Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Thomas Lange
- Inlägg: 2251
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
https://www.mynewsdesk.com/se/sl/pressr ... on-3294801
SL sammanfattar nu sin ståndpunkt angående den uteblivna trafikeringen av Lilla Lidingöbron.
SL sammanfattar nu sin ståndpunkt angående den uteblivna trafikeringen av Lilla Lidingöbron.
Ju förr dess bättre.
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Någon har uppenbarligen tröttnat på TF:s projektledning och avkrävt dem en offentlig förklaring till eländet. Eftersom sannolikt ingen utomstående begriper vad de tjafsar om så torde det sannolika utfallet bli att tjänstemännen på TF får sin vilja igenom och att trafiken med lite tur startar kring midsommar.Thomas Lange skrev: ↑lördag 23 december 2023 14:54 https://www.mynewsdesk.com/se/sl/pressr ... on-3294801
SL sammanfattar nu sin ståndpunkt angående den uteblivna trafikeringen av Lilla Lidingöbron.
Är det bara jag som känner att Trafikförvaltningen sakta men säkert borde avvecklas som organisation och att FUT successivt tar över deras uppgifter?
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Som förvaltare av en spåranläggning måste man få bestämma hur den ska vara utförd. När någon ska bygga en spåranläggning som ska förvaltas av någon annan så måste man förstås göra som förvaltaren bestämmer. Jag förstår inte hur man jan tycka att det är något fel på tjänstemännen i TF förvaltande organisations handläggning. Däremot har ju de andra aktörerna, byggherren (Lidingö stad), entreprenören och TF projektorganisation med gemensamma krafter skapa den här rören genom att föreslå och ta genvägar och fatta beslut som de inte har befogenhet till.JohanB skrev: ↑lördag 23 december 2023 21:15Någon har uppenbarligen tröttnat på TF:s projektledning och avkrävt dem en offentlig förklaring till eländet. Eftersom sannolikt ingen utomstående begriper vad de tjafsar om så torde det sannolika utfallet bli att tjänstemännen på TF får sin vilja igenom och att trafiken med lite tur startar kring midsommar.Thomas Lange skrev: ↑lördag 23 december 2023 14:54 https://www.mynewsdesk.com/se/sl/pressr ... on-3294801
SL sammanfattar nu sin ståndpunkt angående den uteblivna trafikeringen av Lilla Lidingöbron.
Är det bara jag som känner att Trafikförvaltningen sakta men säkert borde avvecklas som organisation och att FUT successivt tar över deras uppgifter?
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Undrar hur man tänkt sig överlämningen av förvaltningen av den nya tunnelbanan från FUT till TF? Har man tillsett att TFs tjänstemän fått godkänna alla detaljer i elinstallationerna där?Sio skrev: ↑lördag 23 december 2023 21:24Som förvaltare av en spåranläggning måste man få bestämma hur den ska vara utförd. När någon ska bygga en spåranläggning som ska förvaltas av någon annan så måste man förstås göra som förvaltaren bestämmer. Jag förstår inte hur man jan tycka att det är något fel på tjänstemännen i TF förvaltande organisations handläggning. Däremot har ju de andra aktörerna, byggherren (Lidingö stad), entreprenören och TF projektorganisation med gemensamma krafter skapa den här rören genom att föreslå och ta genvägar och fatta beslut som de inte har befogenhet till.JohanB skrev: ↑lördag 23 december 2023 21:15Någon har uppenbarligen tröttnat på TF:s projektledning och avkrävt dem en offentlig förklaring till eländet. Eftersom sannolikt ingen utomstående begriper vad de tjafsar om så torde det sannolika utfallet bli att tjänstemännen på TF får sin vilja igenom och att trafiken med lite tur startar kring midsommar.Thomas Lange skrev: ↑lördag 23 december 2023 14:54 https://www.mynewsdesk.com/se/sl/pressr ... on-3294801
SL sammanfattar nu sin ståndpunkt angående den uteblivna trafikeringen av Lilla Lidingöbron.
Är det bara jag som känner att Trafikförvaltningen sakta men säkert borde avvecklas som organisation och att FUT successivt tar över deras uppgifter?
