SL förlänger inte avtalet med MTR

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL förlänger inte avtalet med MTR

Inlägg av daniel_s »

Just den dagen var det väl bron i Södertälje som var felaktig och inget som hade med SL eller MTR att göra. Däremot är det ju många andra dagar som MTR väljer att minska allehanda förseningar genom att systematiskt skippa körningen i backen ner till Södertälje centrum och hänvisa till den förhållandevis sporadiska busstrafiken. Det kan inte vara särskilt uppskattat.

Sen undrar jag ju iofs vad eleverna från Södertälje har i Rönninge att göra, finns det inte skolor i Södertälje?
Qus
Inlägg: 41
Blev medlem: lördag 08 maj 2021 23:27

Re: SL förlänger inte avtalet med MTR

Inlägg av Qus »

daniel_s skrev: fredag 08 december 2023 20:37 Just den dagen var det väl bron i Södertälje som var felaktig och inget som hade med SL eller MTR att göra. Däremot är det ju många andra dagar som MTR väljer att minska allehanda förseningar genom att systematiskt skippa körningen i backen ner till Södertälje centrum och hänvisa till den förhållandevis sporadiska busstrafiken. Det kan inte vara särskilt uppskattat.

Sen undrar jag ju iofs vad eleverna från Södertälje har i Rönninge att göra, finns det inte skolor i Södertälje?
Hur många svenskar tror du vill gå i skolan i Södertälje? Det är inte direkt tryggt som svensk att befinna sig där.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL förlänger inte avtalet med MTR

Inlägg av daniel_s »

Men det är tydligen värt risken att bo där, då :roll:

Hur som helst är det tydligt att ambitionsnivån är rätt ordentligt nedskruvad. I morgon tycks de första två tågen vara inställda…
Joakim W
Inlägg: 469
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: SL förlänger inte avtalet med MTR

Inlägg av Joakim W »

Qus skrev: fredag 08 december 2023 22:32
daniel_s skrev: fredag 08 december 2023 20:37 Just den dagen var det väl bron i Södertälje som var felaktig och inget som hade med SL eller MTR att göra. Däremot är det ju många andra dagar som MTR väljer att minska allehanda förseningar genom att systematiskt skippa körningen i backen ner till Södertälje centrum och hänvisa till den förhållandevis sporadiska busstrafiken. Det kan inte vara särskilt uppskattat.

Sen undrar jag ju iofs vad eleverna från Södertälje har i Rönninge att göra, finns det inte skolor i Södertälje?
Hur många svenskar tror du vill gå i skolan i Södertälje? Det är inte direkt tryggt som svensk att befinna sig där.
Inte? Jag är svensk (ok, min farmor är invandrare från Estland...), och har bott i Södertälje fram tills för något år sedan. De sista åren bodde jag mitt i centrum, och några år innan dess i Lina Hage. Kände mig aldrig särskilt otrygg?

Men ja, det är få som vill gå i skolan i Södertälje, men det handlar nog om andra problem än otrygghet. Södertälje kommuns ständiga omorganisation av gymnasieskolorna har inte jag sett som något positivt. När jag sökte till min gymnasieskola, så hette den Ekenbergska Gymnasiet, när jag började gymnasiet hade den bytt namn till Entreprenörgymmasiet och när jag tog studenten hette skolan Torekällgymnasiet. Det första namnet var väl inarbetat och man hade fina utbildningar. Sedan gick det utför. Gammalt material och omoderna lokaler, och istället för att satsa lades utbildningen ner. Förstår att många väljer att gå utanför Södertälje.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: SL förlänger inte avtalet med MTR

Inlägg av C12C3C3C12 »

daniel_s skrev: fredag 08 december 2023 20:37 Just den dagen var det väl bron i Södertälje som var felaktig och inget som hade med SL eller MTR att göra. Däremot är det ju många andra dagar som MTR väljer att minska allehanda förseningar genom att systematiskt skippa körningen i backen ner till Södertälje centrum och hänvisa till den förhållandevis sporadiska busstrafiken. Det kan inte vara särskilt uppskattat.

