SL måste återbetala feldebiterade betalkort

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

SL måste återbetala feldebiterade betalkort

Inlägg av Odd »

SLs nya biljettsystem är hungrigt och sväljer alla betalkort som kommer för nära avläsaren. Här ser man ett exempel på där man har gjort en avvägning mellan enkelhet och tydlighet, där enkelheten består i att oavsett kort som blippas så betalar man med det, och där tydligheten brister då det kan vara svårt att förstå att det inte är kortet man avser att använda som är det som debiteras.

Problemet är att viseringsmaskinen inte har tid att göra ett uppslag på om ett kort skall användas eller ej. En förregistrering av betalkort skulle ha fixat detta, exempelvis att man antingen registrerar kortet på SLs hemsida eller i appen. Men en ännu enklare lösning skulle vara att förse alla viseringsmaskiner med en knapp, som resenären trycket på med ett enkelt handgrepp innan ett betal/kreditkort blippas. Om man inte trycker på knappen så accepteras endast SLs kort.

När det då presenteras flera kort för apparaten så skickas ett haltkommando till kortet om det inte är ett SL-kort. Om knappen trycks in så accepteras även debet och kreditkort. Det skulle dessutom vara en innovativ och elegant lösning och placeras knappen eller knapparna korrekt så kommer det inte att innebära någon tidsförlust av vikt.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL måste återbetala feldebiterade betalkort

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: måndag 22 januari 2024 21:37 Problemet är att viseringsmaskinen inte har tid att göra ett uppslag på om ett kort skall användas eller ej. En förregistrering av betalkort skulle ha fixat detta, exempelvis att man antingen registrerar kortet på SLs hemsida eller i appen.
Finessen med att kunna blippa sitt betalkort är ju att resenären slipper ladda ner en ny app eller skaffa ett nytt kort. Det skribenten föreslår är likvärdigt.
Odd skrev: måndag 22 januari 2024 21:37 Men en ännu enklare lösning skulle vara att förse alla viseringsmaskiner med en knapp, som resenären trycket på med ett enkelt handgrepp innan ett betal/kreditkort blippas. Om man inte trycker på knappen så accepteras endast SLs kort.
Knappar har tyvärr blivit tabu efter pandemin, för att inte tala om fysiska kontanter!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL måste återbetala feldebiterade betalkort

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: tisdag 23 januari 2024 1:28
Odd skrev: måndag 22 januari 2024 21:37 Problemet är att viseringsmaskinen inte har tid att göra ett uppslag på om ett kort skall användas eller ej. En förregistrering av betalkort skulle ha fixat detta, exempelvis att man antingen registrerar kortet på SLs hemsida eller i appen.
Finessen med att kunna blippa sitt betalkort är ju att resenären slipper ladda ner en ny app eller skaffa ett nytt kort. Det skribenten föreslår är likvärdigt.
...
Det kanske är just det. Strävan efter enkelhet har nått toppen och passerat den och skapar i stället nya olägenheter som motverkar enkelheten.

Tidigare var det enkelt att blippa SL-kortet och man behövde inte ta ur det ur kortfodralet eller vad det nu är man har, utan kunde blippa utan att riskera överdebitering. Jag har få kort och när jag skall åka i Stockholms kollektivtrafik så måste jag plocka ur SL-kortet för att blippa det, annars skulle jag riskera att debetkortet debiteras i stället. Det förtar onekligen en del av den enkelhet som betalkortsblippmöjligheten tänkte skapa, en enkelhet som fanns med det gamla SL-kortet. För mig har det alltså blivit krångligare.

Det kanske inte finns en bra lösning på detta "enkla" problem, kanske är det något vi behöver acceptera. I alla fall utan att öka övervakningen av oss, för om man exempelvis skulle införa en möjlighet att registrera samtliga dina betal- och kreditkort hos SL för att använda dessa som gröna kort, det skulle ju i sig lösa problemet, men samtidigt skulle det innebära helt nya möjligheter att spåra dina köpmönster. Och dessutom skulle det bli väldigt mycket enklare att dela sitt kort, så enkelt att det troligen skulle kunna bli en rejäl intäktsminskning för SL. De allt större dataläckorna talar också emot mer registrering.