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Förhoppningsvis har man följt SLs interna föreskrifter vid projekteringen och fått dispenser beviljade av rätt instans när man känt sig tvungna att frångå dem.JohanB skrev: ↑söndag 24 december 2023 8:47Undrar hur man tänkt sig överlämningen av förvaltningen av den nya tunnelbanan från FUT till TF? Har man tillsett att TFs tjänstemän fått godkänna alla detaljer i elinstallationerna där?Sio skrev: ↑lördag 23 december 2023 21:24Som förvaltare av en spåranläggning måste man få bestämma hur den ska vara utförd. När någon ska bygga en spåranläggning som ska förvaltas av någon annan så måste man förstås göra som förvaltaren bestämmer. Jag förstår inte hur man jan tycka att det är något fel på tjänstemännen i TF förvaltande organisations handläggning. Däremot har ju de andra aktörerna, byggherren (Lidingö stad), entreprenören och TF projektorganisation med gemensamma krafter skapa den här rören genom att föreslå och ta genvägar och fatta beslut som de inte har befogenhet till.JohanB skrev: ↑lördag 23 december 2023 21:15
Någon har uppenbarligen tröttnat på TF:s projektledning och avkrävt dem en offentlig förklaring till eländet. Eftersom sannolikt ingen utomstående begriper vad de tjafsar om så torde det sannolika utfallet bli att tjänstemännen på TF får sin vilja igenom och att trafiken med lite tur startar kring midsommar.
Är det bara jag som känner att Trafikförvaltningen sakta men säkert borde avvecklas som organisation och att FUT successivt tar över deras uppgifter?
Det här är en friktion som finns inbyggd i alla organisationer där investeringar inte utförs av den förvaltande organisationen. På liknande sätt vill gärna Trafikverkets projekt, som ligger under Investering eller Stora projekt, ofta bestämma saker utan att förankra det i den förvaltande organisationen, som inom 'verket finns under Teknik och miljö. Projektledningen vill gärna tro att eftersom de håller i pengarna kan de bestämma allt, men så är det inte riktigt.
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
En notering i kanten: Börsbolag som har negativa nyheter att publicera gör det gärna på fredag eftermiddag för att få så lite uppmärksamhet som möjlighet. Hur SL tänkte här vet man inte men klockan 17.05 fredag eftermiddag sista arbetsdagen före julhelgen måste vara oslagbart! Det råkade bara bli så eller hade man svårt att bli överens internt om pressmeddelandet ( för övrigt väl strukturerat och koncist) ?Thomas Lange skrev: ↑lördag 23 december 2023 14:54 https://www.mynewsdesk.com/se/sl/pressr ... on-3294801
SL sammanfattar nu sin ståndpunkt angående den uteblivna trafikeringen av Lilla Lidingöbron.
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Eller så var det bara mycket att göra för jul. Om man inte vill att någon ska lägga märke till informationen så är väl det enklaste att inte skriva något pressmeddelande överhuvudtaget?
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Åjo, det måste man väl, återkomma med ett svar på Lidingö stads utspel.
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
- Stefan Widén
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Som alltid i frågor där man är oense gäller det att titta på fakta. OCh jag måste säga att när TF i sitt pressmeddelande, går ut så detaljerat, med hänvisningar till vilka föreskrifter som utförda anläggning bryter mot, så blir det väldigt tydligt var felet ligger.
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7125
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Ja, och därför är det intressant att det styrande högerblocket på Lidingö nu gör en hanif bali och försöker partipolitisera frågan:
Låt tågen rulla över Lilla Lidingöbron
med följande utläggning (jag är vänlig nog att inte använda någon mer precis beteckning för nedanstående politiker-mumbo-jumbo) :
En sak kan man vara säker på. När en fråga partipolitiseras och kommunikationen börjar ske via massmedia som kommer ingenting att hända. Det känns igen från de politiska turerna kring (den partiella) upprustningen av gamla Lidingöbron liksom renoveringen av Lidingöbanan själv. Om nu någon minns.