Klipp.
Om jag bodde i Kringelstaden skulle jag byta i Östertälje, bättre busstrafik där ner till centrum, det hänger på att det sker ett utrop där att tåget inte går ner till Centrum.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: SL förlänger inte avtalet med MTR

Inlägg av leifd »

C12C3C3C12 skrev: lördag 09 december 2023 15:00 Om jag bodde i Kringelstaden skulle jag byta i Östertälje, bättre busstrafik där ner till centrum, det hänger på att det sker ett utrop där att tåget inte går ner till Centrum.
Trotts allt så är det väl så, att med den arbetsgivare man har, så kanske man inte är direkt intresserad av att anstränga sig för att göra ett bra jobb. Alltså meddelar man det när man är framme i Södertälje H (fast å andra sidan kanske föraren inte heller fick veta förrän då).
Att det kan bli skit för resenärerna, det får nog bli arbetsgivarens problem (och även resenärernas).
Det är nog en rätt mänsklig reaktion hos personal som har en arbetsgivare som hittar på så mycket djävulskap man bara kan och orkar.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL förlänger inte avtalet med MTR

Inlägg av daniel_s »

Mja… det står ju både på sl.se och på skyltarna att tåget vänder där. Så det kan iofs knappast komma som någon överraskning för den som kan släppa mobilen några sekunder då och då.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: SL förlänger inte avtalet med MTR

Inlägg av leifd »

daniel_s skrev: lördag 09 december 2023 19:49 Mja… det står ju både på sl.se och på skyltarna att tåget vänder där. Så det kan iofs knappast komma som någon överraskning för den som kan släppa mobilen några sekunder då och då.
Okej, ja jag är ju inte där precis, så kollar ju inte sånt. Då kör vi nog på oviljan att göra mer än man måste, pga dålig relation till dålig arbetsgivare.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: SL förlänger inte avtalet med MTR

Inlägg av C12C3C3C12 »

Man kan ju alltid åka tillbaka till Östertälje om utropet sker i f.d. Södertälje Södra.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL förlänger inte avtalet med MTR

Inlägg av daniel_s »

Som sagt, så annonseras vändningen i allmänhet i god tid. Problemet är ju snarare att man drar ner rätt duktigt på utbudet när man gör så. Men men, vad vet jag…
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL förlänger inte avtalet med MTR

Inlägg av Enceladus »

Insändare: Vi stackare som åker kollektivt
Länstidningen skrev:Chansar att åka tillbaka till Sundbyberg där ett pendeltåg mirakulöst nog går i tid. Kliver av vid Odenplan. Nästa tåg mot Södertälje är inställt. Väntar ytterligare 15 minuter.

Ett kort och naturligtvis proppfullt tåg kommer. Lyckas ändå komma ombord. Får höra att tåget endast går till Södertälje hamn. Kliver av i Östertälje och tar buss.

Kommer så småningom hem efter vad som kändes som Frodos långa och utmanande vandring till Domedagsberget. Grattis alla som varit inblandade i att ge Stockholm en så fantastisk kollektivtrafik.
Hur lång tid kan det ta för SL att återfå resenärernas förtroende? Som det ser ut nu är det nog många som letar efter alternativ och inte kommer tillbaka.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: SL förlänger inte avtalet med MTR

Inlägg av Hechtwagen »

Hur mycket har resandet minskat sedan MTR tog över?
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL förlänger inte avtalet med MTR

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: onsdag 13 december 2023 10:18 Hur mycket har resandet minskat sedan MTR tog över?
Befolkningen har exploderat i Stockholms förorter. Dessutom vill de som flyttar in i förorterna idag egentligen bo i Stockholms innerstad och lever som om de gjorde det, vilket innebär att resandet har kraftigt ökat utanför rusningstid, speciellt på kvällar och helger. Men bilresandet ökar per invånare:
Stockholms stad skrev:Sedan 2018, dvs innan pandemin, har stockholmarnas bilresande minskat med knappt sju procent och samma trend syns i länet. Dock har stockholmarnas bilresande ökat efter pandemin. Mellan åren 2020 till 2022 ökade bilresandet med knappt 3 procent i staden, och drygt 3 procent i länet.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: SL förlänger inte avtalet med MTR

