MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6483
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av Odd »

I dag tillkännagavs att MTR inte får fortsätta med T-banedriften i Stockholm utan den tas över av Connecting Stockholm AB. Jag har aldrig hört talas om det företaget så jag utgår ifrån att det är ett nybildat just för tunnelbaneupphandlingen. Vad jag förstår så är bolagets ägare baserade i Storbritannien och driver en del trafik där.

En sak är säker, att kinseserna nu tappar mark i Sverige är naturligtvis bra ur ett säkerhetsstrategiskt perspektiv. Hur storbritterna kommer att hantera nationell säkerhet återstår att se.

Upphandlingen kan överklagas så vi får väl se om några konkurrenter kommer att försöka sätta krokben för detta. Vet någon om MTR var med bland budgivarna?
Genius on call
Joakim W
Inlägg: 470
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av Joakim W »

Vad jag hört är MTR påväg att avveckla sin verksamhet i Sverige.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Enceladus
Inlägg: 9943
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av Enceladus »

Det fanns redan en tråd om ämnet: Singapore erövrar Stockholms tunnelbana - tar över efter MTR (tråden har nu raderats)

Den här tråden har dock en något bättre rubrik eftersom singaporianska ComfortDelGro bara är minoritetsägare i det svenska dotterbolaget:
ComfortDelGro skrev:ComfortDelGro Transit Pte. Ltd. (“CDGT”), a wholly-owned subsidiary of the Company, had on 14 June 2023 acquired from Euromaint Rail AB 1,251 shares each having a nominal value of 1 SEK/share in Connecting Stockholm AB (“CSAB”) (formerly known as GA 31559 AB), a 39.996%-owned associate of the Company incorporated under the laws of Sweden (“Acquisition 1”).

Following the Acquisition 1, CSAB is 45% owned by CDGT and 55% owned by Go-Ahead Sverige AB.
Senast redigerad av Enceladus den tisdag 23 januari 2024 19:51, redigerad totalt 4 gång.
Vidling
Inlägg: 52
Blev medlem: lördag 12 december 2015 10:07

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av Vidling »

Blir avtalet offentligt nu så man kan läsa det i sin helhet?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6483
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av Odd »

Det skulle vara intressant att se hur Seko ställer sig till detta nya bolag. Gräset brukar ju vara grönare på andra sidan och samma sak gäller nog här. Jag jobbade själv aldrig åt MTR, senaste, och troligen sista, gången jag körde tunneltåg som betald förare var sista dagen innan MTR tog över. En del folk på spårvägen extraknäckte ju ibland även på tunnelbanan och jag tyckte det var en trevlig tid när man kunde arbeta för andra sidan. När MTR tog över så var ju relationen mellan den gamla och nya arbetsgivaren rätt frostiga, eller iskalla, skulle man kunna säga, så att behålla kompetensen och extraknäcka på den andra sidan var det nog bara dom som hemlighöll detta för respektive part som lyckades med det.

Men jag måste säga att jag nog hamnade på rätt sida. Bara några få år senare så tog Arriva över spårvägsdriften och man kan säga vad man vill om dom, men jag talar nog för flera när jag säger att förarna nog någonsin haft det så bra som under tiden med Arriva. Visst gnisslade och knarrade det här och där men jag tror ändå att det var guldåldern arbetstagarmässigt. Jag har svårt att tro att det kommer att bli bättre under lång tid framåt, och det samma tror jag gäller Tunnelbanan även om jag själv inte arbetade hos MTR.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9943
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av Enceladus »

Jag tog bort den tidigare tråden och fortsätter diskussionen i denna tråd:
Enceladus skrev: tisdag 23 januari 2024 17:24 Nytt bolag tar över Stockholms tunnelbana – avtalet värt 40 miljarder
DN skrev:Fyra anbudsgivare lämnade anbud i upphandlingen. I ett pressmeddelande skriver trafikförvaltningen att anbudsutvärderingen har skett med hänsyn till bästa förhållande mellan kvalitet och pris.

[...]

Under avtalstiden kommer de nya t-baneträckorna till Barkarby, Arenastaden, Nacka och Söderort att börja trafikeras.

[...]

Connecting Stockholm AB är ett svenskt bolag som i sin tur har Go-Ahead och ComfortDelgro som huvudägare.
Avtalet löper på 11 år utan möjlighet till förlängning och är värt cirka 40 miljarder kronor. Planerad trafikstart är maj 2025. Är Singapore det nya Hongkong?

Totalt sett får MTR driva tunnelbanan i 16 år, d.v.s. 5 år längre. Connecting Stockholm AB kan däremot få chansen att driva Stockholms första självkörande tåg.
Preliminärt planeras trafikstart för den nya tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö till 2034. Ingår detta i avtalet? Den citerade texten tyder inte på det.
Enceladus
Inlägg: 9943
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: tisdag 23 januari 2024 17:37 Upphandlingen kan överklagas så vi får väl se om några konkurrenter kommer att försöka sätta krokben för detta. Vet någon om MTR var med bland budgivarna?
Fransk operatör utmanar MTR om Stockholms tunnelbana
Sekotidningen skrev:Franska Transdev och SMRT, som kör tunnelbanan i Singapore, har lagt ett gemensamt bud.

Till Dagens industri säger även MTR tunnelbanans vd, Caroline Åstrand, att operatören vill fortsätta driva tunnelbanan.

Franska Keolis ska också vara med i upphandlingen, enligt DI.
De andra tre anbuden verkar ha lämnats av ovanstående operatörer.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6483
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av Odd »

Verkar ju rimligt. Förmodligen behövs en rätt fet ekonomisk garanti för ett så stort kontrakt. Det är lite synd, jag tror att Tunnelbanan skulle må bra av lite konkurrens, om den nu skall upphandlas alls. Tunnelbana 1 och 2 skulle kunna utgöra ett kontrakt, och Tunnelbana 3 och kommande 4 skulle kunna utgöra ett till kontrakt, och att de båda kontrakten inte får drivas av samma aktör samtidigt.
Genius on call
abc123
Inlägg: 113
Blev medlem: torsdag 19 april 2012 22:10

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av abc123 »

När släpps sekretessen för tunnelbaneavtalet (E40)?
abc123
Inlägg: 113
Blev medlem: torsdag 19 april 2012 22:10

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av abc123 »

"Efter fiasko i England – nu tar hårt kritiserat bolag över Stockholms tunnelbana"
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... tunnelbana
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3069
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av Hechtwagen »

Det brukar avgöras av rekryteringen av tongivande mellanchefer till verksamheten, får man in två tre stolpskott som omedelbart kommer på kollisionskurs med personalen i tunnelbanan så är cirkusen igång!

MTR ställde till det för sig på det viset på SL-pendeln.

Med rätt mellanchefer så löser sig allt!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6483
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av Odd »

DN skriver att det endast kom in ett kvalificerat anbud, och det var det som antogs. De andra anbudsgivarna var helt enkelt inte med i finalen.

Jag vet inte hur sådant fungerar men det känns ju som att det kan bli intressanta överklaganden, för hur tolkar man kvalitet?
Genius on call
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 538
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av Sio »

Odd skrev: torsdag 25 januari 2024 18:03 DN skriver att det endast kom in ett kvalificerat anbud, och det var det som antogs. De andra anbudsgivarna var helt enkelt inte med i finalen.

Jag vet inte hur sådant fungerar men det känns ju som att det kan bli intressanta överklaganden, för hur tolkar man kvalitet?
Hur man har tänkt att utvärdera anbuden ska man ange i förfrågningsunderlaget. Man bör avhålla sig från subjektiva kriterier, men det är så klart svårt att sätta upp helt objektiva kriterier för kvalitet på en tjänst. Samtidigt kan man inte ignorera kvalitetsaspekten i en upphandling.

I princip alla upphandlingar i miljardklassen överklagas, det är helt enkelt för mycket pengar inblandade för att förloraren att bara ska gå vidare.
Enceladus
Inlägg: 9943
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: tisdag 23 januari 2024 20:08 Fransk operatör utmanar MTR om Stockholms tunnelbana
Sekotidningen skrev:Franska Transdev och SMRT, som kör tunnelbanan i Singapore, har lagt ett gemensamt bud.

Till Dagens industri säger även MTR tunnelbanans vd, Caroline Åstrand, att operatören vill fortsätta driva tunnelbanan.

Franska Keolis ska också vara med i upphandlingen, enligt DI.
De andra tre anbuden verkar ha lämnats av ovanstående operatörer.
Odd skrev: torsdag 25 januari 2024 18:03 DN skriver att det endast kom in ett kvalificerat anbud, och det var det som antogs. De andra anbudsgivarna var helt enkelt inte med i finalen.

