En ängbyvagn i Täby

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av Stefan Widén »

C12C3C3C12 skrev: måndag 11 december 2023 0:03
Stefan Widén skrev: måndag 20 november 2023 10:51 373 kommer att behålla sitt säkerhetsgrepp med pedal. Rent körmässigt känns det som den bästa lösningen.

Stefan
Ingen vagn på 12:an hade "pedal", det var T-baneveven som var "Dödmansgreppet", nattvagnarna hade som sagt T-baneveven i båda ändar.

Det som jag saknade när jag körde på 12:an var att höger sidoruta inte var öppningsbar så att man kunde prata med trafikanter som hade en fråga.
När vi tursatte 373 på Djl byggde vi om ena änden, den man normat körde från, till pedal och gammal vev på kontrollern. Och det är alltså betydligt bekvämare att köra på det sättet. Även vagn 17 har det.

Vi har normalt kondis på vagnen som får sköta snacket med passagerarna... :D
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av daniel_s »

Stefan Widén skrev: måndag 11 december 2023 14:47 När vi tursatte 373 på Djl byggde vi om ena änden, den man normat körde från, till pedal och gammal vev på kontrollern. Och det är alltså betydligt bekvämare att köra på det sättet.
Nja, den ändringen gjorde inte vi utan den gjordes på Lidingö när vagnen hade några månader kvar i trafik där. På en museivagn är det strängt taget underordnat huruvida den är bekväm att köra, ingen hade ju slitit ut sig av att köra den på DjL ett par timmar då och då så vi hade naturligtvis inte byggt om den bara för den sakens skull. Dock är det ju helt rätt att välja den ena eller den andra lösningen nu.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av Hechtwagen »

En gammal vev i dessa sammanhang ska vara en hög svarvad knopp av trä, inte den låga bakelitknoppen.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av Hechtwagen »

C12C3C3C12 skrev: måndag 11 december 2023 0:03
Stefan Widén skrev: måndag 20 november 2023 10:51 373 kommer att behålla sitt säkerhetsgrepp med pedal. Rent körmässigt känns det som den bästa lösningen.

Stefan
Ingen vagn på 12:an hade "pedal", det var T-baneveven som var "Dödmansgreppet", nattvagnarna hade som sagt T-baneveven i båda ändar.

Det som jag saknade när jag körde på 12:an var att höger sidoruta inte var öppningsbar så att man kunde prata med trafikanter som hade en fråga.
Den lyxen med öppningsbar högerruta hade bara lidingövagnarna, SS-vagnarna hade istället öppningsbar frontruta som du kunde tala igenom! :cheesygrin:
Användarens profilbild
PCC
Inlägg: 683
Blev medlem: onsdag 01 januari 2003 13:25

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av PCC »

Hechtwagen skrev: fredag 29 december 2023 18:41
C12C3C3C12 skrev: måndag 11 december 2023 0:03
Stefan Widén skrev: måndag 20 november 2023 10:51 373 kommer att behålla sitt säkerhetsgrepp med pedal. Rent körmässigt känns det som den bästa lösningen.

Stefan
Ingen vagn på 12:an hade "pedal", det var T-baneveven som var "Dödmansgreppet", nattvagnarna hade som sagt T-baneveven i båda ändar.

Det som jag saknade när jag körde på 12:an var att höger sidoruta inte var öppningsbar så att man kunde prata med trafikanter som hade en fråga.
Den lyxen med öppningsbar högerruta hade bara lidingövagnarna, SS-vagnarna hade istället öppningsbar frontruta som du kunde tala igenom! :cheesygrin:
Om 373 ska renoveras i 60-talsutförande ska den inte ha dödmansgrepp alls men det är såklart praktiskt och bättre säkerhetsmässigt. Isåfall borde den få Stockholmsdödmansgrepp i båda körvevarna och ”mopeden” bort i B-änden. I vevan när 373 kom till Djurgården fick den en körvev med ”rätt” sorts hög Stockholmsknopp i B-änden. Ringverket i B-änden gjordes iordning i Bromma innan den kom till Djurgården så där är det ett äkta Stockholmsringverk. Dessvärre gick det inte att få liv i A-ändens ringverk så den byttes till ett tröttare Göteborgsringverk med mörkare ton och färre slag per sekund.
Mvh P
PCC - Poste de Commande Centralisée (Trafikledningscentral)
PCC - Presidents' Conference Committee (Amerikansk standardspårvagn)
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av Hechtwagen »

Det rimligaste är väl lidingödödmansgrepp=pedal och originalvevar, då ser det ut som på SS-tiden om man inte lägger sig på alla fyra och kollar under förarbordet, det lär bli den lösningen som genomförs.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av Stefan Widén »

Hechtwagen skrev: onsdag 03 januari 2024 13:36 Det rimligaste är väl lidingödödmansgrepp=pedal och originalvevar, då ser det ut som på SS-tiden om man inte lägger sig på alla fyra och kollar under förarbordet, det lär bli den lösningen som genomförs.
Japp så kommer det att bli

Har själv inte reflekterat över att det verkar finnas två varianter av vevhandtag och här får vi kolla att vi sätter dit rätt.

Vi har just nu två vevar så ska kolla att de är lika.

Som jag nömnt tidigare så kommer man inte att kunna återställa vagnen till "orginal" eftersom det gjorts så många ombyggnader. Utan vi får kompromissa i en del fall för att funktionen ska bli så bra som möjligt.

Mycket av det som ändras kommer att ligga dolt och för de resenärar som känner igen vagnarna kommer de inte märka skillnaden
Det är bara vi insatta som kan ha åsikter men som sagt vissa delar få man helt enkelt acceptera.

Samråden kring vagnens utformning startades runt 2020 och i början hade vi en stor sammandragning av kloka personer som sa sitt.

En sak som vi genom formet och annan påtryckning ändrat på är utformningen av hyttfönstren. Utseende mässigt kommer de se ut som om de var öppningsbara men troligen gör vi dem fasta och tätar igen eftersom man hade stora problem med läckage.
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av Hechtwagen »

Lite läckage är väl inte hela världen, vagn 24 har ju öppna plattformar... :cheesygrin:

Tror alla SS A24 hade den högre träknoppen på veven den hade lidingövagnarna från 1945 också.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: En ängbyvagn i Täby

Inlägg av C12C3C3C12 »

När jag körde på 12:an så kopplade jag bort ringklockan, satte på visslan istället, det fanns en omkopplare för det under förarbordet.
Skriv svar