Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
abc123 skrev: ↑tisdag 31 oktober 2023 17:12
Det här är ett problem som varat i decennier, på alla grenar på gröna linjen. Låt säga att din tunnelbana ska gå om 4 minuter, men på skylten står det 14 minuter. Det är då betydligt större sannolikhet att det är fel på skyltvisningen, än att tunnelbanan du ska ta är tagen ur trafik.
Nu har ju detta väldigt lite med signalsystem att göra…
Men jag bodde ju längs banan i 23 år och jobbade på den i åtta, så det är nog något hundratusental gånger jag sett skyltarna slå om från ”1 min” till t ex ”8 vagnar” (sedermera borttaget) precis framför mitt tåg. Och kanske hundra gånger som något strulat.
Så jag känner inte direkt igen mig i att det skulle vara så vanligt som du vill påstå. Däremot har det som sagt dykt upp på linje 18 på senare tid. Men på vilken eller vilka stationer har du upplevt detta problem?
På samtliga stationer på gröna linjen. Jag jobbade som spärrvakt på gröna linjen ett antal år, det är väl därför jag känner till problemens omfattning.
Det elektroniska skyltsystemet är i princip värdelöst. Vid större störningar, sådana som infaller ca en gång per år, och då det är tänkt att skyltsystemet ska vara en oumbärlig hjälp för trafikanterna, så visar de konstant fel och missleder resenärerna.
Informationssystemen är inte designade att hantera stopp i trafiken. De är designade att informera om realtidsstatus när trafiken fungerar. Det ligger i sakens natur att det inte går att förutsäga oförutsägbara händelser.
Att leverantörerna av informationssystemen ljuger när de säljer in systemen får stå för dom.
Inget skyltsystem kan förutsäga tågens hastigheter helt rätt i alla tänkbara situationer. För det är det ett väntetidssystem gör, det utgår från tågens positionsrapporter och beräknar väntetiden utifrån ganska enkla algoritmer. Det går naturligtvis inte alls vid stora störningar, och som du kanske vet kan trafikledningen också stänga av väntetidsvisningen för att minska förvirringen i sådana fall.
Om det kraschar ordentligt en gång om året så har vi en tillgänglighet på 99,7%, det är ju egentligen en fantastiskt bra prestation i så fall.
Men åter till problemet med att enstaka tåg försvinner, det skulle vara bra med lite mer preciserade uppgifter om linje, station och tidtabell. Ditt eget resemönster kan vara till hjälp, hur brukar du åka? Och sen är det intressant att veta om tåget kommer upp på skyltarna när det kommer in på stationen eller om det är totalt spöktåg, för det visar också en del om vilken typ av fel det är.
daniel_s skrev: ↑onsdag 01 november 2023 8:50
Inget skyltsystem kan förutsäga tågens hastigheter helt rätt i alla tänkbara situationer. För det är det ett väntetidssystem gör, det utgår från tågens positionsrapporter och beräknar väntetiden utifrån ganska enkla algoritmer. Det går naturligtvis inte alls vid stora störningar, och som du kanske vet kan trafikledningen också stänga av väntetidsvisningen för att minska förvirringen i sådana fall.
Om det kraschar ordentligt en gång om året så har vi en tillgänglighet på 99,7%, det är ju egentligen en fantastiskt bra prestation i så fall.
Men åter till problemet med att enstaka tåg försvinner, det skulle vara bra med lite mer preciserade uppgifter om linje, station och tidtabell. Ditt eget resemönster kan vara till hjälp, hur brukar du åka? Och sen är det intressant att veta om tåget kommer upp på skyltarna när det kommer in på stationen eller om det är totalt spöktåg, för det visar också en del om vilken typ av fel det är.
Jag jobbade som spärrvakt på gröna linjen. Detta gäller samtliga stationer på gröna linjen. Problemet är extremt omfattande och vanligt förekommande. Trafikanter kom fram och frågade, 14 minuter till nästa, stämmer det? Och man svarade på rutin, nej, det står fel på skylten, den kommer som vanligt.
Det är inte ett totalt spöktåg, utan plötsligt slår det om från ex.vis 12 till 2 minuter.
Förklaringen jag hört är att när ett tåg stannar på gröna linjen, försvinner det från skyltsystemet.
daniel_s skrev: ↑onsdag 01 november 2023 8:50
Inget skyltsystem kan förutsäga tågens hastigheter helt rätt i alla tänkbara situationer. För det är det ett väntetidssystem gör, det utgår från tågens positionsrapporter och beräknar väntetiden utifrån ganska enkla algoritmer. Det går naturligtvis inte alls vid stora störningar, och som du kanske vet kan trafikledningen också stänga av väntetidsvisningen för att minska förvirringen i sådana fall.