Låt tågen rulla över Lilla Lidingöbron
med följande utläggning (jag är vänlig nog att inte använda någon mer precis beteckning för nedanstående politiker-mumbo-jumbo) :
Regionpolitikerna svarar: Bron byggdes inte enligt SL:s kravDen nya Lidingöbron står färdig sedan i höstas. Bron är byggd efter konstens alla regler av ett av norra Europas mest välrenommerade byggföretag. Den ska hålla i hundra år.
[......... ]
Trots att SL har varit med under hela byggprocessen och godkänt varenda steg, vägrar nu SL att släppa på tågtrafiken. Sedan i höstas reser istället SL det ena orimliga kravet efter det andra. Och det är inga små justeringar av den redan färdiga bron som SL vill se. I skrivande stund, till exempel, kräver SL att vi ska gå tillbaka till ritbordet och återinföra ett koncept för jordning som vi sedan länge har varit eniga om att inte genomföra. Beteendet är obegripligt, eftersom SL var med på mötena när vi utformade den säkra och robusta lösning vi har. Kanske beror de varierande beskeden på att SL har bytt projektledare en rad gånger under byggets gång.
[................... ]
Problemet med tågtrafiken till Lidingö skulle kunna lösas i en handvändning genom ett ingripande från SL:s överordnade, den politiska ledningen i Region Stockholm. Men där råder rödgrön inkompetens. De ansvariga politikerna skjuter istället ifrån sig frågan.
Region Stockholm är ett trafikpolitiskt haveri. De rödgröna lovade bättre kommunikationer och tätare kollektivtrafik. Men de gör tvärtom. De höjer skatten, men det räcker visst ändå inte. De har inte ordning och reda på ekonomin, och skär istället ner på stockholmarnas service. Flödena stryps ett efter ett. Vi går mot trafikinfarkt.
Det är uppenbart att de rödgröna inte har de kunskaper som krävs för att styra en komplex verksamhet. Från Lidingö har vi försökt med våra kontakter på alla nivåer, men ledningen för region Stockholm vägrar att ta ansvar för SL.
[................ ]
Vi från Lidingö stad kan inte slösa bort mer tid på att möta SL:s olika nyckfulla önskemål. Stundtals känns det som att det hade varit lättare att gå med i Nato.
En sak kan man vara säker på. När en fråga partipolitiseras och kommunikationen börjar ske via massmedia som kommer ingenting att hända. Det känns igen från de politiska turerna kring (den partiella) upprustningen av gamla Lidingöbron liksom renoveringen av Lidingöbanan själv. Om nu någon minns.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Trafikförvaltningen kan i ett sånt här läge bete sig precis hur de vill, eftersom det är de som måste godkänna bygget. Att orsaken bakom strulet är deras fel är i mitt tyckte väldigt tydligt och jag anser att man då behöver vara betydligt mer ödmjuka än vad de är. Att M-politiker på Lidingö använder detta strul som slagträ för att klaga på styret i Region Stockholm i största allmänhet är ju helt onödigt naturligtvis - TF:s dysfunktion talar ju för sig själv.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑onsdag 27 december 2023 11:41 Ja, och därför är det intressant att det styrande högerblocket på Lidingö nu gör en hanif bali och försöker partipolitisera frågan:
Låt tågen rulla över Lilla Lidingöbron
med följande utläggning (jag är vänlig nog att inte använda någon mer precis beteckning för nedanstående politiker-mumbo-jumbo) :Regionpolitikerna svarar: Bron byggdes inte enligt SL:s kravDen nya Lidingöbron står färdig sedan i höstas. Bron är byggd efter konstens alla regler av ett av norra Europas mest välrenommerade byggföretag. Den ska hålla i hundra år.
[......... ]
Trots att SL har varit med under hela byggprocessen och godkänt varenda steg, vägrar nu SL att släppa på tågtrafiken. Sedan i höstas reser istället SL det ena orimliga kravet efter det andra. Och det är inga små justeringar av den redan färdiga bron som SL vill se. I skrivande stund, till exempel, kräver SL att vi ska gå tillbaka till ritbordet och återinföra ett koncept för jordning som vi sedan länge har varit eniga om att inte genomföra. Beteendet är obegripligt, eftersom SL var med på mötena när vi utformade den säkra och robusta lösning vi har. Kanske beror de varierande beskeden på att SL har bytt projektledare en rad gånger under byggets gång.
