SL förlänger inte avtalet med MTR

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: SL förlänger inte avtalet med MTR

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Hechtwagen skrev: torsdag 02 november 2023 8:57 Och vad menar du med skattebetalarna? SJ och MTR är ju också skattebetalare.
  1. Varken SJ eller MTR betalar vad jag vet kommunalskatt, såvida de inte är mantalsskrivna i Stockholm (Har Citizens United helt plötsligt kommit till Sverige?).
  2. Om MTR går med förlust lär de ju inte ens betala bolagsskatt.
  3. "Skattebetalarna" betyder kollektivet, inte varje enskild skattebetalare.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3075
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: SL förlänger inte avtalet med MTR

Inlägg av Hechtwagen »

Magnus Ahltorp skrev: torsdag 02 november 2023 9:28
Hechtwagen skrev: torsdag 02 november 2023 8:57 Och vad menar du med skattebetalarna? SJ och MTR är ju också skattebetalare.
  1. Varken SJ eller MTR betalar vad jag vet kommunalskatt, såvida de inte är mantalsskrivna i Stockholm (Har Citizens United helt plötsligt kommit till Sverige?).
  2. Om MTR går med förlust lär de ju inte ens betala bolagsskatt.
  3. "Skattebetalarna" betyder kollektivet, inte varje enskild skattebetalare.

Det är regionen som står för pendeltågstrafiken, inte kommunerna, sedan är det ju så att all skatt betalas till staten som sedan fördelar den till statliga verksamheter och utgifter, kommuner och regioner.

Och företag ingår också i kollektivet av skattebetalare och betalar arbetsgivaravgifter mm även om de går med färlust.
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: SL förlänger inte avtalet med MTR

Inlägg av Harald »

Hechtwagen skrev: torsdag 02 november 2023 10:49
Magnus Ahltorp skrev: torsdag 02 november 2023 9:28
Hechtwagen skrev: torsdag 02 november 2023 8:57 Och vad menar du med skattebetalarna? SJ och MTR är ju också skattebetalare.
  1. Varken SJ eller MTR betalar vad jag vet kommunalskatt, såvida de inte är mantalsskrivna i Stockholm (Har Citizens United helt plötsligt kommit till Sverige?).
  2. Om MTR går med förlust lär de ju inte ens betala bolagsskatt.
  3. "Skattebetalarna" betyder kollektivet, inte varje enskild skattebetalare.

Det är regionen som står för pendeltågstrafiken, inte kommunerna, sedan är det ju så att all skatt betalas till staten som sedan fördelar den till statliga verksamheter och utgifter, kommuner och regioner.

Och företag ingår också i kollektivet av skattebetalare och betalar arbetsgivaravgifter mm även om de går med färlust.
Där har du fel. Kommuner och regio0ner har rätt att beskatta fysiska personers inkomster. De beslutar själva hur stor andel av den beskattningsbara inkomsten de ska ta i skatt. Det är ett statligt verk som sköter skatteuppbörden, men det är kommuner och regioner som beskattar. Däremot får kommuner och regioner inte ta ut skatt av juridiska personer (företag). Företagsskatter och arbetsgivaravgifter går till staten.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3075
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: SL förlänger inte avtalet med MTR

Inlägg av Hechtwagen »

Kommunerna bestämmer skattesatsen, staten tar sedan in skatten och fördelar den med hjälp av utjämnimgssystemet och delar sedan ut pengarna till kommunerna.

Varvid kommuner i Stockholm får behålla mindre än vad invånarna betalar i kommunalskatt och resten av kommunerna i Svetige får mer än vad invånarna betalat in.

Men kollektivtrafiken i stockholm betalas av regionen, Stockholms stad betalar bar gatuunderhåll för många av de gator och vägar bussarna rullar på.

Kommunernas kostnader för kollektivtrafiken i Stockholms län är förhållandevis låga.
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: SL förlänger inte avtalet med MTR

Inlägg av Harald »

Nu var det ju inte skatteutjämningssystemet som var saken här utan om MTR är en av de skattebetalare som är med och betalar kollektivtrafiken i Stockholmsregion, vilket du implicerade. Det är de inte, för om de betalar skatt så betalar de till staten. Skatteutjämningssystemet är huvudsakligen en omfördelning mellan kommuner och mellan regioner. Staten skjuter till en del, men av den får Stockholmsregionen noll kronor. Stockholmsregionen betalar tvärtom in pengar till systemet. Stockholmsregionens intäkter består av regional skatt och inte av statlig skatt.
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: SL förlänger inte avtalet med MTR

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Hechtwagen skrev: torsdag 02 november 2023 14:20 Men kollektivtrafiken i stockholm betalas av regionen, Stockholms stad betalar bar gatuunderhåll för många av de gator och vägar bussarna rullar på.

