SVT listar Sveriges farligaste järnvägsövergångar - många på SL-pendeln

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9943
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

SVT listar Sveriges farligaste järnvägsövergångar - många på SL-pendeln

Inlägg av Enceladus »

Sveriges farligaste järnvägsövergångar
SVT Nyheter skrev:I måndags omkom en lokförare efter att ha kolliderat med en lastbil utanför Uddevalla. Under förra året dog totalt nio personer i olyckor vid järnvägsövergångar. SVT Nyheter har kartlagt 111 övergångar som Trafikverket pekar ut som extra farliga – och som behöver åtgärdas akut.
Mälarbanan har fyra extra farliga övergångar mellan Stockholm och Spånga, men inga mellan Spånga och Västerås. Samtliga övergångar ska byggas bort i samband med det nya fyrspåret, när det nu blir klart.

Nynäsbanan har fyra extra farliga övergångar. Det finns lösa planer på att bygga bort några av dessa (t.ex. Fagersjö och Segersäng), men det går långsamt.

Ostkustbanan har inte längre någon extra farlig övergång i Stockholms län. För några år sedan stängdes en övergång vid Rosersberg. Däremot finns det en sådan övergång vid Knivsta och fyra sådana övergångar i Uppsala kommun. De flesta berör inte SL-pendeln. Flera av dessa håller också på att byggas bort.

Södertäljelinjen har en övergång vid Uttran som ej anses vara extra farlig. Däremot finns det ett antal sådana övergångar i Södertälje kommun för annan trafik.

SVT har relaterade artiklar om riskfaktorer samt hinderdetektorer som Trafikverket inte längre kan underhålla, vilket förvärrar problemet med dessa övergångar.
twr
Inlägg: 8921
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: SVT listar Sveriges farligaste järnvägsövergångar - många på SL-pendeln

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: söndag 21 januari 2024 22:34 Sveriges farligaste järnvägsövergångar
Är det någon som förstår den där kartan? Den verkar bara ha två lägen, antingen utzoomad eller inzoomad på Esplanaden i Sundbyberg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3069
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: SVT listar Sveriges farligaste järnvägsövergångar - många på SL-pendeln

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev: söndag 21 januari 2024 22:34 Sveriges farligaste järnvägsövergångar
SVT Nyheter skrev:I måndags omkom en lokförare efter att ha kolliderat med en lastbil utanför Uddevalla. Under förra året dog totalt nio personer i olyckor vid järnvägsövergångar. SVT Nyheter har kartlagt 111 övergångar som Trafikverket pekar ut som extra farliga – och som behöver åtgärdas akut.
Mälarbanan har fyra extra farliga övergångar mellan Stockholm och Spånga, men inga mellan Spånga och Västerås. Samtliga övergångar ska byggas bort i samband med det nya fyrspåret, när det nu blir klart.

Nynäsbanan har fyra extra farliga övergångar. Det finns lösa planer på att bygga bort några av dessa (t.ex. Fagersjö och Segersäng), men det går långsamt.

Ostkustbanan har inte längre någon extra farlig övergång i Stockholms län. För några år sedan stängdes en övergång vid Rosersberg. Däremot finns det en sådan övergång vid Knivsta och fyra sådana övergångar i Uppsala kommun. De flesta berör inte SL-pendeln. Flera av dessa håller också på att byggas bort.

Södertäljelinjen har en övergång vid Uttran som ej anses vara extra farlig. Däremot finns det ett antal sådana övergångar i Södertälje kommun för annan trafik.

SVT har relaterade artiklar om riskfaktorer samt hinderdetektorer som Trafikverket inte längre kan underhålla, vilket förvärrar problemet med dessa övergångar.

Övergångarna mellan Huvudsta och Spånga försvinner / blir planskilda när den pågående fyrspårsutbyggnaden är klar.
Att bygga om dem före dess är inte ekonomiskt försvarbart.

