Överdäckning av spår

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Överdäckning av spår

Inlägg av LÅ1 »

Från annan tråd, som gällde överföring av järnvägs i Solna.
twr skrev:Man får bygga hus på en översäckning, men det är högre säkerhetskrav än att bygga en gata, vilket gör att det blir dyrt. En anledning att husen i Hagastaden byggs så höga, för att få tillbaka pengarna. Längre från stan är det inte säkert att det är värt det.

På 80- och 90-talet, när Södra station och bebyggelsen ovan Söderledstunneln byggdes var kraven inte lika höga som de är nu.
Gäller detta endast järnvägar, eller berörs även T-banespår? Sådana finns det ju många överdäckade, även med byggnader över spåren. Men i T-banan körs ju inte farligt gods. Och vibrationerna är kanske av annan art. En överdäckning som det talats om på senare tid är över spåren mellan Örnsberg och Axelsberg. Det finns säkert flera överdäckningar som diskuteras, även om jag inte kommer på fler just nu.

EDIT: Rätat rubriken. Jag var ouppmärksam på rättning, eller vad man skall kalla det, som sker utan att man märker det när man skriver på plattan. Och sedan korrekturläst jag väl inte rubriken. :oops:
Senast redigerad av LÅ1 den torsdag 26 april 2018 16:09, redigerad totalt 2 gång.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2053
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Överföring av spår

Inlägg av ADDE »

Var det inte snack om magnetismstrålning? så som jag förstår det så sker elektromagnetism av det slaget endast vid växelströmsspänningar. Av en anlednigne så bör man inte bygga nära järnväg eller kraftledningsanläggningar, som har hög spänning.

T-banan, och även spårvägar och roslagsbanan, som går på Likström, är det lite i en annan läge, så där kanske det är enklare att däcka över. Hur det är med övriga byggregler kring överdäckning vet jag inget om.

Spekulerar
//ADDE
Elektrisk kunnig!
Enceladus
Inlägg: 9956
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Överföring av spår

Inlägg av Enceladus »

Om allt går enligt planerna så kommer Telefonplan att överdäckas om bara några år. Skyskraporna kommer dock inte att placeras ovanpå spåren, utan där nuvarande bussterminal ligger.
twr
Inlägg: 8921
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Överföring av spår

Inlägg av twr »

Det jag skrev handlar främst om farligt gods, dvs explosionsrisk. Det är aktuellt för vägar och "stora järnvägen", men inte för banor utan godstrafik.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9956
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Överföring av spår

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: torsdag 26 april 2018 12:26 Om allt går enligt planerna så kommer Telefonplan att överdäckas om bara några år. Skyskraporna kommer dock inte att placeras ovanpå spåren, utan där nuvarande bussterminal ligger.
T-bana kan överdäckas för kontorsbygge vid Telefonplan
Mitt i skrev:Nu har nya planer presenterats, som innebär att t-banespåren överdäckas även mitt emot torget vid LM Ericssons gamla fabriksbyggnad, där bland annat Konstfack håller till. NCC vill bygga ett stort kontorshus på t-banespåren där, mellan Telefonvägen och Västbergaskogen,

– Tanken är att byggnaden ska rama in torget, så att det får bebyggelse på alla sidor. På så sätt blir området ännu mer urbant och befolkat, säger Anneli Eskilsson, stadsplanerare vid stadsbyggnadskontoret.
Det har sedan länge funnits stora överdäckningsplaner vid Telefonplan. Nu ökar ambitionsnivån!
Skriv svar