Men det var ju resenärerna som "flippar med mobiler" och därför missar den information som på olika sett ges!Hechtwagen skrev: ↑lördag 16 december 2023 16:14 Fipplande med mobiler och surfplattor under körningen av tågen är ett avsevärt större säkerhetsproblem än att tala i en mikrofon.
SL förlänger inte avtalet med MTR
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Hans Wibacke
- Inlägg: 747
- Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
- Ort: Stockholm + Åbo
Re: SL förlänger inte avtalet med MTR
SL förlänger inte avtalet med MTR
SL drar i bromsen – pendeltågslinjer får minskad trafik
Vidare innebär fordons- och personalbrist att det förekommer fler korta tåg i pendeltågstrafiken. Försöker MTR få resenärerna att gå över till kinesiska elbilar?Sveriges Radio skrev:Tre pendeltågslinjer 42, 43 och 48 kommer under våren att få reducerad trafik.
Neddragningarna genomförs efter att SL och MTR kommit överens om att avbryta kontraktet.
SL förlänger inte avtalet med MTR
Inte bara!Enceladus skrev: ↑tisdag 09 januari 2024 20:58 SL drar i bromsen – pendeltågslinjer får minskad trafik
Vidare innebär fordons- och personalbrist att det förekommer fler korta tåg i pendeltågstrafiken. Försöker MTR få resenärerna att gå över till kinesiska elbilar?Sveriges Radio skrev:Tre pendeltågslinjer 42, 43 och 48 kommer under våren att få reducerad trafik.
Neddragningarna genomförs efter att SL och MTR kommit överens om att avbryta kontraktet.
Regering, riksdag och företag knutna till Kina har under lång tid, metodiskt och framgångsrikt, knuffat det svenska samhället i den riktningen. Beroendet av Kina är oroväckande stort.
Genius on call
- Jourmaster
- Moderator
- Inlägg: 794
- Blev medlem: tisdag 07 december 2004 9:40
Re: SL förlänger inte avtalet med MTR
Inlägg om försäljningen av MTRX flyttat till tråden som handlar om detta.
Jourhavande forummoderator.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3078
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.
Man ska inte ha allt för stora förväntningar på att "SJ" kan styra upp SLs pendeltåg, SJ har helt tappat greppet om sin egen verksamhet och har sannolikt inte förmåga att reda ut den röra MTR lämnar efter sig.
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.
SJ Vd Lingegård säger i en intervjun´ med Dagens Nyheter att vi inte,kan vänta oss något underverk för pendeln.Hechtwagen skrev: ↑tisdag 13 februari 2024 20:10 Man ska inte ha allt för stora förväntningar på att "SJ" kan styra upp SLs pendeltåg, SJ har helt tappat greppet om sin egen verksamhet och har sannolikt inte förmåga att reda ut den röra MTR lämnar efter sig.
Hon tror att det finns hyggliga chanser att komma tillrätta med lokförarbristen. Värre då med underhållet och att så,många tåg är ur drift. Och bristen kan rentav bli värre om SJ säkerhetskrav på,vagnarna visar sig vara tuffare.
I en forntid hade man kunnat sätta in förstärkningståg av annan typ men X60 och Odenplan,Stockholm City är anpassade till varandra. Om man nu inte kör över Stockholm C och får skippa Årstaberg, Södra och Odenplan
Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.
Det går att frigöra X60-vagnar från Gnestapendeln. SJ kan säkert hitta andra vagnar som kan köra mellan Södertälje C och Gnesta. Stordriftsfördelar!Lennart Petersen skrev: ↑tisdag 13 februari 2024 22:18 I en forntid hade man kunnat sätta in förstärkningståg av annan typ men X60 och Odenplan,Stockholm City är anpassade till varandra. Om man nu inte kör över Stockholm C och får skippa Årstaberg, Södra och Odenplan
Kanske det, men tunnelbanan är en annan femma. Då skulle SJ ta över en välfungerande verksamhet. Kan det inte vara en fördel att ha både tub och pendel?Hechtwagen skrev: ↑tisdag 13 februari 2024 20:10 Man ska inte ha allt för stora förväntningar på att "SJ" kan styra upp SLs pendeltåg, SJ har helt tappat greppet om sin egen verksamhet och har sannolikt inte förmåga att reda ut den röra MTR lämnar efter sig.
Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.
Varför pratar vi om pendeltågsupphandlingen i en tråd om tunnelbanans upphandling? Skapades inte en tråd om detta när vi fick veta att SJ tar över pendeln?
Jag tror dock SJ kanske har förmågan att låna in lokförare från sina fjärrtåg för att täcka upp bristen på lokförare inom pendeltåget om de bara vill.
Jag tror dock SJ kanske har förmågan att låna in lokförare från sina fjärrtåg för att täcka upp bristen på lokförare inom pendeltåget om de bara vill.
Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.
Artikeln nämner att SJ övervägde att lägga ett anbud på tunnelbanetrafiken. Gäller det omvända också, d.v.s. att Connecting och Keolis funderar på pendeln?ADDE skrev: ↑onsdag 14 februari 2024 0:29 Varför pratar vi om pendeltågsupphandlingen i en tråd om tunnelbanans upphandling? Skapades inte en tråd om detta när vi fick veta att SJ tar över pendeln?
Jag tror dock SJ kanske har förmågan att låna in lokförare från sina fjärrtåg för att täcka upp bristen på lokförare inom pendeltåget om de bara vill.
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.
Jo det klart , till Gnesta kan man köra separat, Och kanske även koppla losx Älvsjö-Nynäshamn och låta resenärerna byta tåg i Älvsjö.Enceladus skrev: ↑tisdag 13 februari 2024 23:31Det går att frigöra X60-vagnar från Gnestapendeln. SJ kan säkert hitta andra vagnar som kan köra mellan Södertälje C och Gnesta. Stordriftsfördelar!Lennart Petersen skrev: ↑tisdag 13 februari 2024 22:18 I en forntid hade man kunnat sätta in förstärkningståg av annan typ men X60 och Odenplan,Stockholm City är anpassade till varandra. Om man nu inte kör över Stockholm C och får skippa Årstaberg, Södra och Odenplan
Kanske det, men tunnelbanan är en annan femma. Då skulle SJ ta över en välfungerande verksamhet. Kan det inte vara en fördel att ha både tub och pendel?Hechtwagen skrev: ↑tisdag 13 februari 2024 20:10 Man ska inte ha allt för stora förväntningar på att "SJ" kan styra upp SLs pendeltåg, SJ har helt tappat greppet om sin egen verksamhet och har sannolikt inte förmåga att reda ut den röra MTR lämnar efter sig.
För tunnelbanan så berättade ju Lingegård att man övervägde ett anbud men fann att T-bana inte riktigt var inom SJ verksamhet.
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.
Ja det kanske skulle varit i en annan tråd. Lingegård nämner inget om att låna ut från fjärrtågen men det är ju möjligt. Men hon nämner att de som flytt MTR kan lockas tillbaks om SJ har bättre rykte som arbetsgivare. Och flykten har ju skett trots att pendelavtalet ger de högsta lönerna i landet för lokförare , en pendelförare har lite över 45000 i slutlön efter tre år plus alla tillägg.ADDE skrev: ↑onsdag 14 februari 2024 0:29 Varför pratar vi om pendeltågsupphandlingen i en tråd om tunnelbanans upphandling? Skapades inte en tråd om detta när vi fick veta att SJ tar över pendeln?
Jag tror dock SJ kanske har förmågan att låna in lokförare från sina fjärrtåg för att täcka upp bristen på lokförare inom pendeltåget om de bara vill.
- Jourmaster
- Moderator
- Inlägg: 794
- Blev medlem: tisdag 07 december 2004 9:40
Re: SL förlänger inte avtalet med MTR
Man ska hålla sig till ämnet. Inlägg flyttade.
Jourhavande forummoderator.