Vad gäller för att de ovan nämnda övergångarna ska anses farliga, eller rent av extra farliga? Är "farlig" högsta säkerhetsnivå för alla plankorsningar väg/järnväg?
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7480
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: SVT listar Sveriges farligaste järnvägsövergångar - många på SL-pendeln

Inlägg av Kantorn »

twr skrev: måndag 22 januari 2024 12:58
Enceladus skrev: söndag 21 januari 2024 22:34 Sveriges farligaste järnvägsövergångar
Är det någon som förstår den där kartan? Den verkar bara ha två lägen, antingen utzoomad eller inzoomad på Esplanaden i Sundbyberg.
Om man scrollar med mushjulet så kommer man också till den där korsningen i närheten av Uddevalla där en lastbil blev påkörd. Men sedan är det slut.
Professionell tyckare
Enceladus
Inlägg: 9943
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SVT listar Sveriges farligaste järnvägsövergångar - många på SL-pendeln

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: måndag 22 januari 2024 12:58 Är det någon som förstår den där kartan? Den verkar bara ha två lägen, antingen utzoomad eller inzoomad på Esplanaden i Sundbyberg.
Jag lyckades zooma in på webbsidans karta såväl på mobilen (använd två fingrar) som på datorn (ctrl + scroll).
Hechtwagen skrev: måndag 22 januari 2024 15:13 Övergångarna mellan Huvudsta och Spånga försvinner / blir planskilda när den pågående fyrspårsutbyggnaden är klar.
Att bygga om dem före dess är inte ekonomiskt försvarbart.

Vad gäller för att de ovan nämnda övergångarna ska anses farliga, eller rent av extra farliga? Är "farlig" högsta säkerhetsnivå för alla plankorsningar väg/järnväg?
Detta är en rimlig avvägning, förutsatt att fyrspåret på Mälarbanan faktiskt blir klart innan 2040. Annars kan tillfälliga åtgärder vara motiverade.

För Ostkustbanan är utvecklingen inte lika självskriven, bortsett från övergångarna i centrala Uppsala:

Trafikverket har av säkerhetsskäl stängt Slottsvägens korsning över Ostkustbanan, men arbetet med en vägplan för en ny planskild korsning har avbrutits. Plankorsningarna mellan järnvägen och S:t Persgatan respektive S:t Olofsgatan i centrala Uppsala byggs om detta år. Knivstavägens ombyggnad fimpades. Brobyvägens plankorsning vid Märsta väntar fortfarande på statlig finansiering. Den förra regeringen strök tyvärr projektet från Trafikverkets nationella plan.
4330
Inlägg: 165
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: SVT listar Sveriges farligaste järnvägsövergångar - många på SL-pendeln

Inlägg av 4330 »

Enceladus skrev: måndag 22 januari 2024 15:38
twr skrev: måndag 22 januari 2024 12:58 Är det någon som förstår den där kartan? Den verkar bara ha två lägen, antingen utzoomad eller inzoomad på Esplanaden i Sundbyberg.
Jag lyckades zooma in på webbsidans karta såväl på mobilen (använd två fingrar) som på datorn (ctrl + scroll).
Hechtwagen skrev: måndag 22 januari 2024 15:13 Övergångarna mellan Huvudsta och Spånga försvinner / blir planskilda när den pågående fyrspårsutbyggnaden är klar.
Att bygga om dem före dess är inte ekonomiskt försvarbart.

Vad gäller för att de ovan nämnda övergångarna ska anses farliga, eller rent av extra farliga? Är "farlig" högsta säkerhetsnivå för alla plankorsningar väg/järnväg?
Detta är en rimlig avvägning, förutsatt att fyrspåret på Mälarbanan faktiskt blir klart innan 2040. Annars kan tillfälliga åtgärder vara motiverade.