Om det kraschar ordentligt en gång om året så har vi en tillgänglighet på 99,7%, det är ju egentligen en fantastiskt bra prestation i så fall.
Men åter till problemet med att enstaka tåg försvinner, det skulle vara bra med lite mer preciserade uppgifter om linje, station och tidtabell. Ditt eget resemönster kan vara till hjälp, hur brukar du åka? Och sen är det intressant att veta om tåget kommer upp på skyltarna när det kommer in på stationen eller om det är totalt spöktåg, för det visar också en del om vilken typ av fel det är.
Det är ett ständigt återkommande systemfel, skulle tippa på att 50-60 tåg om dagen "ställs in" (fast de egentligen går) från ex.vis Skärmarbrink.
På länken nedan som visar avgångar från Skärmarbrink kan man se i realtid hur omfattande problemet är, säkert sisådär var sjätte tåg är "inställt".
Vidling skrev: ↑söndag 10 december 2023 19:07
Det är ett ständigt återkommande systemfel, skulle tippa på att 50-60 tåg om dagen "ställs in" (fast de egentligen går) från ex.vis Skärmarbrink.
På länken nedan som visar avgångar från Skärmarbrink kan man se i realtid hur omfattande problemet är, säkert sisådär var sjätte tåg är "inställt".
Vidling skrev: ↑söndag 10 december 2023 19:07
Det är ett ständigt återkommande systemfel, skulle tippa på att 50-60 tåg om dagen "ställs in" (fast de egentligen går) från ex.vis Skärmarbrink.
På länken nedan som visar avgångar från Skärmarbrink kan man se i realtid hur omfattande problemet är, säkert sisådär var sjätte tåg är "inställt".
Aha, den där var lustig! Det verkar drabba alla tåg som har tågnummer i serien 8xxxx, det klarar nog inte systemet.
Då är det ju egentligen bättre att man lägger ner det elektroniska "realtids-skyltsystemet" på stationerna, som inte fungerar. I stället för att ständigt missleda trafikanterna att tro att tåg som faktiskt går enligt tidtabell är inställda.
Intressant. Det finns ett störningsmeddelande på sl.se om saken:
Felaktiga väntetider och felaktigt inställda avgångar i reseplaneraren på linje 18.
Det förekommer felaktiga väntetider på de elektroniska skyltarna på stationerna och felaktigt inställda avgångar i reseplaneraren på grund av tekniskt fel. Detta inträffar dagligen cirka kl. 06-19 för tunnelbanans gröna linje 18. Felet innebär att tågen mot Hässelby strand kan försvinna från skyltarna när de avgår från Hökarängen. I samband med detta kan de även felaktigt bli inställda i reseplaneraren. I händelse av att avgången är inställd kommer detta att annonseras via utrop på stationer och på sl.se under ”Trafikläget just nu”. Var uppmärksam på stationsutrop eller fråga stationspersonalen. Felsökning pågår. Vi saknar prognos på när felet kan vara åtgärdat.
Den normala nummerserien är ju 1xxxx, borde räcka kan man tycka. Men det finns kanske någon bra anledning till att man gått utanför den, dock innebär det tillsynes problem!
Om man som på bana 2 haft i princip samma signalsystem sedan 1964 så är väl underhåll ett bättre ordval än livstidsförlängning? Allt undethåll kan ju kallas livstidsförlängning annars.
Hechtwagen skrev: ↑torsdag 14 december 2023 11:24
Om man som på bana 2 haft i princip samma signalsystem sedan 1964 så är väl underhåll ett bättre ordval än livstidsförlängning? Allt undethåll kan ju kallas livstidsförlängning annars.
Observera att det är för tunnelbana 1 (gröna linjen) som man har använt uttrycket livstidsförlängning. Det är ett datorbaserat system vars maskinella och intellektuella grunder i praktiken har en begränsad livslängd, därav att det behöver livstidsförlängas.
Signalsystemet på tunnelbana 2 har däremot obegränsad livslängd, så det behöver mycket riktigt bara vanligt underhåll (inklusive byten av utslitna komponenter) men kan förstås också förbättras genom investeringar i t ex nytt övervakningssystem.
Hechtwagen skrev: ↑torsdag 14 december 2023 11:24
Om man som på bana 2 haft i princip samma signalsystem sedan 1964 så är väl underhåll ett bättre ordval än livstidsförlängning? Allt undethåll kan ju kallas livstidsförlängning annars.
Observera att det är för tunnelbana 1 (gröna linjen) som man har använt uttrycket livstidsförlängning. Det är ett datorbaserat system vars maskinella och intellektuella grunder i praktiken har en begränsad livslängd, därav att det behöver livstidsförlängas.