Jag vet inte hur sådant fungerar men det känns ju som att det kan bli intressanta överklaganden, för hur tolkar man kvalitet?
Transdev underkändes på bedömningsområdet trafik. MTR bedömdes inte klara av trafikstart och drift på de nya tunnelbanesträckorna som byggs. Keolis diskvalificerades för dess it-lösningar och it-säkerhet, trots att innerstadsbussarna i Stockholm använder samma it-lösningar. Därmed vann CSAB på walkover.
DN skrev:– Vi har en tidsfrist på tio dagar att överpröva det här beslutet och vi tittar på det. Men jag kan redan nu säga att det ska väldigt mycket till för att vi inte ska göra det, säger Jan Kilström.
Här är totalpriserna för ett genomsnittligt år:
DN skrev:Connecting Stockholm: 2 100 970 195
Keolis Sverige och Alstom Transport: 1 950 294 215
MTR Tunnelbanan: 2 129 389 000
Transdev Sverige och Strides International Business: 2 658 440 250
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av Magnus Ahltorp »

DN skrev: Det som gör att Keolis diskvalificeras är dess it-lösningar och it-säkerhet som trafikförvaltningen i Stockholm inte tycker når upp till en godtagbar nivå, men företaget delar inte bilden. Keolis kör innerstadsbussarna i Stockholm sedan länge och det fungerar utmärkt, resonerar Jan Kilström.
– Det är samma it-lösningar som vi tänkte använda i det här fallet också, så det faller på sin egen orimlighet, säger han.
Nog för att jag inte har kompetensen att driva tunnelbanetrafik (just därför har jag inte heller skickat in ett ambud), men visst är det en skillnad på att driva busstrafik och tunnelbanetrafik? Komplexiteten ligger väl på helt olika ställen, även om det rimligtvis finns vissa gemensamma saker?
Enceladus
Inlägg: 9943
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av Enceladus »

Ledare: Ingen ny T-baneoperatör nästa år
Bussmagasinet skrev:Allt talar för att det inte blir något nytt företag som tar över driften av Stockholms tunnelbana nästa år. Troligen inte heller året därpå. Med största säkerhet blir jätteupphandlingen av t-banedriften, värd cirka 40 miljarder kronor under avtalstiden på elva år, föremål för en tidskrävande överprövning. Och en nödvändig sådan. Upphandlingen väcker frågor. Det betyder inte att fel företag vann.
För ett år sedan skulle Nobina köra trafiken i Nacka/Värmdö och Huddinge/Botkyrka/Söderort. Överprövningar försenade trafikstarten med två år. En olycklig konsekvens av dessa förseningar är att Stockholm numera har lägst andel elbussar av Europas huvudstäder. Blir det samma sak med tunnelbanan? :roll:

(Ironiskt nog var det just Keolis som överklagade upphandlingen då...)

Keolis förlorade upphandling om tunnelbanan – trots lägsta pris: ”Chockartat”
SVT Nyheter skrev:– Vi har en upphandling som kanske är världens största icke-militära upphandling. Och tre av fyra anbudsgivare blir diskvalificerade. Vi har dessutom lägsta priset. Så vi tycker ju att vi vunnit upphandlingen, även om vi väger in kvalitetsdelen. Men vi har fått noll på ett av kriterierna. Vilket för oss är obegripligt, säger Jan Kilström, vd Keolis.
Är detta verkligen världens största icke-militära upphandling!?
Enceladus
Inlägg: 9943
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av Enceladus »

Beslut om tunnelbanan hölls hemligt – kan vara lagbrott
Sveriges Radio skrev:In i det sista inför Region Stockholms beslut hölls det hemligt vem som skulle få ta över driften över tunnelbanan.
Professor Göran Sundström vid Stockholms universitet anser att klubbandet av det nya kontraktet strider mot både offentlighetsprincipen och förvaltningslagen.
Magnus Ahltorp skrev: torsdag 25 januari 2024 21:30 Nog för att jag inte har kompetensen att driva tunnelbanetrafik (just därför har jag inte heller skickat in ett ambud), men visst är det en skillnad på att driva busstrafik och tunnelbanetrafik? Komplexiteten ligger väl på helt olika ställen, även om det rimligtvis finns vissa gemensamma saker?
Keolis värvade tidigare SL-chefen Caroline Ottoson till sitt upphandlingsteam:
Keolis Sverige AB skrev:– Caroline Ottossons gedigna kompetens och erfarenhet inom kollektivtrafik kommer att ytterligare vässa Keolis förmåga, inte minst vad gäller spårbunden trafik som till exempel tunnelbana, säger Keolis VD Jan Kilström.
Hon borde veta vad som gäller...
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Enceladus skrev: torsdag 25 januari 2024 22:55 Beslut om tunnelbanan hölls hemligt – kan vara lagbrott
Sveriges Radio skrev:In i det sista inför Region Stockholms beslut hölls det hemligt vem som skulle få ta över driften över tunnelbanan.
Professor Göran Sundström vid Stockholms universitet anser att klubbandet av det nya kontraktet strider mot både offentlighetsprincipen och förvaltningslagen.
Kanske äktenskapsbalken och successionsordningen också. Nej, men är det inte självklart att ett beslut hålls hemligt tills det offentliggörs?
Enceladus skrev: torsdag 25 januari 2024 22:55
Magnus Ahltorp skrev: torsdag 25 januari 2024 21:30 Nog för att jag inte har kompetensen att driva tunnelbanetrafik (just därför har jag inte heller skickat in ett ambud), men visst är det en skillnad på att driva busstrafik och tunnelbanetrafik? Komplexiteten ligger väl på helt olika ställen, även om det rimligtvis finns vissa gemensamma saker?
Keolis värvade tidigare SL-chefen Caroline Ottoson till sitt upphandlingsteam:
Keolis Sverige AB skrev:– Caroline Ottossons gedigna kompetens och erfarenhet inom kollektivtrafik kommer att ytterligare vässa Keolis förmåga, inte minst vad gäller spårbunden trafik som till exempel tunnelbana, säger Keolis VD Jan Kilström.
Hon borde veta vad som gäller...
Men det var inte det som Jan Kilströms uttalande var i DN, utan att det var självklart att busslösningarna automatiskt skulle vara godkända som tunnelbanelösningar. Det kan ju mycket väl vara så att Caroline Ottosson har gått igenom dessa och kommit fram till att de är okej att använda, men det är inte samma sak som att de automatiskt skulle vara okej.