För Ostkustbanan är utvecklingen inte lika självskriven, bortsett från övergångarna i centrala Uppsala:

Trafikverket har av säkerhetsskäl stängt Slottsvägens korsning över Ostkustbanan, men arbetet med en vägplan för en ny planskild korsning har avbrutits. Plankorsningarna mellan järnvägen och S:t Persgatan respektive S:t Olofsgatan i centrala Uppsala byggs om detta år. Knivstavägens ombyggnad fimpades. Brobyvägens plankorsning vid Märsta väntar fortfarande på statlig finansiering. Den förra regeringen strök tyvärr projektet från Trafikverkets nationella plan.
För Uppsalas del är Vimpelgatan den som först behöver stängas eftersom det är den som ligger på sträckan Uppsala - Stockholm. I andra hand S:t Olof & S:t Per, i sista hand Börjegatan (struken ur Dalabanan-uppgraderingen).
Enceladus
Inlägg: 9943
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SVT listar Sveriges farligaste järnvägsövergångar - många på SL-pendeln

Inlägg av Enceladus »

4330 skrev: måndag 22 januari 2024 18:18 För Uppsalas del är Vimpelgatan den som först behöver stängas eftersom det är den som ligger på sträckan Uppsala - Stockholm. I andra hand S:t Olof & S:t Per, i sista hand Börjegatan (struken ur Dalabanan-uppgraderingen).
Järnvägskorsningen vid Vimpelgatan försvinner i samband med projekt Fyra spår Uppsala med planerad byggstart 2026 för delsträckan till söder Bergsbrunna:
Trafikverket skrev:Hänsyn kommer att tas till människors möjlighet att röra sig mellan de östra och västra delarna av Uppsala och minimera anläggningens barriäreffekt. Plankorsningarna vid Vimpelgatan och Bergsbrunna planeras att stängas i och med utbyggnaden. Under planläggningsprocessen kommer det att studeras hur dessa korsningar avses att ersättas. Lösningen planeras att tas fram i samråd med kommunen då det berör det kommunala vägnätet. I MKB:n kommer olycksrisker att studeras och åtgärder föreslås för att förhindra att olyckor sker.
(Delsträckan till söder Bergsbrunna blir ett äkta fyrspår, inte bara fyra spår, och det är praxis att fyrspår byggs utan plankorsningar, precis som på Mälarbanan.)

För närvarande planeras däremot inga utbyggnader norr om Uppsala: Regeringen har gett klartecken för byggstart för Uppsala planskilda korsningar (22 jan)
Enceladus
Inlägg: 9943
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SVT listar Sveriges farligaste järnvägsövergångar - många på SL-pendeln

Inlägg av Enceladus »

Snart stoppas bilar från att korsa järnvägen
Mitt i skrev:Många bilister har någon gång väntat framför järnvägsbommarna på Esplanaden.

Snart får de köa annorstädes i stället. Från och med den 31 januari tillåts endast fotgängare och cyklister korsa spåren.

Beslutet tas delvis av säkerhetsskäl; i en kartläggning av SVT klassades järnvägsövergången nyligen som en av Sveriges farligaste.
Järnvägskorsningen vid Esplanaden stängs av för biltrafik efter SVT:s uppmärksammade rapport - många år innan det nya fyrspåret blir klart.

Här är ett klipp som visar varför: Kaoset i farliga korsningen har pågått i 30 år
Joakim W
Inlägg: 470
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: SVT listar Sveriges farligaste järnvägsövergångar - många på SL-pendeln

Inlägg av Joakim W »

Intressant att Fagersta sticker ut. De flesta avvikelser verkar vara skrivna av lokaltågsklareraren som satt där. Sedan den försvann skrivs ytterst lite.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
4330
Inlägg: 165
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: SVT listar Sveriges farligaste järnvägsövergångar - många på SL-pendeln

Inlägg av 4330 »

