Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!
Det är klart som korvspad att alla vill ha tunnelbana - men så sent kommer man inte in till stan. Men det är en bedömningsfråga. Det tycks skilja typ en halvtimme. Att den halvtimmen avgör att pendeltåget "inte fungerar" är en märklig syn på saken.
Professionell tyckare
Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!
Då är du inte rätt person att uttala dig om saken. Det finns knappast någon som åker med pendeltågen varje dag som tycker att de fungerar acceptabelt. Snarare har det varit återkommande strul i princip ända sedan början - blandat med perioder då de har fungerat bättre.Kantorn skrev: ↑tisdag 09 maj 2023 11:18 Jag har åkt pendeltåg till Solna vid ett flertal - om än inte så jättemånga - gånger. Det har varenda gång fungerat klanderfritt. Det kan vara så att den stora vida världen har en definition på fungerande och Enceladus har en annan. Ibland tror jag att Enceladus har en tendens att skjuta myggor med kanon.
Pendeltågens utbud om de går som de ska är inte problemet, i alla fall inte i Solna.
Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!
Det kan bli bilfritt i framtidens Flempan
Huddinge har fått ett nytt styre med en mer ambitiös trafikpolitik. Ekvationen går dock inte ihop. Nya Flempan ska bli "större än Arenastaden", och nu även utan bilar. Men Arenastaden har bilar - och snart också tunnelbana. Vem kommer att välja Flempan framför Arenastaden? Det förra styret insåg att områden utan tunnelbana behöver bilar för att bli attraktiva - Tvärförbindelse Södertörn är i princip skräddarsydd för Flempan. Hinner Flempan få tunnelbana i tid?Mitt i skrev:Inför utvecklingen av Flemingsbergsdalen har kommunen tagit fram ett mobilitets- och parkeringsprogram. Målet är att alla resor ska vara fossilfria 2050. Framkomligheten för bil ska nedprioriteras till förmån för gång, cykel och kollektivtrafik, står det i programmet.
Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!
Det faktum att Fleminsgberg ligger långt söder om stan och långt från andra arbetsplatskluster och Arlanda är nog tillräckligt svar på den frågan. Oavsett hur trafiksituationen ser ut kommer Flemingsberg ha svårt att konkurrera.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!
Det tar ungefär lika lång tid att åka till Flemingsberg med regionaltåg som till Solna med pendeltåg. Infrastrukturen finns, men trafikeringen sätter käppar i hjulet. Med genomgående, jämn och avbrottsfri trafik samt en gemensam taxa så hade Flemingsberg haft goda förutsättningar att konkurrera.
Tyvärr är planeringen av kollektivtrafiken extremt innerstadsfixerad i Region Stockholm. I periferin antas alla som kan åka bil göra det, vilket visserligen stämmer, men det är ju ett cirkelresonemang. I denna verklighet kan Förbifart Stockholm och Tvärförbindelse Södertörn möjliggöra ett bilcentrerat Flemingsberg som lockar välmående människor söder om stan. Problemet är dock att bilcentrerade stadsdelar är inte hållbara. Därav dilemmat.
Det bästa skulle nog vara att avskaffa regionerna. Det är väl uppenbart att Region Stockholm har noll intresse för en attraktiv regionaltågstrafik. I riksdagen finns det många representanter från södra Sverige som vet hur regionaltåg ska fungera utan att göra det hela till ett marknadsliberalt experiment.
Tillbaka till verkligheten: Tunnelbana till Flemingsberg skulle åtgärda en del av de trafikala bristerna utan att stöta på patrull i Region Stockholm.
Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!
Intressant att argumentet att om inte alla kan få ska ingen få även kommer upp i denna tråd.
Finns det kapacitet på aktuell pendeltågslinje för en ny station och jag utgår från även fler resenärer?
Bostadsbyggande på Bromma flygplats och tunnelbana går väl lite hand-hand? Det ena förutsätter det andra.Samma sak undrar jag kring Bromma flygplats, tvärbanan går ju dit... Det kanske är mer aktuellt om det bebyggdes en stadsdel av flygplatsen förvisso...
Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!
Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!
Utredning: Här är områdena i Stockholm som kan få tunnelbana
Tunnelbaneutbyggnader brukar vara populära bland väljarna. Därför är det knappast någon högoddsare att minst en ny utbyggnad beslutas före nästa val.DN skrev:Anton Fendert understryker vidare att det är avgörande att få kollektivtrafiklösningar på plats tidigt när det byggs nya bostäder. Annars finns risken att boende väljer bilen och sedan har svårt att vänja sig av med det. Här nämner trafikregionrådet Bromma flygplatsområde som en hjärtefråga.
– Om det byggs bostäder där så kommer det att ställa stora krav på en kapacitetsstark kollektivtrafik. Det finns nog också en del pengar att spara om man kan bygga ut kollektivtrafiken innan det finns en massa annan infrastruktur att förhålla sig till.
[...]
– Den sista tunnelbanan ska vara färdigbyggd 2035. Spårväg Syd och Roslagsbanan till City ska stå färdig samma decennium. Vi vill självklart helst att det här arbetet ska kunna ta ta vid då.
Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!
https://nyatunnelbanan.se/nyhet/har-kan ... unnelbana/
Intressant att man identifierat Tyresö men inte nämner Värmdö.
Kanske undanstoppat under Nacka-paraplyet?
Intressant att man identifierat Tyresö men inte nämner Värmdö.
Kanske undanstoppat under Nacka-paraplyet?
Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!
Det finns en risk att den gigantiska Slussenterminalen - Stockholms dummaste infrastrukturprojekt i modern tid - minskar aptiten för att bygga spår till Värmdö.slaeshjag skrev: ↑fredag 12 januari 2024 12:39 https://nyatunnelbanan.se/nyhet/har-kan ... unnelbana/
Intressant att man identifierat Tyresö men inte nämner Värmdö.
Kanske undanstoppat under Nacka-paraplyet?
- Hechtwagen
- Inlägg: 3195
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!
Där är vi överens! En miljard blev sju.
Hur kommer det gå med slutnotan för den nu pågående tunnelbaneutbyggnaden?
Fast står det Skanska på byggplanken så bryr jag mig inte om fördyringarna för där har jag aktier.
Sedan kan man ju fråga sig varför projekten så ofta blir avsevärt dyrare än utlovat.
Hur kommer det gå med slutnotan för den nu pågående tunnelbaneutbyggnaden?
Fast står det Skanska på byggplanken så bryr jag mig inte om fördyringarna för där har jag aktier.
Sedan kan man ju fråga sig varför projekten så ofta blir avsevärt dyrare än utlovat.
Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!
Näst dummaste projekt i modern tid
Genius on call
Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!
”Tunnelbanan” Älvsjö Fridhemsplan har rimligen förstaplatsen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!