Kommunernas kostnader för kollektivtrafiken i Stockholms län är förhållandevis låga.
Skatten är fortfarande "kommunal inkomstskatt", även den del som går till regionen. Även om "landstingskommuner" numera heter "regioner" så lyder de under kommunallagen och skattesystemet är inte omgjort. Det är alltså den kommunala inkomstskatten som finansierar den del av kollektivtrafiken som är skattefinansierad, och den betalas inte av företag.
Enceladus
Inlägg: 9957
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL förlänger inte avtalet med MTR

Inlägg av Enceladus »

Hemliga pendeltågsbonusen om SJ lyckas bättre än MTR
Sveriges Radio skrev:Bonusen kommer betalas ut om SJ når upp till en viss nivå av bland annat kundnöjdhet och punktlighet.
Pendeltågen har aldrig haft en hög kundnöjdhet, oavsett operatör. Däremot har MTR lagt ribban så lågt att i princip vad som helst blir en förbättring.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: SL förlänger inte avtalet med MTR

Inlägg av BSB101 »

Hechtwagen skrev: torsdag 02 november 2023 8:52 SJs personalpolitik är väl inget SJs petsonal direkt jublar över och frågan är om den går att implementera på pendeln om den nu skulle vara så bra?
Finns det något större företag där merparten av de anställda jublar över personalpolitiken? Är väl lite av "gräset är grönare på andra sidan" över detta?

MTR betalar 800 miljoner för at slippa de tre sista åren av kontraktet.
Modigt av SJ att ta åt sig detta uppdrag nu, SJAB är ju numera bara ett bolag av flera på en avreglerad marknad.
På vilket sätt är det modigt? Att ta jobb på "löpande räkning" där kunden sitter i en rätt taskig förhandlingsposition brukar sällan vara olönsamt så något större mod behövs inte dock personer som kan lämna ett bra anbud.
Och hur attraktivt är det att köra pendeltåg utan tågvärdar? Kommer verksamheten dras med höga utbildningskostnader för lokförare nu med en föraromsättning på 5-7% om året utöver pensionsavgångar?
I många andra branscher skulle företag jubla om man bara hade sju procents personalomsättning.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: SL förlänger inte avtalet med MTR

Inlägg av C12C3C3C12 »

En till Historielektion: När SJ körde Pendeltågen var det gnäll, det var motvilligt från SJ att köra den, från trafikanterna hur dom körde den. Sedan kom katastrofen med Citypendeln där VD satt på en katapultstol (vet inte hur många VD,n som satt där.) Det dom ska ha kredit för var att dom fixade till dom nerkörda X1:orna som SJ lämnade ifrån sig. Sedan kom Stockholmståg som skötte trafiken mycket bra men var tvungna att lämna ifrån sig trafiken efter att SL's VD var på ett Kinabesök. Hur MTR sköter trafiken behöver inte skrivas här. Nu kommer Stockholmståg V.2 snart, får se hur det blir.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3075
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: SL förlänger inte avtalet med MTR

Inlägg av Hechtwagen »

Magnus Ahltorp skrev: fredag 03 november 2023 8:45
Hechtwagen skrev: torsdag 02 november 2023 14:20 Men kollektivtrafiken i stockholm betalas av regionen, Stockholms stad betalar bar gatuunderhåll för många av de gator och vägar bussarna rullar på.

Kommunernas kostnader för kollektivtrafiken i Stockholms län är förhållandevis låga.
Skatten är fortfarande "kommunal inkomstskatt", även den del som går till regionen. Även om "landstingskommuner" numera heter "regioner" så lyder de under kommunallagen och skattesystemet är inte omgjort. Det är alltså den kommunala inkomstskatten som finansierar den del av kollektivtrafiken som är skattefinansierad, och den betalas inte av företag.
Min poäng är att det är staten som tar in all skatt och sedan fördelar den till regioner och kommuner och sin egen verksamhet.
Lennart Petersen
Inlägg: 3097
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: SL förlänger inte avtalet med MTR

Inlägg av Lennart Petersen »

Hechtwagen skrev: torsdag 09 november 2023 1:18
Magnus Ahltorp skrev: fredag 03 november 2023 8:45
Hechtwagen skrev: torsdag 02 november 2023 14:20 Men kollektivtrafiken i stockholm betalas av regionen, Stockholms stad betalar bar gatuunderhåll för många av de gator och vägar bussarna rullar på.