Enceladus skrev: tisdag 23 januari 2024 1:53
4330 skrev: måndag 22 januari 2024 18:18 För Uppsalas del är Vimpelgatan den som först behöver stängas eftersom det är den som ligger på sträckan Uppsala - Stockholm. I andra hand S:t Olof & S:t Per, i sista hand Börjegatan (struken ur Dalabanan-uppgraderingen).
Järnvägskorsningen vid Vimpelgatan försvinner i samband med projekt Fyra spår Uppsala med planerad byggstart 2026 för delsträckan till söder Bergsbrunna:
Trafikverket skrev:Hänsyn kommer att tas till människors möjlighet att röra sig mellan de östra och västra delarna av Uppsala och minimera anläggningens barriäreffekt. Plankorsningarna vid Vimpelgatan och Bergsbrunna planeras att stängas i och med utbyggnaden. Under planläggningsprocessen kommer det att studeras hur dessa korsningar avses att ersättas. Lösningen planeras att tas fram i samråd med kommunen då det berör det kommunala vägnätet. I MKB:n kommer olycksrisker att studeras och åtgärder föreslås för att förhindra att olyckor sker.
Vimpelgatan kan dock stängas direkt, åtminstone för fordonstrafik (som man ser ut att göra i Sundberg snart).

Vimpelgatan ersätts i samband med fyrspårsbygget av att Kungsängsesplanaden förlängs och dras under järnvägen.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6249
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: SVT listar Sveriges farligaste järnvägsövergångar - många på SL-pendeln

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

SvT berättar om en incident i Göteborg, vid en av de plankorsningar som utpekats som olycksdrabbad i kartverktyget ovan:
Se tåget tvärnita – meter från bussen på spåret på Hisingen

Det är av allt att döma den här korsningen Övergång i Göteborg på väg Västra Magårdsvägen / Backavägen

Här är det helbom, och bussen har uppenbarligen hindrat en av bommarna från att fällas fullständigt. Det bör innebära att V-signalen för korsningen visar stopp mot tåget. Möjligen bidrog detta till att lokföraren kunde få stopp på tåget innan sammanstötning. Om man V-försignalerar på en sådan här sträcka vet jag förstås inte.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9943
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SVT listar Sveriges farligaste järnvägsövergångar - många på SL-pendeln

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 31 januari 2024 7:33 Här är det helbom, och bussen har uppenbarligen hindrat en av bommarna från att fällas fullständigt. Det bör innebära att V-signalen för korsningen visar stopp mot tåget. Möjligen bidrog detta till att lokföraren kunde få stopp på tåget innan sammanstötning. Om man V-försignalerar på en sådan här sträcka vet jag förstås inte.
Trafikverket: Farliga järnvägsövergången på Hisingen ska bort
SVT Nyheter skrev:Det var mindre än tre år sedan som en liknande incident skedde inte långt därifrån och ett tåg kolliderade med en gasbuss som hade fastnat på en järnvägsövergång.

– De här korsningarna ligger så illa till att det är mycket vägar runtomkring. 2026 ska vi börja bygga om helt och hållet, sen får vi se hur fort det går, säger Bengt Olsson.
Trafikverket vill bygga bort järnvägsövergången under de kommande åren. Med facit i hand duger inte helbomsanläggningen för ändamålet.
daniel_s
Inlägg: 14176
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SVT listar Sveriges farligaste järnvägsövergångar - många på SL-pendeln

Inlägg av daniel_s »

Med facit i hand duger ingenting till någonting när det just har inträffat en olycka, så det är ju inte ett argument för någonting. Sen kan man ju fråga sig om det verkligen är rätt av Trafikverket att hela tiden invänta nästa teknikgeneration eller om de kanske ändå skulle ta och installera det som finns att välja på idag som naturligtvis fungerar alldeles utmärkt tillräckligt bra oavsett vad verket påstår.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6249
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: SVT listar Sveriges farligaste järnvägsövergångar - många på SL-pendeln

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: torsdag 01 februari 2024 13:59
dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 31 januari 2024 7:33 Här är det helbom, och bussen har uppenbarligen hindrat en av bommarna från att fällas fullständigt. Det bör innebära att V-signalen för korsningen visar stopp mot tåget. Möjligen bidrog detta till att lokföraren kunde få stopp på tåget innan sammanstötning. Om man V-försignalerar på en sådan här sträcka vet jag förstås inte.
Trafikverket: Farliga järnvägsövergången på Hisingen ska bort
SVT Nyheter skrev:Det var mindre än tre år sedan som en liknande incident skedde inte långt därifrån och ett tåg kolliderade med en gasbuss som hade fastnat på en järnvägsövergång.