https://www.regionstockholm.se/verksamh ... partrafik/
Det här ska utredas vidare:
Kapacitetsstark kollektivtrafik till eventuell ny stadsdel på Bromma flygfält
Ökad kapacitet i kollektivtrafiken till och från Norra Djurgårdsstaden
Ökad kapacitet i kollektivtrafiken för tvärresande i norra innerstaden
Ökad kollektivtrafikandel för tvärresande i Söderort samt mellan Nacka och Söderort
Ökad kollektivtrafikandel för tvärresande mellan Västerort och Solna, Sundbyberg och Sollentuna
Förbättrad restid och kapacitet längs sträckningen för stombusslinjerna 4, 5, 6
Förbättrad restid och kapacitet i kollektivtrafiken mellan Sickla och Norra Djurgårdsstaden
Förbättrad restid och kapacitet i kollektivtrafiken till Tyresö
Kapacitet i kollektivtrafiken för utbyggnad av stadsdelen Sköndal
Förbättrad restid och kapacitet i kollektivtrafiken från Skärholmen, Norsborg, Alby, Kungens kurva, Norra Botkyrka och mot innerstaden
Ökad kapacitet i kollektivtrafiken i stråket Botkyrka - Flemingsberg – Högdalen
Ökad kollektivtrafikandel i resandet mot Kista, Solna, Sundbyberg från Nordostsektorn
Det här ska utredas vidare:
Kapacitetsstark kollektivtrafik till eventuell ny stadsdel på Bromma flygfält
Ökad kapacitet i kollektivtrafiken till och från Norra Djurgårdsstaden
Ökad kapacitet i kollektivtrafiken för tvärresande i norra innerstaden
Ökad kollektivtrafikandel för tvärresande i Söderort samt mellan Nacka och Söderort
Ökad kollektivtrafikandel för tvärresande mellan Västerort och Solna, Sundbyberg och Sollentuna
Förbättrad restid och kapacitet längs sträckningen för stombusslinjerna 4, 5, 6
Förbättrad restid och kapacitet i kollektivtrafiken mellan Sickla och Norra Djurgårdsstaden
Förbättrad restid och kapacitet i kollektivtrafiken till Tyresö
Kapacitet i kollektivtrafiken för utbyggnad av stadsdelen Sköndal
Förbättrad restid och kapacitet i kollektivtrafiken från Skärholmen, Norsborg, Alby, Kungens kurva, Norra Botkyrka och mot innerstaden
Ökad kapacitet i kollektivtrafiken i stråket Botkyrka - Flemingsberg – Högdalen
Ökad kollektivtrafikandel i resandet mot Kista, Solna, Sundbyberg från Nordostsektorn
Senast redigerad av twr den lördag 13 januari 2024 16:27, redigerad totalt 1 gånger.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!
Det vet vi inte än eftersom detaljerna inte är klara. Men jag håller med, det är en god kandidat. Om den kommer etta, tvåa eller trea, det återstår att se.
Det är många kriterier för att kunna bedöma dumheten, exempelvis kostnad/nytta, sträckning, hur mycket det drabbar trafik utanför upptagningsområdet, prestigenivå och på vilket sätt som projektet drivits igenom. Älvsjö-Fridhemsplan har en fördel framför exempelvis Odenplan-Dalvägen och det är att den har en mätbar transportnytta utan att parasitera på annat trafikutbud. Odenplan-Dalvägen ger en negativ samhällsnytta och på den punkten klarar sig Fridhemsplan-Älvsjö-projektet troligen.
Och även om Fridhemsplan-Älvsjö byggs med unika lösningar i alla avseenden så tror jag att den kommer att fungera även om det finns flera andra lösningar som skulle vara bättre.
Genius on call
- Hechtwagen
- Inlägg: 3195
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!
Vilka nuvarande hittills gjorda spåtrafikinvesteringar hos SL är de största felsatsningarna? 7:an till Sergels Torg?
Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!
Mycket av det där har man utrett många gånger men strukit bort av olika skäl.twr skrev: ↑lördag 13 januari 2024 16:24 https://www.regionstockholm.se/verksamh ... partrafik/
Det här ska utredas vidare:
Kapacitetsstark kollektivtrafik till eventuell ny stadsdel på Bromma flygfält
Ökad kapacitet i kollektivtrafiken till och från Norra Djurgårdsstaden
Ökad kapacitet i kollektivtrafiken för tvärresande i norra innerstaden
Ökad kollektivtrafikandel för tvärresande i Söderort samt mellan Nacka och Söderort
Ökad kollektivtrafikandel för tvärresande mellan Västerort och Solna, Sundbyberg och Sollentuna
Förbättrad restid och kapacitet längs sträckningen för stombusslinjerna 4, 5, 6
Förbättrad restid och kapacitet i kollektivtrafiken mellan Sickla och Norra Djurgårdsstaden
Förbättrad restid och kapacitet i kollektivtrafiken till Tyresö
Kapacitet i kollektivtrafiken för utbyggnad av stadsdelen Sköndal
Förbättrad restid och kapacitet i kollektivtrafiken från Skärholmen, Norsborg, Alby, Kungens kurva, Norra Botkyrka och mot innerstaden
Ökad kapacitet i kollektivtrafiken i stråket Botkyrka - Flemingsberg – Högdalen
Ökad kollektivtrafikandel i resandet mot Kista, Solna, Sundbyberg från Nordostsektorn
Men jag är glad att man är öppen för alla möjliga alternativ och inte ställer in siktet på tunnelbana som man gjorde vid de senaste 2 förhandlingarna.
Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!
En god kandidat är utformningen av Årstaberg. Pendeltågsstationen begränsar kapaciteten, Tvärbanans plankorsning ökar störningskänsligheten och hela stationskomplexet utgör en usel bytespunkt (inklusive bussar). Nya tunnelbanans djupa stationsläge - naturligtvis med en egen spärrlinje - gör inte saken bättre.Hechtwagen skrev: ↑lördag 13 januari 2024 22:30 Vilka nuvarande hittills gjorda spåtrafikinvesteringar hos SL är de största felsatsningarna? 7:an till Sergels Torg?
Förutsättningarna har dock förändrats. Nu finns det en bana som kan förlängas till "Bromma parkstad" och en annan bana som kan förlängas till Tyresö.
Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!
Vad är "Bromma Parkstad? Ännu ett av dessa korkade metanamn på gamla stadsdelar? Vad skiljer det från "Brommastaden" som ju är samma ställe? Att ge en stadsdel epitetet "stad" eller "staden" var löjeväckande redan för tio år sedan, och det är fortfarande löjeväckande! Det är dags att slopa dessa namn nu.
Vad är det för fel på "Riksby" som stadsdelen ju heter?
Och jag behöver väl inte påpeka det uppenbara, det finns redan en "bana" till Riksby, Tvärbanan! Bygg vidare på den och jag lovar att kostnaderna blir en bråkdel jämfört med tunnelbana.
Genius on call
Re: Stockholmarna tycker till: Här vill vi ha tunnelbana!
Sverigeförhandlingen var inte inställd på tunnelbana, avtalet omfattar ju både Roslagsbanan till city och Spårväg syd.ADDE skrev: ↑lördag 13 januari 2024 22:31Mycket av det där har man utrett många gånger men strukit bort av olika skäl.twr skrev: ↑lördag 13 januari 2024 16:24 https://www.regionstockholm.se/verksamh ... partrafik/
Det här ska utredas vidare:
Kapacitetsstark kollektivtrafik till eventuell ny stadsdel på Bromma flygfält
Ökad kapacitet i kollektivtrafiken till och från Norra Djurgårdsstaden
Ökad kapacitet i kollektivtrafiken för tvärresande i norra innerstaden
Ökad kollektivtrafikandel för tvärresande i Söderort samt mellan Nacka och Söderort
Ökad kollektivtrafikandel för tvärresande mellan Västerort och Solna, Sundbyberg och Sollentuna
Förbättrad restid och kapacitet längs sträckningen för stombusslinjerna 4, 5, 6
Förbättrad restid och kapacitet i kollektivtrafiken mellan Sickla och Norra Djurgårdsstaden
Förbättrad restid och kapacitet i kollektivtrafiken till Tyresö
Kapacitet i kollektivtrafiken för utbyggnad av stadsdelen Sköndal
Förbättrad restid och kapacitet i kollektivtrafiken från Skärholmen, Norsborg, Alby, Kungens kurva, Norra Botkyrka och mot innerstaden
Ökad kapacitet i kollektivtrafiken i stråket Botkyrka - Flemingsberg – Högdalen
Ökad kollektivtrafikandel i resandet mot Kista, Solna, Sundbyberg från Nordostsektorn
Men jag är glad att man är öppen för alla möjliga alternativ och inte ställer in siktet på tunnelbana som man gjorde vid de senaste 2 förhandlingarna.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.