Mot denna bakgrund tycker jag att knappalternativet helt plötsligt verkar rimligt enkelt.
Genius on call
Hans W
Inlägg: 177
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:55
Ort: Tureberg

Re: SL måste återbetala feldebiterade betalkort

Inlägg av Hans W »

Jag anser detta vara en löjlig mediaanka. De måste vara den resandes ensak att hålla reda på sina kort. Samma sak kan väl hända i butik om man är lat och inte tar fram avsett kort, dvs att fel kort debiteras. För mig är det helt givet att jag tar fram det kort som ska blippas. Jag förstår inte alls upprördheten och varför SL ska behöva agera. Möjligen en informationsskylt.
Däremot har systemet ett annat fel: Kortbetalning kvitteras bara med en bock i displayen, borde vara en text eller symbol som anger. "kort debiterat" och kvarvarande giltighetstid på resan.
Att nu SL gör återbetalning ser jag bara som ren good will, det är ju resenären som genom ovarsamt beteende själv skapat en dubbeldebitering.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1455
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: SL måste återbetala feldebiterade betalkort

Inlägg av Kristofer »

Hans W skrev: tisdag 23 januari 2024 11:36 Samma sak kan väl hända i butik om man är lat och inte tar fram avsett kort, dvs att fel kort debiteras. För mig är det helt givet att jag tar fram det kort som ska blippas.
Problemet här är ju inte att fel kort debiteras, utan att flera kort debiteras samtidigt. Att ett av dem är ett SL-kort är ingen vidare ursäkt, SL väljer ju aktivt att debitera flera kort under samma sekund
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL måste återbetala feldebiterade betalkort

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: tisdag 23 januari 2024 7:39 Tidigare var det enkelt att blippa SL-kortet och man behövde inte ta ur det ur kortfodralet eller vad det nu är man har, utan kunde blippa utan att riskera överdebitering. Jag har få kort och när jag skall åka i Stockholms kollektivtrafik så måste jag plocka ur SL-kortet för att blippa det, annars skulle jag riskera att debetkortet debiteras i stället. Det förtar onekligen en del av den enkelhet som betalkortsblippmöjligheten tänkte skapa, en enkelhet som fanns med det gamla SL-kortet. För mig har det alltså blivit krångligare.
Hur många resenärer kommer att använda det dedikerade SL-kortet när SL får tummen ur och inför pristak för resor med betalkort?
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: SL måste återbetala feldebiterade betalkort

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev: tisdag 23 januari 2024 16:52
Odd skrev: tisdag 23 januari 2024 7:39 Tidigare var det enkelt att blippa SL-kortet och man behövde inte ta ur det ur kortfodralet eller vad det nu är man har, utan kunde blippa utan att riskera överdebitering. Jag har få kort och när jag skall åka i Stockholms kollektivtrafik så måste jag plocka ur SL-kortet för att blippa det, annars skulle jag riskera att debetkortet debiteras i stället. Det förtar onekligen en del av den enkelhet som betalkortsblippmöjligheten tänkte skapa, en enkelhet som fanns med det gamla SL-kortet. För mig har det alltså blivit krångligare.
Hur många resenärer kommer att använda det dedikerade SL-kortet när SL får tummen ur och inför pristak för resor med betalkort?
Tror jag inte gör någon skillnad och pristak kan ju även tillämpas på de gröna korten.
Pristak i sig skulle kanske vara intressant men beröra mycket få resande.
Själv har jag mina resor på grönt kort och känner mig bekväm med det. Plockar upp det och blippar samtidigt som jag går igenom spärren, inga dubbeldebiteringar.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL måste återbetala feldebiterade betalkort