– De här korsningarna ligger så illa till att det är mycket vägar runtomkring. 2026 ska vi börja bygga om helt och hållet, sen får vi se hur fort det går, säger Bengt Olsson.
Trafikverket vill bygga bort järnvägsövergången under de kommande åren. Med facit i hand duger inte helbomsanläggningen för ändamålet.
Det där är ju bara näsvisheter. Södra Bohusbanan behöver en hel del upprustning, vilket varit känt i flera år:
https://www.trafikverket.se/vara-projek ... o-station/

Jag har f.ö. inte uttalat mig om vilka behov som finns vid den aktuella plankorsningen, bara beskrivit den den aktuella vägskyddsanläggningen och hur den kan tänkas ha fungerat under händelseförloppet.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9943
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SVT listar Sveriges farligaste järnvägsövergångar - många på SL-pendeln

Inlägg av Enceladus »

Tre nya tunnlar ska minska tågförseningarna
SVT Nyheter skrev:Bland problemen som drabbat sträckan Uppsala-Stockholm nämns signalfel, fordonsbrist och brist på lokförare. Men det finns även ett annat problem som orsakar flera störningar i tågtrafiken: Spårspring. Det vill säga att obehöriga tar sig in på spårområdet.

Lösningen handlar bland annat om en miljardinvestering i tre tunnlar i stället för plankorsningar vid spåret genom Uppsala.

Tunnlarna planeras vara klara 2028 och utöver det uppger Trafikverket även att fyrspåret, som ska stå klart 2034, kommer att hjälpa kontinuiteten på sträckan.
Uppsala C sägs vara den stationen som totalt sett har näst flest anmälda personolyckor, tillbud och avvikelser. Tre planskilda korsningar ska lösa problemen.
4330 skrev: måndag 22 januari 2024 18:18 För Uppsalas del är Vimpelgatan den som först behöver stängas eftersom det är den som ligger på sträckan Uppsala - Stockholm. I andra hand S:t Olof & S:t Per, i sista hand Börjegatan (struken ur Dalabanan-uppgraderingen).
Det är just Vimpelgatan, S:t Olofsgatan och S:t Persgatan som nämns i nyhetsklippet ovan.
4330
Inlägg: 165
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: SVT listar Sveriges farligaste järnvägsövergångar - många på SL-pendeln

Inlägg av 4330 »

Enceladus skrev: torsdag 08 februari 2024 12:13 Tre nya tunnlar ska minska tågförseningarna
SVT Nyheter skrev:Bland problemen som drabbat sträckan Uppsala-Stockholm nämns signalfel, fordonsbrist och brist på lokförare. Men det finns även ett annat problem som orsakar flera störningar i tågtrafiken: Spårspring. Det vill säga att obehöriga tar sig in på spårområdet.

Lösningen handlar bland annat om en miljardinvestering i tre tunnlar i stället för plankorsningar vid spåret genom Uppsala.

Tunnlarna planeras vara klara 2028 och utöver det uppger Trafikverket även att fyrspåret, som ska stå klart 2034, kommer att hjälpa kontinuiteten på sträckan.
Uppsala C sägs vara den stationen som totalt sett har näst flest anmälda personolyckor, tillbud och avvikelser. Tre planskilda korsningar ska lösa problemen.
4330 skrev: måndag 22 januari 2024 18:18 För Uppsalas del är Vimpelgatan den som först behöver stängas eftersom det är den som ligger på sträckan Uppsala - Stockholm. I andra hand S:t Olof & S:t Per, i sista hand Börjegatan (struken ur Dalabanan-uppgraderingen).
Det är just Vimpelgatan, S:t Olofsgatan och S:t Persgatan som nämns i nyhetsklippet ovan.
Fullt rimligt. Vimpelgatan kan stängas direkt.
Skriv svar