Inlägg av Hechtwagen »

Så resandet har exploderat trots att MTR skrämmer bort resenärerna, ska suga lite på den...
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL förlänger inte avtalet med MTR

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev: torsdag 14 december 2023 11:21 Så resandet har exploderat trots att MTR skrämmer bort resenärerna, ska suga lite på den...
Det är väl inte för att folk älskar att åka pendeltåg som de bosätter sig i pendeltågsförorterna…
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: SL förlänger inte avtalet med MTR

Inlägg av Harald »

Enceladus skrev: onsdag 13 december 2023 17:04 Befolkningen har exploderat i Stockholms förorter.
Såvitt jag har kunnat finna tog MTR över 2016.
Den 1 november 2016 var folkmängden i pendeltågskommunerna 850379.
Den 1 november 2023 var den 945281
Det är en årlig ökning med 1,5 %. Det är i och för sig rätt mycket men knappast en explosion. Det når ju inte upp till Riksbankens inflationsmål :) .
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: SL förlänger inte avtalet med MTR

Inlägg av BSB101 »

leifd skrev: lördag 09 december 2023 22:16
daniel_s skrev: lördag 09 december 2023 19:49 Mja… det står ju både på sl.se och på skyltarna att tåget vänder där. Så det kan iofs knappast komma som någon överraskning för den som kan släppa mobilen några sekunder då och då.
Okej, ja jag är ju inte där precis, så kollar ju inte sånt. Då kör vi nog på oviljan att göra mer än man måste, pga dålig relation till dålig arbetsgivare.
Att informera resenärerna om att tåget inte går till slutstationen måste väl ändå anses ligga inom det som ingår i arbetsuppgifterna? Oavsett vad man tycker om sin arbetsgivare har man ett avtal så länge man är anställd som reglerar ens arbetsuppgifter.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: SL förlänger inte avtalet med MTR

Inlägg av leifd »

BSB101 skrev: fredag 15 december 2023 17:53
leifd skrev: lördag 09 december 2023 22:16
daniel_s skrev: lördag 09 december 2023 19:49 Mja… det står ju både på sl.se och på skyltarna att tåget vänder där. Så det kan iofs knappast komma som någon överraskning för den som kan släppa mobilen några sekunder då och då.
Okej, ja jag är ju inte där precis, så kollar ju inte sånt. Då kör vi nog på oviljan att göra mer än man måste, pga dålig relation till dålig arbetsgivare.
Att informera resenärerna om att tåget inte går till slutstationen måste väl ändå anses ligga inom det som ingår i arbetsuppgifterna? Oavsett vad man tycker om sin arbetsgivare har man ett avtal så länge man är anställd som reglerar ens arbetsuppgifter.
Som i så många andra fall inom järnvägen, så gäller ju alltid de allmänna bestämmelserna i TTJ... 4.1 och 4.2 kan ju överrida det mesta
Bild
och som förare är man ju alltid den som avgör vad som är säkrast för just mitt tåg. Anser man att det inte är säkert nog att hålla på med kundinformation när man kör, så låter man helt enkelt bli. Svårare än så är det ju inte.
Den informationen får då vänta, i detta fallet till Södertälje Hamn.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL förlänger inte avtalet med MTR

Inlägg av daniel_s »

Som jag har försökt säga några gånger nu, så är det inget fel på informationen om dessa vändningar.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: SL förlänger inte avtalet med MTR

Inlägg av Hechtwagen »

Fipplande med mobiler och surfplattor under körningen av tågen är ett avsevärt större säkerhetsproblem än att tala i en mikrofon.
Skriv svar