Gäller detta endast järnvägar, eller berörs även T-banespår? Sådana finns det ju många överdäckade, även med byggnader över spåren. Men i T-banan körs ju inte farligt gods. Och vibrationerna är kanske av annan art. En överdäckning som det talats om på senare tid är över spåren mellan Örnsberg och Axelsberg. Det finns säkert flera överdäckningar som diskuteras, även om jag inte kommer på fler just nu.twr skrev:Man får bygga hus på en översäckning, men det är högre säkerhetskrav än att bygga en gata, vilket gör att det blir dyrt. En anledning att husen i Hagastaden byggs så höga, för att få tillbaka pengarna. Längre från stan är det inte säkert att det är värt det.
På 80- och 90-talet, när Södra station och bebyggelsen ovan Söderledstunneln byggdes var kraven inte lika höga som de är nu.
EDIT: Rätat rubriken. Jag var ouppmärksam på rättning, eller vad man skall kalla det, som sker utan att man märker det när man skriver på plattan. Och sedan korrekturläst jag väl inte rubriken.