Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2054
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!

Inlägg av ADDE »

Odd skrev: söndag 14 januari 2024 10:35
Enceladus skrev: söndag 14 januari 2024 1:09 ...
Förutsättningarna har dock förändrats. Nu finns det en bana som kan förlängas till "Bromma parkstad" och en annan bana som kan förlängas till Tyresö.
Vad är "Bromma Parkstad? Ännu ett av dessa korkade metanamn på gamla stadsdelar? Vad skiljer det från "Brommastaden" som ju är samma ställe? Att ge en stadsdel epitetet "stad" eller "staden" var löjeväckande redan för tio år sedan, och det är fortfarande löjeväckande! Det är dags att slopa dessa namn nu.

Vad är det för fel på "Riksby" som stadsdelen ju heter?

Och jag behöver väl inte påpeka det uppenbara, det finns redan en "bana" till Riksby, Tvärbanan! Bygg vidare på den och jag lovar att kostnaderna blir en bråkdel jämfört med tunnelbana.
Vasastan, Birkastan...

Dessa löjeväckande namn har nog funnits betydligt längre än bara 10 år... :D

Dock hade jag velat se ett namnbyte på Hagastaden till Hagastan för att ha passat bättre in med de intilliggande områderna.
twr
Inlägg: 8922
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!

Inlägg av twr »

ADDE skrev: söndag 14 januari 2024 19:29
Odd skrev: söndag 14 januari 2024 10:35
Enceladus skrev: söndag 14 januari 2024 1:09 ...
Förutsättningarna har dock förändrats. Nu finns det en bana som kan förlängas till "Bromma parkstad" och en annan bana som kan förlängas till Tyresö.
Vad är "Bromma Parkstad? Ännu ett av dessa korkade metanamn på gamla stadsdelar? Vad skiljer det från "Brommastaden" som ju är samma ställe? Att ge en stadsdel epitetet "stad" eller "staden" var löjeväckande redan för tio år sedan, och det är fortfarande löjeväckande! Det är dags att slopa dessa namn nu.

Vad är det för fel på "Riksby" som stadsdelen ju heter?

Och jag behöver väl inte påpeka det uppenbara, det finns redan en "bana" till Riksby, Tvärbanan! Bygg vidare på den och jag lovar att kostnaderna blir en bråkdel jämfört med tunnelbana.
Vasastan, Birkastan...

Dessa löjeväckande namn har nog funnits betydligt längre än bara 10 år... :D

Dock hade jag velat se ett namnbyte på Hagastaden till Hagastan för att ha passat bättre in med de intilliggande områderna.
För det första heter det Vasastaden officiellt. För det andra är det fritt fram att skriva Hagastan likaväl som man kan skriva Vasastan.

Det enda officiella namn som stavas stan och inte staden är Gamla stan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s
Inlägg: 14180
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!

Inlägg av daniel_s »

Var någonstans heter det ”Vasastaden” officiellt? Bodde där i 22 år men minns inte att jag sett den stavningen en enda gång. Till och med i breven från staden stod det ”Vasastan” och jag har nog ett boendeparkeringstillstånd för den stadsdelen nånstans.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6266
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

twr skrev: söndag 14 januari 2024 20:07
För det första heter det Vasastaden officiellt. För det andra är det fritt fram att skriva Hagastan likaväl som man kan skriva Vasastan.

Det enda officiella namn som stavas stan och inte staden är Gamla stan.
https://vaxer.stockholm/omraden/norra-i ... elsomrade/
https://vaxer.stockholm/omraden/norra-i ... /vasastan/

Benämningarna verkar inte överdrivet konsekventa:
https://start.stockholm/om-stockholms-s ... nerstaden/
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2054
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!

Inlägg av ADDE »

Wikipedia kallar stadsdelen för "Vasastaden" så det kan nog gälla.

Även det informella området jag nämnde tidigare heter tydligen "Birkastaden".

Man lär sig något nytt varje dag. :D
twr
Inlägg: 8922
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!

