Artefakter av Västtrafiks återbäring

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Artefakter av Västtrafiks återbäring

Inlägg av Odd »

Jag var i Västergötland under julen, och då åkte jag lite på Västtrafik.

Västtrafik har en app där man kan få "återbäring" på köpta biljetter, där återbäringen uppgår till 20% av värdet på fyra köp under sju dagar.

Rätt så ofta så åker jag just tre gånger, med två ABC-biljetter och en A eller C-biljett, så jag har tre resor inom sju dagar, med värdet 105+105+35 kr = 245 kr. Detta räcker dock inte för att utlösa återbäringen, så jag köper ibland en en-zonsbiljett som jag inte använder för att få återbäringen eftersom det märkliga händer att jag får mer återbäring tillbaka än vad den sista biljetten kostade. Biljetterna kostar då 105+105+35+35 = 280 kr, varvid återbäringen blir 56 kr (20%). Så mitt köp av en biljett som jag inte använder för 35 kr, så får jag 56 kr tillbaka som jag kan använda nästa gång, vilket ger en "vinst" på 21 kr.

Jag tror inte detta var avsikten med återbäringen men att resultatet blir just detta när man har två ABC-resor. Om man gör motsvarande tvåzonsresor i stället för trezonsresor så skulle beloppen i stället bli 70+70+35 = 175 kr, varvid 20% är exakt 35 kr, dvs som en enzonsbiljett. Där skulle det alltså gå jämnt ut. Det finns några andra kombinationer som skulle ge mindre effekt, och två andra som skulle ge större effekt (+28 kr resp +35 kr) men principen är densamma.

Märkligt, eller hur! :-D
vt-aterbaring.png
vt-aterbaring.png (169.68 KiB) Visad 652 gånger
Genius on call
Användarens profilbild
Zawaq
Inlägg: 372
Blev medlem: fredag 22 juni 2007 4:14
Ort: Göteborg

Re: Artefakter av Västtrafiks återbäring

Inlägg av Zawaq »

Du kan köpa en A-zonsbiljett och en BC-zonbiljett istället för en ABC-zonbiljett om du vet med dig att du bara kommer att behöva "tre" biljetter. Men observera att det är olika gilltighetstid på en-zonsbiljett och fler-zonsbiljetterna.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Artefakter av Västtrafiks återbäring

Inlägg av Odd »

Zawaq skrev: lördag 30 december 2023 17:50 Du kan köpa en A-zonsbiljett och en BC-zonbiljett istället för en ABC-zonbiljett om du vet med dig att du bara kommer att behöva "tre" biljetter. Men observera att det är olika gilltighetstid på en-zonsbiljett och fler-zonsbiljetterna.
Inte om man skall åka Skövde-Göteborg eller Herrljunga-Göteborg, som är de vanligaste resorna jag gör med VT i fler än en zon. Då krävs ABC-biljett.
Genius on call
Skriv svar