Stockholm - Göteborg endast med lokalbussar

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
spooky
Inlägg: 57
Blev medlem: onsdag 01 september 2010 14:19

Stockholm - Göteborg endast med lokalbussar

Inlägg av spooky »

På YouTubekanalen "Crazy Travels With Fredskronk" har en kille åkt från Stockholm till Göteborg, men med den ovanliga regeln att endast nyttja lokaltrafik i form av buss.

Det är rätt kul att det ens är möjligt och dessutom inte alltför komplicerat tydligen.

Se själva: https://youtu.be/P2-0b5MgiSI?si=-Z60KK5cQ7BjbkVZ

Skickat från min SM-S918B via Tapatalk

Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Stockholm - Göteborg endast med lokalbussar

Inlägg av Enceladus »

Stockholmaren Fredriks resa till Göteborg tog 27 timmar
Mitt i skrev:Fredrik kommer släppa fler resevideos, bland annat Stockholm – Oslo och Stockholm – Malmö, även de med lokalbuss så klart.

Och planerna för framtiden är storslagna.

– Jag kanske ska åka från Flixbuss nordligaste hållplats till den sydligaste. Det tar fem dagar från Umeå ner till Alanya.
Resan Stockholm – Göteborg med lokalbuss tog knappt 27 timmar och kostade 526 kronor.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Stockholm - Göteborg endast med lokalbussar

Inlägg av Odd »

Notera vilken väg han måste ta, via Värmland och Dalsland, trots att vägen via Skaraborg eller Östergötland borde vara närmare.

Men det finns säkert förklaringar till detta. Om man skall åka via Skaraborg så måste man gå till fots en liten bit, ca 10 kilometer, mellan Finnerödja och Gårdsjö, och passa på att övernatta där eller mellan dessa. Om man skulle ta med att man får ta lokaltåget kortast möjliga bit så kan man åka Kinnekullebanan mellan Laxå och Gårdsjö.

Hur en eventuell rutt via Östergötland ser ut, det får nån annan titta på.
Genius on call
spooky
Inlägg: 57
Blev medlem: onsdag 01 september 2010 14:19

Re: Stockholm - Göteborg endast med lokalbussar

Inlägg av spooky »

Han släppte nyligen en film där han testar att åka med Flixtrain mellan Skövde och Stockholm. Betyget var knappast till Flixtrains fördel. MTRX var tydligen lite dyrare men mycket bekvämare.

Skickat från min SM-S918B via Tapatalk

daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Stockholm - Göteborg endast med lokalbussar

Inlägg av daniel_s »

Ingen jag känner skulle rekommendera Fixtrain till någon annan än den som diggar själva vagnarna, det är ju bokstavligt talat järnvägens Swebus. Det snällaste man kan säga är att det är bekvämare än att åka buss, åtminstone så länge det inte är en varm sommardag. Sen vet jag inte riktigt vad detta har med trådens ämne att göra, det är ju en tråd om lokalbussar (vad det nu är, menas regionbussar?).
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Stockholm - Göteborg endast med lokalbussar

Inlägg av X12 »

Odd skrev: söndag 21 januari 2024 11:18 Hur en eventuell rutt via Östergötland ser ut, det får nån annan titta på.
Via Östergötland blir alternativen begränsade. Över länsgränsen Sörmland/Östergötland finns endast en väg att välja: Nyköping-Stavsjö, Stavsjö-Krokek. Förr kunde man även åka via Katrineholm-Hävla-Finspång. Men Östgötatrafiken kör inte längre till Hävla.

Från Krokek åker man vidare till Norrköping för byte mot Linköping. I Linköping blir det dock knepigt. Det finns bara en enda linje vidare söderut, 677 mot Ödeshög, och den linjen har endast en avgång per dygn. Denna linje ska läggas ned, så vill man åka via Östergötland får man skynda sig.

Från Ödeshög åker man vidare mot Tranås (den linjen ska också läggas ned). Från Tranås och söderut verkar det finnas ett finmaskigt bussnät med många alternativa vägar vidare mot Jönköping för att därifrån åka till Ulricehamn.

Tillägg: Såg att det fanns en expressbusslinje mellan Linköping-Västervik också. Det blir då den enda möjliga förbindelsen efter att bussarna via Ödeshög läggs ned. Från Vsätervik kan man åka över Vimmerby och Nässjö mot Jönköping.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1455
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Stockholm - Göteborg endast med lokalbussar

Inlägg av Kristofer »

Han hade ju planerat sin resa via Södertälje - Strängnäs - Enköping, men slarvade så att han dessutom fick åka via Gnesta. Jag hade nog valt att åka via Rimbo och Uppsala till Enköping istället. Betydligt fler förbindelser den vägen.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Stockholm - Göteborg endast med lokalbussar

Inlägg av Enceladus »

Kristofer skrev: måndag 22 januari 2024 14:28 Han hade ju planerat sin resa via Södertälje - Strängnäs - Enköping, men slarvade så att han dessutom fick åka via Gnesta. Jag hade nog valt att åka via Rimbo och Uppsala till Enköping istället. Betydligt fler förbindelser den vägen.
Varför inte åka direkt till Uppsala? Nattbussen finns fortfarande, men förhoppningsvis inte länge till.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2053
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Stockholm - Göteborg endast med lokalbussar

Inlägg av ADDE »

Hur ser det ut att åka Strängnäs-Eskilstuna-Arboga-Örebro? Vad jag minns från LT Örebro så fanns det åtminsonde bussförbindelser till/från Arboga.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1455
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Stockholm - Göteborg endast med lokalbussar

Inlägg av Kristofer »

Enceladus skrev: måndag 22 januari 2024 20:55
Kristofer skrev: måndag 22 januari 2024 14:28 Han hade ju planerat sin resa via Södertälje - Strängnäs - Enköping, men slarvade så att han dessutom fick åka via Gnesta. Jag hade nog valt att åka via Rimbo och Uppsala till Enköping istället. Betydligt fler förbindelser den vägen.
Varför inte åka direkt till Uppsala? Nattbussen finns fortfarande, men förhoppningsvis inte länge till.
Det kan man ju absolut göra om man vill starta sin resa senast 2:49 på natten. Det vill de flesta inte, och även den i tråden nämnde resenären verkar ha planerat sitt resande så han fick sin nattsömn
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Skriv svar