...för att både falskeligen generera serviceärenden åt sig själva och hindra konkurrenter från att reparera tåg, bland annat genom att via GPS identifiera när tågen står på konkurrenternas verkstäder:
https://www.youtube.com/watch?v=XrlrbfGZo2k
https://en.wikipedia.org/wiki/Newag#202 ... e_sabotage
Polska tillverkaren Newag lägger in egna buggar i tågmjukvara...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Polska tillverkaren Newag lägger in egna buggar i tågmjukvara...
Inte jättekonstigt egentligen, även på bilmarknaden förekommer det väl sådana konstruktioner. Det känns dock som att det borde finnas någon regel i exempelvis upphandlingslagstiftningen som i praktiken innebär att en leverantör inte får binda kunden på det sättet.
Re: Polska tillverkaren Newag lägger in egna buggar i tågmjukvara...
Att avsiktligt generera fel i en utrustning i syfte att ta betalt för reparationerna är ju både skadegörelse och ett bedrägeri, så ytterligare lagstiftning lär knappast behövas.daniel_s skrev: ↑onsdag 03 januari 2024 12:23 Inte jättekonstigt egentligen, även på bilmarknaden förekommer det väl sådana konstruktioner. Det känns dock som att det borde finnas någon regel i exempelvis upphandlingslagstiftningen som i praktiken innebär att en leverantör inte får binda kunden på det sättet.
Re: Polska tillverkaren Newag lägger in egna buggar i tågmjukvara...
För fällande dom krävs ju att det kan bevisas att det är avsiktligt. Dessutom måste man finna en eller flera personer som kan bevisas vara ansvariga.Sio skrev: ↑onsdag 03 januari 2024 13:28Att avsiktligt generera fel i en utrustning i syfte att ta betalt för reparationerna är ju både skadegörelse och ett bedrägeri, så ytterligare lagstiftning lär knappast behövas.daniel_s skrev: ↑onsdag 03 januari 2024 12:23 Inte jättekonstigt egentligen, även på bilmarknaden förekommer det väl sådana konstruktioner. Det känns dock som att det borde finnas någon regel i exempelvis upphandlingslagstiftningen som i praktiken innebär att en leverantör inte får binda kunden på det sättet.
Re: Polska tillverkaren Newag lägger in egna buggar i tågmjukvara...
Det närmaste man som konsument kommer i kontakt med detta fenomen måste vara inom mobiltelefonbranschen och fordonsbranschen, där det är mer eller mindre standard än undantag att telefonen eller bilen fungerar sämre när en tredjepartsreparatör lagar telefonen än när en "auktoriserad" verkstad reparerar.
Genius on call
Re: Polska tillverkaren Newag lägger in egna buggar i tågmjukvara...
Jag tyckte nästan att det allra mest fascinerande var att mjukvaran var "certifierad", även efter att den "uppgraderats" med fler buggar. Certifierad av vem? Handlar det om egenkontroll?
Det måste tydligen ställas krav i upphandlingarna på tillgång till källkod och kompileringsverktyg...
Det måste tydligen ställas krav i upphandlingarna på tillgång till källkod och kompileringsverktyg...