Frågor om växlar

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s
Inlägg: 14177
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Frågor om växlar

Inlägg av daniel_s »

Här är ett slags skyddsväxlar som är byggda med bara en tunga, dessutom återfjädrande. Tror att de kallas ”catch points” på engelska (de är avsedda att fånga upp ett tåg som av någon anledning inte tar sig upp för backen och börjar rulla bakåt). Den som vill kan gissa var det är, men det är i vart fall inte i Igelboda :-)
IMG_4364.jpeg
IMG_4364.jpeg (252.36 KiB) Visad 151 gånger
IMG_4365.jpeg
IMG_4365.jpeg (274.92 KiB) Visad 151 gånger
gek
Inlägg: 1182
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Frågor om växlar

Inlägg av gek »

Vid Saltsjö-Järla på Saltsjöbanan fanns/finns för utfarten österut från södra spåret en anordning liknande den i Igelboda.
/Gunnar Ekeving
daniel_s
Inlägg: 14177
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Frågor om växlar

Inlägg av daniel_s »

gek skrev: tisdag 06 februari 2024 9:10 Vid Saltsjö-Järla på Saltsjöbanan fanns/finns för utfarten österut från södra spåret en anordning liknande den i Igelboda.
Den finns kvar, men är numera meningslös sedan godsvagnsväxlingen upphört. Det är en ren tunganordning, som inte har den långa ”undanstyrande räl” som finns i Igelboda.
Skriv svar