Depå för gula linjen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2505
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Depå för gula linjen

Inlägg av Per Lind »

Lennart Petersen skrev: onsdag 27 september 2023 23:12
daniel_s skrev: onsdag 27 september 2023 20:22
Lennart Petersen skrev: onsdag 27 september 2023 18:44Men korta tåg kanske fått den fördelen att det tvingat fram fler linjer med alternativa sträckningar och en större redundans vid trafikstörningar. Som t.ex Paris Metro där det nästan alltid finns en alternativ väg.
Paris metro är ju alltid fullsatt så jag vet inte hur mycket alternativ kapacitet det egentligen finns… man får nog ut mer av att ha en högre kapacitet när trafiken faktiskt går!
Men om det nu faktiskt är stopp i trafiken så är det nog en fördel om det finns en alternativ väg . Och fler linjer i innerstaden täcker ju större ytor och kanske kunde man undvara det mesta av busstrafiken. Och nu ser vi ju också hur känslig T-banan är när all nord-syd trafik i nuläge går över Söderströmbron och knappast tål ett stopp. Av större T-system är ju också Stockholm lite avvikande med gemensamma banor i centrum som sedan grenar ut sig. Det vanliga är att det bara är en linje A-B utan grenar.
Och det ger en stor överkapacitet i grenarnas periferi samtidigt som det är trångt i mitten.
Tunnelbana som ersättning för yttrafiken är nog inget alternativ då det tar för lång tid, och är för omständligt, att ta sig från ytan ned till plattform och sedan upp igen. En resa på 2 minuter tar 10-15 min. i anspråk.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Depå för gula linjen

Inlägg av daniel_s »

Per Lind skrev: torsdag 28 september 2023 9:42 Tunnelbana som ersättning för yttrafiken är nog inget alternativ då det tar för lång tid, och är för omständligt, att ta sig från ytan ned till plattform och sedan upp igen. En resa på 2 minuter tar 10-15 min. i anspråk.
-Per
Nu tror jag att du blandar ihop tunnelbanan med Citybanan (pendeltågstunneln i Stockholm). Där är det så. Men i Paris tar det högst 30 sekunder att ta sig från gata till plattform eller omvänt. (Men sen får man vänta tills fem fullsatta tåg avgått innan man får plats…)
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2505
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Depå för gula linjen

Inlägg av Per Lind »

Vilken station tar det 2 sekunder att komma till?
Möjligen ytterstadens öppna stationer men skall Du ned i underjorden så tar det betydligt längre tid med rulltrappor och hissar.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Depå för gula linjen

Inlägg av daniel_s »

Per Lind skrev: torsdag 28 september 2023 12:55 Vilken station tar det 2 sekunder att komma till?
Möjligen ytterstadens öppna stationer men skall Du ned i underjorden så tar det betydligt längre tid med rulltrappor och hissar.
-Per
30 sekunder skrev jag, inte 2! Och det gäller i stort sett samtliga stationer i Parismetron.
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Depå för gula linjen

Inlägg av Lennart Petersen »

daniel_s skrev: torsdag 28 september 2023 14:11
Per Lind skrev: torsdag 28 september 2023 12:55 Vilken station tar det 2 sekunder att komma till?
Möjligen ytterstadens öppna stationer men skall Du ned i underjorden så tar det betydligt längre tid med rulltrappor och hissar.
-Per
30 sekunder skrev jag, inte 2! Och det gäller i stort sett samtliga stationer i Parismetron.
Ja jag har faktiskt aldrig åkt lokal buss i Paris, Metro funkar nästan alltid. Tågen går men bussarna fastnar i trafiken.
Samma i Stockholm, T-bana brukar vara 3-4 x snabbare än buss . Sofia blir ett tillskott i ett annars rätt tomt T-område. Det skulle också behövas något i ett område Norra Bantorget-Sabbatsberg och kanske Roslagstull. Redundans i nord-syd trafiken behövs också, nu kommer ju blå och gul bana den vägen och tidigare har vi fått Citybanan. Stängt mellan Slussen-T Centralen vore ju helt förödande.
Enceladus
Inlägg: 9897
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Depå för gula linjen

