Vilka busslinjer borde fimpas från Gullmars?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vilka busslinjer borde fimpas från Gullmars?

Inlägg av TKO »

twr skrev:Det finns redan förslag för BRT-liknande lösningar längs Nynäsvägen.
Om det av olika skäl - som jag inte går in på just nu - inte går att trafikförsörja Tyresö och Vendelsö med spårtrafik finns två möjligheter:

- Högkvalitativ busstrafik, gärna med eldrivna bussar.

- Otur, ni får åka bil istället.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vilka busslinjer borde fimpas från Gullmars?

Inlägg av twr »

TKO skrev:
twr skrev:Det finns redan förslag för BRT-liknande lösningar längs Nynäsvägen.
Om det av olika skäl - som jag inte går in på just nu - inte går att trafikförsörja Tyresö och Vendelsö med spårtrafik finns två möjligheter:

- Högkvalitativ busstrafik, gärna med eldrivna bussar.

- Otur, ni får åka bil istället.

/TKO
Ja, det var väl en bra analys?

Nummer ett finns ju mer eller mindre redan, men kan bli bättre med några enkla framkomlighetsåtgärder. Och gärna eldrivna bussar också.

Sen går det förstås att bygga spårtrafik också, det är bara lite dyrt i proportion till resandevolymerna. Men på lång sikt kan en utbyggnad av Roslagsbanan visa sig vara motiverad.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Vilka busslinjer borde fimpas från Gullmars?

Inlägg av hgsldf »

Svar: Samtliga busslinjer och bussfilerna i Nynäsvägen. Däremot måste 160 till varje pris behållas och det finns behov av nya tvärlinjer i söder närförort där inte tvärbanan fyller funktion.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vilka busslinjer borde fimpas från Gullmars?

Inlägg av twr »

hgsldf skrev:Svar: Samtliga busslinjer och bussfilerna i Nynäsvägen. Däremot måste 160 till varje pris behållas och det finns behov av nya tvärlinjer i söder närförort där inte tvärbanan fyller funktion.
Du har aldrig riktigt förklarat varför du vill försämra kollektivtrafiken till Tyresö så drastiskt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Vilka busslinjer borde fimpas från Gullmars?

Inlägg av daniel_s »

twr skrev:
hgsldf skrev:Svar: Samtliga busslinjer och bussfilerna i Nynäsvägen. Däremot måste 160 till varje pris behållas och det finns behov av nya tvärlinjer i söder närförort där inte tvärbanan fyller funktion.
Du har aldrig riktigt förklarat varför du vill försämra kollektivtrafiken till Tyresö så drastiskt.
Därför att Tyresö saknar spårtrafik. hgsldf har nämligen en teori som går ut på att så länge det finns busstrafik så nöjer sig folk med den och inser inte att de är lurade. Att dra in busstrafiken ska då fungera som ett sätt att "väcka" folk så att de gör det enda rätta och kräver spårtrafik.
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vilka busslinjer borde fimpas från Gullmars?

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev:
twr skrev:
hgsldf skrev:Svar: Samtliga busslinjer och bussfilerna i Nynäsvägen. Däremot måste 160 till varje pris behållas och det finns behov av nya tvärlinjer i söder närförort där inte tvärbanan fyller funktion.
Du har aldrig riktigt förklarat varför du vill försämra kollektivtrafiken till Tyresö så drastiskt.
Därför att Tyresö saknar spårtrafik. hgsldf har nämligen en teori som går ut på att så länge det finns busstrafik så nöjer sig folk med den och inser inte att de är lurade. Att dra in busstrafiken ska då fungera som ett sätt att "väcka" folk så att de gör det enda rätta och kräver spårtrafik.
Hur snabbt kan spårtrafik byggas ut till Tyresö centrum och Trollbäcken? Nynäsvägens busstrafik kommer att behövas i flera decennier - på gott och ont.

Trådens frågeställning borde dock breddas: Vilka busslinjer borde fimpas från Norra Sköndal?