Inlägg av twr »

daniel_s skrev: söndag 14 januari 2024 20:13 Var någonstans heter det ”Vasastaden” officiellt? Bodde där i 22 år men minns inte att jag sett den stavningen en enda gång. Till och med i breven från staden stod det ”Vasastan” och jag har nog ett boendeparkeringstillstånd för den stadsdelen nånstans.
Stockholms stad har 101 stadsdelar om jag minns rätt. En av dem heter Vasastaden, sedan 1926, förut var det en del av Norrmalm. Sen används säkert den informella formen Vasastan i många sammanhang.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6266
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

ADDE skrev: söndag 14 januari 2024 22:01 Wikipedia kallar stadsdelen för "Vasastaden" så det kan nog gälla.

Även det informella området jag nämnde tidigare heter tydligen "Birkastaden".

Man lär sig något nytt varje dag. :D
Wikipedia är väl knappast någon självständigt auktoritet i detta fall. Som jag redan visar vet inte ens Stockholms stad själva riktigt vilken benämning som ska användas. Det är väl som i Region Stockholm, den högra handen vet inte vad den vänstra gör (jmfr. Lilla Lidingöbron).

Wikipediatexten är lätt förvirrad
Dock skulle det dröja många år, ända fram till år 1933, innan stadsdelen Vasastaden fick sitt officiella namn. Den 18 november 1926 överlämnades ett nytt namnförslag och förslag till uppdelning av Norrmalm till Stadsfullmäktige. Namnet Vasastaden fastställdes av Överståthållarämbetet den 23 december år 1926 men dock fanns planen på stadsindelning och stadsdelsnamn redan år 1905.[6] Nu fick Vasastaden sitt namn och användes ännu mer av människor trots att stadsdelen länge hade kallats för just Vasastaden.[3] Eftersom Vasastaden sitter ihop med delar av Norrmalm och Östermalm
Referensen [6.] ovan är tegelstenen Stockholms Gatunamn, en bok om ständigt kommer ut i nya upplagor och som inte bör saknas i något burget hem. Påståendet om år 1933 saknas dock i denna.

Länkarna till Stadsmuseets benämningar i wikipedia-artikelns referenser är i alla händelser döda länkar. Däremot kan man leta upp dem själv
https://stockholmskallan.stockholm.se/post/7191
https://stockholmskallan.stockholm.se/post/9361
https://stockholmskallan.stockholm.se/post/7207
men jag aktar mig numera noga för att försöka ge mig på att redigera i wikipedia

Diskussionen här är en mild västanfläkt jämfört med wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Diskussio ... 3%A4ttning
Den kan man läsa, om man vill, men med fördel också låta bli.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den söndag 14 januari 2024 23:29, redigerad totalt 6 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6266
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

twr skrev: söndag 14 januari 2024 22:26
daniel_s skrev: söndag 14 januari 2024 20:13 Var någonstans heter det ”Vasastaden” officiellt? Bodde där i 22 år men minns inte att jag sett den stavningen en enda gång. Till och med i breven från staden stod det ”Vasastan” och jag har nog ett boendeparkeringstillstånd för den stadsdelen nånstans.
Stockholms stad har 101 stadsdelar om jag minns rätt. En av dem heter Vasastaden, sedan 1926, förut var det en del av Norrmalm. Sen används säkert den informella formen Vasastan i många sammanhang.
Norrmalm var ett eget stadsdelsområde och en egen stadsdelsförvaltning fram till förra året, då det lades samman med Östermalm och blev det som nu kallas Norra innerstaden: https://start.stockholm/aktuellt/nyhete ... nerstaden/

Komplicerat, va?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2054
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!

Inlägg av ADDE »

dr Cassandra Nojdh skrev: söndag 14 januari 2024 22:41
twr skrev: söndag 14 januari 2024 22:26
daniel_s skrev: söndag 14 januari 2024 20:13 Var någonstans heter det ”Vasastaden” officiellt? Bodde där i 22 år men minns inte att jag sett den stavningen en enda gång. Till och med i breven från staden stod det ”Vasastan” och jag har nog ett boendeparkeringstillstånd för den stadsdelen nånstans.
Stockholms stad har 101 stadsdelar om jag minns rätt. En av dem heter Vasastaden, sedan 1926, förut var det en del av Norrmalm. Sen används säkert den informella formen Vasastan i många sammanhang.
Norrmalm var ett eget stadsdelsområde och en egen stadsdelsförvaltning fram till förra året, då det lades samman med Östermalm och blev det som nu kallas Norra innerstaden: https://start.stockholm/aktuellt/nyhete ... nerstaden/