Inlägg av Enceladus »

Beslut lokalisering depå med depåanslutningar för tunnelbana till Älvsjö
FUT skrev:Lokaliseringsutredningen visar att delutredningsområde Älvsjö har en större potential att utforma en kompakt depåanläggning med verksamhet både under och över mark som minimerar intrånget i marknivå. En lokalisering i Älvsjö kan bättre anpassas till framtida planer på stadsutveckling, jämfört med en lokalisering i Västberga som kommer i direkt konflikt med Stockholms stads planer på ett mer välintegrerat verksamhetsområde. Därtill är en lokalisering i Västberga inte förenlig med att bibehålla Liljeholmsbanan. Även Trafikverket anser att Västberga är en olämplig plats för en depå då alternativet skulle påverka framtida godshantering i området.

Sammantaget framstår delutredningsområde Älvsjö som den mest fördelaktiga lokaliseringen att studera vidare i järnvägsplaneprocessen. Lokaliseringen i Älvsjö avgränsas till Älvsjö industriområde och att den fortsatta planeringen och projekteringen utgår från ett markanspråk intill och utmed befintliga spårområden i Älvsjö och befintlig pendeltågsdepå.
Depån verkar hamna bredvid den befintliga pendeltågsdepån i Älvsjö.
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Depå för gula linjen

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: fredag 09 februari 2024 16:54 Beslut lokalisering depå med depåanslutningar för tunnelbana till Älvsjö
FUT skrev:Lokaliseringsutredningen visar att delutredningsområde Älvsjö har en större potential att utforma en kompakt depåanläggning med verksamhet både under och över mark som minimerar intrånget i marknivå. En lokalisering i Älvsjö kan bättre anpassas till framtida planer på stadsutveckling, jämfört med en lokalisering i Västberga som kommer i direkt konflikt med Stockholms stads planer på ett mer välintegrerat verksamhetsområde. Därtill är en lokalisering i Västberga inte förenlig med att bibehålla Liljeholmsbanan. Även Trafikverket anser att Västberga är en olämplig plats för en depå då alternativet skulle påverka framtida godshantering i området.

Sammantaget framstår delutredningsområde Älvsjö som den mest fördelaktiga lokaliseringen att studera vidare i järnvägsplaneprocessen. Lokaliseringen i Älvsjö avgränsas till Älvsjö industriområde och att den fortsatta planeringen och projekteringen utgår från ett markanspråk intill och utmed befintliga spårområden i Älvsjö och befintlig pendeltågsdepå.
Depån verkar hamna bredvid den befintliga pendeltågsdepån i Älvsjö.
Gula linjen är ett extremt slöseri med pengar. Ska de används skattebetalarnas pengar till att köpa in industrifastigheter i Älvsjö nu? Någon borde stoppa galenskapen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Depå för gula linjen

Inlägg av Odd »

Finns det ett bättre namn än gulalinjen? Vi vet ju nu av erfarenhet att färger är flyktigt…
Genius on call
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Depå för gula linjen

Inlägg av twr »

Odd skrev: fredag 09 februari 2024 18:25 Finns det ett bättre namn än gulalinjen? Vi vet ju nu av erfarenhet att färger är flyktigt…
Leksakståget?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9897
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Depå för gula linjen

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: fredag 09 februari 2024 18:10 Gula linjen är ett extremt slöseri med pengar. Ska de används skattebetalarnas pengar till att köpa in industrifastigheter i Älvsjö nu? Någon borde stoppa galenskapen.
Det är svårt att bygga i förortsmiljö - jämför Mälarbanan. Jag tycker ändå att valet är rimligt. Liljeholmsbanan och Älvsjö godsbangård är viktigare att bevara.
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Depå för gula linjen