Från och med T20 trafikeras hållplatsen inte längre av linje 818C - och inte heller av den nya tvärförbindelsen:

Hållplats på nya busslinjen 803 indragen: ”Det blir krångligare”
Anita Mattsson (S) rasar mot saknad busshållplats!

Nu krävs alltså antingen två byten eller omvägar via City eller Tyresö centrum för att resa mellan Trollbäcken och Telefonplan. I den första artikeln står det att "Trafikverket ska bygga om hållplatsen, men SL menar att ombyggnaden inte kommer öka kapaciteten nämnvärt". Måste linjerna 812C, 813C och 815C stanna där? Direktbussarna borde ha kapacitet till de som faktiskt ska åka in till centrala eller norra delarna av Stockholm. Bytesresenärer kan välja andra linjer.

Har resandet minskat på linjerna 861, 862 och 869 efter att de har kortats av till Slakthuset?
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vilka busslinjer borde fimpas från Gullmars?

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Tycker i och för sig det är rätt busslinjer man väljer. Visst, resandet minskar säkert på linjerna, men det tyder ju på att det finns bra alternativ i sådana fall.
Haningebor räds att busslinje läggs ned: ”Folk slutar åka”

Enligt artikeln är alternativet bil:
Mitt i skrev:– Målet är att få SL att flytta tillbaka hållplatsen. Min fru har börjat ta bilen i stället. Hon hinner inte längre till jobbet med första bussen 06:13. Skall hon åka kommunalt får hon ta bussen vid 04.45.
Men SL försöker skylla ifrån sig:
Mitt i skrev:Den nya ändhållplatsen vid Slakthusområdet är den bästa man kunde hitta för 869:an, enligt Elin Lindström, presskommunikatör på SL.
Jag kan förstå att linjerna 809, 810, 861 och 862 har lägre prioritet eftersom dessa linjer i stort sett går parallellt med Nynäsbanan, men linje 869 går ju till Dalarö som inte alls ligger nära järnvägen. Enligt artikeln har flytten av linje 869 mött större kritik än de andra flyttarna.

Hur viktigt är det att linje 168 går till Gullmarsplan när det i prinicip går lika snabbt att ta linje 134 och byta till Tvärbanan?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vilka busslinjer borde fimpas från Gullmars?

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:---klipp---
Hur viktigt är det att linje 168 går till Gullmarsplan när det i prinicip går lika snabbt att ta linje 134 och byta till Tvärbanan?
Varför inte lägga ner linje 168 helt, vilket TF föreslog tidigare?
Och om linjen ändå skall vara kvar men inte gå till Gullmarsplan, var skall den vända då? Slakthuset?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Vilka busslinjer borde fimpas från Gullmars?

Inlägg av Diripsi »

Enceladus skrev:
Mitt i skrev:Den nya ändhållplatsen vid Slakthusområdet är den bästa man kunde hitta för 869:an, enligt Elin Lindström, presskommunikatör på SL.
Jag kan förstå att linjerna 809, 810, 861 och 862 har lägre prioritet eftersom dessa linjer i stort sett går parallellt med Nynäsbanan, men linje 869 går ju till Dalarö som inte alls ligger nära järnvägen. Enligt artikeln har flytten av linje 869 mött större kritik än de andra flyttarna.

Hur viktigt är det att linje 168 går till Gullmarsplan när det i prinicip går lika snabbt att ta linje 134 och byta till Tvärbanan?
Anledningen till att linjerna vänder vid Slakthuset är givetvis för att Nobina vill att resenärerna ska bli färre så att de kan lägga ner linjerna eller åtminstone minska turtätheten. Hade man brytt sig om resenärerna hade man kunnat köra till Skanstull. Boven är VBP-avtalet som gör just dessa linjer olönsamma för Nobina.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Vilka busslinjer borde fimpas från Gullmars?

