minuter för förstagångsbesökaren.
Generell bytestid inom Stockholm C är 20 minuter. https://brm.samtrafiken.se/showtimes?pt ... tockholm+c
et är bara att konstatera att plattformarna ligger så långt ifrån att det knappast skulle bli mer begripligt av att ha samma namn och spårnumrering.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)
Nu har du nog snurrat till rejält vad han skrev och menade!BSB101 skrev: ↑tisdag 13 februari 2024 20:31Senast jag kollade fanns det mer än spår 1-6 och 10 på Stockholm C så din uträkning blir rätt oväsentlig. Sedan får man pinna på bra om man klarar spärren > plattformarna på en minut.4330 skrev: ↑söndag 11 februari 2024 13:13Det tar högst 3-4 minuter från spår 1-6 eller 10 på Stockholm C till Stockholm City-spärren för den som hittar. Lägg på 1 minut mellan spärr och plattform. Lägg på 1 minut till från spår 7-8 och 11-19. Totalt 4-6 minuter. Dubbla till till 8-12 minuter för förstagångsbesökaren.
Generell bytestid inom Stockholm C är 20 minuter. https://brm.samtrafiken.se/showtimes?pt ... tockholm+c
et är bara att konstatera att plattformarna ligger så långt ifrån att det knappast skulle bli mer begripligt av att ha samma namn och spårnumrering.
Han har ju räknat upp alla spåren 1-19 utom 9 som inte finns på Stockholm C, och sträckan ska ju inte avverkas på en minut utan ytterligare en minut.