Kommunernas kostnader för kollektivtrafiken i Stockholms län är förhållandevis låga.
Skatten är fortfarande "kommunal inkomstskatt", även den del som går till regionen. Även om "landstingskommuner" numera heter "regioner" så lyder de under kommunallagen och skattesystemet är inte omgjort. Det är alltså den kommunala inkomstskatten som finansierar den del av kollektivtrafiken som är skattefinansierad, och den betalas inte av företag.
Min poäng är att det är staten som tar in all skatt och sedan fördelar den till regioner och kommuner och sin egen verksamhet.
Ja men det innebär ju bara att staten har den administrativa delen, Skatteverket. Ungefär som att din lön, gissar jag, betalas ut av en bank .
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3075
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: SL förlänger inte avtalet med MTR

Inlägg av Hechtwagen »

Staten har även rätt att fördela de inbetalade skattemedlen i gorm av kommunalskatt efter eget tyckande till regioner och kommuner vilket de också gör.

Kommunerna bestämmer hur mycket invånarna ska betala, staten bestämmer hur mycket kommunerna ska få av de insamlade medlen, vilket i stockholms fall är väsentligt mindre än vad stockholmarna betalar in och i Malmös fall väsentligt mer.

Hur som helst så har MTR varit fantastiska för svensk bytesbalans.

MTR hoppas naturligtvis att de vinner nästa pendelupphandling och det är inte omöjligt att de gör det.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: SL förlänger inte avtalet med MTR

Inlägg av C12C3C3C12 »

Hechtwagen skrev: torsdag 09 november 2023 10:46 Staten har även rätt att fördela de inbetalade skattemedlen i gorm av kommunalskatt efter eget tyckande till regioner och kommuner vilket de också gör.

Kommunerna bestämmer hur mycket invånarna ska betala, staten bestämmer hur mycket kommunerna ska få av de insamlade medlen, vilket i stockholms fall är väsentligt mindre än vad stockholmarna betalar in och i Malmös fall väsentligt mer.

Hur som helst så har MTR varit fantastiska för svensk bytesbalans.

MTR hoppas naturligtvis att de vinner nästa pendelupphandling och det är inte omöjligt att de gör det.
En ny Kinaresa med SL's styrelse?
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: SL förlänger inte avtalet med MTR

Inlägg av Harald »

Hechtwagen skrev: torsdag 09 november 2023 10:46 Staten har även rätt att fördela de inbetalade skattemedlen i gorm av kommunalskatt efter eget tyckande till regioner och kommuner vilket de också gör.

Kommunerna bestämmer hur mycket invånarna ska betala, staten bestämmer hur mycket kommunerna ska få av de insamlade medlen, vilket i stockholms fall är väsentligt mindre än vad stockholmarna betalar in och i Malmös fall väsentligt mer.
Men ge dig. Staten bestämmer inte det efter eget tyckande. Det finns ett kommunalt skatteutjämningssystem, men det är inte godtyckligt. Det är uppbyggt enligt regler som har överenskommits mellan staten och SKR och baseras på data om kommunerna.
Dessutom var det ju inte detta som var saken från början. Det var frågan om vilka skattebetalare som betalar kollektivtrafiken i Region Stockholm. Du påstod att MTR är en av dem, men MTR betalar skatt bara till staten och Region Stockholm får inga pengar av staten. Tvärtom så får Region Stockholm som du skriver lämna ifrån sig en del av sina skatteintäkter. Alltså hade du fel om vem som betalar den skatt som bekostar en del av kollektivtrafiken i Region Stockholm.
Enceladus
Inlägg: 9957
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL förlänger inte avtalet med MTR

Inlägg av Enceladus »

Intern rapport: Pengarna viktigare än säkerheten
Mitt i skrev:I sin rapport presenterar han flera faktorer som spelat roll: hög arbetsbelastning, brist på reservdelar, konstant stress och hög omsättning av chefer.