Signalsystemet på tunnelbana 2 har däremot obegränsad livslängd, så det behöver mycket riktigt bara vanligt underhåll (inklusive byten av utslitna komponenter) men kan förstås också förbättras genom investeringar i t ex nytt övervakningssystem.
Nu ät vi väl inne på lite semantiska hårklyverier, men de intellektuella grunderna har väl inte begränsad livslängd. De är en gren av matematiken, och den kan inte upphöra att vara giltig. Vad gäller de maskinella grunderna så kan förstås hårdvara upphöra att tillverkas, men det gäller även hårdvara i form av reläer.
Jag skrev ju ”i praktiken”. I praktiken kan man ersätta eventuella utgångna relätyper med nya enligt en öppen specifikation, men inte göra motsvarande med en mjukvaruplattform som har gått ur tiden.
Odd skrev: ↑onsdag 01 november 2023 8:37
Informationssystemen är inte designade att hantera stopp i trafiken. De är designade att informera om realtidsstatus när trafiken fungerar. Det ligger i sakens natur att det inte går att förutsäga oförutsägbara händelser.
Att leverantörerna av informationssystemen ljuger när de säljer in systemen får stå för dom.
Det är ju just i en oreda som man har mest nytta av info, men då finns ju också den manuella infon via högtalarna.
Är det ordning så vet man ju hur trafiken går men det är viss nytta uppe ibiljetthallen att se om det är typ 1,2,3 minuter kvar. Vid 1: skippa tåget, 2: skynda dig , 3: det är lugnt.
I går 13/12 Luciadag var det otdningsstörning vid 16 tiden med totalstopp vid Stadshagen som varade ett tag och gav oreda ett tag. Vid avresa från Sundbybergs centrum annonserades nästa tåg till 19min men det kom ett efter bara en minut som gått under radarn.
Gällande gröna linjens skyltsystem: Ett tåg som står stilla för länge "försvinner" och blir registrerat som "inställt".
Fråga till någon som eventuellt är mer insatt i hur skyltsystemet fungerar: Varför kan man inte åtgärda detta problem?
Detta ger ju, särskilt nu vid enkelspårtrafik mellan Farsta och Hökarängen och många stillastående tåg, enorma problem med ständigt "inställda tåg", som egentligen går.
Odd skrev: ↑onsdag 01 november 2023 8:37
Informationssystemen är inte designade att hantera stopp i trafiken. De är designade att informera om realtidsstatus när trafiken fungerar. Det ligger i sakens natur att det inte går att förutsäga oförutsägbara händelser.
Att leverantörerna av informationssystemen ljuger när de säljer in systemen får stå för dom.
Det är ju just i en oreda som man har mest nytta av info, men då finns ju också den manuella infon via högtalarna.
Är det ordning så vet man ju hur trafiken går men det är viss nytta uppe ibiljetthallen att se om det är typ 1,2,3 minuter kvar. Vid 1: skippa tåget, 2: skynda dig , 3: det är lugnt.
I går 13/12 Luciadag var det otdningsstörning vid 16 tiden med totalstopp vid Stadshagen som varade ett tag och gav oreda ett tag. Vid avresa från Sundbybergs centrum annonserades nästa tåg till 19min men det kom ett efter bara en minut som gått under radarn.
Självklart har man mer nytta av information vid störningar än när allt fungerar. Men om informationen in i systemet är otillräckligt och systemet inte klarar att hantera avvikelser, så fungerar det självklart inte.
Inte idag i alla fall. Kanske i framtiden. Om man låter en ML-modell tränas upp så skulle kanske en AI kunna använda modellen för att förutsäga det mesta. Men de måste även förutse sådana saker som personalens rätt till raster, kösituationer, laddstatus på fordon osv. Det är ett ganska komplext system som är rätt så komplicerat att förutse.
abc123 skrev: ↑tisdag 31 oktober 2023 9:07
Vad beror det på att tåg ofta felaktigt "försvinner" på gröna linjens signalsystem. Det står på elektroniska skylten ex.vis nästa, 4 min. Sen 14 min plötsligt. Det beror då inte på att tåget som ska komma om 4 minuter tagits ur trafik. Utan det har bara försvunnit ur signalsystemet.
Jag frågar eftersom detta inte är ett tillfälligt problem, utan något som fortsätter dag efter dag, år efter år.
Mitt i skrev:Enligt SL är det ett tekniskt fel på skyltarna på linje 18, som gör att väntetiderna kan visa fel mellan klockan 6 och 19 på dagarna och att det kan dyka upp fel information om inställda avgångar.
SL försöker åtgärda problemet som hänger ihop med att tågen går på enkelspår mellan Farsta och Hökarängen på grund av depåbygget i Hökarängen.
SL försöker åtgärda problemet. Hela arbetet med utbyggd depå i Högdalen är klart 2026. Hinner SL åtgärda problemet?