Svårt val: Ett Sverigekort för 499 kronor per månad eller fjorton öre billigare bensin?Aftonbladet skrev:Kortet ska kosta 499 kronor per månad för vuxna och 250 kronor för ungdomar, studenter och pensionärer. Partiet har hämtat inspiration från Tyskland där regeringen infört en månadsbiljett för 49 euro som gäller hela landet – bussar, tåg och tunnelbana.
[...]
Miljöpartiet bedömer att kostnaden för staten blir 3,3 miljarder per halvår. Kortet ska gälla för såväl regional som lokal kollektivtrafik, dock inte fjärrtåg, och gälla fritt över länsgränserna.
[...]
– Jämfört med att lägga sju miljarder på att sänka bensinpriset med fjorton öre så når det här ut på ett mycket bättre sätt och får en starkare fördelningspolitisk effekt.
Billiga månadsbiljetter i Tyskland
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: Billiga månadsbiljetter i Tyskland
MP vill införa "Sverigekort"
Re: Billiga månadsbiljetter i Tyskland
”Kollektivtrafiken nästan alltid för dyr”
Stockholm må vara sämst i Europa på att elektrifiera busstrafiken, men det finns fem huvudstäder som har dyrare kollektivtrafik! (Givetvis inte Berlin.)Bussmagasinet skrev:Enligt rapporten (klicka här) har endast tre länder i Europa infört nationella biljetter i kollektivtrafiken till ett pris under tre euro (34 kronor) per dag, förutom Luxemburg och Malta som har nolltaxa. De tre ”billiga” länderna är Österrike, Tyskland och Ungern.
[...]
Greenpeace listar också huvudstäderna eller de största städerna i de 30 länderna. Där toppas listan av Tallinn, Luxembourg och Valletta. Stockholm hamnar på 25:e plats. Sämst placerar sig Dublin, London, Paris och Amsterdam, samtliga med höga biljettpriser.
Re: Billiga månadsbiljetter i Tyskland
Vad är bäst? Höga biljettpriser eller hög skatt? Stockholm har redan landets högsta regionskatt och den lär knappast bli lägre om man ska sänka SLs biljettpriser.
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Billiga månadsbiljetter i Tyskland
Det gjordes en kalkyl för några år sedan som kom till att nolltaxa för SL skulle kosta 1:30 i höjd regionskatt. I kalkylen ingick då ökade kostnader för ökad trafik. Bra eller dåligt får väl envar avgöra.
Re: Billiga månadsbiljetter i Tyskland
Gratis åka kollektivt i franska Montpellier
Gratis att resa med buss och tåg på julafton
Även Skånes resenärer får en extra julklapp, dock bara på julafton från 00:00 till 24:00:Aftonbladet skrev:Invånarna i franska Montpellier får en extra julklapp från staden. Gratis resor med kollektivtrafiken gäller för alla invånare från och med i torsdags, rapporterar The Guardian.
[...]
På flera andra håll i Europa har gratis resor redan införts i kollektivtrafiken. I hela Luxemburg slopades till exempel avgifterna 2020, och Tallinn i Estland införde nolltaxa 2013.
Gratis att resa med buss och tåg på julafton
Skånetrafiken skrev:Under året som gått har allt fler valt att resa hållbart med Skånetrafikens bussar och tåg. För att premiera och uppmuntra detta, kommer Skåne att få en alldeles särskild julklapp. På julafton får nämligen alla resa gratis med buss och tåg inom Skåne.
Re: Billiga månadsbiljetter i Tyskland
Nolltaxa fick många att välja bussen
Det första intrycket av nolltaxan för boende i Stavanger och vissa kranskommuner tycks vara positivt. Dessvärre avbröts projektet av det nya högerstyret.Bussmagasinet skrev:Den första juli infördes avgiftsfri kollektivtrafik i Norges tredje största stad, Stavanger. Meningen var att satsningen skulle pågå i ett år, men redan i början av december började det största nolltaxeprojektet någonsin i Norden att skrotas sedan staden fått en ny politisk ledning. Nu visar en forskningsrapport att nolltaxan gav en kraftig ökning av bussresandet i Stavanger. Effekterna på bilismen är däremot oklara.
[...]
Resultatet visar på en ökning om elva procent av antalet påstigningar i kollektivtrafiken i Stavanger sedan nolltaxan infördes och jämfört med övriga Rogaland.
Däremot är det osäkert vilken effekt nolltaxan har haft på biltrafiken. Forskarna har gjort en enkätundersökning som tyder på minskat bilanvändande men anser att det är svårt att dra alltför långtgående slutsatser av enkätundersökningen.
Re: Billiga månadsbiljetter i Tyskland
I Fagersta ska nolltaxan upphöra. Bussarna har fungerat som ungdomsgård tydligen.Enceladus skrev: ↑söndag 31 december 2023 13:46 Nolltaxa fick många att välja bussen
Det första intrycket av nolltaxan för boende i Stavanger och vissa kranskommuner tycks vara positivt. Dessvärre avbröts projektet av det nya högerstyret.Bussmagasinet skrev:Den första juli infördes avgiftsfri kollektivtrafik i Norges tredje största stad, Stavanger. Meningen var att satsningen skulle pågå i ett år, men redan i början av december började det största nolltaxeprojektet någonsin i Norden att skrotas sedan staden fått en ny politisk ledning. Nu visar en forskningsrapport att nolltaxan gav en kraftig ökning av bussresandet i Stavanger. Effekterna på bilismen är däremot oklara.
[...]
Resultatet visar på en ökning om elva procent av antalet påstigningar i kollektivtrafiken i Stavanger sedan nolltaxan infördes och jämfört med övriga Rogaland.
Däremot är det osäkert vilken effekt nolltaxan har haft på biltrafiken. Forskarna har gjort en enkätundersökning som tyder på minskat bilanvändande men anser att det är svårt att dra alltför långtgående slutsatser av enkätundersökningen.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!