Det fanns också en arbetskultur som levt kvar från tiden före MTR, där det ansågs normalt att bortse från vissa underhållspunkter. Att säkerhetsreglerna hade skärpts sedan dess var inget som hade sjunkit in.
Pendeltågsresenärer får trängas på korta tåg samtidigt som en spricka i en växel vid Odenplan har lett till kraftigt reducerad trafik - den lagas dock snabbt.
daniel_s
Inlägg: 14177
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL förlänger inte avtalet med MTR

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev: torsdag 07 december 2023 11:44den lagas dock snabbt.

”Nya glädjeprognosen: Då löser sig pendeltågsstrulet”

Har en ”glädjeprognos” samma träffsäkerhet som en ”glädjekalkyl”? Eller är det bara dålig rubriksättning som vanligt…
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6483
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL förlänger inte avtalet med MTR

Inlägg av Odd »

daniel_s skrev: torsdag 07 december 2023 12:00
Enceladus skrev: torsdag 07 december 2023 11:44den lagas dock snabbt.

”Nya glädjeprognosen: Då löser sig pendeltågsstrulet”

Har en ”glädjeprognos” samma träffsäkerhet som en ”glädjekalkyl”? Eller är det bara dålig rubriksättning som vanligt…
Just i det här fallet kan det råka vara rätt :cheesygrin:
Genius on call
gek
Inlägg: 1182
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: SL förlänger inte avtalet med MTR

Inlägg av gek »

daniel_s skrev: torsdag 07 december 2023 12:00
”Nya glädjeprognosen: Då löser sig pendeltågsstrulet”

Har en ”glädjeprognos” samma träffsäkerhet som en ”glädjekalkyl”? Eller är det bara dålig rubriksättning som vanligt…
Men det är förstås bara ett av flera strul som - förhoppningsvis - löser sig nu under natten. Övriga växel- och spårfelsstrul, brist på rullande materiel-strul, motorvagnsreservdelsbriststrul och brostrul (två långa trafikstopp vid Södertälje senaste veckan) kvarstår, så glädjepåslaget bland oss resenärer blir nog ganska begränsat.
/Gunnar Ekeving
daniel_s
Inlägg: 14177
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL förlänger inte avtalet med MTR

Inlägg av daniel_s »

Ja och informationen är som vanligt komisk:
Färre avgångar

Färre avgångar än vanligt för Pendeltåg linje 41 mellan Stockholm City och Upplands Väsby samt mellan Tumba och Märsta på grund av tidigare spårfel vid Stockholm Odenplan.

Trafiken väntas återgå till det normala kl. 22:30.
Det finns ju material för en hel ståuppkväll om detta, exempelvis kan man ju fundera på vart alla tåg egentligen tog vägen igår vid 18-tiden då det uppstod ytterligare ett fel så att det till slut inte fanns ett enda tåg kvar norr om Odenplan. De kanske åkte och gömde sig i länets södra delar på spår som är så avlägsna att man inte hittat alla fordon än?

Eller, kanske lite mer sannolikt, så hade man gjort en omplanering för att använda förarna lite mer effektivt när kungsängs-tågen vände vid City, och sen fick man lite svårt att backa den när prognosen tidigarelades? Det är ingen idé att anstränga sig i den här branschen…

Men ikväll kan man ju se fram emot att trafiken går normalt igen. Alltså med godtyckligt inställda avgångar, varmgångslarm och 20-minutersstopp tre gånger om dagen då… :cheesygrin:
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1455
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: SL förlänger inte avtalet med MTR

Inlägg av Kristofer »

Länstidningen skrev:Tomma klassrum när elever strandas i pendelkaoset

Inställda och försenade pendeltåg gör att elever inte kan ta sig till skolan. Nu ryter ungdomarna och vuxna på Rönninge gymnasium till.
[...]
Eftersom en stor andel av elever kommer från just Södertälje så har gymnasiet till och med inlett dagarna med helt tomma klassrum.
– I morse hade vi lektionstid 8.10, då hade jag noll elever här. Då var det totalt stopp mellan Östertälje och Rönninge, säger Stina Berglund, lärare i företagsekonomi och franska.
https://www.lt.se/2023-12-07/tomma-klas ... ndelkaoset
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Skriv svar