Mälarbanan har fyra extra farliga övergångar mellan Stockholm och Spånga, men inga mellan Spånga och Västerås. Samtliga övergångar ska byggas bort i samband med det nya fyrspåret, när det nu blir klart.SVT Nyheter skrev:I måndags omkom en lokförare efter att ha kolliderat med en lastbil utanför Uddevalla. Under förra året dog totalt nio personer i olyckor vid järnvägsövergångar. SVT Nyheter har kartlagt 111 övergångar som Trafikverket pekar ut som extra farliga – och som behöver åtgärdas akut.
Nynäsbanan har fyra extra farliga övergångar. Det finns lösa planer på att bygga bort några av dessa (t.ex. Fagersjö och Segersäng), men det går långsamt.
Ostkustbanan har inte längre någon extra farlig övergång i Stockholms län. För några år sedan stängdes en övergång vid Rosersberg. Däremot finns det en sådan övergång vid Knivsta och fyra sådana övergångar i Uppsala kommun. De flesta berör inte SL-pendeln. Flera av dessa håller också på att byggas bort.
Södertäljelinjen har en övergång vid Uttran som ej anses vara extra farlig. Däremot finns det ett antal sådana övergångar i Södertälje kommun för annan trafik.
SVT har relaterade artiklar om riskfaktorer samt hinderdetektorer som Trafikverket inte längre kan underhålla, vilket förvärrar problemet med dessa övergångar.