Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lennart Petersen skrev: ↑söndag 24 december 2023 20:59
Jo om du vill komma fram några minuter fortare .
Men intresant är väl att det också går vanliga tåg till reguljär taca utan några rillägg.
Kanske det. Men det var lite onyanserat att jämföra Arlandas flygtog med Oslos lokaltrafik...
Men det är inte Oslos lokaltrafik. Utan frekventa regionaltåg och i normalfallet även fjärrtågen Oslo-Trondheim som går via Gardermoen, och utan några tillägg . (Dovrebanen är avbruten fn)
Att jämföra med Arlanda som har skyhöga priser för Aex och höga stationstillägg för alla tåg, även då SL
Såklart ni kan jämföra flygplatsernas transportalternativ med varandra. Men att enbart jämföra Arlandas flygtåg med Gardemoens lokaltrafik/regionaltåg är både onyanserat och missvisande.
(Man får för övrigt inte åka med SJ:s fjärrtåg till/från Trondheim på sträckan Oslo-Gardemoen).
Fjerntog til Trondheim tar ikke lokalpassasjerer til Gardermoen. Bare Gardermoen-Trondheim. Det er faktisk irriterende når man venter på et tog og så kommer et fjerntog med ledig plass som man ikke kommer med. De tre togene til Gardermoen er Skien-Eidsvoll, Kongsberg-Eidsvoll og Drammen-Lillehammer. Når flytoget forsvinner vil de gå oftere enn i dag.
kildor skrev: ↑måndag 25 december 2023 1:18
Såklart ni kan jämföra flygplatsernas transportalternativ med varandra. Men att enbart jämföra Arlandas flygtåg med Gardemoens lokaltrafik/regionaltåg är både onyanserat och missvisande.
(Man får för övrigt inte åka med SJ:s fjärrtåg till/från Trondheim på sträckan Oslo-Gardemoen).
Jag jämför helheten. Till Gardermoen finns många tåg till vanlig taxa utan några tillägg.
Till Arlanda finns inga tåg som inte är antingen Aex till mycket hög taxa eller kräver stationstillägg för att passera in eller ut.
Och vi behöver ju inte nödvändigt jämföra med Norge, det finns numera många flygplatser som har tåganslutning och för de allta flesta gäller att de trafikeras av vanliga tåg till vanlig taxa, exempel Kastrup, Frankfurt A.M, München, I några fall finns ett lite finare flygtåg men oftast då med parallella regionaltåg till vanlig taxa. Och ingen är så dyr.i taxa som Aex.
Och resultatet av detta är att Arlanda har exceptionellt låg andel av resenärerna som använder tåget.
Lennart Petersen skrev: ↑söndag 24 december 2023 20:59
Jo om du vill komma fram några minuter fortare .
Men intresant är väl att det också går vanliga tåg till reguljär taca utan några rillägg.
Kanske det. Men det var lite onyanserat att jämföra Arlandas flygtog med Oslos lokaltrafik...
Men det är inte Oslos lokaltrafik. Utan frekventa regionaltåg och i normalfallet även fjärrtågen Oslo-Trondheim som går via Gardermoen, och utan några tillägg . (Dovrebanen är avbruten fn)
Att jämföra med Arlanda som har skyhöga priser för Aex och höga stationstillägg för alla tåg, även då SL
Från 22:a januari blir det dyrare att ta bussen men billigare att ta tåget till Arlanda från Uppsala (med passageavgiften inräknad).
4330 skrev: ↑måndag 25 december 2023 11:17
Från 22:a januari blir det dyrare att ta bussen men billigare att ta tåget till Arlanda från Uppsala (med passageavgiften inräknad).
Det blir billigare att byta i Märsta än att åka direkt till Arlanda, precis som i Stockholms län. Däremot går det inte så många tåg med lokaltaxa på den sträckan.
Vad Handelskammaren anser om kollektivtrafiken är endast av anekdotiskt intresse, de saknar i grunden kompetens i den frågan.
Minns när de var emot spårväg city och med emfas hävdade att den skulle medföra kaos i trafiken längs med hela hamngatan när det i själva verket sedan visade sig bli precis tvärt om, väsentligt bättre trafikflöde än före ombyggnaden.
Sålänge bussfilen låg längs med gångbanan närmast NK och var fullparkerad med taxibilar och därför obrukbar så var de dock helt till freds med situationen.
Såhär sade de då:
"En spårvagnslinje på Hamngatan skulle skapa kaos för trafiken. Hamngatan är inte Champs-Élysées. Redan i dag är det svårt för biltrafiken och fotgängarna att samsas om den lilla ytan."
Jeg forstår meg ikke helt på handelskammeret i Stockholm. Hvorfor er man så veldig motstander av sporvei? Oslo Handelsstands forening har flere ganger ytret at man trenger sporvei for å styrke sentrumshandelen.
Per Lind skrev: ↑lördag 23 december 2023 11:50
Man vill inte byta!
Det skall vara bekvämt att åka tåg och då vill man ha genomgående vagnar.
Så enkelt är det.
-Per
Man vill komma i tid! Först punktlighet enligt uppsatta mål (95% av tågen max 5 minuter och 59 sekunder sena), sedan kan man överväga att köra längre sträckor. Strunt samma att din resa från Örebro till Arlanda blir 15 minuter sent pga missat byte (det har du ändå tagit höjd för eftersom du inte vill missa flyget) än att pendlarna på sträckan Uppsala - Stockholm dagligen drabbas av inställda eller försenade tåg pga problem i Örebro eller Västmanland. Regionförstoring är en politikerönskan utan verklighetsförankring.