Jan Kilströms argumentation enligt DN-artikeln:
  • Keolis kör innerstadsbussarna i Stockholm sedan länge och det fungerar utmärkt
  • De tänkte använda samma it-lösningar i tunnelbanan
  • De tänkta it-lösningarna når därför upp till en godtagbar nivå
Något steg fattas här, som t.ex:
  • Tunnelbanan har inte högre krav på dessa it-lösningar på någon punkt
men jag tror inte att det är sant, och framförallt är det inte självklart att det är sant. Det kan också vara så att it-lösningarna redan uppfyller dessa högre krav som egentligen inte behövs i busstrafiken, men det gör ändå inte att Jan Kilströms argumentation är korrekt. För att en argumentation ska vara korrekt krävs inte bara att slutsatsen är sann, vägen dit måste också vara korrekt.

(Sedan ser jag att jag har skrivit "ambud", och undrar vad det kan vara. Jag får väl skylla på att det faktiskt är så det uttalas, eftersom det är ett "b" efter)
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 538
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av Sio »

Magnus Ahltorp skrev: fredag 26 januari 2024 2:07
Men det var inte det som Jan Kilströms uttalande var i DN, utan att det var självklart att busslösningarna automatiskt skulle vara godkända som tunnelbanelösningar. Det kan ju mycket väl vara så att Caroline Ottosson har gått igenom dessa och kommit fram till att de är okej att använda, men det är inte samma sak som att de automatiskt skulle vara okej.

Jan Kilströms argumentation enligt DN-artikeln:
  • Keolis kör innerstadsbussarna i Stockholm sedan länge och det fungerar utmärkt
  • De tänkte använda samma it-lösningar i tunnelbanan
  • De tänkta it-lösningarna når därför upp till en godtagbar nivå
Något steg fattas här, som t.ex:
  • Tunnelbanan har inte högre krav på dessa it-lösningar på någon punkt
men jag tror inte att det är sant, och framförallt är det inte självklart att det är sant. Det kan också vara så att it-lösningarna redan uppfyller dessa högre krav som egentligen inte behövs i busstrafiken, men det gör ändå inte att Jan Kilströms argumentation är korrekt. För att en argumentation ska vara korrekt krävs inte bara att slutsatsen är sann, vägen dit måste också vara korrekt.
Förutom att det kan vara högre krav i tunnelbanan så kan det ju vara så att TF vill höja nivån och därför duger inte det som används på bussarna i dag som lösning i tunnelbanan i framtiden. Sedan är det ju också så att det är det man skriver i anbudet som utvärderas, så om man inte lyckats beskriva hur den tänkta it-lösningen uppfyller kraven så kan man blir diskad även om lösningen egentligen uppfyller kraven.
Enceladus
Inlägg: 9943
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av Enceladus »

abc123 skrev: torsdag 25 januari 2024 15:24 "Efter fiasko i England – nu tar hårt kritiserat bolag över Stockholms tunnelbana"
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... tunnelbana
Brittiska brevet varnade för tunnelbanebolag
Sveriges Radio skrev:Där varnar ett brittiskt fackförbund för en av huvudägarna till Connecting Stockholm som tar över tunnelbanan från och med nästa år.
Transportbolaget Go-Ahead verkar inte vara särskilt omtyckt av fackförbund i Förenade kungariket. Frågan är dock om andra aktörer är bättre på denna punkt.
Skriv svar