Gula linjen i Stockholm blir förarlös

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Gula linjen i Stockholm blir förarlös

Inlägg av Odd »

Anders Hanquist skrev: lördag 21 oktober 2023 12:06
Odd skrev: lördag 07 oktober 2023 10:22 Problemet med den linjen, som förnärvarande betecknas gul, men innan dess var såväl rosagrönprickig och lila
Varifrån kommer talet om den "rosagrönprickiga linjen"? Aldrig sett det i något som helst seriöst sammanhang, men det dyker ibland upp på detta forum. Det är väl ändå rent hitte-på.
Det kommer sig av att den hade flera olika färger på diverse förslag, inklusive en prickig rosa linje. Den var i något förslag en grönprickig linje. Så då är det logiskt att kalla den för rosagrönprickig. Spektaklet med att man först kallade en annan sträckning, "gröna" linjernas avgrening mot Solna Station, för "gul", vilket var färgen som Tvärbanan hade från början, gör att färgen "gul" representerar tre helt olika sträckningar och två olika trafikslag under loppet av 15 år, och då tycker jag det blir tydligare om man betecknar det som för tillfället (men inte nödvändigtvis den slutliga färgen) är den "gula" linjen för just rosagrönprickig, eftersom det är en kombination som inte används i något annat tillfälle i detta sammanhang.

Jag vet att det är förvirrande men det blir så när prestigefyllda politiker, tjänstemän och konsulter skall bidra med sina arbeten till projekten.

Jag gissar att sträckningen mellan Älvsjö och Fridhemsplan inte blir "gul" när den väl invigs. Allt talar för att den kommer att ha någon annan färg, om man ser det i ett historiskt perspektiv.
Genius on call
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Gula linjen i Stockholm blir förarlös

Inlägg av twr »

Odd skrev: lördag 21 oktober 2023 14:26
Anders Hanquist skrev: lördag 21 oktober 2023 12:06
Odd skrev: lördag 07 oktober 2023 10:22 Problemet med den linjen, som förnärvarande betecknas gul, men innan dess var såväl rosagrönprickig och lila
Varifrån kommer talet om den "rosagrönprickiga linjen"? Aldrig sett det i något som helst seriöst sammanhang, men det dyker ibland upp på detta forum. Det är väl ändå rent hitte-på.
Det kommer sig av att den hade flera olika färger på diverse förslag, inklusive en prickig rosa linje. Den var i något förslag en grönprickig linje. Så då är det logiskt att kalla den för rosagrönprickig. Spektaklet med att man först kallade en annan sträckning, "gröna" linjernas avgrening mot Solna Station, för "gul", vilket var färgen som Tvärbanan hade från början, gör att färgen "gul" representerar tre helt olika sträckningar och två olika trafikslag under loppet av 15 år, och då tycker jag det blir tydligare om man betecknar det som för tillfället (men inte nödvändigtvis den slutliga färgen) är den "gula" linjen för just rosagrönprickig, eftersom det är en kombination som inte används i något annat tillfälle i detta sammanhang.

Jag vet att det är förvirrande men det blir så när prestigefyllda politiker, tjänstemän och konsulter skall bidra med sina arbeten till projekten.

Jag gissar att sträckningen mellan Älvsjö och Fridhemsplan inte blir "gul" när den väl invigs. Allt talar för att den kommer att ha någon annan färg, om man ser det i ett historiskt perspektiv.
Ingenting talar för att den kommer att ha någon annan färg än gul. Varför skulle man byta färg?

Kan du beskriva när den har varit rosaprickig respektive grönprickig? Den har varit lila i Socialdemokraternas förslag och orange i Miljöpartiets, i båda fallen innan Sverigeförhandlingen. Och den var tänkt att bli en del av Röda linjen. Men jag har inte sett några andra färger.
Senast redigerad av twr den måndag 23 oktober 2023 12:03, redigerad totalt 1 gånger.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Gula linjen i Stockholm blir förarlös

Inlägg av twr »

Hans W skrev: fredag 20 oktober 2023 11:26 Ingen som ifrågasätter att överhuvudtaget vräka ut miljarder på ett nytt system när nuvarande trafik knappt kan finansieras och det finns projekt som är billigare och verkligen behövs, som "felande länken", spårvägen Djurgårdsbron - Värtan? Här kunde förbindelsen Årstafältet - Älvsjö byggas som spårväg i stället.
Det är rätt märkligt, "Förvaltningen för utbyggd tunnelbana" verkar få agera självständigt med intensiv marknadsföring och utan samordning med andra projekt än just tunnelbana.
Bara ordet "tunnelbana" verkar så heligt att ingen ifrågasätter miljardrullning.
Precis så är det. Tunnelbana får kosta hur mycket som helst utan att någon frågar sig vad nyttan är. Det står i skarp kontrast till alla andra trafikslag.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Gula linjen i Stockholm blir förarlös