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: fredag 09 februari 2024 19:00
twr skrev: fredag 09 februari 2024 18:10 Gula linjen är ett extremt slöseri med pengar. Ska de används skattebetalarnas pengar till att köpa in industrifastigheter i Älvsjö nu? Någon borde stoppa galenskapen.
Det är svårt att bygga i förortsmiljö - jämför Mälarbanan. Jag tycker ändå att valet är rimligt. Liljeholmsbanan och Älvsjö godsbangård är viktigare att bevara.
Galenskapen är att över huvud taget bygga linjen. Räknade man med kostnaden att köpa in fastigheter när man slöt avtal om att bygga linjen?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9897
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Depå för gula linjen

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: fredag 09 februari 2024 19:39
Enceladus skrev: fredag 09 februari 2024 19:00
twr skrev: fredag 09 februari 2024 18:10 Gula linjen är ett extremt slöseri med pengar. Ska de används skattebetalarnas pengar till att köpa in industrifastigheter i Älvsjö nu? Någon borde stoppa galenskapen.
Det är svårt att bygga i förortsmiljö - jämför Mälarbanan. Jag tycker ändå att valet är rimligt. Liljeholmsbanan och Älvsjö godsbangård är viktigare att bevara.
Galenskapen är att över huvud taget bygga linjen. Räknade man med kostnaden att köpa in fastigheter när man slöt avtal om att bygga linjen?
Självklart (se sidan åtta):
FUT skrev:Ekonomiska konsekvenser
Beslutet avseende lokalisering innebär inga ekonomiska konsekvenser utöver redan beslutade avtal inom Sverigeförhandlingen, LS 2017-0621. Kostnaderna för alternativen i lokaliseringsutredningen bedöms som likvärdiga och ligga inom ramen för Sverigeförhandlingens avtal.
Det räcker med en snabb titt på en karta för att inse uppdragets svårigheter!
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Depå för gula linjen

Inlägg av BSB101 »

twr skrev: fredag 09 februari 2024 19:39
Enceladus skrev: fredag 09 februari 2024 19:00
twr skrev: fredag 09 februari 2024 18:10 Gula linjen är ett extremt slöseri med pengar. Ska de används skattebetalarnas pengar till att köpa in industrifastigheter i Älvsjö nu? Någon borde stoppa galenskapen.
Det är svårt att bygga i förortsmiljö - jämför Mälarbanan. Jag tycker ändå att valet är rimligt. Liljeholmsbanan och Älvsjö godsbangård är viktigare att bevara.
Galenskapen är att över huvud taget bygga linjen. Räknade man med kostnaden att köpa in fastigheter när man slöt avtal om att bygga linjen?
Att köpa in fastigheter när man gör större infrastruktursatsningar får anses som helst normalt och förekommer hela tiden. Skulle bli svårt att göra satsningar annars där dessa behövs.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Depå för gula linjen

Inlägg av daniel_s »

Typ hela den hittillsvarande delen av tunnelbanan är byggd utan fastighetsinköp!
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Depå för gula linjen

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev: lördag 10 februari 2024 1:04 Typ hela den hittillsvarande delen av tunnelbanan är byggd utan fastighetsinköp!
Det är inte troligt. Ytsträckorna är byggda på mark som en gång har varit i privat ägo. Det är möjligt att staden köpte marken långt innan det var tal om att bygga tunnelbana, men någon gång är den inköpt. Jag tvivlar på att ägarna lämnade ifrån sig marken utan ersättning. Tunnelsträckorna är väl byggda med servitut där de inte går under gatumark.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Depå för gula linjen

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev: lördag 10 februari 2024 9:48
daniel_s skrev: lördag 10 februari 2024 1:04 Typ hela den hittillsvarande delen av tunnelbanan är byggd utan fastighetsinköp!
Det är inte troligt. Ytsträckorna är byggda på mark som en gång har varit i privat ägo. Det är möjligt att staden köpte marken långt innan det var tal om att bygga tunnelbana, men någon gång är den inköpt. Jag tvivlar på att ägarna lämnade ifrån sig marken utan ersättning.
Ja men den är ju då inköpt för att bygga stadsdelar på och inte specifikt i anslutning till bygget av spårvägen/tunnelbanan.
Skriv svar