Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
DN skrev:Vid årsskiftet höjs priset på SL:s månadskort med 50 kronor: från 970 till 1 020. Samtidigt ökar kostnaden för en enkelbiljett med 3 kronor. Och året därpå blir månadskortet ytterligare 40 kronor dyrare.
[...]
Då kommer en avgiftshöjning inte på fråga, eftersom en prisökning med 10 procent generellt leder till ett minskat kollektivtrafikresande med 4 procent. En utveckling som går rakt emot målsättningen.
[...]
Vid det senaste årsskiftet blev det inte bara dyrare att åka buss på många håll i landet. Det blev dessutom billigare att köra bil när skatten på bensin och diesel sänktes, vilket kommer att ske även på nyårsdagen 2024. Då krymper också reduktionsplikten, som hittills har varit det viktigaste styrmedlet för att Sverige ska nå klimatmålet till 2030: att minska utsläppen av växthusgaser från inrikes transporter med minst 70 procent jämfört med 2010.
Vidare har regeringen omfördelat pengar från järnvägsunderhåll till väg, slopat bonusen för miljöbilar nästan över en natt och dragit tillbaka förändringen av reseavdraget, där det nya skulle ha gynnat kollektivtrafikresenärer.
I Sverige ökar kostnaden för att åka kollektivt betydligt snabbare än priset på bensin. I resten av Europa är det tvärtom. Gäller klimatmålet fortfarande?
At prisen på billetter øker mer enn prisen på bensin er en trend som har vært i flere tiår. Da jeg begynte å kjøre bil kostet bensinen like mye som en sporvognsbillett. Selv med dagens høye bensinpriser koster billetten dobbelt så mye. Kun enkelte steder med høy subsidiegrad har billetter holdt følge med bensinprisene.
Nils Carl Aspenberg skrev: ↑onsdag 11 oktober 2023 14:09
At prisen på billetter øker mer enn prisen på bensin er en trend som har vært i flere tiår. Da jeg begynte å kjøre bil kostet bensinen like mye som en sporvognsbillett. Selv med dagens høye bensinpriser koster billetten dobbelt så mye. Kun enkelte steder med høy subsidiegrad har billetter holdt følge med bensinprisene.
Lägg även till det att bilarna blir bränslesnålare år för år.
Det vet jeg ikke. På 1960-tallet veide bilene som Ford Cortina og lignende 700 kg. Nå veier de 1,5 tonn. Tesla 2,5 tonn. De bruker mindre drivstoff pr. kg bil, men likevel ikke spå mye mindre for en kjørt km.
DN skrev:Vid årsskiftet höjs priset på SL:s månadskort med 50 kronor: från 970 till 1 020. Samtidigt ökar kostnaden för en enkelbiljett med 3 kronor. Och året därpå blir månadskortet ytterligare 40 kronor dyrare.
[...]
Då kommer en avgiftshöjning inte på fråga, eftersom en prisökning med 10 procent generellt leder till ett minskat kollektivtrafikresande med 4 procent. En utveckling som går rakt emot målsättningen.
[...]
Vid det senaste årsskiftet blev det inte bara dyrare att åka buss på många håll i landet. Det blev dessutom billigare att köra bil när skatten på bensin och diesel sänktes, vilket kommer att ske även på nyårsdagen 2024. Då krymper också reduktionsplikten, som hittills har varit det viktigaste styrmedlet för att Sverige ska nå klimatmålet till 2030: att minska utsläppen av växthusgaser från inrikes transporter med minst 70 procent jämfört med 2010.
Vidare har regeringen omfördelat pengar från järnvägsunderhåll till väg, slopat bonusen för miljöbilar nästan över en natt och dragit tillbaka förändringen av reseavdraget, där det nya skulle ha gynnat kollektivtrafikresenärer.
I Sverige ökar kostnaden för att åka kollektivt betydligt snabbare än priset på bensin. I resten av Europa är det tvärtom. Gäller klimatmålet fortfarande?
Jag har svårt att inse det ansvarslösa i att man höjer priserna på kollektivtrafik. På det viset ser man ju till att det finns kostnadstäckning så att trafiken kan fortsätta drivas.
Om nu något skulle vara ansvarslöst, så är det väl att välja operatörer från Asien som bara är här för att skaffa sig makt och stora vinster.
Dagens Infrastruktur skrev:Stockholm har den tredje dyraste kollektivtrafiken i Europa och efter årsskiftet höjs priset på SL-kortet till över tusenlappen. Samtidigt visar en Novus-undersökning från White Arkitekter att 41 procent av stockholmarna skulle utnyttja kollektivtrafiken mer om biljettpriserna vore lägre. Och var tredje stockholmare som idag tar bilen till jobbet kan tänka sig att byta ut den mot andra färdmedel.
[...]