Komplicerat, va?
Inte bara det. Enligt Denna sida så är även Vasastaden en del av Norra innerstaden. (jag var rätt säker på att Vasastaden hade en egen stadsdelsförvaltning men jag kanske har fel...)
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6266
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

När stadsdelsnämndsreformen genomfördes på 1990-talet lades de gamla stadsdelarna samman i ett antal stadsdelsområden (eftersom de gamla stadsdelarna var för små enheter för att bära upp en egen organisation), ledda av en politiskt tillsatt stadsdelsnämnd och administrerad av en stadsdelsförvaltning.

Det som var komplicerat ovan var att det, innan Norra Innerstadens stadsdelsområde tillskapades, fanns både en stadsdel och ett stadsdelsområde som hette Norrmalm. Den där stadsdelen som börjar på V ingick i Norrmalms stadsdelsområde (men inte i stadsdelen Norrmalm), innan sammanläggningen med Östermalms stadsdelsområde 2023.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
twr
Inlägg: 8922
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!

Inlägg av twr »

dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 15 januari 2024 8:52 När stadsdelsnämndsreformen genomfördes på 1990-talet lades de gamla stadsdelarna samman i ett antal stadsdelsområden (eftersom de gamla stadsdelarna var för små enheter för att bära upp en egen organisation), ledda av en politiskt tillsatt stadsdelsnämnd och administrerad av en stadsdelsförvaltning.

Det som var komplicerat ovan var att det, innan Norra Innerstadens stadsdelsområde tillskapades, fanns både en stadsdel och ett stadsdelsområde som hette Norrmalm. Den där stadsdelen som börjar på V ingick i Norrmalms stadsdelsområde (men inte i stadsdelen Norrmalm), innan sammanläggningen med Östermalms stadsdelsområde 2023.
Stadsdelarna finns kvar precis som vanligt. Stadsdelsområdena kom 1997. De fick ett olyckligt namn, det hade varit bättre om de kallades distrikt eller något annat, så hade mycket förvirring kunnat undvikas.

Man kanske kan jämföra lite med länen. Ingen skulle säga att Enköping ligger i Uppsala, däremot tillhör det Uppsala län. På samma sätt tillhör Gamla stan Södermalms stadsdelsområde, men det är definitivt inte Södermalm.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6484
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!

Inlägg av Odd »

ADDE skrev: söndag 14 januari 2024 19:29 ...
Vasastan, Birkastan...

Dessa löjeväckande namn har nog funnits betydligt längre än bara 10 år... :D

Dock hade jag velat se ett namnbyte på Hagastaden till Hagastan för att ha passat bättre in med de intilliggande områderna.
Och därtill Hässelby Villastad. Men dessa utgör en mycket liten del av stadsdelarna i Stockholm, och ännu mindre del om man tar med kranskommunerna. Hur många andra finns det som är gamla (förutom Gamla Stan, men det är ju ett specialfall som finns i många städer)?
Genius on call
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1455
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!

Inlägg av Kristofer »

Odd skrev: måndag 15 januari 2024 13:17 Hur många andra finns det som är gamla (förutom Gamla Stan, men det är ju ett specialfall som finns i många städer)?
Enskede. Gamla Enskede, alltså.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
tuc
Inlägg: 72
Blev medlem: lördag 03 november 2007 10:46

Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!

Inlägg av tuc »

daniel_s skrev: söndag 14 januari 2024 20:13 Var någonstans heter det ”Vasastaden” officiellt? Bodde där i 22 år men minns inte att jag sett den stavningen en enda gång. Till och med i breven från staden stod det ”Vasastan” och jag har nog ett boendeparkeringstillstånd för den stadsdelen nånstans.
Hos Lantmäteriet:
Capture.JPG
Capture.JPG (161.58 KiB) Visad 589 gånger
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3022
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!