SJs Regionaltåg är genomgående Stockholm - Västerås - Örebro - Göteborg, många av tågen har ett längre uppehåll i Örebro. Vissa har upp till 30 minuters uppehåll. Perfekt för att reglera eventuell försening från Göteborg, eller från Stockholm. Och när tåget inte är sent så är det perfekt för den som vill ha en kopp kaffe eller nåt annat ätbart, X40 har ju som bekant inget sådant ombord. Men det skapar timmestrafik för den som vill resa längre sträckor utan byte, typ Västerås - Göteborg. Mycket smidigt och skönt att slippa byta tåg i typ Hallsberg.
Per Lind skrev: ↑lördag 23 december 2023 11:50
Man vill inte byta!
Det skall vara bekvämt att åka tåg och då vill man ha genomgående vagnar.
Så enkelt är det.
-Per
Man vill komma i tid! Först punktlighet enligt uppsatta mål (95% av tågen max 5 minuter och 59 sekunder sena), sedan kan man överväga att köra längre sträckor. Strunt samma att din resa från Örebro till Arlanda blir 15 minuter sent pga missat byte (det har du ändå tagit höjd för eftersom du inte vill missa flyget) än att pendlarna på sträckan Uppsala - Stockholm dagligen drabbas av inställda eller försenade tåg pga problem i Örebro eller Västmanland. Regionförstoring är en politikerönskan utan verklighetsförankring.
SJs Regionaltåg är genomgående Stockholm - Västerås - Örebro - Göteborg, många av tågen har ett längre uppehåll i Örebro. Vissa har upp till 30 minuters uppehåll. Perfekt för att reglera eventuell försening från Göteborg, eller från Stockholm. Och när tåget inte är sent så är det perfekt för den som vill ha en kopp kaffe eller nåt annat ätbart, X40 har ju som bekant inget sådant ombord. Men det skapar timmestrafik för den som vill resa längre sträckor utan byte, typ Västerås - Göteborg. Mycket smidigt och skönt att slippa byta tåg i typ Hallsberg.
Västerås - Göteborg är fjärrtrafik, inte dagspendling. På Stockholm C är det sällan/aldrig 30 minuters reglertid. Snarare 5-15 minuter för Gävle - Linköping eller Arboga - Uppsala.
Vad gör det för skillnad egentligen? Det är ett regionaltåg som råkar ha en lång gångsträcka sammanlagt, men som mest är till för folk som pendlar på delsträckor. Lite som om man skulle koppla ihop Östgötapendeln, Mälartåg och X-trafik till ett tåg från Linköping till Ljusdal. Eller vänta nu, det är ju redan gjort
daniel_s skrev: ↑måndag 01 januari 2024 8:29
Vad gör det för skillnad egentligen? Det är ett regionaltåg som råkar ha en lång gångsträcka sammanlagt, men som mest är till för folk som pendlar på delsträckor. Lite som om man skulle koppla ihop Östgötapendeln, Mälartåg och X-trafik till ett tåg från Linköping till Ljusdal. Eller vänta nu, det är ju redan gjort
Skillnaden blir sämre punktlighet jämfört med att sektionera trafiken. Nu är jag osäker på hur mycket enkelspår (om något) det finns på sträckan Göteborg - Västerås - Stockholm.
Det där är jag inte utan vidare beredd att köpa. Trafiken är ju ett ekosystem där olika tåg påverkar varandra indirekt, t ex en sen pendel i Östergötland kan mycket väl försena ett malmötåg som sedan är i vägen för ett annat pendeltåg i nästa region.
Vändningar äter dessutom kapacitet i sig. Ett enkelt exempel på när ”sektioneringen” ställer till problem är vändningarna i Tranås från båda hållen som gör att det går åt två tåglägen för det som hade kunnat vara ett genomgående tåg.
”Långväga regionaltåg” med överbokningstolerans ger dessutom en bra backup-funktion för den långväga trafiken när det blir problem med fjärrtågen, det är inte bekvämt men man kommer i alla fall fram samma dag vilket annars kan vara hopplöst.
Det nämdes tidigare Münchens flygplats som både har S-Bahn samt regionaltåg, däremot ligger dom i zon 8 som är den högsta zonen i München, vet inte om fjärrtågen stannar där.
Handelskammaren slutar aldrig att förvånas, det räcker utmärkt med spårväg där när flygplatsen läggs ner samt marken saneras för bostäder vilket borde kosta skjortan.
4330 skrev: ↑måndag 01 januari 2024 11:50
Skillnaden blir sämre punktlighet jämfört med att sektionera trafiken. Nu är jag osäker på hur mycket enkelspår (om något) det finns på sträckan Göteborg - Västerås - Stockholm.
Det är enkelspår mellan Hovsta, Norr om Örebro till Kolbäck, mellan Västerås och Köping. Det finns korta dubbelspårsavsnitt, bl.a. mellan Ökna-Alväng på snabbspåret mellan Arboga och Hovsta, samt från Arboga till Valskog, Där banorna mot Köping resp. Kungsör-Eskilstuna delar på sig. Tågmöten kan dessutom göras i Köping och i Munktorp, mellan Köping och Kolbäck.
Järvägens totalflopp nu när det snöade måttligt visar att sektorn har mer än en aning strukturella pfoblem att ta itu med innam det kan bli tal om vidare nysatsningar.