[................... ]
Problemet med tågtrafiken till Lidingö skulle kunna lösas i en handvändning genom ett ingripande från SL:s överordnade, den politiska ledningen i Region Stockholm. Men där råder rödgrön inkompetens. De ansvariga politikerna skjuter istället ifrån sig frågan.
Region Stockholm är ett trafikpolitiskt haveri. De rödgröna lovade bättre kommunikationer och tätare kollektivtrafik. Men de gör tvärtom. De höjer skatten, men det räcker visst ändå inte. De har inte ordning och reda på ekonomin, och skär istället ner på stockholmarnas service. Flödena stryps ett efter ett. Vi går mot trafikinfarkt.
Det är uppenbart att de rödgröna inte har de kunskaper som krävs för att styra en komplex verksamhet. Från Lidingö har vi försökt med våra kontakter på alla nivåer, men ledningen för region Stockholm vägrar att ta ansvar för SL.
[................ ]
Vi från Lidingö stad kan inte slösa bort mer tid på att möta SL:s olika nyckfulla önskemål. Stundtals känns det som att det hade varit lättare att gå med i Nato.
En sak kan man vara säker på. När en fråga partipolitiseras och kommunikationen börjar ske via massmedia som kommer ingenting att hända. Det känns igen från de politiska turerna kring (den partiella) upprustningen av gamla Lidingöbron liksom renoveringen av Lidingöbanan själv. Om nu någon minns.
P.S. Varför kallar samtliga inblandade organisationen för "SL" när de heter Trafikförvaltningen? "SL" är ju bara ett varumärke, inte ett bolag.
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
SL är ett aktiebolag och är den juridiskt aktiva parten i vissa fall, kanske inte just i detta sammanhang men oftast när det är med andra bolag som man har en avtalsrelation. T ex trafikentreprenörerna kör på uppdrag av AB SL.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7125
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Det kan man naturligtvis tycka. Själv tycker jag att ovanstående påståenden ligger farligt nära rena konspirationsteorier.JohanB skrev: ↑onsdag 27 december 2023 13:22Trafikförvaltningen kan i ett sånt här läge bete sig precis hur de vill, eftersom det är de som måste godkänna bygget. Att orsaken bakom strulet är deras fel är i mitt tyckte väldigt tydligt och jag anser att man då behöver vara betydligt mer ödmjuka än vad de är. Att M-politiker på Lidingö använder detta strul som slagträ för att klaga på styret i Region Stockholm i största allmänhet är ju helt onödigt naturligtvis - TF:s dysfunktion talar ju för sig själv.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑onsdag 27 december 2023 11:41 Ja, och därför är det intressant att det styrande högerblocket på Lidingö nu gör en hanif bali och försöker partipolitisera frågan:
Låt tågen rulla över Lilla Lidingöbron
med följande utläggning (jag är vänlig nog att inte använda någon mer precis beteckning för nedanstående politiker-mumbo-jumbo) :Regionpolitikerna svarar: Bron byggdes inte enligt SL:s kravDen nya Lidingöbron står färdig sedan i höstas. Bron är byggd efter konstens alla regler av ett av norra Europas mest välrenommerade byggföretag. Den ska hålla i hundra år.
[......... ]
Trots att SL har varit med under hela byggprocessen och godkänt varenda steg, vägrar nu SL att släppa på tågtrafiken. Sedan i höstas reser istället SL det ena orimliga kravet efter det andra. Och det är inga små justeringar av den redan färdiga bron som SL vill se. I skrivande stund, till exempel, kräver SL att vi ska gå tillbaka till ritbordet och återinföra ett koncept för jordning som vi sedan länge har varit eniga om att inte genomföra. Beteendet är obegripligt, eftersom SL var med på mötena när vi utformade den säkra och robusta lösning vi har. Kanske beror de varierande beskeden på att SL har bytt projektledare en rad gånger under byggets gång.
[................... ]
Problemet med tågtrafiken till Lidingö skulle kunna lösas i en handvändning genom ett ingripande från SL:s överordnade, den politiska ledningen i Region Stockholm. Men där råder rödgrön inkompetens. De ansvariga politikerna skjuter istället ifrån sig frågan.