Inlägg av Enceladus »

ADDE skrev: lördag 21 oktober 2023 0:04 Vi borde väl gå ihop oss och skriva en debattartikel i nån tidning för att politikerna ska se vår kritik.
Tyck till om Tunnelbana mellan Fridhemsplan och Älvsjö
FUT skrev:Nu finns mer information om var stationerna ska ligga, vilka arbetsytor som behövs, olika byggmetoder och mycket mer. 15 november – 12 december pågår samråd.
Nu finns möjligheten att tycka till om Stockholms fjärde tunnelbanelinje, nämligen den gula. Här är några nya detaljer:

*Stationerna vid Fridhemsplan och Liljeholmen byggs så att byten mellan Stockholms fyra tunnelbanelinjer (grön, röd, blå, gul) sker innanför spärrlinjen.
*Stationerna vid Årstaberg och Älvsjö byggs så att byten mellan pendeltåg och tunnelbana sker utanför spärrlinjen. Pendeltågen måste stänga över natten.
*Samtliga stationer får en uppgång för att spara pengar.
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 275
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Gula linjen i Stockholm blir förarlös

Inlägg av Fyrgeit »

Kul att det blir mer och mer klart hur linjen blir!

Tre kryssväxlar byggs (enl. nuvarande plan). Söder om Fridhemsplan, norr om Årstaberg och söder om Älvsjö.

Jag är lite besviken över de långa avstånden mellan ingång och plattform. Inte minst i Fridhemsplan, där den enda uppgången från plattformen går till gången vid blå linje, och kräver 4st rulltrappor för att komma till ytan. Jag tycker det står i konstrast till Citybanans och Roslagsbanan till city:s generösa mängd kopplingar och gångar.
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Gula linjen i Stockholm blir förarlös

Inlägg av Lennart Petersen »

Fyrgeit skrev: torsdag 16 november 2023 20:36 Kul att det blir mer och mer klart hur linjen blir!

Tre kryssväxlar byggs (enl. nuvarande plan). Söder om Fridhemsplan, norr om Årstaberg och söder om Älvsjö.

Jag är lite besviken över de långa avstånden mellan ingång och plattform. Inte minst i Fridhemsplan, där den enda uppgången från plattformen går till gången vid blå linje, och kräver 4st rulltrappor för att komma till ytan. Jag tycker det står i konstrast till Citybanans och Roslagsbanan till city:s generösa mängd kopplingar och gångar.
Det är ett märkligt fenomen att för varje ny linje så blir ju bytena obekvämare vartefter. De första byggdes ju perfekt, exempel Alvik där spårvagnen kör in mellan T-banans plattformar eller T-Centralen med vinkelbyten mellan röd-grön
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Gula linjen i Stockholm blir förarlös

Inlägg av daniel_s »

Men Sickla blev väl bra, och Odenplan tycker jag också är okej.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Gula linjen i Stockholm blir förarlös

Inlägg av Enceladus »

Fyrgeit skrev: torsdag 16 november 2023 20:36 Kul att det blir mer och mer klart hur linjen blir!

Tre kryssväxlar byggs (enl. nuvarande plan). Söder om Fridhemsplan, norr om Årstaberg och söder om Älvsjö.

Jag är lite besviken över de långa avstånden mellan ingång och plattform. Inte minst i Fridhemsplan, där den enda uppgången från plattformen går till gången vid blå linje, och kräver 4st rulltrappor för att komma till ytan. Jag tycker det står i konstrast till Citybanans och Roslagsbanan till city:s generösa mängd kopplingar och gångar.
Jag är riktigt imponerad av den moderna designen! Trapphallarna med brandavskiljande glaspartier påminner mycket om Stockholm City, en station med en erkänt uppskattad gestaltning. Idén med mellanplan är inte heller ny. Västra skogen har ju en liknande lösning, och alla stationer här blir väl ännu djupare.

Vidare är det utmärkt att anläggningen utformas med två separata enkelspårstunnlar istället för en dubbelspårstunnel. Då blir det enklare att underhålla spåren utan att göra avbrott i trafiken. Det är som natt och dag att jämföra denna nya linje med de tre befintliga linjerna. Nu blir Stockholm ett föredöme!