Topplista: Detta skulle få fler stockholmare att välja kollektivtrafiken
1. Lägre biljettpriser, 41 %
2. Fler avgångar, 22 %
3. Mindre trängsel, 22 %
4. Färre förseningar, 20 %
5. Smidigare byten, 19 %
Höga biljettpriser, få avgångar samt stor trängsel är de faktorer som mest får stockholmare att välja bort kollektivtrafiken. Ändå gör regionen tvärtom.
Att Stockholm skulle ha den tredje dyraste kollektivtrafiken i Europa är ju en direkt lögn, det är inte ens den tredje dyraste i Svealand (möjligen en av de tre billigaste däremot).
daniel_s skrev: ↑onsdag 22 november 2023 13:04
Att Stockholm skulle ha den tredje dyraste kollektivtrafiken i Europa är ju en direkt lögn, det är inte ens den tredje dyraste i Svealand (möjligen en av de tre billigaste däremot).
Vilka tre regioner har högre biljettpriser än Stockholm? I Sörmland kostar ett månadskort 630 kr för en zon och 1 000 kr för hela länet. I Västmanland kostar ett månadskort 655 kr för en kommun och 1 140 kr för hela länet. I Uppland kostar ett månadskort 470 kr för en tätort och 1 000 kr för hela länet. Alla dessa hade varit billigare med enhetstaxa än Stockholms 970 kr. Att Stockholms enhetstaxa maskerar det höga genomsnittspriset är en annan femma...
Den 22 januari tar UL bort zonerna, inklusive tätortsbiljetten. Istället kopieras SL:s 75-minutersbiljett som får priset 39 kr. Hos SL kostar den 42 kr nästa år.
Alla de där regionerna har dyrare periodbiljetter och sämre trafikutbud än vi har!
Zon- och kommunbiljetter är helt irrelevanta för jämförelsen, nyttan av sådant är väl dessutom nära noll med den finmaskiga kommunindelning som vi har i det här länet?!?
daniel_s skrev: ↑onsdag 22 november 2023 14:12
Alla de där regionerna har dyrare periodbiljetter och sämre trafikutbud än vi har!
Zon- och kommunbiljetter är helt irrelevanta för jämförelsen, nyttan av sådant är väl dessutom nära noll med den finmaskiga kommunindelning som vi har i det här länet?!?
Jag håller med om att Stockholms enhetstaxa är en briljant idé, men faktum är att övriga regioner hade kunnat införa en ännu billigare enhetstaxa utan att ändra kollektivtrafikens utbud eller kostnadstäckningsgrad. Enhetstaxan maskerar de höga biljettpriser som Stockholms resenärer faktiskt betalar!
Sveriges Radio skrev:SL höjer biljettpriserna igen men i Helsingfors gör man tvärt om och sänker priserna.
Detta trots att månadskortet redan är flera hundralappar billigare än i Stockholm.
Sverige tappar sannolikt ännu mer i nästa rankning. De flesta städer i Europa verkar sänka priserna för att locka fler resenärer. I Sverige blir dieseln billigare.
Sveriges Radio skrev:SL höjer biljettpriserna igen men i Helsingfors gör man tvärt om och sänker priserna.
Detta trots att månadskortet redan är flera hundralappar billigare än i Stockholm.
Sverige tappar sannolikt ännu mer i nästa rankning. De flesta städer i Europa verkar sänka priserna för att locka fler resenärer. I Sverige blir dieseln billigare.
Billigare diesel bör ge billigare transporter, vilket i sin tur kan hjälpa minska inflationen.
Aftonbladet skrev:Regeringen valde till exempel att inte införa färdmedelsneutralt reseavdrag förra året, och har satsat skattemedel på sänkning av bensinskatten.
[...]
”Alldeles för dyrt med kollektivtrafik. Billigare att åka bil. Även om man räknar med försäkring, skatt och drivmedel så är busskortet dyrare både i pengar och tid. På sommarn så är busstiderna hemska.”
[...]
Asif, 15 år, sätter fingret på hur grundläggande vardagsmobiliteten är för att kunna ta del av hela staden, när han förklarar hur sommarbusskortet för ett par år sedan möjliggjorde att han och hans kompisar kunde ta sig utanför sitt bostadsområde, och upptäcka andra platser i staden. När sommarbusskortet sedan togs bort, har han bara varit i sitt eget bostadsområde:
Billigare diesel innebär också att kollektivtrafiken i många fall blir billigare än bilen. Samtidigt har ungdomar i utsatta områden inte råd att vidga sina vyer...
Enceladus skrev: ↑onsdag 11 oktober 2023 13:45
I Sverige ökar kostnaden för att åka kollektivt betydligt snabbare än priset på bensin. I resten av Europa är det tvärtom. Gäller klimatmålet fortfarande?
Hur många stockholmare kommer skippa SL och börja köra bil till jobbet istället på grund av höjt pris? Tror att det är fler som kommer gå över till cykel istället och det är bra både för miljö och folkhälsan.