Inlägg av Diripsi »

Enceladus skrev: Nu krävs alltså antingen två byten eller omvägar via City eller Tyresö centrum för att resa mellan Trollbäcken och Telefonplan. I den första artikeln står det att "Trafikverket ska bygga om hållplatsen, men SL menar att ombyggnaden inte kommer öka kapaciteten nämnvärt". Måste linjerna 812C, 813C och 815C stanna där? Direktbussarna borde ha kapacitet till de som faktiskt ska åka in till centrala eller norra delarna av Stockholm. Bytesresenärer kan välja andra linjer.
Det är givetvis helt befängt att inte linje 803 stannar vid Norra Sköndal. Men självklart ska de som går på i Norra Sköndal kunna välja direktbussar till City för att slippa trängas i tunnelbanan. Däremot är det helt onödigt att nästan alla Gullmarsplansbussar ska stanna vid Norra Sköndal.
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vilka busslinjer borde fimpas från Gullmars?

Inlägg av Enceladus »

Diripsi skrev:
Enceladus skrev: Nu krävs alltså antingen två byten eller omvägar via City eller Tyresö centrum för att resa mellan Trollbäcken och Telefonplan. I den första artikeln står det att "Trafikverket ska bygga om hållplatsen, men SL menar att ombyggnaden inte kommer öka kapaciteten nämnvärt". Måste linjerna 812C, 813C och 815C stanna där? Direktbussarna borde ha kapacitet till de som faktiskt ska åka in till centrala eller norra delarna av Stockholm. Bytesresenärer kan välja andra linjer.
Det är givetvis helt befängt att inte linje 803 stannar vid Norra Sköndal. Men självklart ska de som går på i Norra Sköndal kunna välja direktbussar till City för att slippa trängas i tunnelbanan. Däremot är det helt onödigt att nästan alla Gullmarsplansbussar ska stanna vid Norra Sköndal.
Det är ju inte för Sköndalsbornas skull som alla Gullmarsplansbussar stannar där. Bussarna har olika linjesträckningar och upptagningsområden. Om inte alla bussar stannar vid Norra Sköndal så kan inte alla resenärer byta till de tvärgående linjerna.

Det är inte heller optimalt om bussar som går hela vägen till City används för tvärresor. Nu stannar tre av fyra direktbussar vid Norra Sköndal. Behöver Sköndalsborna verkligen så många direktbussar? Frågan är väl om det ens behövs en linje till City med tanke på hur omfattande trafiken till Gullmarsplan är.

Sedan finns det inget behov att stanna för påstigande om bussarna redan är fulla innan de stannar...
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vilka busslinjer borde fimpas från Gullmars?

Inlägg av Enceladus »

Diripsi skrev: torsdag 06 februari 2020 20:50
Enceladus skrev: Nu krävs alltså antingen två byten eller omvägar via City eller Tyresö centrum för att resa mellan Trollbäcken och Telefonplan. I den första artikeln står det att "Trafikverket ska bygga om hållplatsen, men SL menar att ombyggnaden inte kommer öka kapaciteten nämnvärt". Måste linjerna 812C, 813C och 815C stanna där? Direktbussarna borde ha kapacitet till de som faktiskt ska åka in till centrala eller norra delarna av Stockholm. Bytesresenärer kan välja andra linjer.
Det är givetvis helt befängt att inte linje 803 stannar vid Norra Sköndal. Men självklart ska de som går på i Norra Sköndal kunna välja direktbussar till City för att slippa trängas i tunnelbanan. Däremot är det helt onödigt att nästan alla Gullmarsplansbussar ska stanna vid Norra Sköndal.
Snart byggstart för bussig trafiksatsning i Sköndal
Mitt i skrev:Hållplatserna är enligt Trafikverket inte dimensionerade för det stora antal bussar som stannar där. Därför behöver de förlängas. I samma veva görs åtgärder för att förbättra säkerhet och ljudmiljö vid vägen. Bullerskärmar ska sättas upp på båda sidor om Tyresövägen. Gång- och cykelvägar till hållplatserna förbättras, bland annat genom anpassning för rullstol och barnvagn.
Det är möjligt att linje 803 får stanna vid Norra Sköndal efter ombyggnaden. Samtidigt utreds spårtrafik till Tyresö - för att avlasta busstrafiken till Gullmarsplan.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Vilka busslinjer borde fimpas från Gullmars?