Jag håller dock med om att Fridhemsplan får underkänt. En av fördelarna med mellanplanslösningen är att resenärerna sprids utefter hela plattformen. Allt detta förstörs om Fridhemsplan bara har en uppgång. Det är beklagligt att ett misstag kan bli så ödesdigert, speciellt när det rör linjens viktigaste station.
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 275
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Gula linjen i Stockholm blir förarlös

Inlägg av Fyrgeit »

Enceladus skrev: fredag 17 november 2023 4:15 Jag är riktigt imponerad av den moderna designen! Trapphallarna med brandavskiljande glaspartier påminner mycket om Stockholm City, en station med en erkänt uppskattad gestaltning. Idén med mellanplan är inte heller ny. Västra skogen har ju en liknande lösning, och alla stationer här blir väl ännu djupare.
Ja, det ser ut att bli riktigt najs. Blir nog trevligt att vänta på tåget bakom glaset, skyddad från ljud och vind. Det ser dock inte ut att finnas så många bänkar, men man lär väl inte behöva vänta så länge på tåget :)
Enceladus skrev: fredag 17 november 2023 4:15 Jag håller dock med om att Fridhemsplan får underkänt. En av fördelarna med mellanplanslösningen är att resenärerna sprids utefter hela plattformen. Allt detta förstörs om Fridhemsplan bara har en uppgång. Det är beklagligt att ett misstag kan bli så ödesdigert, speciellt när det rör linjens viktigaste station.
Oj, jag lade inte märke till det från början, det är ju inte optimalt.
Screenshot 2023-11-17 at 12.05.43.png
Screenshot 2023-11-17 at 12.05.43.png (525.04 KiB) Visad 513 gånger
Jämfört med de andra stationerna (här Årstafältet) som har två rulltrappor från plattform till mellanplan.
Screenshot 2023-11-17 at 12.06.22.png
Screenshot 2023-11-17 at 12.06.22.png (255.46 KiB) Visad 513 gånger
Men å andra sidan behöver folk inte gå långt för att sprida ut sig på en 70-metersplattform.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Gula linjen i Stockholm blir förarlös

Inlägg av Enceladus »

Fyrgeit skrev: fredag 17 november 2023 12:11 Ja, det ser ut att bli riktigt najs. Blir nog trevligt att vänta på tåget bakom glaset, skyddad från ljud och vind.
Ja, inte ens Köpenhamns metro har glaspartier som avskiljer väntrummet från både spår och rulltrappor. Stockholm tar äntligen på sig ledartröjan!
Fyrgeit skrev: fredag 17 november 2023 12:11 Det ser dock inte ut att finnas så många bänkar, men man lär väl inte behöva vänta så länge på tåget :)

[...]

Men å andra sidan behöver folk inte gå långt för att sprida ut sig på en 70-metersplattform.
Hinner resenärerna sprida ut sig? Dessutom kan många försöka välja rätt ände av tåget på resan till Fridhemsplan, vilket sabbar hela linjen.
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Gula linjen i Stockholm blir förarlös

Inlägg av Lennart Petersen »

Meningen med enkelspårstunnlar är väl att de ska kunna användas som utrymningsväg för den andra tunneln.
Och på Fridhemsplan får jag det till att det inte verkar finnas någon direkt väg mellan blå-gul utan man får gå en pmväg via förbindelsegången ?
Verkar obra liksom och i den ändan av linjen där alla stiger på eller av ska man nog ha två utgångar. Många kommer nog att trängas i den norra delen av tågen.
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Gula linjen i Stockholm blir förarlös

Inlägg av Hans Wibacke »

Enceladus skrev: fredag 17 november 2023 13:15Stockholm tar äntligen på sig ledartröjan!
Och blir cirka 80 procent bättre än Köpenhamn! (Ett antagande jag helt och hållet baserar på tåglängd. :D )
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Gula linjen i Stockholm blir förarlös

Inlägg av Odd »

Hans Wibacke skrev: fredag 17 november 2023 21:48
Enceladus skrev: fredag 17 november 2023 13:15Stockholm tar äntligen på sig ledartröjan!
Och blir cirka 80 procent bättre än Köpenhamn! (Ett antagande jag helt och hållet baserar på tåglängd. :D )
Och då naturligtvis en tredjedel så bra som pendeltågen (Ett antagande som baseras helt och hållet på ditt antagande. :D ).

Man kan ju säga att Enkelados får rätt med sin "unika status" med den linjen, med betoning på "unik"... :cheesygrin:
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Gula linjen i Stockholm blir förarlös

Inlägg av Enceladus »

Hans Wibacke skrev: fredag 17 november 2023 21:48
Enceladus skrev: fredag 17 november 2023 13:15Stockholm tar äntligen på sig ledartröjan!
Och blir cirka 80 procent bättre än Köpenhamn! (Ett antagande jag helt och hållet baserar på tåglängd. :D )
I så fall hade Stockholms pendeltåg varit Nordens bästa trafiksystem, trots att verkligheten är den motsatta. :roll:
Skriv svar