Inlägg av Stefan Widén »

dr Cassandra Nojdh skrev: söndag 14 januari 2024 22:41
twr skrev: söndag 14 januari 2024 22:26
daniel_s skrev: söndag 14 januari 2024 20:13 Var någonstans heter det ”Vasastaden” officiellt? Bodde där i 22 år men minns inte att jag sett den stavningen en enda gång. Till och med i breven från staden stod det ”Vasastan” och jag har nog ett boendeparkeringstillstånd för den stadsdelen nånstans.
Stockholms stad har 101 stadsdelar om jag minns rätt. En av dem heter Vasastaden, sedan 1926, förut var det en del av Norrmalm. Sen används säkert den informella formen Vasastan i många sammanhang.
Norrmalm var ett eget stadsdelsområde och en egen stadsdelsförvaltning fram till förra året, då det lades samman med Östermalm och blev det som nu kallas Norra innerstaden: https://start.stockholm/aktuellt/nyhete ... nerstaden/

Komplicerat, va?
Måste säga att även jag missat att de slagit ihop, men då blir det lättare att bara ha en stadsdel och Kdf att tampas med när det gäller SpvC
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!

Inlägg av BSB101 »

Hechtwagen skrev: lördag 13 januari 2024 10:26 Där är vi överens! En miljard blev sju.
Hur kommer det gå med slutnotan för den nu pågående tunnelbaneutbyggnaden?

Fast står det Skanska på byggplanken så bryr jag mig inte om fördyringarna för där har jag aktier.

Sedan kan man ju fråga sig varför projekten så ofta blir avsevärt dyrare än utlovat.
Gällande Slussen så beror det till stor del på undermåliga handlingar.
Användarens profilbild
Lemanic
Inlägg: 121
Blev medlem: lördag 05 mars 2011 0:18

Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!

Inlägg av Lemanic »

Nu behöver vi kartor över de tänkta dragningarna. När kommer dem?
twr
Inlägg: 8922
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!

Inlägg av twr »

Lemanic skrev: måndag 15 januari 2024 23:42 Nu behöver vi kartor över de tänkta dragningarna. När kommer dem?
Det är än så länge bara en behovsanalys, det finns inga tänkta dragningar. Det är nästa steg (eller kanske nästnästa) i utredningen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9971
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: måndag 19 juni 2023 15:00 Huddinge har fått ett nytt styre med en mer ambitiös trafikpolitik. Ekvationen går dock inte ihop. Nya Flempan ska bli "större än Arenastaden", och nu även utan bilar. Men Arenastaden har bilar - och snart också tunnelbana. Vem kommer att välja Flempan framför Arenastaden? Det förra styret insåg att områden utan tunnelbana behöver bilar för att bli attraktiva - Tvärförbindelse Södertörn är i princip skräddarsydd för Flempan. Hinner Flempan få tunnelbana i tid?
Friends blir Strawberry Arena – Stordalen sponsrar
Fastighetsvärlden skrev:– Det nya namnet, Strawberry Arena, symboliserar upplevelser och mångfald. Detta blir en arena med plats för energi, mod och begeistring. Här ska de bästa konserterna vara, här ska fotbollsfans jubla och gråta och här ska det finnas plats för alla. Strawberry vill fortsätta skapa en plats för de största mötena, upplevelserna och ögonblicken i Sverige och Norden tillsammans med Stockholm Live. Vi är otroligt stolta över att arenan får namnet Strawberry Arena, säger Petter Stordalen, ägare och grundare av Strawberry.

Namnet Strawberry kommer från den jordgubbsfilosofi som Stordalen följt sedan han var jordgubbsförsäljare åt sin far. Den unge Petter tyckte han fick sälja sämre jordgubbar än konkurrenterna – och fick efter klagomål svar från sin far: ”Sälj de jordgubbar du har, för det är de enda du har att sälja”. Därefter har Stordalen inom sin koncern spridit budskapet som typ innebär ”gör det bästa av situationen”.
Är det kanske dags att damma av planerna på att förlänga gröna linjen från "Jordgubbsstaden" till Hallonbergen? Spår finns mellan Hallonbergen och Rinkeby.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3076
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!

Inlägg av Hechtwagen »

"För det första heter det Vasastaden officiellt. För det andra är det fritt fram att skriva Hagastan likaväl som man kan skriva Vasastan.

Det enda officiella namn som stavas stan och inte staden är Gamla stan."

Då borde kommunen sluta att konsekvent skriva Vasastan på sin hemsida!
Skriv svar