Region Stockholm är ett trafikpolitiskt haveri. De rödgröna lovade bättre kommunikationer och tätare kollektivtrafik. Men de gör tvärtom. De höjer skatten, men det räcker visst ändå inte. De har inte ordning och reda på ekonomin, och skär istället ner på stockholmarnas service. Flödena stryps ett efter ett. Vi går mot trafikinfarkt.
Det är uppenbart att de rödgröna inte har de kunskaper som krävs för att styra en komplex verksamhet. Från Lidingö har vi försökt med våra kontakter på alla nivåer, men ledningen för region Stockholm vägrar att ta ansvar för SL.
[................ ]
Vi från Lidingö stad kan inte slösa bort mer tid på att möta SL:s olika nyckfulla önskemål. Stundtals känns det som att det hade varit lättare att gå med i Nato.
En sak kan man vara säker på. När en fråga partipolitiseras och kommunikationen börjar ske via massmedia som kommer ingenting att hända. Det känns igen från de politiska turerna kring (den partiella) upprustningen av gamla Lidingöbron liksom renoveringen av Lidingöbanan själv. Om nu någon minns.
P.S. Varför kallar samtliga inblandade organisationen för "SL" när de heter Trafikförvaltningen? "SL" är ju bara ett varumärke, inte ett bolag.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- Stefan Widén
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Som alla säkert listat ut så finns det två sidor av myntet. När det gäller vad som TF godkänt och inte får man gå tillbaka till handlingarna. Den som på ritningen signerat "godkännanderutan" är den som formellt ansvarar för att bygghandlingarna är korrekta enligt alla föreskrifter osv. Sen är det bara se vem den personen representerar, och då får vi klart ansvarsfrågan. Förutom det som nu framkommit offisiellt så finns det självklart ett spel bakom som vi inte känner till. Och det är väl detsom är det spännande att se hur det slutar. En aning prestige finns säkert med samanhanget också.
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Vad finns det för alternativ? Exempelvis, skulle man kunna ha en separat likriktarstation enbart för brodelen så att den blir som en egen, isolerad, enhet?
Jag har förstått att både Lidingö Stad och SL/SLL/TF/RS vägrar att ge sig. Man kanske måste finna en lösning som gör att man både har kvar kakan och kan äta den.
Jag har förstått att både Lidingö Stad och SL/SLL/TF/RS vägrar att ge sig. Man kanske måste finna en lösning som gör att man både har kvar kakan och kan äta den.
Genius on call
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Intressant att vissa skribenter är så säkra på vem som gjort fel . Den mest intressanta frågan, enligt mig, är varför SL/TF/Regionen låter en kommun (om än med underentreprenörer) bygga en spåranläggning och bro (?) åt SL/TF/Regionen? Hur ofta har detta skett?
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7125
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Hr. Gädda ställde samma fråga här: viewtopic.php?p=415629#p415629BSB101 skrev: ↑onsdag 27 december 2023 19:13 Intressant att vissa skribenter är så säkra på vem som gjort fel . Den mest intressanta frågan, enligt mig, är varför SL/TF/Regionen låter en kommun (om än med underentreprenörer) bygga en spåranläggning och bro (?) åt SL/TF/Regionen? Hur ofta har detta skett?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- Stefan Widén
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Försening för skiftet mellan Gamla Lidingöbron och nya Lilla Lidingöbron
Lidingö ville äga bron och därmed vart de byggherre för bygget inkl spåranläggningen. Upplägget känns inte fel i sig, om allt gått som tänkt. Sen att man genom avtal låter TF underhålla spåranläggningen funkar det med.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑onsdag 27 december 2023 20:34Hr. Gädda ställde samma fråga här: viewtopic.php?p=415629#p415629BSB101 skrev: ↑onsdag 27 december 2023 19:13 Intressant att vissa skribenter är så säkra på vem som gjort fel . Den mest intressanta frågan, enligt mig, är varför SL/TF/Regionen låter en kommun (om än med underentreprenörer) bygga en spåranläggning och bro (?) åt SL/TF/Regionen? Hur ofta har detta skett?
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll