Dags att införa linje 15 på röda linjen?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Dags att införa linje 15 på röda linjen?
När vintertidtabellen börjar gälla kommer fler tåg regelbundet gå enbart till Tekniska högskolan istället för Mörby centrum i mellantrafiken och på helgerna. Har förstått att man även ska se över rusningstrafikens trafikering under 2024.
Är det dags att (åter)införa linje 15 som Tekniska-Sätra?
Är det dags att (åter)införa linje 15 som Tekniska-Sätra?
Re: Dags att införa linje 15 på röda linjen?
Tågen kortas ju av vid Tekniska högskolan av besparingsskäl, så det lär knappast vara aktuellt med en förlängning i andra änden.
Re: Dags att införa linje 15 på röda linjen?
Linjen finns redan nu. Nästa södergående tåg från Tekniska högskolan har slutstation Sätra. I skrivande stund är det fem minuter kvar till avgång (kl. 1:11).
Re: Dags att införa linje 15 på röda linjen?
Jovisst. Några enstaka avgångar på natten. Men de heter inte linje 15.
Re: Dags att införa linje 15 på röda linjen?
Skulle varit tydligare.
Ett annat scenario är förstås 6-mintrafik på både linjer istället för 5-mintrafik.
-
- Inlägg: 2057
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Dags att införa linje 15 på röda linjen?
En historielektion: L 15 infördes för att både L13 + L14 gick till Ropsten på den tiden, när man öppnade linjen från Östermalmstorg till Tekniska Högskolan/Östra Station infördes L 15 från Sätra dit. Började min T-banekarriär på Bana 2 så att jag var med om förlängningen till Universitetet samt Norsborg innan jag flyttade till Tensta med tjänster på "Gruvbanan".
- Kristofer
- Inlägg: 1441
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: Dags att införa linje 15 på röda linjen?
Ska vi fördjupa historielektionen så har det — med reservation för ett dåligt minne — sett ut så här på det som idag är röda linjen:
1964:
13 T-Centralen - Örnsberg
14 T-Centralen - Fruängen
24 T-Centralen - Telefonplan (insatslinje)
1965 förlängdes alla tre linjerna till Östermalmstorg, och linje 13 till Sätra.
1967:
13 Östermalmstorg - Skärholmen (- Vårberg senare under året)
14 Ropsten - Fruängen
23 Östermalmstorg - Sätra (insatslinje)
24 Ropsten - Telefonplan (insatslinje)
1969 växlades ändstationerna så att 13 förlängdes till Ropsten och 24 avkortades till Östermalmstorg. 1972 förlängdes linje 13 till Fittja.
1973:
13 Ropsten - Fittja
14 Ropsten - Fruängen
15 Tekniska Högskolan - Sätra
23 Tekniska Högskolan - Telefonplan (insatslinje)
1975 förlängdes linje 13 till Norsborg och linje 15 till Universitetet. Linje 24 vände fortfarande vid Tekniska Högskolan.
1978 förlängdes både linje 15 och linje 24 till Mörby centrum.
Så såg det sedan ut tills någon klåfingrig trafikplanerare gav ändstationerna på röda banan nummer (1 - Ropsten, 2 - Mörby, 3 - Norsborg, 4 - Fruängen och 5 - Sätra / Alby) 1987. Då blev linjesystemet följande:
13 Ropsten - Norsborg.
13X Ropsten - Norsborg, stannar ej vid Aspudden - Bredäng
14 Ropsten - Fruängen
15 Ropsten - Sätra / Alby
23 Mörby centrum - Norsborg
23X Mörby centrum - Norsborg, stannar ej vid Aspudden - Bredäng
24 Mörby centrum - Fruängen
25 Mörby centrum - Sätra / Alby
I lågtrafik gick linjerna 13, 14, 23 och 24. I högtrafik linjerna 13X, 14, 15, 23X, 24 och 25. För besserwissern kan nämnas att försök med enstaka snabbtåg på linje 13X Alby -> Gärdet och 15X Alby -> Mörby centrum gjordes redan 1986
1989 eller 1990 gav man upp tanken på snabbtåg, och linjerna blev:
14 Ropsten - Fruängen
23 Mörby centrum - Norsborg
Vid extrem lågtrafik kördes också linjerna 13 och 24, men bara i ena riktningen varvid 14 och 23 gick i andra riktningen.
Senare växlade man ändstationer så att linjerna blev:
13 Ropsten - Norsborg
24 Mörby centrum - Fruängen
Och ännu senare bytte man nummer på linje 24 till linje 14. Men då är vi i nutid.
Men — för att hjälpligt komma tillbaka till trådens ämne — att kalla eventuella tåg som går från Tekniska Högskolan till Sätra för 15 är historiskt korrekt. Det skulle också vara historiskt korrekt att kalla dem 23 eller 25 (även om det numret inte är tillgängligt)
1964:
13 T-Centralen - Örnsberg
14 T-Centralen - Fruängen
24 T-Centralen - Telefonplan (insatslinje)
1965 förlängdes alla tre linjerna till Östermalmstorg, och linje 13 till Sätra.
1967:
13 Östermalmstorg - Skärholmen (- Vårberg senare under året)
14 Ropsten - Fruängen
23 Östermalmstorg - Sätra (insatslinje)
24 Ropsten - Telefonplan (insatslinje)
1969 växlades ändstationerna så att 13 förlängdes till Ropsten och 24 avkortades till Östermalmstorg. 1972 förlängdes linje 13 till Fittja.
1973:
13 Ropsten - Fittja
14 Ropsten - Fruängen
15 Tekniska Högskolan - Sätra
23 Tekniska Högskolan - Telefonplan (insatslinje)
1975 förlängdes linje 13 till Norsborg och linje 15 till Universitetet. Linje 24 vände fortfarande vid Tekniska Högskolan.
1978 förlängdes både linje 15 och linje 24 till Mörby centrum.
Så såg det sedan ut tills någon klåfingrig trafikplanerare gav ändstationerna på röda banan nummer (1 - Ropsten, 2 - Mörby, 3 - Norsborg, 4 - Fruängen och 5 - Sätra / Alby) 1987. Då blev linjesystemet följande:
13 Ropsten - Norsborg.
13X Ropsten - Norsborg, stannar ej vid Aspudden - Bredäng
14 Ropsten - Fruängen
15 Ropsten - Sätra / Alby
23 Mörby centrum - Norsborg
23X Mörby centrum - Norsborg, stannar ej vid Aspudden - Bredäng
24 Mörby centrum - Fruängen
25 Mörby centrum - Sätra / Alby
I lågtrafik gick linjerna 13, 14, 23 och 24. I högtrafik linjerna 13X, 14, 15, 23X, 24 och 25. För besserwissern kan nämnas att försök med enstaka snabbtåg på linje 13X Alby -> Gärdet och 15X Alby -> Mörby centrum gjordes redan 1986
1989 eller 1990 gav man upp tanken på snabbtåg, och linjerna blev:
14 Ropsten - Fruängen
23 Mörby centrum - Norsborg
Vid extrem lågtrafik kördes också linjerna 13 och 24, men bara i ena riktningen varvid 14 och 23 gick i andra riktningen.
Senare växlade man ändstationer så att linjerna blev:
13 Ropsten - Norsborg
24 Mörby centrum - Fruängen
Och ännu senare bytte man nummer på linje 24 till linje 14. Men då är vi i nutid.
Men — för att hjälpligt komma tillbaka till trådens ämne — att kalla eventuella tåg som går från Tekniska Högskolan till Sätra för 15 är historiskt korrekt. Det skulle också vara historiskt korrekt att kalla dem 23 eller 25 (även om det numret inte är tillgängligt)
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Re: Dags att införa linje 15 på röda linjen?
Tack för en fantastisk utläggning!Kristofer skrev: ↑måndag 06 november 2023 14:11 Ska vi fördjupa historielektionen så har det — med reservation för ett dåligt minne — sett ut så här på det som idag är röda linjen:
1964:
13 T-Centralen - Örnsberg
14 T-Centralen - Fruängen
24 T-Centralen - Telefonplan (insatslinje)
1965 förlängdes alla tre linjerna till Östermalmstorg, och linje 13 till Sätra.
1967:
13 Östermalmstorg - Skärholmen (- Vårberg senare under året)
14 Ropsten - Fruängen
23 Östermalmstorg - Sätra (insatslinje)
24 Ropsten - Telefonplan (insatslinje)
1969 växlades ändstationerna så att 13 förlängdes till Ropsten och 24 avkortades till Östermalmstorg. 1972 förlängdes linje 13 till Fittja.
1973:
13 Ropsten - Fittja
14 Ropsten - Fruängen
15 Tekniska Högskolan - Sätra
23 Tekniska Högskolan - Telefonplan (insatslinje)
1975 förlängdes linje 13 till Norsborg och linje 15 till Universitetet. Linje 24 vände fortfarande vid Tekniska Högskolan.
1978 förlängdes både linje 15 och linje 24 till Mörby centrum.
Så såg det sedan ut tills någon klåfingrig trafikplanerare gav ändstationerna på röda banan nummer (1 - Ropsten, 2 - Mörby, 3 - Norsborg, 4 - Fruängen och 5 - Sätra / Alby) 1987. Då blev linjesystemet följande:
13 Ropsten - Norsborg.
13X Ropsten - Norsborg, stannar ej vid Aspudden - Bredäng
14 Ropsten - Fruängen
15 Ropsten - Sätra / Alby
23 Mörby centrum - Norsborg
23X Mörby centrum - Norsborg, stannar ej vid Aspudden - Bredäng
24 Mörby centrum - Fruängen
25 Mörby centrum - Sätra / Alby
I lågtrafik gick linjerna 13, 14, 23 och 24. I högtrafik linjerna 13X, 14, 15, 23X, 24 och 25. För besserwissern kan nämnas att försök med enstaka snabbtåg på linje 13X Alby -> Gärdet och 15X Alby -> Mörby centrum gjordes redan 1986
1989 eller 1990 gav man upp tanken på snabbtåg, och linjerna blev:
14 Ropsten - Fruängen
23 Mörby centrum - Norsborg
Vid extrem lågtrafik kördes också linjerna 13 och 24, men bara i ena riktningen varvid 14 och 23 gick i andra riktningen.
Senare växlade man ändstationer så att linjerna blev:
13 Ropsten - Norsborg
24 Mörby centrum - Fruängen
Och ännu senare bytte man nummer på linje 24 till linje 14. Men då är vi i nutid.
Men — för att hjälpligt komma tillbaka till trådens ämne — att kalla eventuella tåg som går från Tekniska Högskolan till Sätra för 15 är historiskt korrekt. Det skulle också vara historiskt korrekt att kalla dem 23 eller 25 (även om det numret inte är tillgängligt)
Blir intressant att se vad man gör med rusningstrafiken i tunnelbanan i den översyn som ska göras. Vem vet, något av den här historien kanske gör en comeback?
-
- Inlägg: 2057
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Dags att införa linje 15 på röda linjen?
Ett tillägg som inte hör till tråden men till historiebeskrivningen: Sedan har vi L 13 E Alby - Gärdet, 13-51 samt 13-52. Man tog ut tåget i Nyboda, körde tomt till Alby från Nyboda genom genvägen i tunneln till Aspudden vidare till Alby skyltat Ej i trafik. I Alby satte man upp en pappskylt med texten GÄRDET med svart destinationsskylt i båda ändar, körde till Gärdet där man tog tåget ur trafik, körde tomt till vändspåret under Hjorthagen, tog ner pappskylten, skyltade Ej i trafik i andra änden, sedan tomt till Nyboda över Liljeholmen.
Östermalmstorg hade ett vändspår upp mot Stadion, där häckade reservtåget under eftermiddagsrusningen. TeH hade ett vändspår efter plattformen.
Jag började köra t-bana 1971 så detta skedde under tiden jag var stationerad vid Liljeholmen tills jag flyttade till Tensta, hann med förlängningen till Norsborg samt Universitetet (vilket jag redan skrivit om).
Östermalmstorg hade ett vändspår upp mot Stadion, där häckade reservtåget under eftermiddagsrusningen. TeH hade ett vändspår efter plattformen.
Jag började köra t-bana 1971 så detta skedde under tiden jag var stationerad vid Liljeholmen tills jag flyttade till Tensta, hann med förlängningen till Norsborg samt Universitetet (vilket jag redan skrivit om).
Senast redigerad av C12C3C3C12 den tisdag 07 november 2023 12:09, redigerad totalt 1 gånger.
- Kristofer
- Inlägg: 1441
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: Dags att införa linje 15 på röda linjen?
Det var väl 13E som gick Alby - Gärdet? Det fanns också en 15E Mörby centrum - Zinkensdamm under ett antal år, men jag hoppade över E-tågen i min sammanställning.C12C3C3C12 skrev: ↑måndag 06 november 2023 19:05 Ett tillägg som inte hör till tråden men till historiebeskrivningen: Sedan har vi L 15 E Alby - Gärdet, 13-51 samt 13-52. Man tog ut tåget i Nyboda, körde tomt till Alby från Nyboda genom genvägen i tunneln till Aspudden vidare till Alby skyltat Ej i trafik. I Alby satte man upp en pappskylt med texten GÄRDET med svart destinationsskylt i båda ändar, körde till Gärdet där man tog tåget ur trafik, körde tomt till vändspåret under Hjorthagen, tog ner pappskylten, skyltade Ej i trafik i andra änden, sedan tomt till Nyboda över Liljeholmen.
Som kuriosa kan nämnas att jag, då jag hade PRAO på SL under gymnasiet, fick framföra ett övningståg från vändspåret under Hjorthagen till Gärdet. Så jag kan lägga till mitt CV att jag framfört ett 4-vagnars C4-sätt.

Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
-
- Inlägg: 2057
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Dags att införa linje 15 på röda linjen?
Givetvis är det 13 E, har ändrat det, skrev i alla fall 13-51 + 13-52. Det var så mycket snack om L15 så jag blandade ihop korten. Fanns 13-52? Körde endast 13-51 ibland när jag hade Dagkommendering. Alby hade 2 plattformar med ett mittenspår som man utnyttjade då.
Det fanns ett mellanspår mellan Zinken samt Hornstull där det klassiska kaoset hände då när vi körde 5-vagnars tåg lördag - söndag. Mer om det i en egen tråd (det är väl inte bara jag som kommer ihåg det?).
Det fanns ett mellanspår mellan Zinken samt Hornstull där det klassiska kaoset hände då när vi körde 5-vagnars tåg lördag - söndag. Mer om det i en egen tråd (det är väl inte bara jag som kommer ihåg det?).
- Hechtwagen
- Inlägg: 2979
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Dags att införa linje 15 på röda linjen?
Eller så slopar vi linjenumren på röda linjerna och ser om någon märker något.
Vad gör ni själva om det kommer ett tåg mot Ropsten utan linjenummer när ni ska till Karlaplan?
Vad gör ni själva om det kommer ett tåg mot Ropsten utan linjenummer när ni ska till Karlaplan?
Re: Dags att införa linje 15 på röda linjen?
Startar en tråd i forumet om bristfällig skyltning i tunnelbanan, såklart!Hechtwagen skrev: ↑måndag 20 november 2023 1:45 Vad gör ni själva om det kommer ett tåg mot Ropsten utan linjenummer när ni ska till Karlaplan?

-
- Inlägg: 3051
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Dags att införa linje 15 på röda linjen?
Ignorerar det och går till andra sidan eftersom jag befinner mig på station Gärdet ?Hechtwagen skrev: ↑måndag 20 november 2023 1:45 Eller så slopar vi linjenumren på röda linjerna och ser om någon märker något.
Vad gör ni själva om det kommer ett tåg mot Ropsten utan linjenummer när ni ska till Karlaplan?
Re: Dags att införa linje 15 på röda linjen?
OM man ska försöka att vara lite seriös så är det mycket enklare för en utsocknes att först få besked om vilken linje denne ska ta, enklare att memorera. Även för en stockhomare. Riktning är en senare fråga.Hechtwagen skrev: ↑måndag 20 november 2023 1:45 Eller så slopar vi linjenumren på röda linjerna och ser om någon märker något.
Vad gör ni själva om det kommer ett tåg mot Ropsten utan linjenummer när ni ska till Karlaplan?
Re: Dags att införa linje 15 på röda linjen?
...men man måste likväl veta i vilken riktning man skall åka; blir en onödigt lång resa om man står vid Gärdet och skall mot Ropsten, tar första tåg på linje med anvisat linjenummer och efter en mycket lång resa kommer till Norsborg

/Gunnar Ekeving
- Hechtwagen
- Inlägg: 2979
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Dags att införa linje 15 på röda linjen?
/jes skrev: ↑måndag 20 november 2023 22:04OM man ska försöka att vara lite seriös så är det mycket enklare för en utsocknes att först få besked om vilken linje denne ska ta, enklare att memorera. Även för en stockhomare. Riktning är en senare fråga.Hechtwagen skrev: ↑måndag 20 november 2023 1:45 Eller så slopar vi linjenumren på röda linjerna och ser om någon märker något.
Vad gör ni själva om det kommer ett tåg mot Ropsten utan linjenummer när ni ska till Karlaplan?
Njae... felet är ju att linjen har samma nummer åt båda hållen så 50% av lantisarna tar fel tåg direkt. Jämför med om det fanns ett Ropsten i varje ände av en linje.
Pendeltågen i Stockholm klarade sig runt 40 år med bara destinationer, skulle man ta bort destinationerna i spårtrafiken och köra med bara linjenummer så skulle resenärerna oavsett härkomst få det väsentligt svårare än om man slopade linjenumren.
Re: Dags att införa linje 15 på röda linjen?
Det är ju tur att landshövdingen i Stockholms län inte är lantis som företrädaren.Hechtwagen skrev: ↑tisdag 21 november 2023 16:45/jes skrev: ↑måndag 20 november 2023 22:04OM man ska försöka att vara lite seriös så är det mycket enklare för en utsocknes att först få besked om vilken linje denne ska ta, enklare att memorera. Även för en stockhomare. Riktning är en senare fråga.Hechtwagen skrev: ↑måndag 20 november 2023 1:45 Eller så slopar vi linjenumren på röda linjerna och ser om någon märker något.
Vad gör ni själva om det kommer ett tåg mot Ropsten utan linjenummer när ni ska till Karlaplan?
Njae... felet är ju att linjen har samma nummer åt båda hållen så 50% av lantisarna tar fel tåg direkt. Jämför med om det fanns ett Ropsten i varje ände av en linje.
Pendeltågen i Stockholm klarade sig runt 40 år med bara destinationer, skulle man ta bort destinationerna i spårtrafiken och köra med bara linjenummer så skulle resenärerna oavsett härkomst få det väsentligt svårare än om man slopade linjenumren.
Om man inte förstår att bussen, spårvagnen kan gå i två olika riktningar ska man nog inte ut och resa utan ledsagare. Det trodde jag var uppenbart! Vad skönt det är att bli upplyst av experterna i detta forum.
-
- Inlägg: 3051
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Dags att införa linje 15 på röda linjen?
Det förstår säkert alla. Men det är väl ändå av intresse åt vilket håll tåget går . Lämpligt då att visa slutstation./jes skrev: ↑tisdag 21 november 2023 19:36Det är ju tur att landshövdingen i Stockholms län inte är lantis som företrädaren.Hechtwagen skrev: ↑tisdag 21 november 2023 16:45
Njae... felet är ju att linjen har samma nummer åt båda hållen så 50% av lantisarna tar fel tåg direkt. Jämför med om det fanns ett Ropsten i varje ände av en linje.
Pendeltågen i Stockholm klarade sig runt 40 år med bara destinationer, skulle man ta bort destinationerna i spårtrafiken och köra med bara linjenummer så skulle resenärerna oavsett härkomst få det väsentligt svårare än om man slopade linjenumren.
Om man inte förstår att bussen, spårvagnen kan gå i två olika riktningar ska man nog inte ut och resa utan ledsagare. Det trodde jag var uppenbart! Vad skönt det är att bli upplyst av experterna i detta forum.
Den som åkt Paris metro vet nog hur viktigt det är att lära sig linjens slutstation så man hittar till rätt plattform.