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: tisdag 23 januari 2024 16:52
Odd skrev: tisdag 23 januari 2024 7:39 Tidigare var det enkelt att blippa SL-kortet och man behövde inte ta ur det ur kortfodralet eller vad det nu är man har, utan kunde blippa utan att riskera överdebitering. Jag har få kort och när jag skall åka i Stockholms kollektivtrafik så måste jag plocka ur SL-kortet för att blippa det, annars skulle jag riskera att debetkortet debiteras i stället. Det förtar onekligen en del av den enkelhet som betalkortsblippmöjligheten tänkte skapa, en enkelhet som fanns med det gamla SL-kortet. För mig har det alltså blivit krångligare.
Hur många resenärer kommer att använda det dedikerade SL-kortet när SL får tummen ur och inför pristak för resor med betalkort?
Förmodligen exakt lika många. När det gäller den förenklade krångligheten så påverkar det nog inte alls.
Genius on call
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: SL måste återbetala feldebiterade betalkort

Inlägg av Lennart Petersen »

Enkel lösning kan ju vara att sätta dit någon dekal som varnar för att visa mer än ett kort.
SL tillbakavisar tanken att införa en tidsgräns men det borde väl ändå kunna vara något om det handlar om några sekunder , lagom så att inte bakomvarande i en kö hindras.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL måste återbetala feldebiterade betalkort

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: tisdag 23 januari 2024 21:22
Enceladus skrev: tisdag 23 januari 2024 16:52 Hur många resenärer kommer att använda det dedikerade SL-kortet när SL får tummen ur och inför pristak för resor med betalkort?
Förmodligen exakt lika många. När det gäller den förenklade krångligheten så påverkar det nog inte alls.
Inte alls. Jag använder betalkort för enkelbiljetter och SL-kort för periodbiljetter. Med pristak skulle jag nog fimpa det sista. Flera bekanta skulle göra detsamma.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL måste återbetala feldebiterade betalkort

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: tisdag 23 januari 2024 22:04
Odd skrev: tisdag 23 januari 2024 21:22
Enceladus skrev: tisdag 23 januari 2024 16:52 Hur många resenärer kommer att använda det dedikerade SL-kortet när SL får tummen ur och inför pristak för resor med betalkort?
Förmodligen exakt lika många. När det gäller den förenklade krångligheten så påverkar det nog inte alls.
Inte alls. Jag använder betalkort för enkelbiljetter och SL-kort för periodbiljetter. Med pristak skulle jag nog fimpa det sista. Flera bekanta skulle göra detsamma.
Problemet är inte för dem som blippar ett betalkort, problemet är för dem som inte blippar betalkort. Så när du går över till att blippa betalkort så hjälper inte det dem som inte använder betalkort.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL måste återbetala feldebiterade betalkort

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: tisdag 23 januari 2024 22:18 Problemet är inte för dem som blippar ett betalkort, problemet är för dem som inte blippar betalkort. Så när du går över till att blippa betalkort så hjälper inte det dem som inte använder betalkort.
Därav min följdfråga: Vem kommer inte att blippa sitt betalkort som ändå finns i kortfodralet när pristak har införts? Titta hur resenärerna betalar i London...
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL måste återbetala feldebiterade betalkort

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: onsdag 24 januari 2024 0:13
Odd skrev: tisdag 23 januari 2024 22:18 Problemet är inte för dem som blippar ett betalkort, problemet är för dem som inte blippar betalkort. Så när du går över till att blippa betalkort så hjälper inte det dem som inte använder betalkort.
Därav min följdfråga: Vem kommer inte att blippa sitt betalkort som ändå finns i kortfodralet när pristak har införts? Titta hur resenärerna betalar i London...
Se ovan!
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL måste återbetala feldebiterade betalkort

Inlägg av daniel_s »

Det är väl ingen som har lovat att pristak ska införas för något mer än resor under samma dygn. Om man ska ha en periodbiljett behöver man ju fortfarande SL-kortet. Sen kan väl samma problem uppstå även utan SL-kort, för den som har flera betalkort.

Det enklaste vore kanske om SL började ge ut gratis kortfodral som folk kan ha önskat kort i, så att de slipper välja mellan att ta upp det ur plånboken varje gång eller ha kortet löst i fickan.
Skriv svar