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: torsdag 01 februari 2024 14:07
Diripsi skrev: torsdag 06 februari 2020 20:50
Enceladus skrev: Nu krävs alltså antingen två byten eller omvägar via City eller Tyresö centrum för att resa mellan Trollbäcken och Telefonplan. I den första artikeln står det att "Trafikverket ska bygga om hållplatsen, men SL menar att ombyggnaden inte kommer öka kapaciteten nämnvärt". Måste linjerna 812C, 813C och 815C stanna där? Direktbussarna borde ha kapacitet till de som faktiskt ska åka in till centrala eller norra delarna av Stockholm. Bytesresenärer kan välja andra linjer.
Det är givetvis helt befängt att inte linje 803 stannar vid Norra Sköndal. Men självklart ska de som går på i Norra Sköndal kunna välja direktbussar till City för att slippa trängas i tunnelbanan. Däremot är det helt onödigt att nästan alla Gullmarsplansbussar ska stanna vid Norra Sköndal.
Snart byggstart för bussig trafiksatsning i Sköndal
Mitt i skrev:Hållplatserna är enligt Trafikverket inte dimensionerade för det stora antal bussar som stannar där. Därför behöver de förlängas. I samma veva görs åtgärder för att förbättra säkerhet och ljudmiljö vid vägen. Bullerskärmar ska sättas upp på båda sidor om Tyresövägen. Gång- och cykelvägar till hållplatserna förbättras, bland annat genom anpassning för rullstol och barnvagn.
Det är möjligt att linje 803 får stanna vid Norra Sköndal efter ombyggnaden. Samtidigt utreds spårtrafik till Tyresö - för att avlasta busstrafiken till Gullmarsplan.
Om man nu skall prioritera pga det allmänna omvärldsläget så skulle man omedelbart stoppa alla gulalinjer, oavsett färg, under planering eller byggnad, och i stället lägga pengarna på en förlängning mellan Skarpnäck och Bollmora.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vilka busslinjer borde fimpas från Gullmars?

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: torsdag 01 februari 2024 19:19 Om man nu skall prioritera pga det allmänna omvärldsläget så skulle man omedelbart stoppa alla gulalinjer, oavsett färg, under planering eller byggnad, och i stället lägga pengarna på en förlängning mellan Skarpnäck och Bollmora.
En viss gigantisk bussterminal skulle kunna frigöra åtskilliga miljarder...
TKO skrev: tisdag 26 november 2019 17:11 168 är en given kandidat för nedläggning - när jag i fredags såg en tur passera Årstaplan så var det 0 (noll) resenärer.
Östbergas linje 168 lades ner vid årsskiftet. Även Årstas linje 160 fick glesare tidtabell, vilket kan få fler resenärer att välja Tvärbanan:
Mitt i skrev:– Jag vet inte om det här kommer förändra mitt resande, kanske kommer jag att ta tvärbanan lite oftare. Det finns ju bra kollektiva alternativ som att åka pendel också.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Vilka busslinjer borde fimpas från Gullmars?

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: torsdag 01 februari 2024 22:45
Odd skrev: torsdag 01 februari 2024 19:19 Om man nu skall prioritera pga det allmänna omvärldsläget så skulle man omedelbart stoppa alla gulalinjer, oavsett färg, under planering eller byggnad, och i stället lägga pengarna på en förlängning mellan Skarpnäck och Bollmora.
En viss gigantisk bussterminal skulle kunna frigöra åtskilliga miljarder...

...
Självklart. Men till skillnad från den norra f d gulalinjen så finns det ändå en viss nytta med bussterminalen, även om den är fantastiskt dyr. Men båda skulle behöva en välbehövlig omedelbar paus för att utvärdera behoven, och man skulle nog komma fram till samma sak för båda, dvs stoppa dem och se vad man kan rädda. Det handlar om damage control i båda dessa fall.

Hade det varit ett privat företag som hanterat detta så skulle båda projekten ha stoppats för länge sedan.
Genius on call
Skriv svar